Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 6648 ggr
Marga
0

Min nya Kakaduaciklid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är han inte fin? Glad 

Det är min första, några tips på vad man ska tänka på?

histronica
0

Jättefin - kanske en tjej till honom så han intne känner sig ensam?

zoopet, kakadua ciklid: 24-26 grader , ph 6-7,5

Köttätare (små ryggradslösa djur) och allätare. Äter i akvarium levande foder kombinerat med frys- och torrfoder.
Kakaduacikliden är revirhävdande men relativt fredlig. Den är substratruvare och lekplatsen är en grotta där äggen (60-90 per lek)placeras i grottans tak. Äggen kläcks efter ca. 2.5 dygn och ynglen är frisimmande efter ca. 8-9 dygn.
Denna art kan faktiskt hållas och leker även i ett svagt alkaliskt vatten (pH upp till 7.5). Detta leder dock till att det i kullarna blir en klar övervikt av hanar.
Om man har mer än en hane krävs ett betydligt större akvarium. Bäst är en mindre grupp med flera honor per hane. De är s.k. haremruvare, vilket innebär att en hane kan leka av flera honor under samma period.
Denna art är ganska kortlivad och speciellt honorna brukar bara leva så länge att de hinner dra upp 1 eller 2 kullar (ca. 9-12 månader).
Akvariet skall innehålla gömställen (stenar och rötter) och vara tättplanterat med växter. Lämpligt bottenmaterial är fin sand som helst skall vara relativt mörk. Cirkulationen i akvariet får inte vara alltför kraftig.
Hanen är större och färggrannare och har förlängda stjärt-, anal- och ryggfenor.

akvariet
0

gud vad snygg han var! har alltid trott att de är mer blå aktiga men hade vist fel för din är ju mer svartaktig! hehe

fiskargrabben
0

jag har en orange gul kakaduaciklid

Marga
0

#1 Tusen tack Glad. Jodå, han har en liten fru också, men hon är rätt oansenlig… Jag har redan förstått att han helst vill ha ett litet harem men jag tänkte försöka med en hona och se om det funkar…

Det mesta verkar finnas på plats… jag har rätt temperatur, mörkt substrat, en konstgjord trädstam som är som en grotta, rätt mycket växter men ska skaffa mer. Hittills har dom bara fått röda mygglarver och flingfoder men jag måste kanske skaffa lite levandefoder också. Honan verkar av nån anledning gilla såna där sjunktabletter som jag har till malarna, så lite grönsaker verkar gå ner.. 

Hannen gör en konstig grej, han liksom stryker sidan mot saker, t ex en träbit, vilket gör att han simmar förbi horisontellt. Om någon har katt förstår ni hur jag menar att det ser ut som om han "doftmarkerar" med nosen. Men det får vi väl anta att fiskar inte gör Flört. Så vad gör han??

Nooon2
0

Oj, så fin! Nu blev jag avis! Jag har haft precis en så´n och skulle gärna ha en igen… och du har fått fatt i en med jättefina "ögon" på fenorna!

Om du skaffar en hona till så se till att hon har plats med ett eget litet revir med en egen grotta som hon gillar - honorna har egna revir inom hanens revir.

Meeen… gör inte det förrän han blivit av med klådan… för det är därför han stryker sidan mot saker. :(  Kolla noga - det är nåt som irriterar - parasiter eller annat. Det låter som om du måste medicinera honom. Kolla honan också. Själv tycker jag att det kan vara jätteknepigt med diagnoser - klåda kan bero på olika saker…
…som måste medicineras.
Det är tråkigt att den nye och tjusiges entre inleds på det viset… men om han är pigg i övrigt finns det ingen anledning att tro att han inte skulle bli ok med rätt behandling. Handla raskt bara och vänta inte.

/Nooon2

Nooon2
0

…hm… kom på det att gälar kan bli irriterade och kanske klia också om det är problem med vattnet -  ammonium/ammoniak, nitrit…
Då är gälarna också svullna och mörkt röda och han kan verka kippa lite efter andan. Jag vet inte hur väl irriterade gälar syns på en kakaduciklid.
Är akvariet nystartat eller räcker inte bakteriefloran (som ska bryta ner de här skadliga ämnena) till av någon annan anledning? Gör ett delvattenbyte pronto om vattnet kan vara problemet och se hur han reagerar på det.

Håller tummarna!

Marga
0

#6 Tusen tack för det, jag tror det är det senare, dvs vattnet  (som tur är) det hade jag inte kommit på själv! Jag har nyligen bytt upp mig till ett större akvarium så det kan vara si och så med balansen. Det är ju inte helt nystartat (tog med en del vatten från det gamla) men helt inkört är det ju inte. En av mina äppelsnäckor dog för ett par dagar sen men den andra verkar må bra. Alla andra fiskar också.

Jag tror faktiskt det är bättre idag men jag ska hålla ögonen på honom. Han "andas lite tungt" men det är ju svårt att avgöra vad som är normalt när man inte vet hur han brukar vara. Ser inga parasiter i alla fall.

Vattenbyte kanske är lite tidigt, jag matar lite sparsamt så får vi se om det blir bättre.