Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 3561 ggr
urfaren
0

30 L saltvattens akvarium.

Skulle det gå att starta ett enkelt saltvattens akvarium i ett 30l akvarium. hur gör man om man ska ha saltvattensakvarium utan skummare och sådant? vi har en kraftig filterpump i det nu.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

OlleA
0

Tyvärr blir det nog mycket svårt att få balans i ett så litet saltvattensakvarium. Jag hade inte gett mig på det. Saltvatten kräver en hel del teknik, det går inte att komma ifrån. De flesta saltvattensdjur kräver dessutom betydligt större utrymme än så.

Olle

urfaren
0

Det jag vet är att saltvatten inte behöver kräva så mycket teknik. Har varit hos en fiskhandlare som hade flera saltvattensakvarium i olika storlekar och dom körde han med bara pumpar. Belysning bestod dessutom av vanlig skrivbordslampa från ikea.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Vattnadal
0

Klart man kan köra salt i 30 L. Räkna inte med fisk bara.

Försök få starka pumpar, så det blir redigt strömt. Sen är det bra om du kan få i massor av belysning.

När du har den tekniken, köper du hem salt, vettiga vattenberedningsmedel som du får hjälp med att välja ut av en saltvattenshandlare. När det är klart, börjar du fylla på med levande sten, så att du får en snygg inredning. Sen kan du börja stoppa i några algätande snäckor, nån eremitkrabba eller räka, lite koraller och så, till du får ett snyggt och välfungerande litet picco-salt!

När du gått genom alla olka algblommningar och fått stabilitet och känner dig trygg och säker, finns det ju möjlighet att ha någon liten firre oxå. Okinawagobyn är liten och söt, klarar lugnt av att bo i 30 L.  En clown går nog, men 30 L är lite väl litet…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Glömde en sak, antingen skaffar du nanoskummare, eller så kör du med vattenbyten. Byt 1/4-1/3 varje eller varannan vecka. Blanda salt och vatten i en hink, låt det stå med pump ett dygn innan du gör vattenbytet. Tillsätt vattenberedningsmedel efter varje byte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter