12 liters Crystal red kar
Har nu efter en lång paus från akvaristiken (efter att alla mina tanganyika ciklider dött under vinterns kyla) sålt alla mina kar men så hittade jag yngelkaret i källaren och blev så himmla sugen på Crystal red räkor!
Jag har startat karet nu. Inredningen är absolut inte den bästa i det faktum att det ser väldigt tomt ut och jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli mer lämpat för räkor.
Just nu har jag svart sand, en rot med en växt på, två mossbollar, flytväxter och en "hårgräs" planta. Jag funderar på att göra en mossvägg men hur då?
Vad bör jag använda för växter / mossa?
Hur gör man ett sk. Räk hotell?
Kan räkor leva på röda mygglarver och hur tar man in torkade blad utifrån?
Dela gärna med er av egna erfarenheter och om någon säljer Crystal red (grad A, B eller C) så kan ni väl skicka iväg ett pm! Skriv gärna i tråden om ni har mossa att sälja!
MVH
Putt?
Här hemma är javamossa väldigt populärt - där sitter de gärna och plockar. Den absoluta favoriten är dock roten.
Enbart mygglarver tror jag inte är någon bra idé. De behöver ju lite grönt och kalkrik mat. Själv ger jag dem samma saker som fiskarna - granulat, krossade skräpsnäckor, enstaka grönsaksbitar. Ska även testa att kläcka fram lite artemia till dem.
_No way! Yes way!
Jag köpte in lite javamossa nu som jag tog sytråd och snörade fast i roten. Köpte räkfoder också.
De räkor jag kikade på i affären idag var av grad C, inget för mig dock. Såg väldigt bleka ut… Ska kika på räkor nästa vecka och se om jag hittar räkor av grad A eller S. Jag tittade även en del på blocket och hittade C räkor, kanske B.
Vet någon hur det är med att beställa från japan?
Jag har ingen koll på grader eller dylikt, men har du kollat in www.shrimpshop.se ? Finns även ett forum där, och folk som säljer räkor och dylikt då och då.
Kan blekheten inte ha med kosten att göra? Finns ju särskilda foder som ska förstärka färger, samt karotenrik mat som förstärker den röda färgen.
_No way! Yes way!
#4 Klart det kan ha med kosten att göra, men jag tror det mer beror på graderingen. Och ska jag vara helt ärlig så köper jag hellre snygga räkisar av grad A eller S än att chansa på att en blek räka fått fel foder men möjligtsvis är av någon högre gradering.
Ska titta på hemsidan du föreslog! Mycket vänligt av dig! Tack så mycket.