Kampfisks ODLING :D
Ganska svårt är det väl?
jag skrev ett utförligt svar här,lägnst ner
Jag driver upp ganska många själv och det gäller att ha tid och tålamot med vattenbyten och mat (dom äter inte stora saker)
och man ska låta yngelerna gå 1 och 1 om man vill ha ett parstycken anars så äterdom upp varandra
// Patrik

okej;) vad ska man ha för pump? :)

asså i yngelkaret :P
det blir jädrans jobbigt att ha 100 små yngel för sig själva i egna små kar. dom kan gå i samma kar ett bra tag innan dom börjar käka varandra. och som sagt det inte alla som klara sig så när dom börjar käka på vaandra och börjar att slåss så ska man ha åtminstonde hanarna för sig själva.
en vanlig syresten med en luftpump räcker. en annan sak att tillägga är att dom ska ha varm och fuktig luft. är dte för kallt och för torrt så kand et gå dåligt då dom ska andas luft.
Man märker från dag 3 att det blir mindre yngel..
men om man bara vill ha några så funkar ju ett kar 
// Patrik
jasså, dte var tidigt att börja äta så stora saker vid redan 3dagar. jag skulle tro att det inte är att dom blir uppätna utan av andra orsaker att en del dör. men såklart dom växer ju olika fort och en del kanske blir väldigt tidga så dom kan äta mindre yngel direkt.
ja jag är glad att det bara blir några få, mina kampfiskar är väldigt vitala och får ofta många ägg. och många av mina klarar sig också väldigt bra. så att några blir uppätna är bra trevligt.
nyfödda Gurami yngel går också ner hos Kampfisk ynglena. vilket jag brukar mata dom med.
annars så räcker det med alla byttor jag har till hanarna. jag har inte plats åt alla yngel enskilt.

hihi okej;) tack så mkt för all hjälp! :D
Det är ju så att största kampfiskarna äter ju dom minsta 
Men självklart så dör väll vissa med.
Men dom jag har plockat och får gå själva är överlevnads antalet säkert mer än 80% men dom är bra 2 veckor än så länge.
Kan fixa fotom hur jag driver upp kampfiskar tills i morgon
// Patrik

när dom börjar slåss, kan man inte he dom i en glassburk då? :)
det är väl sälvklart att dom minsta ynglen blir uppätna. men som sagt jag är nöjd med hur jag odlar mina och har inte plats för fler byttor.
Jag har som i engångs ölglas (33cl)
Du ska få foton i morgon 
när dom börjar slåss så ska du separera dom. men minst 3L ska du ha och då bara för en korttid. för en vuxen hane så ska du ha ca 20L som minst.
det är verkligen inte att rekomendera att ha dom under 3L. man får ju tänka lite på hur tempen blir i ett mindre kar också.

okej^^ tackar alla!:D glassburkarna är ju på 3 L :P
50 cl är mina glas försten 
Men eftersom lokalen har samma temp helatiden så blir du inga temp förendrigar.
Patrik - du vet väl att den smilisen betyder retfull. bara en liten not.
annars som jag skrev innan så bör dom inte ha under 3L.
Offtopic:
Wikipedia :
=P :P :-P :þ Den retsamma / retas / oseriös / "blä"
MSN:
Ler med tungan ute
JAG:
För mig betyder den absoulut inget illa, men mer åt MSN hållet.
Ber om ursäkt om du tog illa upp.
// Patrik
nedå tog inte illa upp, jag bara skrev det som en liten not på sidan om.
Jag driver upp mina i 3 l byttor en och en, mina börjar äta varandra så fort dom börjar växa.. efter tre dagar ser jag en betydlig minskning och går dom ihop mer än en vecka så har jag ca 10 yngel kvar (av 2-300). Jag har inte heller hur många byttor som helst så jag sorterar efter ca 6-7 dagar och får då en 10-15 yngel upp i vuxen storlek. Jag har själv sett 2 dagar gamla yngel äta sina syskon och så fort dom börjar med det så växer dom mycket fortare än dom andra och äter då fler av sina syskon.. Jag tror det är väldigt individuella djur, jag kan tex inte ha flera honor ihop, dom slår ihjäl varandra direkt. Jag kan inte heller ha honorna ihop med en hane för då är det hanen som ryker. Jag kör iofs bara med B. splendens och dom är hårt framavlade vad jag förstått så det kanske är därför.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

det där tycker jag är mycket konstigt att du inte kan ha honor tillsammans. jag har alltid honor tillsammans och en hane och honor och det gäller då betta splendens.
Kan det ha någonting med temperaturen att göra, att dom går varmt hela tiden och inte bara vid lek..? För jag har haft/odlat Kampfisk i minst 10 år och jag har aldrig kunnat ha fler individer ihop (utom vid lek)…

har du alltid haft honor och hanar i enskillda kar under 10år?
hade jag haft det hade jag fått bygga väggarna med akvarium för att få plats med dels alla mina hanar och dels få plats med alla vackra honor. och sedan dessutom alla ynglen som kommer regelbundet. ojoj
temperaturen tro inte jag spelar in. om du inte har väldigt svalt för då blir dom ju slöa. kampfiskar vill ju inte ha under +25c helst runt +28c +30c för att trivas och må bra.
en liten not bara- ta detta inte negativt, men bara för man hållt på med nåt länge menas det inte att man kan nåt. nu skrev jag inte att du inte kan nåt (för du kan mycket)utan tänker mer på mig själv att det är inte intressant för mig att veta hur länge folk har hållit på.
för den som vill se så filmade jag nyss mina honor. har i det karet har jag 1gul/orange hane och 6honor plus några andra arter av betta.
http://se.youtube.com/watch?v=dFnccUZTG1w&feature=channel_page
det är 50L och jag har som sagt inga problem med det.
Jag menade det inte heller som att jag var expert, jag bara undrade varför det inte fungerar för mig när jag ändå hållt på ett tag… har iofs en lokal där jag har dom flesta av mina burkar så jag har plats att ha mina fiskar särade. Det är minst 26 grader i deras akvarier, jag höjer tempen ytterligare när dom ska leka, så för kallt är det absolut inte.
Jag ska nog ta och experimentera lite i lokalen, testa nya vägar… Det här ser jag bara som ännu ett sätt att lära sig mer och att ett sätt inte alltid är rätt sätt. Det är nog därför akvaristiken fortfarande är rolig och spännande efter alla dessa år! 

jag bor i en etta på 45kvm. så här får alla kullar vara i kar. just nu har jag ca 3kullar och dom har jag inte plats att varje yngel för sig själv även om man får högre antal som överlver. dock är jag glad för att jag inte får höga antal som lever pågå platsbrist.
vid en temp på +30c hjälper dom till att börja leka.
alla vägar är inte fel. och alla gånger funkar det heller ej att ha honor och hanar tillsammans. men dock har det funkat för mina kampfiskar.
och kampfiskar är så olika med så ibland får man testa sig fram med olika honor tills man fått en bra mix.
Vad är det för speciellt med "betta" ? 
Betta-fiskar är mycket speciella, dom är personilga,intressant beteende,finns i väldigt många färger,vackra,lätta att sköta,kan andas luft med sitt labyrintorgan,lätta att få att leka
I varje glas har jag hornsärv och posthorns snäckor detta är viktigt eftersom snäckorna äterupp överbliven mat, Hornsärven renar vattnet och syresätter.
Vattenbyten gör jag var 3dje dag nu när dom är så små.
I varje glas går också alltid moina,
Moinan ger både foder och miskar risken för nitrit.
Dör moinan så är vattnet dåligt.

åå, vad praktiskt! :) vad snällt att du vill visa! :)
äter och äter, dom äter inte upp vandra bara för det ska så va. utan dom äter upp mindre yngel om det nu har blivit olika storlekar. men då jag bor i en etta på 45kvm så har jag inte plats för att ha alla enskilda plus så är jag glad att få mindre fisk i slutändan då jag inte har plats.
den som har plats kan göra så för att få ökad fisk i slutändan.
jag har körsbärs räkor i mina odlingskar. rensar överblivet foder och rör inte ynglena.
Hornsärv renar inte vattnet. sedan vet jag inte hur mycket syre den ger när den måste ha ljus,kolnäring,växtnäring också för att funka. plus så använder dom själva syre under natten växten alltså.
Bajs = Gödning = Nitrit
Hornsärv + Gödning = Fotosyntes = Syre
Så enligt mig så borde ju hornsärven ta vara på fisk bajset (gödning) så det inte blir nitrit.
Så Rena vattnet kanse inte var rätt ord men det HJÄLPER mot nitrit.

jag bor tyvvär inte i stockholm :(
#41 har du vägarna förbi så äre bara att höra av dig eller så Pmar du bara om du har några funderingar om odlingen.
tur vi har Patrik som alla kan PM om dom har problem med sin Kampfisk odling :) , inga andra kan ju nåt om det.
angående Hornsärven så måste den ha Koldioxid i sådan mägnd att den trivs bra. utan det så kan inte växten bilda sockerarter igenom fotosyntes och då ger den syre tillbaka plus måste den ge så mycket syre att det räcker för växten och fisken på natten. till det så måste det finnas all näring som behövs.
så har du inte tillräckligt med koldioxid/ljus så blir det inte heller samma syremägnd.
Jag kan mycket mer än bara Kampfisk det är bara att Pma!
Sen så börjar jag känna att du vill bevisa att ditt sätt att odla är bättre OCH?
Alla odlar som dom vill och jag är 100 på att ingen odlar på samma sätt som någon annan.
Man odlar så som man har lärt sig och förbättrar den genom att använda sin egen efarenhet.
Vill du tjafsa mer så skicka gärna ett PM anars så va hjälpsam här på forumet. Orkar inte med forum där alla ska gnälla vi är väll inte 80+ eller?
/// Patrik Nordöf
On topic
V
ursäkta mig men jag har knappast sagt att du odlar på ett fel vis? eller?
eller att mitt vis enbart gäller, jag odlar på mitt vis för att jag bara kan det. hade jag haft möjlighet hade jag också kanske odlat enskilt som du gör. men jag har inte plats för det.
jag kan också mycket mer än betta fiskar man knappast säger jag det eller uppmanar folk att enbart skicka pm till mig.det känns lite som om du inte bryr dig om andras erfarnhet och att bara det är ditt som gäller. jag har inte inte visat bilder och jag har heller ej skrivit att enbart mitt sätt funkar.
Åter till trådskaparens funderingar
Juste hade nästan glömt.
kampfiskar är väldigt små i början och bör matas med kokt ägg gula ägget bör man koka i ca 15 min så att det är riktigt hårkokt sen så plockar man ur ägg gulan och blandar det med 2.5 DL vatten och matar försiktigt sina yngel.
Efter ägg så kan man mata med ex micro mask ect.
om man inte vill hålla på med ägg så fins Liquidfry no.1 att köpa i djuraffären
jag matar mina yngel i glassen med 1 droppe per dag tänk på att ägg ligger och ruttnar om man övermatar.
ägg vattnet håller sig i kylen i ca 3 dagar
Förövrigt så var det KerstinL som tipsade mig om ägg vattnet!
jag fryser in äggulabladningen. då håller den längre än 3dagar. och då kan man göra stora portioner och det är enkelt att ta av och ge till ynglen.
och ägggula ger man dom när dom är frisimmande.
Vad är hornsärv och Moina?
Vart kan man få tag på posthorns snäckor?
hornsärv är en jätte bra växt som växer snabbt och är allment bra :D
Moina är en vattenloppa som förökar sig / överlever i sötvatten.
Bättre på så vis att den lever betydligt längre än artemian med är inte lika näringsrik.
Okej. Vattenloppa? :O