Sjuk Dalmatiner Molly ?
Behöver ett råd…
Köpte mitt 210L akvarium i november-09. Rengjorde 4 (!) hinkar sand och diverse stenar, pump och doppvärmare efter konstens alla regler. Fyllde på med vatten i omgångar under 3 veckor (för att se att akvariet var ok). Köpte växter, som fick rota sig (i två veckor). Efter detta köpte jag 20 Neontetror och 1 Kamphane. Några dagar senare ytterligare fiskar; 10 Neontetror, 2 Mollyhanar (aik-fisk) OCH 4 st Dalmartiner Molly. Efter en vecka började kamphanen "gnaga" på en av de andra fiskarna, så jag flyttade kampfisken till eget "boende".
Nu så till mitt problem. Sedan några dagar har en av Dalmartinerna "kroknat", håller sig intill pumpen vid ytan, när den väl rör sig så är det med stjärtfenan upp och munnen ner (mot botten). Den ser "förlamad ut" i bakdelen. Vi matning äter den ibland. Ingen av de andra fiskarna verkar må dåligt? Full fart i hela akvariet!
Vad kan felet vara med fisken?
Bör jag ta bort den (smittsam sjukdom)?
Svårt att se om den har "vitapricksjukan"… de är ju vit/svart fläckiga…
Tacksam för alla svar!

Har du möjlighet att ge den ett sjukakvarie? då skulle du kunna testa att ge den en saltkur.
Det är svårt att föreställa sig ibland hur det ser ut i verkligheten. Kan det vara "balanssjuka"? Dimmar den snett?
Det bör ju inte vara syrebrist om inte de andra går upp till ytan så dt verkar ju som att det bara är den som inte mår bra.
Googla lite på balanssjuka och se om det stämmer in på din fisk, kanske hittar du någor som passar in. Hoppas det går bra med den.

nu vil jag bara låna denna tråden lite!
saltkur säger du, kan man göra det på alla fiskar för min Kardinaltetra varken äter elr simmar bara står vid ett löv helt lam…?
har ju sån där extrozonsalt från butiken, det ska väll gå?

Här är några som rekommenderades det på ciklid
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61111
har aldrig provat det själv men det ska väl mycket till om en fisk inte tål salt? Vissa kanske inte tål det men det verkar ju kardinalerna göra.
Jag använder normalt aldrig salt själv så jag är inte så hemma på det utan försöker bara finna något om det på nätet 
Jag har endast saltbadat mina regnbågar som satte igång en drive när ett nytt gäng kom in. Då fick de ett kraftigare saltbad efter hjälp från Loricariidae med tips om hur jag skulle göra med dem.
När det gäller svamp och parasiter så tycker "chockbad" är det bästa alternativet doppa dom i en hink med extremt salt vatten(½~DL salt på 5L vatten) i 10-15s och sen låta den gå i en hink med färskvatten direkt efter med t.ex. easylife för att dom inte ska skada gälarna för mycket. Är det en svårt angripen fisk så repetera med några timmars mellanrum. Detta har funkat på så väl Cory som Ciklider inte testat på L-malar
Kanske har det blivit lite obalans i karet efter medicineringen? är syresättningen tillräcklig i karet? Mycket kan ju påverkas efter medicinering, då många goda bakterier kan ta stryk - likväl som de elaka så att säga.
Fast nu vet jag inte om din kardinal är i behov eller har hjälp av ett saltbad, om du inte ser några yttre symptom?
=1
Tack för svar… Ska prova saltkuren, helt klart värt ett försök!
Tyvärr blev extra akvariet upptaget i går… en stackars Neontetra hade irrat sig in i filtret, och nu försöker vi "kurrera/återuppliva" den. Får se i kväll om den hämtat sig. Ligger på sidan och lapar med munnen..

Jag vet ju inte om det fungerar men som du säger, kan ju vara värt ett försök.
Kan du inte kurera den samtidigt som neonen?
Jo, det får nog bli så. Känner att det kanske inte är så bra att vänta längre. Ska göra ett försök i kväll.
Den lille Neonen dog
nu är de "bara" 29 kvar.
Döm om min förvåning när nu Dalmartinen simmar runt som inget har hänt.. m e n ena ögat ser lite konstigt ut, får hålla lite koll de närmsta dagarna.
Måste bara få avsluta denna lilla "storry"…
Dalmartinern som var lite "udda" i sitt beteende ett tag, har nu antagit färgen svart (!!!) och mår toppen.
När jag i går var i affären (där jag köpt samtliga fiskar tidigare), berättade jag om Dalmartinern som ändrat färg - men tjejen tror mig inte..
Jag VET att jag köpte 4 st. (prickinga) Dalmartiner, men hon säger att det inte är möjligt för dem att ändra färg…
Någon annan som varit med om detta?
Kanske kan vara så att det inte var en Dalmartiner från början… utan en "blek" Black molly???
Ett litet tillägg… har även fått yngel (helt plötsligt), har ingen aning om "vem" det är som "ligger bakom" detta. Men det kommer ju att visa sig rätt så snart - spännande