Vad kan man göra? Neontetror
Mina neontetror (6 stycken av 8 stycken) har vita bubblor främst vid munnen och stjärtfenan. De ser väldigt groteska ut och jag har testat det mesta känns det som nu. Har andra tetror i akvariet men de har inte samma problem.
Det blir varken bättre eller sämre.
Någon som har haft samma problem? Går det att göra någonting åt?
Tack för svar.

japp, jag har haft och det slutade med att hälften dog!
tror sjukdomen heter neonsjukan och då blir det gul till vita små utbucktade prickar på vilket ställe som hälst på fisken… behandlade dem i 2 veckor med det hjälpte inte! det är en svårbehandlad sjukdom! fråga i affären om de har något speciellt mog just neonsjukan… de som brukar behandla allt möjligt är inte lika effektiva som ett botemedel som bara har specialliserats på en sjukdom!
önskar dig all lycka som finns att de överlever!
Kunde ana att det var någonting som var svårt att bota. Neonsjukan ger visst en mörk framtid för mina små fiskar med andra ord.
Ska jag låta de självdö eller ska jag vara bödeln? De äter och simmar mycket bra för att se så hemska ut.

mm, jag vet det gjorde mina också… de var jättepigga tills de en efter en slutade simma helt och äta! synd med så fina fiskar… även andra tetror än neoner kan drabbts av neonsjukan t.ex jag har kardinaltetror som blev sjuka och då dog hälften tyvärr…
tycker att du ska se om du hittar några enskilda läkemedel i affären, om inte av vakta några dagar (3-4 dagar) innan du gör något…
hoppas det löser sig!
Oj tyvärr så har jag försökt ganska länge med olika läkemedel. Ett tag känndes det som de var ganska stora mängder läkemedel i mitt akvarium. De har nog haft det i flera veckor tyvärr.
Är det elakt att ha de simmandes så länge utan bra resultat?
Jag har ett stim med svarta tetror. De ser ut som neontetror men är mer gyllene och har en svart rand. Vet du vilka jag menar? Jag kan vara helt förvirrande ibland. Tror du att de kan få neonsjukan?
Tack så mycket.

aj då… nej det är inte elakt om de fortfarande äter och är pigga fast hade jag haft det i flera veckor så hade jag nog tagit bort dem av sekerhetsskäl… men innnan du gör något förhastat så vänta på någon mer erfaren, är ju lite dumt om du avlivar dem och så har de en enkel sjukdom eller så…
i stort sett alla tetror kan drabbas av denna sjukdom tyvärr… du bör hålla extra koll på de svarta neonerna eftersom dessa står först i att bli smittade…
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Jo det var av den anledningen som jag ville ta bort de från akvariet. Men som du skriver känns det lite elakt om de är pigga och äter (så normalt som det går med bubblor överllat)
Vill helst av allt inte byta ut alla mina fiskar i akvariet.
Får hoppas att någon mer vill hjälpa mig om det nu finns mer hjälp att få.
#5 tack för dina svar.

Har inga neontetror själv men om det är neonsjukan så är den ganska svåbotad vad jag förstått. Du skriver inte vilka mediciner du testat och det enda jag fann om neonsjukan var;
på kramforskoi skriver de; Om du skulle få neonsjukan kan du använda ett preparat som heter Biofuran.
på zoopet finns följande;
Neonsjuka (Pleistophora-sjukan)
Symptom: Drabbar speciellt neon- och kardinaltetror och är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort.
Åtgärd: Svår att bota, medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta) har ibland gett positivt resultat.
Jag vet inte om du testat någon av ovanstående eller om du är säker på att de har neonsjukan. googla på neonsjukan och kolla ev bilder och se om det stämmer på dina fiskar.
Låter inte som neonsjuka direkt

Jag vet faktiskt inte men eftersom de pratade om det så tänkte jag tipsa om medicin på det. Däremot som jag också skriver så är det bästa om han kan googla på det och jämföra bilderna mot hur de egna fiskarna ser ut - för som du säger så kanske det inte ens är det.
Kanske ska ge denna länk istället;
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
och på så vis kanske det går att lokallisera sjukdomen
-det är ju svårt för oss utan bilder 
#9 Nej det var inte ditt inlägg jag tänkte på. Waterlife har en medicin som enligt dom ska funka mot neonsjuka som heter Protozin. http://www.waterlife.co.uk/waterlife/protozin.htm

Den lät ju bra! Och skulle det iinte vara neonsjuka så hjälper den ju också mot fungal infections (om nu det inte är samma sak
)
om fungal stod det;
Fungal Infection is a true fungal infection, unlike Columnaris which is called "Body Fungus", but is actually a bacterial infection. Fungal infections usually look like cotton patches found on the fin, tail and body. Fish normally get this infection on or near injuries. Because knowing the difference between a Fungal Infection and a Bacterial Infection can be difficult, please see Columnaris (below) to determine which of these two diseases your fish has.
Fast jag är så rutten på engelska att jag kanske inte borde klistrat in det… men det står ju nåt om bomullsliknande "tussar"….

mm, håller med… jag har sånt där protozon och de hjälper mot yungefär 10 sjukdomar därbland neonsjukan…
Ska googla neonsjukan och se.
#7 ska kolla upp vilka läkemedel som jag använde. Är dock inte hemma så kan inte göra det för tillfället men ska kolla det så snart som möjligt.
#9 jag försökte fotografera mina små sjuka neontetror idag men de blir lite rädda för kameran och gömmer sig. Ska försöka få fram några bra bilder som jag kan lägga upp.
Tack för svaren allihop.