Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 5684 ggr
akvariet
0

Växter som trivs i mörker/mindre ljus?

tjena, har helt och hållet kärat ner mig (om man nu kan göra det i växter?) i en växt som heter flytormbunke () och skulle nu jättegärna ha en sådan, jag är medveten om att den kan bli STOR men det får la bara till att byta efter hand när de blir för stora…

så nu undrar jag om det finns några växter som klarar sig i lite sämre ljus eller tyllochmed kan klara sig i ganska mörkt akvarium, någon som vet?

sen undrar jag också om mina svärdsplantor, javamossan och Bacopa australis tar illa upp av det lite mindre ljuset?

och sist men inte minst, någon som säljer flytormbunkar (ceratopteris pteridoides)?

Nooon2
0

Visst kan man ha favortiväxter - precis som favoritfiskar eller var som helst! Glad Den där flytombunken producerar småplantor i bladkanterna så du kan behålla några av dem när moderplantan vuxit sig för stor och du kastar ut den.

De här vet jag klarar en rätt ljusfattig tillvaro:

musselblomma
Anges ofta vara en ljuskrävande växt men den anpassar sig - krymper till en minivariant av sig själv och fortsätter föröka sig.

Andmat

Javaormbunke

Javamossa

Riccia
… där det finns något lite mer ljus

Hygrophila polysperma

Hygrophila difformis

… och testar just  Hygrophila corymbosa och Lysimachia och tror att det kan gå.

Jag har tyckt att flytormbunke trivs bättre flytande än planterad.  
…och jag tycker att du ska testa olika växter - det var så jag upptäckte att musselblomman, svärt emot specifikationen, kan leva i svg belysning. Tänk också på att ha bra kvalité på det ljus som finns - dvs hög andel rött och blått ljus. Ha absolut inte något varmvitt skräp. Det ser ljust ut för oss men inte för växterna. De har inte mycket använding för grönt och gult ljus. För dem skulle det vara som att det var väldigt mörkt.

akvariet
0

åhh, tack! tyckte de två sista var snygga (Hygrophila…) är de vanliga i affären tro?

det var det som var meningen, att den skulle vara flytande:)

fler förslag motages tack;)

Nooon2
0

#2 jo,jo - difformis och polysperma är så vanliga så! Glad Tror jag såg den där flytombunken också på en djuraffär idag.

akvariet
0

så bra:) då är det bara att sticka iväg och shoppa!

OlleA
0

Kan du vänta tills det blir lite varmare, skickar jag gärna några flytormbunkar (Ceratopteris thalictroides eller C. cornuta) till dig! Glad Hygrophila bör inte ha för dåligt med ljus, men ett släkte där de flesta klarar att stå ganska mörkt är Cryptocoryne. Många av dem är lite känsliga för omplantering och vissnar lätt när man har planterat dem - vilket inte är något att oroa sig för, för rötterna klarar sig nästan alltid och får de bara vara ifred kommer snart nya blad.

Olle

akvariet
0

mm, vad bra då, men jag tror nog bara att jag behöver ett litet skott men flytormbunke för de växter ju såpass fort… ja, jag kan vänta tills våren eller så! du får påminna mig när våren är framme!;)

cryptocoryne, okej, då vet jag det!:D

hindul
0

Jag har medelstark belysning och flytväxter, så nere i själva akvariet blir det ganska skuggigt. Där fungerar inte H difformis. Dvs den blir gles och krokig och tråkig.

Anubias trivs bra i halvskugga. Sagittaria subulata, Vallisneria, hornsärv, svärdplanta, någon cryptocorynesort och Ludwigia repens trivs bra hos mig i alla fall, men de växer lite långsammare och blir lite mindre än vid bättre/starkare ljus. Bacopa caroliniana har jag också, i ett hörn där det är ganska ljust och det går bra.Vattenspikblad försöker jag envist med, men den växer så långsamt att de äldre bladen vissnar nästan i snabbare takt än nya hinner utvecklas.

Lysimachia har jag just satt dit och det ser ut som att den tar sig. Limnophila sessiliflora lär ska klara lite knappare ljusförhållanden också.

akvariet
0

tack tack! det blev ju en hel del då som stivs i lite sämre ljusförhållanden! tackar för det!:)

Nooon2
0

Det var en del olika bud här om huruvida den eller den växten klarar mindre ljus. Jag tror att alla har rätt. Det är ju mer än en faktor som spelar in - ljusets styrka och färgsammansättning, belysningstid, vattenvärden, substrat, näring… Jag upprepar mig själv och säger att man ska prova och se om det går.
Jag tror att en del plantor som man köper kan vara bortskämda med ideala förhållanden och är hårt drivna. En sån planta kanske inte klarar en tvär omställning. En planta som levt en tid i ett normalt akvarium och har varvat ner lite tror jag klarar omställningen till knappare förhållanden bättre. Det är mina egna funderingar och jag har inga belägg för den teorin… men jag tror att det kan vara så.