Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 2589 ggr
[oboybabe]
0

Kyssgurami och saltvatten akv.

Jag undrar om det är någon som kan säga lite mer om kyssgurami, vart man får tag i dom, priser osv. Och sen undrar jag lite över saltvattens akvarium.. Det är ju så j-vla vackert men har hört att det är ett jäkla jobb.Och jag vet att frrågorna inte hänger ihop men men :P

KerstinL
0

Skicka ett pm till volvo_sport, han har odlat kyssgurami.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Vattnadal
0

Saltvatten behöver varken vara svårt eller dyrt. Jop, det kostar mer än söt, men inte så att man dör av det.Guld i mun

Jag gjorde så här med mitt:

60 L akvarium med heltäckande ramp och pump samt doppvärmare inköptes. Jag köpte samma dag hem salt, saltmätare och en halvstor levande sten och lite korallkross. Jag stal dessutom med 20 L ingånget vatten från saltburkarna på jobbet.
Sen sköljde jag korallkrosset, lade det på botten, hällde i de 20 l akvarievatten, blandade iordning vatten och salt i hinkar (jag tar ca 660 gr salt till 20 L vatten), ställde i stenen, fyllde på vattnet, stratade pump och belysning, klart!
Dag 2 stoppade jag i mer sten, från en annan butik, samt en clownfisk. Veckan efter blev det nån eremitkrabba, snäckort och sen en räka. Dessa bodde där i 2 mån innan jag skaffade mer invånare.

Efter några dagar uppgraderade jag belysningen, så att jag nu har 3 lysrörslampor (3 x 11 w). Belysningen bör vara 1 w/ liter vatten, för att alla koraller ska trivas. Kommer man inte upp i det, får man välja mindre ljuskänsliga koraller.

Filtret byttes oxå ut till ett ytterfilter, då jag är för lat för att bygga sump. Jag har även en liten stark cirkulationspump för att få rejäl skjuts på vattnet. Helst ska varje liter vatten passera en pump 10 gånger på en timme, mortför 2 gånger som på sötvatten.

Levande sten har jag fyllt på allteftersom. Man bör ha 1 kg sten/10 L vatten. Detta för att nedbrytningsbakterierna i dem gör stor nytta. Vidare har jag fyllt på med koraller, rörmask, snäckor od efter ekonomin.

Sen bör man kanske ha en proteinavskummare. Har man större anläggningar är det nog ett måste, men jag kör på vattenbyten istället. Var 7:e till var 14:e dag blandar jag iordning 20 L salt och vatten i en hink, låter det stå och blandas med en pump ett par timmar till ett dygn, sen byter jag 1/3 i akvariet.

Jag kör så low-tech man kan, nästan. Mäter aldrig något mer än temperaturen och salthalten. Jo kopparhalten sen jag flyttade till nya huset och koraller och snäckor började dö.
Salt kan göras hur high-tech som helst, men mojänger, miljarder tester od, men det är inte ett måste. Vill man ha ett mindre akvarium med nån clown, dvärgabborre eller annats mått, och så några enklare koraller, så är det inte svårt. Köper man allt inkusive akvarium, nytt, räkna med att lägga några tusen första året. Mitt kostade nog 4000 kr med allt, och det hänger ju på hur bar det går, hur mycket koraller od man vill ha.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

volvo-sport
0

dom ligger runt ca 60 kr i affär men dom kräver lite plats när dom blir lite äldre och så ska man ha dom i midre stim ca 6 st då dom trivs bäst….

har du några frågor om dom så pma mig /// kenneth