Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 7702 ggr
Emiizan
0

Hur ofta ska jag städa akvariet?

Jag har ett 54L akvarium som jag köpte för några veckor sedan.Än sålänge har det inte hunnit bli smutsigt, och man har ju hört att man inte ska städa det så ofta nu i början. Men hur ofta är det lagom att städa enligt dig?

godisgrisen
0

Städa ska man göra så sällan som möjligt, helst aldrig. Däremot är det viktigt med regelbundna vattenbyten i ett 54L borde det vara lagom att byta ca. en hink i veckan. Då när man gör vattenbytena kan man passa på att skrapa alger från rutorna, plocka bort dåliga blad från växterna och suga bort slam och bajs från botten. Pumpen och filtermaterialet i den ska bara skjöljas ur med akvarievatten när det behövs, alltså när flödet minskar så sällan som möjligt där också.

akvariet
1

haha ibörjan "råkade" jag städa för mycket p.g.a att jag tyckte att det var så himmla kul och till slut dog en räka för att det inte fanns några alger kvar! hehe!

men jo, som #1 säger så ska man göra vattenbyten 1 gång/vecka. det som är vikktigt när du ska byta vatten är att dagen innan du ska byta vatten häller upp ca. en hink med vanligt kranvatten och låter det stå till dagen därpå så att vattnets temp blir lite bättre.

sen när jag byter vatten brukar jag tillsätta salt (viktigt: inte vanligt salt utan speciellt salt från butiken) i hinken som jag ska hälla i! det saltet jag har är också bra mot sjukdom dvs svamp och ifektioner.

hoppas jag berättade så klart som möjligt för dig nu!Obestämd

TccT
0

Men i början ska man vara försiktig med vattenbyten och inte göra rent filtret. Viktigt att bara mata väldigt snålt och gärna med ett par dagars mellanrum. Hur stort vattenbyte man gör sen kan skifta och att låta en hink stå över natten för tempens skull är ju onödigt. Lite salt kan väl vara ok i början men när akvariumet varit igång så är det onödigt om det inte syns att fiskarna mår dåligt utan. Det gör dom allra flesta inte men till exempel molly kan vara känsliga. Saltet man använder är väl upp till en själv.

Cappi
0

Det finns ingen som helst anledning att använda dyrt salt från zooaffären, vanligt salt duger alldeles utmärkt. Grovsalt i kilopåsar brukar vara billigast.

Man behöver inte tappa upp vattnet i förväg, många fiskar gillar en liten "kalldusch", det kan ofta trigga till lek.