Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3655 ggr
nikost
0

Frågor om "bottenlevande" fiskar

Hej på er!

Undrar lite över om det blir konkurrens på botten om jag har olika arter som lever på botten? Jag har ett 450 l och vill ha Ancistrus, otocinklus, ngn pansarmalsort och Praktbotia, ev siamesiska algätare. Tror ni detta funkar? Hur många av varje isf? Antar att de behöver många gömställen, men behöver jag tänka på ngt annat?

Tacksam för svar!

Niklas

OlleA
0

I ett så stort akvarium går det utmärkt att ha flera olika bottenfiskar. 7-8 praktbotior och ca 20 pansarmalar blir bra. Ancistrus och Otocinclus är inte lika utpräglade stimfiskar, men trivs ändå bäst om de är några stycken. Gömställen är bra, men tänk också på att gruset inte får ha vassa kanter så att fiskarna skadar sina skäggtrådar.

Olle

nikost
0

har du några trevliga pansarmalar att tipsa om? De äter inte så mkt alger eller? Vad gillar de för käk?

KerstinL
0

Det enda jag har märkt är att siamesiska algätare lätt blir agressiva i vuxen storlek.. Annars så kan du nog blanda.. Pansarmalarna är inte lika effektiva algätare som tex Ancistrus men dom håller rent från en del annat "skräp" på botten.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool