Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 15868 ggr
pernillaa
9

Små vita maskar

Hej

ikväll upptäckte jag små små vita maskar som simmade omkring i akvariet där jag har mina 2 axolotlar. Har aldrig sett sånna förrut. Köpte idag nya växter och satta ner i alla akvarierna, kan det ha följt med växterna kanske?

Maskarna är som sagt vita, väldigt tunna och ca 2-3 mm långa. Någon som vet vad det är?

Jag är skiiitnojig för sånna grejer, känner hur det bara kryper överallt på mig när jag tänker på dom nu. Är det någonting som kan påverka människan på något sätt alls, i sår och sånt om man har otur eller?

Är det någonting som är vanligt förekommande i akvarier eller? Har dom någon funktion? Kan dom vara skadliga/dödliga för mina axolotlar och min slamsugare?

kan man bli av med dom på något sätt?

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

botvidn
0

Det är vanligt förekommande och inte gör de någen skada förutom att de ser lite äkliga ut.

mvh Botvidn.

pernillaa
0

Var kommer de ifrån?

botvidn
0

Troligt me växterna. Har man gott om småfisk brukar man aldrig se dem då de äts uppSkrattande

pernillaa
0

Kan man göra sig av med dom på något sätt?

Simsevims
1

Det kan vara så kallade planarier och de kan även komma om man matat för mycket. Svält fiskarna en eller ett par dagar så ger det sig säkert. Det gjorde det för oss när vi fick såna. Nu har ju vi fått andra små kryp som vi grunnar på i stället och som troligen är vattenloppor…Tungan ute

botvidn
0

Du hadde inge småfisk i det karet eller?

pernillaa
0

Det är inga fiskar. Det är Axolotlar som jag har där i. Kan inte påstå att jag tror att det gäller samma för dom som för fiskar.

Eller tror du det? Obestämd

Har matat dom halva mängden mat varje dag istället för varannan dag. Tänkte att dom troligtvis äter ofta och lite snarare än sällan och mycket, eller tänker jag helt fel där?

botvidn
1

Du lär inte bli av me masken, men den gör ingen skadaGlad.

När det gäller matvanorna för Axolotlar så har ja inga erfarenheter om det.

mvh Botvidn.

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maskarna blir bara fler och fler. =( Axolotlarna lämnar lite mer skit på botten än vad fiskar gör så då och då så brukar jag försöka fånga upp så mycket som möjligt med håven så jag virvlar upp alltihop. Igår när jag gjorde det så kom det upp bollar med vita maskar från botten så jag tror att det är mina älsklingar som fått mask i magen, ser ut som så. Ska prova det där med att svälta dom ett par dagar och se om det hjälper. Men finns det ingenting annars som man kan prova som funkar på fiskar om dom får mask i magen? Så man kan chansa på axolotlarna om det nu inte hjälper att svälta dom?

Elinormaggan
0

Jag har typ haft små vita maskar när det var strömavbrott och pumpen stod still….och då visste jag inte vad det var men det är ganska vanligt och finns i alla akvarium bara att man inte vet om det…..dock vet man ju inte om det är sammma sortes maskar :/ Hoppas du blir av med dem!!!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

pernillaa
0

Tack. Jo jag har idag lyft på varenda sten där och dragit upp allt skit på botten. (Har stora stenar för att dom inte ska sätta i sig dom)

Nu har jag nog fått bort det mesta av de där eländiga maskarna. Får se om dom förtsätter ploppa upp.