Temperatur i akvariet
Jag har ingen doppvärmare i mitt akvarium men det har alltid varit 24grader i alla fall.
Nu helt plötsligt ligger temperaturen runt 26, ibland till och med 27grader. Det känns som att det är alldeles för varm för fiskarna så jag undrar om det hjälper att stoppa i en doppvärmare?
Alltså, hjälper doppvärmaren till att kyla om vattnet är för varm eller har den bara effekten av att göra vattnet varmare om det är för kallt?
Eller har ni andra tips och ideér på vad man kan göra om vattnet är för varm?

Doppvärmaren värmer bara vattnet, kyler inte vattnet på nått sätt!
Din tempraturökning kan inte bero på att solen börjat skina mer och mer i din lägenhet och generellt höjt tempen i hela hushållet?
26-27 grader är nog annars inte så farligt för dina fiskar, har själv runt den tempen i mina akvarium..

Har inte ens tänkt på att det kan bero på att temperaturen i lägenheten stigit men nu när du säger det så vet jag att jag reagerat på att det blivit varmare inne.
Skönt att höra att 26-27grader inte är för varm iaf. Då avvaktar jag och ser hur fiskarna reagerar på detta.
Tack för det lugnande svaret =)
Mitt kar ligger på 26 grader och det verkar fungera bra hittills 

Mvh Stephanie 

vad som kan ske med lite högre temp är att fiskarna blir leksugna :)

Jag har haft tre omgångar med rom i 24 grader. Fast något fel måste jag göra eftersom inte ett enda ägg från någon av gångerna har har blivit yngel.
Spännande att se vad som händer nu då i högre temperatur =)

De kan inte vara så att ynglen blir mat åt antingen filtret eller resten av invånarna?
Själv har jag ett myggnät runt mitt filter så ynglen inte kan sugas in i filtret.
#6 Oj, det har jag inte ens tänkt på
Det kanske jag också borde ha då!

Mvh Stephanie 

#7 det är nog ingen större fara tror jag… men personligen vill jag ha en extra säkerthetsåtgärd nu när jag pulat i mina yngel nästan 10kr värt i fiskmat! :)

Jag har alltid flyttat rom+föräldrar till eget så fort romen kommit men så rätt vad det är från den ena dagen till nästa är det borta. Första gången blev det alldeles luddigt och de andra två gångerna har det bara försvunnit.
Tror ni det blir någon skillnad om man bara flyttar med en förälder och vilken ska man i sånna fall ta? Hanen låter ju som det mest logiska eftersom det är han som ska befrukta romen eller…

Glömde skriva, jag tror inte de käkar upp rommen för de är hungriga. Föräldrarna har alltid fått gott om mat just för att de inte ska äta upp romen.