växter i fuktig miljö?
tjena, håller på att planera mitt paludarium för fult!
behöver lite råd om växter som kan klara sig helt-delvis över vattenytan och som kan växa fast på trädrötter som sticker upp?
även växter som växer nerifrån botten och upp över vattenytan, förslag?
Kolla här
->
Jag vet inte om Nepenthes är med i listan som presenteras i artikeln ovan. Jag har två st i varsin kruka med trädgårdstorv som ständigt står med 1-2-3cm av krukorna i akvarievattnet och de verkar trivas utmärkt trots den torra rumsluften.
Har hand om ett terrarium också. Där står Fredskallor i grus med varierande vattennivå och det går bra. Phalaenopsis växer i krokbarksrör fyllda med orkidé-jord och vitmossa. De skickar ut rötter som växer utanpå korkbarken. Javamossa och riccia har börjat sprida sig lite på korkbarken. Hängfikus trivs fint; står dock inte med rötterna i vatten. Gullrankan skulle kanske växa fortare om den hade rötterna i vatten. Tänker nog prova med några olika sk. vattenväxter också - det är så fuktigt i terrariet att jag tycker att det borde gå bra med det mesta - javaormbunke, anubis på korkbarken och bacopa, lysimachia och hygrophilor och svärdsplantor i gruset (hur jag nu ska få plats med allting!
).
Phalaenopsis är den där jättevanliga orkidén som finns att köpa överallt. Dyr på blomsteraffärer och mycket billigare i matbutiken. Går du till en trädgårdshandel/blomsterhandel så kan du hitta minivarianter. Jag har ingen aning om ifall de håller sig små… men de små blommorna får mig att tänka att bladen kanske är små också i fortsättningen. Fredskalla finns att få i olika storlekar - från vanlig fönsterbänksstorlek till "enorma" plantor med stora blad. De är olika varianter. En liten planta med små blad blir inte "enorm" med tiden. Läste någonstans att vissa varianter kan vägra anpassa sig till att stå i vatten… så misslyckas man kan man prova lyckan med en annan.

okej, tack… tror du anubias kan klara sig i bara fuktig luft med rötterna nära vattenytan? kanske en javaormbunke skulle funka, så häner ju bladen ner…?
Njaäekanske… Jag vet inte. Jag undrar om den inte behöver ha ordentligt fuktigt kring rötterna *spånar vilt här*. Jag kan tänka mig att den skulle kunna funka om man hade lite vatten sipprandes över det den växer på. …men kolla det här, jag har ingen erfarenhet som helst av anubis på land.
Jag fattar inte hur du menar med javaormbunken. Min javaormbunke med en massa skott, som för närvarande växer under vatten, är inte hängig på något som helst sätt.
Nu har jag hunnit bli rätt nyfiken på vad det är du planerar. Hur ska det se ut/fungera? 

okej, aja, jag får la testa med anubiasen…
jo, jag menar att om javaormbunken växer uppåt i vatten så borde ju blade hänga neråt om den är över vattnet!
ja, jag förstår det, en massa frågor har jag hehe!
jo, jag tänkte så här att försöka få till en riktigt naturlig miljö för stänktetrorna, har läst allt jag kan hitta om stänkisarna och planerat in allt i paludariet… så, det kommer ligga i ett par mangroverötter lite hummel om buller så att det inte känns för "tillgjort"! sedan ska tre eller två av rötterna sticka upp ovanför ytan så att jag kan sätta en bredbladig växt där (anubias t.ex) så att de har någon stans att avsätta sina ägg på. sen ska jag inte ha sådär rak substant om du förstår hur jag menar utan den ska vara lite med "gropig" så att det ser lite mer naturligt ut. sen ska det vara lite stenar nere på botten också. och självklart några växter som stänktetrorna är vana vid att ha vid sin sida. har försökt komma på ett sätt att dölja filter och värmare men kommer inte på något bra sett! kanske får bli ett så kallad utefilter för det så att det inte är en massa filterskit där i och förstör det naturliga. in- och utsuget ska jag försöka dölja så gott jag kan med växter stenar mm.
är jättespänd över att få fixa med detta men om bara farsan kan ge med sig! han har redan lovat om det inte dör någon fisk på en månad så blir det ett nytt…
kommer göra en ny tråd sen när allt är inhandlat, med bilder visa hur jag kommer fram till det naturliga "träsket"…
aaAAh! Så spännande! *avis*(jag vill alltid ha allt som är kul)
Jag har genast ett tips på hur du kan gömma nå´t - korkbark. Får du fatt i korkbarksrör så kan du till och med nästan trolla bort ett helt fluvalinnerfilter! ;) Korkbark har ett omisskännligt utseende och det kan kanske störa om du i övrigt har bara grovt mangroveträ. Jag har blandat alla möjliga sorter - kork, redmoor, mangrove + en ljusare mangrove (såldes som mangrove och är hårt och tungt men ljusare). Bakgrunden innehåller ännufler sorter. Jag tycker att eftersom det är så blandat så ser det rätt ut ändå. Annars kan du ju karva till mangrove så att du får bitar som döljer… men var beredd på att det är hårt!
… och så brukar jag tycka att det är lättare att gömma saker som finns på en sidoruta än mitt i synfältet på bakre rutan.
Ang stubstrat… tänkte också att sanden (tunt lager, 1mm korn) i mitt djungelakvarium skulle få vara lite gropig… men malajerna (sandsnäckorna) drar runt och ser till att det hålls slätt som ett salsgolv hela tiden. Så… det är inget bra recept för dig då!
Håller tummarna för dina fiskar och ditt nya paludarium nu då!
Prova med mossan! Har en mosskulle i terrariet men den har börja dö nu. En del verkar lyckas och en del har mossa som de byter med jämna mellanrum vet jag.
Läste det här om javamossa och riccia och tänkte försöka lyckas med en så´n mossmatta.
http://www.brianstropicals.com/building.html
Där fanns visst också bilder på anubis på land.. kanske du hittar någon bra info om vad de tål.

ja vist är det!
alltid får du idéer haha:) det är ju väldigt bra!
aha, smart! vet inte om det var en sådan du menade men på den sidan du rekomenderade i slutet var det en massa bilder med typ hål i, är det ett filter?
aa, får tänka på det där med mangrovern…:)
tack för att du svara med så bra förslag!
tackar, ja, som sagt, jag får uppdatera en ny tråd när allt är fixat och arbetet skall börja:)
Ideas are my trade, you know! 

Njae , jag vet inte om det är filter. Det finns en del hål där som bara är burkar för grodorna att lägga ägg i. Men det skulle ju kunna vara inblås och utblås i ett akvarium.
Ser fram emot att få följa projektet!