Sjukdom, behandling, Hjälp! ><
Såg att en av mina paltys såg fruktansvärd ut. Fenorna intryckta mot kroppen, nacken nästan buktade ut varav området framtill hade bleknat. (såg typ ut som torpedsjukan som guppys brukar få alldeles böjd, om det nu ar rätt)
Hon simmar runt, runt runt, lngs botten, till att helt plötsligt liogga helt still på bpooten och sedan få ett rejält ryck och upprepa sitt maraton.
Igår kliade hon sig lite, och idag var det katastrof! Dock avlivade jag henne och tänkte nu påbörja behandling i karet.
Övriga i karet ser krya ut förutom en som jag har lagt i ett plastkar för sig själv.
Parasit beläggning? någon som har några råd?
Detta har jag hema iallafall:
Hjälp *snyft*
Hemma apoteket:
Jbl ektol fluid: ingen bruksanvisning, vad är det fär något?
Easylife multicura + antispot (dödad inga filterbaktierier tydligen, men finne ringen info om någon som tidigare använt detta medel)
aquafuran - Niprufinol bakteridödande
Waterlife octozin, protozin, sterazin
Sera Costapura
Tack på förhand…..=/ eftersom detta drabbade henne så fort är jag rädd för rena fisk pesten eller något! ><
Som jag har förstått det så har man i huvudsak tre områden att välja på - parasit, svamp eller bakterier. Jag tycker att det låter som en parasit i första hand. Jag skulle behandla med något parasitdödande… och föståss hålla utkik efter sekundärinfektion med svamp eller bakterier…
jag sökte runt lite, erm, körde multicura + antispot från easylife som har brettspektrum, som inte sägs döda de gosa bakterierna men tog ur den biolokiska filtreringen oh kör bara skum, med mycket luft…
Hoppas det fixar sig, har kollat de anfdra kren också dte verkar lugnt…
Men det kom så hastigt…..Hoppas det inte leder till någon massdöd, den andra honan jag la undan enskilt är död nu…..hann dock inte se "ögonblicket" men ah…är otålig ><
http://www.pwss.nu/product.php?productid=7951&cat=1191&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=7954&cat=1191&page=1
man ska då tydligen kombinera de båda.
Multicura kan även användas som "odling pepp" för lekvillighet och tillväxt, hurm….får se hur pålitligt det kan vara =/
Någon som vet vad Jbl ektol fluid är för npågot?
Fick en flaska på typ tyska utan bipacksedel/bruksanvisning……hurm 
Har du kollat ditt vatten? Kan bero på dålig vattenkvalitet oxå.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

den kollar jag med jämna mellanrum.
Det är Kh:t men et fixar jag vid vattenbytre med bikarbonat, men dock bytte jag filermaterial för ett ag sedan, och fick nitritr som låg på mellan 0.05 -0.1 med Jbl's dropp test. gjorde vatten byte och hälde i sera bio nitrivec + toxivec.
Dock i paniken slarvade jag med att kolla alla värden innan vattenbytet nu precis innan jag la i meds….
Det verkar inte hända så mycket med multicuran+antispoten ><
KLollade nitriten idag i karet och det visade 0.1. eftersom kuren skall vara klar så gör jag ett vattenbyte. inga fiskar har dött. Men mina röda cometer serf inte okej ut. Antingen för att det blir mobbade men kan inte tänka mig att det skulle vara anledningen.
Alla platysarna kliar sig inga andra. Nitriten eller sparasiter?
Tänkte ta en kur med sterazin. Men funderar på att bara bhandla de röda cometerna i ett enskilt kar då inga andra fiskar visar några tecken mer än att de kliar sig vilket kankee kan vara just nitriten. eller?
tredubbladosen easylife filermedium& normaldos bio nitrivec. sedan kör jag över aktivt kol så får jag se hur det ser ut imorgon. antaglign åker väl sterazinet i… *suckt* -_-
stort vattenbyte idag. pltysarna fortsätter att klia sig. Men en av de röda cometerna börjar se bättre ut!! :D Ska avakta och se om det kanske lugnar ner sig. annars åker sterazin i då jag tror det är alternatiovet.
ryggFenorna på cometerna är lite lätt fransiga, stjärtfenan är ihopdragen ser nästan ut som kan skrapa bort ett ytskick längs den deppiga stjärtfenan, som är lite vit/sårig struktur, samma konstiga beläggning precis framför och undetill ryggfenan. De ser inte så glada ut kan jag säga ><
Dock är det min gammling en röd wag som fransar lite och har lite lummigt utseende, snarlikt det som syns på comterna.
Tror ni waterlife's sterazin kan vara rätt medicin?
avaktar sålänge….sterazin är beställt iallafall och kommer väl hem snart.
Kanske det är en blandning av olika sjukdomar. Sen hade du ju nitritproblemet på det. Bläh, vad tråkigt med sjuka fiskar. Jag har tyvärr ingen aning om sterazinet är rätt. Jag tycker att det är knepigt med diagnoser och när det händer något tar jag till bredspektrum-medicin… såna som slår mot allt möjligt. Någon sa att de är mindre effektiva… men om det där sterazinet inte fungerar och du inte har någon annan bestämd diagnos så föreslår jag att du provar någon bredspektrum-medicin.
Håller tummarna!
Värdderena i karet:
kh: 6d
ph: 7.5
no2: 0.025 mg/l
no3: 10 mg/l
prövade multicura + antispot från easylife erm ah, blev inte värre men känns inte som det blev bättre heller.
man läser ju en hel del men man kommer aldrig fram till något.
Bredspektrumet verkade inte fungera iallfall.
Sterazin: (Parasiter) mot gäl-,kropps och andra parasiter. Stoppar onormala kropps och fenrörelser som tex att fiken kliar sig.
Vilket stämmer ganska bra in….
sen då protozin kanske hurm =/
Protozin: (Protozoer, svampar) Behandling av vitaprick, oodium, costia, neoensjuka & svampangrepp
Sen att det fransar sig känns ju mest som det lutar mot någon bakterie, eller?
Vad ska multicuran slå mot?
Jag har dåligt med bra förslag… sätter själv min lit till Esha2000 och Esha Exit. De två går att kombinera.
Hade ett svårt utbrott av något som inte gick att få bort. Boten blev snar avlivning av alla som visade symptom och den medicinkombinationen på resten. Verkade vara neonsjukan som ju är svårbotad. Så, jag kan inte säga ifall Esha är bäst eller om de löser ditt problem. Det enda jag kan säga är att de där två tillsammans ska, enligt informationsbladen slå mot mycket - svamp, bakterier och parasiter.
jag länkade i tråden. så om du klickar där så kan du se.
:)
Uscha vad tråkigt…det är svårt det där….sen vad som ligger grund ger ju en funderare också så det inte jhänder igen.
Mycket lättare med andra djur typ råttor&kaniner dom kan man ju känna på mm.
Har du ökat värmen och provat med salt? Om inte så läs på om salt först - dosering och det är inte alla fiskar som tål det så bra. Värme och salt är ju ingen bot… men det kan plåga parasiterna eller vad det nu är som drabbat den.
Det har jag redan igång. Men lite osäker på hur jag ska dosera saltet erm, ektozon är det. Har ju mina pansarmalar som inte gillar höga halter salt.
Ligger på 28 grader, har lagt i 3teskedar salt det är ett kar på 105l
Kankse kan böka fram ett plast kar som jag har stående och ta ett såkallat komplettbad på platysarna om det nu inte skall stressa ihjäl dem?
alla är pigga och så och tigger efter mat och riktigt skuttar fram till mat platsen när mn kommer i närheten, förutom cometerna då som ser sletna ut….men de tigger mat de också, så lite liv är det i dem ialafall…
Vill verkligen få iordnuing på problemet då min älskade tuxedo har bebisar i magen som jag Verkligen vill spara på >< sen 2 st honor till som har småttingar i magen….
#17 Ja, jo, just… nu ser jag ju det! 

Jaha, näe jag har tyvärr inget fler tips. Jo - det är ju kanske lättare med andra djur… inte fåglar dock. De är svåra.
Är det alla fiskar som är dåliga? Hade du ett sjukakvarium så att du kan dela på dem? Om inget verkar hjälpa så tycker jag att du ska arbeta förbyggande. Friska ska inte vara tillsammans med sjuka. Har du ett sjukakvarium så tycker jag ändå att de sjukaste som man kan tänka sig är bortom räddning raskt och barmhärtigt ska skickas vidare till nästa liv.
#21 Ok, då är det kanske inte dags för eutanasi då. Så bra!
Men saltdosen måste det ju gå att surfa fram. Jag tror att man kan ha i mer än så… men kolla först.
jag har ettg litet plastkar på 7liter ledigt. det är ju bara platysarna som visar något, vissa av dem. Men det är endast cometerna som ser risiga ut.
Har ju bara prövat multicuran+antispoten än sålöänge.
Sterazinet kanske jag kör i senare idag, vill ju helst inte hoppa från preparat till preparat.
Den ena cometen blir faktiskt bara piggare och piggare så det är ju ett gott tecken….
Så dödligt sjuka verkar dem faktiskt inte, undantaget en av cometerna.
Men ska ge stackarn en chans med sterazinet då hans flickvän verkar kryar på sig!
men någon utrustning till det plastkaret hatr jag inte mer än en medeltida luftpump. och 7liter känsn ju lite taskigt >< Men å andra sidan så vill jag ju inte att alla ska se risiga ut.
#23 Jo de verkar ju inte besvärade iallafall. De tål mer än man tror ^^
Var framme med kameran inatt, men dålig fotograf som jag är så vet jag inte om det hjälper något. Men en av cometerna då på bild. Den som är i värst skick…
Morakniven låg ju framme, nära till hands…..när man ser sin fisk se ut såhär ><
jag satte 6st i karantän för en 3 dagars behandling med ektol fluid.
2dog, 2 blev märkbart bättre och flyttades över tillbaka. resterande två fick vra kvar för ytterliggare en 3 dagars behadling. Sista dagen "dog" den ena och den andra inget märkbart.
Och nu går det på aquafuran. Den från karantän ser likadan ut som förr, en halv fena på sidan, skuggad vit över en mycket trött simfena, ser lite ut som någon gått med en osthyvel över fenan några antal gånger ch ända upp till ryggfenan. Den är skygg men är framme ibland.
jag misstänkte fenröta pga fenan på sidan, och de lätt lätt fransiga på ena wag hanen. Men borde denna röda cometen med fenan inte ha svarat på aquafuranen efter 3 dagar?
Kan det vita vara svamp?
De har slutat klia sif iallafall efter behandlingen med sterazin. Men sjukdom finns fortfarande kvar…
Alla är pigga, förutom cometen med fenan som är skygg. Den andre överlevande cometen är mycket pigg och fin nu. så det återstår bara denne.