Sköldpaddor/vattensköldpaddor
Mina fiskar bara dör så tror jag kastar in handduken och provar något annat ett tag.
Någon som har erfarenhet av sköldpaddor i akvarium och kan berätta lite mer vilka sorter ni haft och hur ni upplevde sköldpaddor som husdjur.
Behövs det UV-ljus till samtliga sorters sköldpaddor?
Jag har ett 720 liters på 0,6x0,6x2,0 meter.
Jag skulle vilja ha både en landdel och en vattendel. Fungerar det med växter eller äts dem upp direkt?
Går det ha lite gubby eller liknande tillsammans eller blir dem mat?
Jag har haft två rödörade vattensköldpaddor. Dom är riktiga sällskapsdjur med egna personligheter. Jag hade inge UV-ljus till mina och de gick bra, men när de gäller växter och ordning i akvariumet plöjde dom allt… land delen möblerade dom om själva och byggde upp stenarna så dom kunde rymma över kanten. De blir mycke jobb att göra rent för dom skita ner en hel del. Jag har inte själv haft andra fiskar med men känner en tjej som har de… allt smått ryker på en gång men guramina har fått vara ifred.
Tycker absolut att du ska prova om du är intresserad.
Finns tydligen uv-ljus i form av lågenergilampor. Så om det skulle vara en fördel med uv-ljus har jag två hängande trattreflektorer jag kan sätta dessa lampor i.
Växter vill jag absolut ha men man brukar ju kunna hitta billiga gröna växter på de större stormarknaderna och byta ut vartefter de äts upp.
Var beredd på en del lukt oxå.. ; ) Ett tips: mata dom i typ badkaret, dom bajsar när dom äter.. Då blir akvariet inte skitigt lika fort..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Intressant, hör att jag behöver läsa på ordentligt innan jag ev. gör slag i saken.

Skulle rekommendera dej att skaffa dej ett par Reeves vattensköldpaddor, blir betydligt mindre, inte så glupska å aggressiva samt luktar betydligt mindre!!
Det luktar inte om vattensköldpaddor om man sköter vattenbyten och filtrering ordentligt :)
Det finns ett superbra forum om Sköldpaddor:
http://skoldpaddsforum.invisionzone.com
*fixade länken/KerstinL*
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Dit har jag redan hittat, mycket bra forum 
Håller för fullt på att inreda akvariet nu så om nån vecka kanske det flyttar in sköldpaddor.