gnejs/granit faligt för djurlivet?
hej, idag när jag var ute med hundrana hittade jag 4 riktigt snygga stenar och tänkte att det skulle vara kul att ha de i akvariet men har stenarna faliga ämnen i sig som kan döda fiskar och vattenlevande djur?
kollade upp på wikipedia om dem och det står att GRANIT innehåller kiseldioxidrika mineraler (fältspat, kvarts), glimmer, hornblände och pyroxen. Gnejs har liknande innehåll förutom hornblände och pyroxen…
är dessa ämnen faliga för fiskarna och mina äppelsnäckor?
självklart skall de kokas och putsas till med slip för att få bort skräp och vassa kanter!
tack på förhand!
"There is absolutely no reason not to use granite in a freshwater aquarium. It is typically an inert stone, and will not affect water quality. If you collect it yourself however, make sure you sterilize it by soaking the pieces in hot water, then rinsing thoroughly and allowing to cool before use."

Som sagt, granit och gnmejs är de stensorter som är helt säkra att använda. Kan vara riktigt snyggt i akvarier tycker jag, i mitt stora ska jag ev ha det, och strunta i lavastenarna jag fick med..

så om jag har förstått det rätt så är granit och gnejs inte de minsta faliga för vattenlivet eller vattenkvalitén…
och man skall koka dom och sedan skölja dom i kallt vatten…
tack för era svar!:)
Precis så!