Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 6310 ggr
[Nesslan]
0

Mina scalarer har lagt ägg :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I eftermiddags la mina scalaren ägg igen. Hoppas på mera framgång denna gång, sist la dom äggen på pumpen och det säger ju sig självt att dom försvann. Var helt oberädd på det eftersom jag har haft 3 i flera år och inga ägg. Men nu när nykomlingen kom så har det blivit fart och jag har fixat en sten till dom. Kanske var det så att jag har 3 honor och en hane, eller 3 hanar och en hona, vem vet? ^^,

Lägger upp lite bilder, ursäkta kvaliten, dom är tagen med mobilkamera :)

Kram

[LucyInTheSky]
0

Så fina! Har alltid tyckt om Scalare men har ingen själv. Hoppas du får bebisar! =)

Equipage
0

Hoppas det blir någonting den här gången då! Då måste du ju lägga upp bilder här på de små bäbisarna =)

Elinormaggan
0

Va kul hoppas det blir några yngel denna gången!=)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Faxlin
0

Ohh, vad roligt. Hoppas att det går vägen denna gång.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Nesslan]
0

Ja tack för alla svar :D Någon annan som föder upp Scalare? Som kan ge mig tips och råd? :)

karins
0

Ser ut som den zebrafärgade är en hona och den andra är hanen. Störst chans att få yngel av äggen, är att ha det par som lägger ägg i separat akvarium. lr, flytta det som äggen ligger på i ett litet akvarium med en pump som gör små luftbubblor i samt medel mot svampangrepp så att äggen inte möglar. Har fött upp Scalarer och sålt i zoo affär för en del år sedan. Har några kvar…fast det är bara hanar.

[Nesslan]
0

Hur könsbestämmer man scalarer?

Jag har ett litet akvarium, (petbox egentligen) vet inte hur många liter men det var tydligen för litet för dom två, frågade far igår. Så får väl ta att köpa ett lite större :) Föder upp egyptiska munvruvare också, och har 3 "kullar" i det lilla akvariet. Men dom ska säljas snart.

karins
0

Det är lite knepigt att könsbestämma scalarer, hanarna har lisom en lite större puckel från munnen till ryggfenan, honorna är mer platta. Kan vara lite svårt ibland att avgöra. Lättast ser man det när de lägger ägg…då honan har bredare äggläggningsrör och hanens är ett något smalare och spetsigare rör och där kommer förståss inga ägg ur det :) Man brukar kunna se när de ska lägga ägg, då de börjar putsa och göra rent där de tänkt lägga äggen. Nä scalarer behöver ju lite större akvarium. Själv knyckte jag äggen och la i ett litet akvarium. Inte populärt hoss Förädrarna…Vad roligt med Munruvare..Är dom svåra att föda upp?

[Nesslan]
0

Okej tack, jag ska kolla på dom! :)

Jag har två honor och en hane, munruvare alltså, och dom har varit väldigt produktiva sen jag fick dom :) Sen vet jag inte om det alltid är så, eller om dom trivs väldigt bra i mitt akvarium. Har flyttat över honan till en yngelkasse när jag ser att hon är dräktig och låtit henne vara kvar där tills ynglerna är tillräckligt stora så hon inte skyddar dom i munnen längre. Sen när dom är ännu lite större får dom bo i petboxen. :)