Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4164 ggr
dirdib
0

Göra om - har ni någon ide?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag ska byta grus - innan hade jag bara vitt, blandade igår med brun men ska byta helt och hållet till brun på fredag.

Jag hade plastväxter med akvarium och byter nu succesivt mot levanda, just nu har jag 6 nyinköpta. Jag vet att det tar tid innan dem växer men det ser tomt ut inne i min akvarium.

Vi ska köpa en ny 54l och flytta lite över fiskar (vi fick från familjen men det är lite trång) så att de får mer plats så har ni någon ide hur vi kan göra om här?

Goldenalice
0

Jag tycker du ska vänta, tar ju ett tag innan allt växer på sig som sagt:)
Men tycker du kan köpa en till rot och ännu en växt, akvarium med mycke växter är fint, och det trivs dom allra flesta fiskarna bäst med också:)

dirdib
0

Nu har jag två rötter (hade en den framme och satt en där bak igår), och dem två stenar.

Jag vill ha mycket växter men det klart att det tar tid innan de växer på sig, sen vill jag inte köpa för mycket från början men jag ska flytta den lilla som är på backsidan lite framme och köpa något större (högt) där istället.

Tack!

Goldenalice
0

Vill även säga att det är bra om du inte har plast växter, du har ju börjat byta mot riktiga nu men ville bara säga det, plast växter är inte bra om någon fisk får för sej att smaka.
Och att de riktiga växterna ger syre som är bra. sen konkurerar vissa växter även ut lite alger, som annars inte är så trevligt att ha;)

Goldenalice
0

#2 Bra, det blir säkert snyggt!XD

dirdib
0

Du vet plastväxter följde med grus och akvarium. Men dem såg inte snyg ut så jag byter lite då och då.

Jag funderar på att skaffa en svart backgrund - ska se var jag kan köpa en vanlig svart :D

Goldenalice
0

En vanlig svart bakgrund kan du göra av vanligt svart papper, du kan ju köpa ett stort ark i bokhandeln, eller så limmar du fast A4 ark till önskad strl.

sussa08
0

Du borde inte hålla på så myket med botten, alltså byta grus så ofta, Växter behövs, så det är bra att du bytt ut plastväxterna :)

Men att byra ut sanden och vatten gör att fiskarna mår dåligt, alltså, de behöver få en viss bakteriekultur i vattnet ock denna försörs närman byter ut vatten och grus…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nooon
0

hm… det är inget stort akvarium. Får man komma med ett tips angående bakgrund som i vart fall visuellt kan ge illusion av mer utrymme? Dessutom kan det bli riktigt snyggt. Det är inte någon ny uppfinning och jag tycker att det är lite konstigt att idén inte används mer - jag har inte sett någon annan än jag själv som gjort det. Jag läste om det i en akvariebok för en oherrans massa år sedan. Man bygger sig en låda med samma mått som akvariets baksida. djupet kan vara mellan 5 och 10 cm. Jag skulle rekommendera någonting mittemellan. Det kan vara klokt att måla lådan i en mörk färg innan man börjar ifall men inte skulle lyckas täcka men material överallt. Man kan också använda papper eller kartong som man knycklar ihop för att komma ifrån den släta ytan. Sen fyller du lådan med rötter, torv, sten, grästorvor… allt möjligt. Det går åt en massa lim för att fästa allt. Bäst resultat får man om man använder samma material som man har i akvariet. Här kanske du kunde få användning av dina gamla plastväxter. De bara till att de inte ser tillplattade och klämda ut. Lådan ställer man helt enkelt bara bakom akvariet och så ser man till att hålla akvariets bakruta algfri - annars blir man avslöjad direkt! Jag gjorde en sådan här låda till mitt 250-liters svartvattensakvarium. Jag föreställde mig en brant strandkant där det stack ut rötter ur jorden/torven och grästuvor i vattenlinjen (överkanten av lådan) som blivit lite översvämmade och stack ner i vattnet. Det blev effektfullt. Har man en lådan som är så djup som 10 cm så är det snyggt att ha göra hål i lådans överkant och se till att det kommer ner lite ljus i lådan. Ett annat alternativ om man inte vill ha en strandkant utan tänker sig att man är längre ut i vattnet är att ha en frostad glasskiva/plexiglasskiva eller något annat liknande. Kanhända smörgåspapper duger? Jag har inte provat. Den fäster man på akvariets baksida och så har man en liten belysning bakom. Det ger illusion av att djupet fortsätter. Jag kan tänka mig att det kunde vara kul att ha det halvgenomskinliga i någon naturfärg… svagt och ljust mossgrönt eller ljust, ljust brunt… Jag tänker använda mig av detta i mitt nästa projekt. Eventuellt kombinerar jag de båda varianterna.

O, så jag pratar… utan ände. Nu räcker det! Lycka till med ditt akvarium!

/Nooon

Nooon
0

ps. Frestas INTE ett sprejlacka det hela med blank lack för att få det att se blött ut. Titta bara på inredningen i akvariet - den blänker inte som om den var blanklackad förrän man tar upp den ur vattnet. Då blänker det. ds.

/Noon

Goldenalice
0

#8 Oj, det låter ju så coolt och kreativt, kan man få se en bild på det färdiga resultatet?Glad

Nooon
0

Näe… tyvärr inte :/ . Svartvattens-akvariet blev jag tvungen att lägga ner när jag flyttade till en ort med gräsligt vatten att fiskarna vantrivdes  och slabbiga, slemmiga alger tog över alltihop och projektet blev omöjligt hur jag än försökte. …men det nya projektet - visst! När jag kommer så långt ska det bli bilder! Jag har ett grodterrarium på kö först så det tar ett tag.

/Nooon

Goldenalice
0

#11 Väntar med spänning..Glad

dirdib
0

Wow, jag blev nyfiken på det också. Väntar väntar :D

Tack för alla tipser och ide, det behöver jag.

Jag har funderat på med gruset, jag ska köpa ny likadant som den svart/brun men jag ska inte byta all utan blanda vitt med den mörkare. Det blir lättare att göra och troligen bättre för dem eller?

dirdib
0

Hur menar du med "ps. Frestas INTE ett sprejlacka det hela med blank lack för att få det att se blött ut"? Menar du hos mig nu eller när jag planerar att göra lite om?

Nooon
0

Nä! Sprejlacka inget som ska ner i akvariet! Det blir giftigt! Jag syftade bara på mitt förslag med bakgrundslåda som inte ska ner i vattnet utan placeras bakom akvariet. Mitt PS gick ut på att inte sprejlacka vad man nu fyller lådan med - torv och rötter och sten och annat.

.. och som sagt ingen lack i akvariet alltså! …såvida det inte rör sig om special-lack, Epotex Akvarielack t.ex, som man använder när man bygger inredning med cement och frigolit i akvariet.

/Nooon

dirdib
0

Jaha,tack ;)

Jag ska se vad vi kan göra med vår ev. backgrund. Ska diskutera med min man om lådan, jag blev nyfiken :P

dirdib
0

;)

En ny växt, lite flyttad och ordnat och tillfälligt bakgrund ;)

Hur ser de ut nu? :D

sussa08
0

Fint :) Är det en plastpåse i bak?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

dirdib
0

ja :P Den enda tillfälligt mölighter :P Ska byta till svart kartong eller likanande när jag hittar den i Malmö :P

Tack

Goldenalice
0

:P Svart plastpåse fungerar ju lika bra:)

sussa08
0

Tyckte de vart snyggt med det knögliga, ser ut som sten typ :)

dirdib
0

2 rötter och två stenar (en randig och en vanlig)

Kanske fortsätter vi med påsen men jag ska klistra den :P

Och sen väntar jag på växter :P Hoppas de vill växa :P

Lovizaa
0

Ska du klistra fast påsen? Tänk då på att limmet kanske syns på rutan… eller? ;) :O

Goldenalice
0

Jag tycker nog bara att du ska tejpa, finns ju risk (som #23 sa) att det kommer synas igenom:/

Lovizaa
0

#24 Precis :) och om man tejpar kan man byta också ;)

Goldenalice
0

#25 Och bakgrund borde du ju kunna byta ganska ofta utan att fiskarna blir stressade; )

Sloj-border
0

satt du påsen i eller bakom akvariet? :) det var jättesnyggt!! :D jag trode det var en "köpt" bakrund! :D

dirdib
0

Hej och tack alla. Jag har tänkt mig klistra inte limma bl.a. på grund av detta som ni skrev.

Just nu sitter påsen bakom akvariet lite klistrat av sig själv på väggen :P men den ska sitta kvar på akvariet senare.

Det klart att den ska bytas för att vatten kan vara på den (när man öppnar akvarium så kan det finnas vatten) så det bli lättare och bättre med att tejpa.

Sloj-border
0

jag testade he foliepapper bakom… det vart jättefint (enligt mej iaf xD ) bild kommer! :D

dirdib
0

Jag väntar på bilden!!!!

Sloj-border
0

så här.. :D testade även vända på foliepappret så "spegelgrejen" inte vart så klar… det vart jättefint!! det ser ut som en stenvägg! :D

dirdib
0

ja precis, det ser lite mer ut som om det skulle vara stenar när man har en påse :P

Din var fin med ;)

Lovizaa
0

#28 klistra och limma är ju samma sak :O

dirdib
0

Jag ska tejpa med tejp, inte limma med lim :P

Det måste väl vara en skillnad?

Lovizaa
0

du skrev klistra :P

dirdib
0

Förlåt då :D

Skulle vara tejpa :P

Sloj-border
0

resultatet=

Goldenalice
0

:P

Goldenalice
0

#37 Jätte fint ju!

Goldenalice
0

#37 Var det svart papper?

Lovizaa
0

#36 xD

dirdib
0

Jag ska tejpa min och fylla lite på grus (köpa på fredag) och handla lite mindre växter på fredag :D Jupi :D

MajaaR
0

Jag tycker att ditt akvarium ser väldigt mörkt ut, dags att köpa nytt lysrör kanske?

Sloj-border
0

#39 tack! :D det är vanlig ungs och grillfolie som jag har målat med mörkgrå acrylfärg på :) den framhäver guppynas färger otroligt bra! :D

dirdib
0

När jag tittat i verkligheten - inte på bilder - så ser det inte så mörk ut ;)

ille
0

#0 Vad är det för någon klisterlapp på akvarieglaset på framsidan?

dirdib
0

jag tror du menar Klister Termomet