Hjälp med fiskval!
Hej hej!
Ska eventuellt köpa en klasskompis lilla akvarium, och är nybörjare på det här med fiskar. Hade några när jag var liten, men känner att min kunskap är för liten, så jag tänkte be er fiskkunniga om hjälp!
Akvariet är på 45 liter, det har doppvärmare och pump. Jag får även med de fiskar som bor i det i nuläget, ingen aning om vad det är för några, men jag ska få med deras mat och allt, så just det löser sig säkert. Jag tänker behålla fiskarna så länge de lever, men efter det vill jag köpa egna, lite roligare. :)
Men nu till mina frågor!
1. Jag skulle gärna vilja ha några "fina" och färgglada rackare, vad har ni för tips? Lättskötta, eftersom att jag inte är erfaren.
2. Om ni själva skulle inreda detta akvarium med fiskar och växter, vad skulle ni välja? Hur många är lagom av just den arten? Skicka gärna med bilder eller länkar till bilder! :)
3. Vi har väldigt mycket kalk i vårt vatten, är det något fiskarna har ont av? Kalket i sig är ju inte farligt för oss, men hur är det med fiskarna? Kan man "rena vattnet" på något sätt?
Tacksam för svar,
Klara

Hur många fiskar är det du får med? :)

Akvariet är ju inte så stort så du kan inte ha hur mycket fisk som helst, men kanske en Kampfisk, guppys eller platysar? ;)
Angående kalket så vet jag faktiskt inte om det skadar fiskarna men det skulle ju vara perfekt för dig att ha äppelsnäckor eftersom att då behöver du inte tillsätta någon kalk :)
Jag har ganska mycket kalk här i vårat vatten guppysna/neontetrona/ancistrus/pansarmal/platy mår prima 
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Vad kul med ett nytt akariuvm! :D Jag skulle nog gärna ha ett gäng corydoras, kanske metall pansarmalar? eller panda pansarmalar? Och ett gäng färggranna guppys och självklart några söta kamp honor ^.^ Jag skulle säkert stoppa i en liten mal eller äppelsnäckor också ;) Jag skulle nog köra på ganska mycket snabbväxande växter, t.ex hornsärv, vallisneria, musselblomma, o.s.v. Kanske även någon lite större växt som echinodorus ozelot i något hörn. Förmodligen en lagomt stor rot och kanske lite flodsten i varierad storlek.

Oj, jisses vad duktiga ni är, det är ju en hel vetenskap bara med växternas namn!
#2 tror jag får med 8 eller något sådant, har dålig koll på hur många de är. :)
Men säg att jag vill ha guppys, för de var söta, går de ihop med kamphonor då? Hur många av varje skulle ni ta? Och äppelsnäckorna, "städar" de något? :)
Äppelsnäckor äter väll alger och sånt tror jag. Jag tror väll att det skulle gå ra att ha kampfiskhonor tillsammans med guppys, för mina gick det bra, fast det är väldigt individuellt. Endel kampfiskshonor klarar inte ens av att vara med varadnrar utan att bråka och tugga på fenorna.
Men om du ska ha kampfiskhonor och guppys i ett 45 liters, så kanske 6 guppys och tre Kampfisk honor? Sen beror det väll ganska mycket på hur akvariumet är format, är det avlångt får det plats mer fisk än om det är kvadratiskt är hör rektangulärt.
Angående växterna så lär man sig snabbt. När jag startade mitt akvarium i augusti visste jag knappt något växtnamn, och då gick jag på det att jag pekade ut några vackra i affären. Två dog snart och den tredje blev full av alger. Förmodligen var de två som dog inte ens akvarieväxter.. Ett tips är att kolla på tradera och samtidigt ha google uppe och googla fram bilder och så :P