Vattenhåv för insektsamling.
Hejsan.
Jag undrar vart man kan få tag på vatten håvar gjorda just för insketsinsamling nu när både svarta och vita mygglarver står på listan vill man ju gärna ner till dammarna/sjöarna och samla på sig.
Om ingen vet kanske de finns någon som har material till detta, alltså, mässingduk liknande och vanlingt finmaskigt nät och en lång pinne kankske bambu"stock" eller något så man kan gå ut opch få sig en fin fångst till firrarrna.
Har kollat runt lite i affärermen det finnsju bara fjärilshåvar på br typ xD
någon som vet? bygga själv, eller butik att köopa allt man kan behöva?
Mvh//Andrea och sugna firrar
Fånga egen mat har jag aldrig gjort… åt fiskarna alltså. Jag tänker på parasiter och sjukdomar och föroreningar och så blir jag feg. Levande mat är jättebra för fiskarna så jag borde kanske inte vara så feg.
Jag tänker på det här med material… det ska ju vara tätmaskigt och ändå släppa igenom vatten lätt. Jag köpte ett flergångsfilter för te till ett annat bygge. Det är väldigt finmaskigt och jag tänker att ett sån´t kanske kunde passa. Filtret är rätt litet men kunde fästas i slutet av någon form av strut som leder in fångsten i filtret. Det var lite dyrt dock. Det finns flergångskaffefilter på bla Claes Ohlssons. De är av mässing tror jag. Jag vet inte om det är dåligt på något vis… men jag skulle inte vilja använda den metallen permanent i akvariet… men tillfälligt för bara fångst skulle nog gå bra.
Annars har jag sneglat på te-påsar när jag behövt något riktigt finmaskigt. Det finns det där Gold-nånting teet. De påsarna är inte av papper. De verkar vara av nylon. Med lite sömnadsarbete kunde du få ihop en liten bit "tyg" av det. Kanske det skulle funka med bara en liten bit i änden av en strut av tätare material så som med flergångsfiltret. Jag tror faktiskt mest på den här tepåse-idén: flergångsfiltrena har plast-delar som kommer att göra att håven vill sjunka.
För att få stadga i håven kan du behöva fästa den långa "pinnen" tvärs över själva håven så att den blir två fästpunkter Jag har försökt göra håvar någon gång och de viker sig gärna annars…. eller så köper du en färdig håv och byter ut nätet… men fjärlishåvar har ju rätt kort skaft… du får byta det också i så fall… bambu är segt och bra - handelsträdgårdar har sån´t.
Rapportera gärna hur det går! 
Nähe… nu har jag kollat te-påsarna. Det är inte bara det där Gold-teet som har nylonpåsarna. Det är alla Liptons trekantiga (eg. fyra "spetsar")…
Ute efter mygglarver är det klart bäst med nät som i en vanlig akvariehåv med grönt nät i. Lättare att hinna på dom med mindre motstånd när man vevar runt efter dom. Vill man ha smått kan man ta en med sånt vitt finmaskigt. Vill man köra simpelt så en pinne/gren som är hyffsat rak. Silvertejp eller eltejp och tejpa fast håven på pinnen. Kan finnas håvar för barn på fiskeaffärer eller leksaksaffärer oxå. Med lite tur funkar nätet för mygg åtminstone

när jag fick mina vita mygglarver tog jag bara en stor burk och dränkte den under vattnet och när jag fick upp den var det massa mygglarver i (hade ingen aning om att de va mygglarver då jag fick upp dem!)
annars kanske man kan ta typ en nylonstrumpa och sträcka ut den så att det inte hänger efter bitar i håven så att säga… och så tar du en gammal håv och sätter på nylonstrumpan genom att sy eller så… hart du inte någon håv du vill byta bort kan du alltid ta en cykelfälg och och ta riktigt finmaskigt nät och göra till en sänkhåv ist, lägg den på botten i dammen och vänta i ungefär 4-5 minuter sen drar du bara upp den, trycket gör att larverna trycks emot nätet och de kommer ingen stans! har "fiskat" bete när man har varit ute och fiskat till de en-aning-större-fiskarna i sjön…
lycka till!
jag fångar egna det funkar fin fint
De flesta större zooaffärer brukar kunna ta in foderhåvar, jag skulle tro att t ex ZooMässan i Kungsbacka har sådana. Levande foder som mygglarver, dafnier, cyklops mm hör till det bästa vi kan ge våra fiskar, så jag kan verkligen rekommendera er att fånga sådant! Men ni bör fånga det i små dammar och diken där det inte finns några fiskar, för där det inte finns fiskar kan det inte heller finnas fiskparasiter. Nu på våren är det mycket gott om svarta mygglarver i många pölar. De är mycket näringsrika och utmärkta att ge t ex när man vill ha någon lite svårare fisk i lek.
Olle
Jag tycker det verkar så krångligt, kan någon ge mig en snabbguide i hur, var och när man fångar? :P
Helena
Jag fpångade några vita och svarta för någon vecla sedan med en vanlig håv som jag har här hemma, mest rädd att det ska gå sönder för tyngden med alla blad som finns i dammarna.
Jag har ingen aning om det finns fisk där i de dammar jag fiskar , men kan ju ställa ut en hink med vatten oh löv så får man sig mygglarver ändå såhär års ;)
Sen daggmaskar är super bra också, mycket lätt att få tag på :D
Jag skall fortsätta mitt letande, har ju funkat brammed min största håv här hemma men den har ju som sagt gått säönder i sidorna….
#7 Vad har du daggmaskarna till?
#10 vad för fiskar :S
Vanliga sällskapsfiskar i sällskapsakvarium.
Man försöker ta så små daggmaskar sokm möjligt men oftast får man skära dem i bitar opch då drar man alltid ur tarinnehållet på masken.
En riktig dellikatess som är mums mums 
Har du aldrig läst att man matar fiskar med daggmask i din/dina akvarie böcker hemma? ^^
#13 näe inte vad jag tror..
kanske kan fixa en håv jag har en sån och plocjar yngel med funkar även när jag ska plocka mygglarver osv.
#15 Ja, alltså det är ju minn finmaskigaste håv jag avnä'nt, vit håv, i störreformat, men det klarar inte tyngden. men jag ska kolla lite på internet. Köpt en bok nu på bokbörsen som heter "insektsfauna" där står det uhr man bygger en själv bladannat och hur man har klvar dem och sånt. Samt en mass aom hur man dödar fjärilar :(
jag ska googla lite måste ju finnas någojn som har en färdig h¨åv. Annars tänkte jag att lantmännen kanske har fågot finmaskit nät samt bambupinnen jag är uteefter. Inga fisk affärer i stan hade finsmaskigt eller håvar för insektssamling, så hurm…måste ju finnas någon typ av förening som gömmer sig i ett dammit hörn här någonstans 
#15 Ja, alltså det är ju minn finmaskigaste håv jag avnä'nt, vit håv, i störreformat, men det klarar inte tyngden. men jag ska kolla lite på internet. Köpt en bok nu på bokbörsen som heter "insektsfauna" där står det uhr man bygger en själv bladannat och hur man har klvar dem och sånt. Samt en mass aom hur man dödar fjärilar :(
jag ska googla lite måste ju finnas någojn som har en färdig h¨åv. Annars tänkte jag att lantmännen kanske har fågot finmaskit nät samt bambupinnen jag är uteefter. Inga fisk affärer i stan hade finsmaskigt eller håvar för insektssamling, så hurm…måste ju finnas någon typ av förening som gömmer sig i ett dammit hörn här någonstans 
min tål tyngden brukar ta den när jag lyfter ur gruset ur akvariet.
Nu har jag köpt vanligt insektsnät so man "ska" hänga förfönstermed mera för 29kr på rusta, samt 5mm tjock stål"tråd" och en "pinne" så nu är bara min fina mässingnät /botten jag saknar….noon du sa att kaffefileter kanske gfunkar?
Har inte l´kollat hurpass tätt n¨'tet är än men hoppAS DET ÄR TÄTT NOG SÅ JAG KAN GE DEM MER ÄN ARTEMIA OCH DAGGMASKAR (HAR EN FÖRKÖÄRLEK TILL DAGGMASKOAR TYCKWR DE ÄR JÄTTE SÖTA OPCH BLINDAR NÄR JAG KLPPER DEM ELLER LGGER I DEM HELA I KARET, STAXKARS MASKEN<3<3<3)
(Caps igen, sorries)
Så hoppas nu på att mitt projekt ska gå väl…har äve ställt ut en 20 liters back i trädgåtrden och hoppas på att mygg ska nappa lite och lägga sina bebisar där så jag kan MÖRDA dem ^^ *hihi*
Några tiops typå klöv d'r i eller något…lite unkit kanske de vill ha det?

du ska väl inte ha burken med larverna innomhus?
råkade ut för en sak för 2 dagar sen som inte var så där jätte kul! hade myggbätt på typ hela kroppen! larverna hade utväcklats fort så hela rummet var fullt med flygande myggor! uhhhhhh!
hade ju glömt att om man ska ha dem inne ska det inte få någon kontakt med luften, så håller du bara dem under vattnet skall de nog inte utväcklas:D
nej nej, jag baar får lar verna där i sen samlar jag upp dem och matar direkt det där vill man ju ite råka ut för. Men om du fick massa myggbett så trro jag minsann att du får en hel mögg med larver på dem. Rena grossit bettendet xD
haha ^^
nää,de får vara ute 
Mygglarverna är det ju bara att ha i lite vatten i någon burk med lock. Men den ska naturligtvis stå svalt som i kylskåpet.
Jag har fångat svarta mygglarver men jag är väl för feg för att ge mina fiskar dom :S
Kan man ge såna?
Fångade dom i ett dike nära en å?
Klart du kan, kjölj dem bara. tror jag.men om det finns fisk i ån så kan det finnas risk för parasiter vad jag vet,. men om man kan bli av med parasiterna innnan så hurm….
Ingen aning. men annars är det mums mums för fiskarna.
Fiskarna äter ju mer eller mindre allt från naturen. Brukar ge daggmask ibland, riktigt gtt. Men tycker så synd om masken så blirt mest artemia och mygglarver när jag finner dem.
Diken vid vägar kan man låta bli för säkerhetsskull.