Cool fisk eller vad = )
http://www.blocket.se/vi/21019056.htm?ca=10_s
Värsta cool tyckte jag! :) Någon som har sån fisk hemma?
Oj, den hajen är inte på långa vägar färdigväxt!! dom blir över en meter så akvariet är alldeles för litet… : (
Tjejen i grannlokalen har tre st såna..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#1 Okej va coolt :)
Jag tycker mest synd om dom.. dom skulle behöva en hel pool för sig själva, minst!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ja vist, men dom små bebisarna som liknar hajar är coolt! och att din granne har 3stycken! =)

det är inte coolt, jag delar den lokalen med henne.men visst har man ett akvarium på 4-5000 liter så helt ok

jag tycker också att dmå hajar är jätte coolt. tycker förvisso om den mesta stor fisk men man ska ju absolut inte ha dom i för små akvarier då är det bara synd om dem. Min far har en damm i trädgården där vi har koi och guldfiskar och vi har fyra koiar som är 40 cm
#1 En meter räcker inte, paroonhajen är en av världens största sötvattensfiskar och kan bli åtminstone två meter lång. Varför sådana fiskar får säljas i zooaffärer begriper jag inte. Kanske för att det är viktigare att tjäna pengar på coola fiskar än att djuren får en dräglig uppväxtmiljö."De blir inte så stora i akvarium" hör man ofta. Kanske är det så - men hur snällt är det att tvinga djur att bli krymplingar? Ett akvarium med måtten 20 x 5 x 5 meter skulle möjligen passa för en fullvuxen paroonhaj. Varför inte i stället satsa på mindre fiskar, som kan växa till sin fulla storlek i ett vanligt akvarium? Då slipper man vara djurplågare.
Olle
#7 jag håller fullständigt med!!! Zooaffärer säljer djur de inte ens vet något om, och säljer desa till ovetande personer…
Att säga att ett djur anpassar sig till den yta de får är som att säga att det är helt ok att låsa in människor i ett litet rum hela deras liv, de anpassar sig nog!
Det är så otroligt många fiskar som blir otroligt mycket större än man antagligen tror, som många av dessa "hajar", guldfiskar, ålar, malar mfl.
det är så otroligt synd att personal på zoobutiker saknar så vässentlig kunskap, tycker man som arbetare i en zoobutik som har levande djur till försöljning MÅSTE ha en utbildning om djur, alla fall ha faktalad om de djur de säljer. Detta är ju otroligt viktigt, viket djur det än gäller, att man får rätt information från start… Annars kan vi ju börja sätta in vem som hellst inom vilket yrko som hellst… Ett djurs liv r lika mycket värt att vrna om som en människas, de har känslor och ett medvetande, precis som vi!
Detta är iaf min åsikt..
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Har sett små informationslappar om längd på Parooner, Red tails med flera på butikers akvarium. Folk köper ju ändå och personal vet såklart med tanke på lappen. Sålänge folk köper klart olämpliga akvariefiskar så finns dom ju tyvärr till salu. Lite kundens fel på sätt och vis egentligen. Men det blir fisken som är förloraren i slutänden helt klart.
Jag har då aldrig sett dessa lappar, men ja det är självklart personen som köper djuren som gör fel också… Speciellt när de lir avrådda av djuraffärer eller pesone som vert mer om dessa arter…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Hade jag en affär skulle i och för sig inte Parooner eller andra "monsterfiskar" finnas i dom akvarierna. Om nu kunden inte har ett "monsterakvarium" går ju att ta hem på beställning då. Parooner till exempel faller nog bort automatiskt så att säga.
Skulle jag starta en affär skulle jag göra det när jag hade den kunskapen som behövdes :) Samt inte låta någon ansvara som inte visste vad den pratade om XD
Man ska ju alltid ha kontakter med folk så man kan bolla ideer! Men ja.. Tror inte många djuraffärer har det…
Min 11 åriga bror blev till och med upprörd och gav mig en predikan om hur hajar måste ha plats att röra sig för om en haj stannar så dör dom.. =) Han är väldans söt min bror och kan pladdra öronen av vem som..
Det stämmer att riktiga hajar måste röra sig hela tiden. Hur det är med paroonhajar vet jag däremot inte, för paroonhajen är ingen haj utan en mal. Även vissa karpfiskar har fått namnet haj (t ex silverhaj och regnbågshaj) trots att de inte heller är släkt med hajar. De påminner lite om hajar i kroppsformen, men främsta anledningen till namnet haj är säkert att det låter tufft och säljer bra.
Olle

Har en sådan där liten silver haj som inte blir så stor. Den e ca 10cm idag.
Och jag håller med er att man skall ha akvarium efter fisk o inte tvärtom. Hade Oskars förut i ett 150L men det växte de ur o fick flytta. Nu har jag bara små fisk men jag saknar mina Oskars ibland, de blev så tama.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vanlig akvariefisk
Silverhajen är en snabbt växande fisk och är en mycket vanlig och populär akvariefisk i Sverige. Silverhajen är en fredlig, temperamentsfull och livlig stimfisk som trivs bäst om akvariet är inrett med en del växter (på sidorna och i bakkanten) och rötter, men även har en rejäl öppen yta i akvariets mitt.
Ingen haj
Silverhajen är trots sitt namn ingen haj, utan tillhör familjen karpfiskar. Sitt namn har den fått av sitt sätt att simma och av sitt utseende som påminner litet om vissa hajarter.
Kräver utrymme
Eftersom silverhajen har behov av att sträcka ut rejält skall akvariet vara långt. Den hoppar en del, och det är nödvändigt med täckglas på akvariet. Silverhajen blir med åldern mycket stor, ungefär som skalaren fast på längden. Silverhajen kan blir uppemot 35 centimeter i fiskens naturliga miljö. Men i ett vanligt akvarium bli silverhajen sällan längre än 20 - 25 centimeter lång. I sina hemmavatten är denna art en matfisk.
Ifrågasatt som bra akvariefisk
Denna fisk är lättstressad och är egentligen inte lyckad som akvariefisk, om den inte får bo i mycket stora akvarier, den har nämligen lätt för att simma in i akvariebehållarens glasrutor, och då få skador på "nosen".
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverhaj"

Oj om den blir så stor får den flytta när den blir äldre =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Alla hajar behöver inte simma för att kunna andas
Silverhajar är väl även stimfisk egentligen? :O Jag minns inte….
Det stämmer. En livlig, 35 cm lång stimfisk som vill vara åtminstone 7-8 för att trivas bra. Med allt vad det innebär med tanke på utrymme. I ett akvarium på ca 1000 liter eller mer är de verkligen praktfulla och passar utmärkt ihop med t ex Praktbotia som också är en stimfisk i samma storleksklass.
Olle
Skulle vara häftigt att se ett akvarie där både Praktbotia och silverhaj kunde trivas riktigt bra och inte hämmas på nå vis :)
Tycker att folk lyssnar för lite på andras råd :( Kper ex Praktbotia bara för den ä fin men tänker inte på vad folk säger ang storlek och antal :(

Fast visst kan man ha paroonhajar. Man köper dem som små, göder upp dem och sen kan man ju äta upp dem när de blir för stora.
En fin matfisk ska det vara. Säljs i frysdiskarna som hajmalsfilé!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

inte för att vara så men jag skulle inte vilja äta ngt jag har haft i mitt akvarium mest för att jag skulle tycka synd om den:D

#23 Är det mer synd om ett djur du skött om och sett till att mått bra och kan äta med gott samvete, än ett djur som du aldrig ser, och köper i frysdisken?
Nu äter inte jag kött, men fisk. Kommer kanske kanske någon gång i framtiden att kunna äta kött. Fast då bara om det är djur jag fött upp och skött om själv hemma på gården.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jag har absolut inget problem att äta kött och och det är inte det att jag inte klarar att se det vara ett djur och förbli mat. Jag brukar fiska och rensar och äter fisken gladerligen då jag vet att fisken levt glatt och blivit omhändertagen rätt. Det jag skulle ha problem med är att äta ngt som jag suttit och tittat på där den ätit och växt, att äta ejj djur jag själv fött upp hade jag haft problem med då jag kanske liksom lärt känna just detta djuret. Det är bara min åsikt och jag tycker inte alls att du har fel men jag säger bara att jag inte skulle klara det.