Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3463 ggr
[Katteeen]
0

Sjuka platys! ='( Hjälp!

Usch, det tar emot men nu måste jag be er om hjälp. Nu när jag vaknade på morgonen och knäppte på akvariet såg jag att 3 (!) av mina platys stog stilla på botten och flämtade, de är helt avmagrade alla tre. Som skellett med ett huvud på bara. Vad kan det vara? Läste en artikel om IreneM:s Diskus som hade liknande (om inte samma?) symptom. Kan det vara en sån parasit? För vattnet är bra, massa växter och två innerfilter (ett "stort" och ett lite mindre som satt i yngelakvariet innan) så det kan inte vara syrebrist i vattnet heller, inte för att jag tror att de avmagar av syrebrist, men iallafall..
Igår såg jag att en av platysarna (min röda hane) stog stilla lite och var lite smalare, men det var inget jag tänkte på vidare liksom.

Vad ska jag göra?

[Katteeen]
0

PUTT! Jag måste verkligen få svar på detta.. =(

Elinormaggan
0

händer nästan samma sak med mig fast med Guppy honor

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Katteeen]
0

#2: Mm, jag läste det. Jag är såhär nära att ge upp med levandefödarna *visar ett pyttelitet mått med fingrarna*. Känns som att jag skiter i dem snart och skaffar ett par ancistrusar bara, och kanske ge kampfisken en andra chans. Levandefödarna blir ju bara sjuka hela tiden ändå! =(
--------------------------------------------------------------
Nu har jag flyttat över de tre sjuka platysarna i en egen bunke, med ett litet innerfilter och lite flytväxter. Jag tror inte att de kommer klara sig, men man kan ju hoppas iallafall… Den röda hanen fick världens ryck nyss och simmade runt i ultrarapid med en snurrande simstil. =/ Vet inte vad det är för fel. De andra fiskarna visar åtsimstone inga tecken på sjukdom, inte än iallafall..

IreneM
0

Har du kollat vattenvärden i akvariet?

Berätta så detaljerat som möjligt om ditt akvarium . Ser du något annat på fiskarna? något som ser annorlunda ut?

Hur ofta städar du akvariet? hur gör du?

Elinormaggan
0

#3Du skrev samma sak som jag tänckte bara att jag skulle ha kvar neontetrona^^ och min pakistan botia + att jag ska ha några ancitrus

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Katteeen]
1

*Har du kollat vattenvärden i akvariet?
-Nej, jag har inte hittat några testremsor att köpa. Ska leta vidare.

***Berätta så detaljerat som möjligt om ditt akvarium . Ser du något annat på fiskarna? något som ser annorlunda ut?
**- Det är ett 54 liters akvarium. Med ganska mkt växter, en rot och stenar, ganska mkt grus har jag också för att växterna ska vilja slå rot (jag har lagt över gruset från yngelakvariet, skjölde av det i varmvatten först, lät torka, sen hällde jag i det. Kan det orsaka nåt?). Har inga problem med alger eller snäckor. Sen fiskarna, jag har 6 platys, 6 guppys, 2 ballongmollys, 2 amanoräkor och en massa platyyngel.

***Hur ofta städar du akvariet? hur gör du?
**- Jag gör vattenbyten ungefär 1 gång i veckan (ibland kan det bli lite senare om jag inte har nåt AquaSafe hemma), tar häverten och pumpar upp ett tryck, duttar munstycket mot botten så att skiten sugs upp. Så gör jag tills det finns ca 5-7 liter vattten i hinken (det låter kanske lite, men tar jag mer än så är jag rädd att det blir nitritchock). Sedan häller jag i nytt tempererat vatten med AquaSafe i. Filtret kramar jag ur i akvarievatten nån gång då och då när jag gör vattenbyten.

IreneM
0

Ok.

Hur varmt är det i vattnet? Om det är över 23 grader skulle jag rekommedera att ställa en kylare som blåser på vattenytan. Då får man ner temperaturen. Alla "onda" bakterier trivs bättre om det är varmt. Även om det inte beror på bakterier är fiskarna mer mottagliga nu  så därför är det bra att minimera risken för bakterier. Om det är flaggellater är avföringen vit och trådliknande. Då gör du så här:

Om fiskarna äter skulle jag rekommedera att blanda torrfoder med spirohexol och mata 2 ggr/ dag.  Mata inte med något annat. Gör mat för 7 dagar och krossa och blanda i en tablett spirohexol. Blanda med vatten så det blir en tjock smet. Förvara i kylskåp.

Äter inte fiskarna måste dom behandlas med medicin i vattnet. Det ska göras i en separat balja eller liknande. Följ doseringen på förpackningen.  Medicinera aldrig direkt i akvariet! Jag frukar ha plastväxter och en syresten i mitt sjukhusakvarium.

Ge inte upp! Jag ska försöka hjälpa dig precis som jag fått hjälp massor med gånger av min "mentor"  Elisabeth.

[Katteeen]
0

#7: Det är 27 grader i vattnet. Jag har stängt av doppvärmaren för länge sedan… Men det verkar inte hjälpa så mkt.. :/

Nu måste jag sticka, skriver mer sen! Tack för att du hjälper mig IreneM! :)

IreneM
0

Just det! Glömde! Ett dropptest för att kolla nitrit är jättebra att ha. Ser man minsta lilla problem med fiskarna ska man alltid kolla nitrithalten i akvariet. Tänk på att när fiskarna blir sjuka finns oftast en bakomliggande orsak. Levandefödare är ju svåra. I stort sätt alltid när man köper nuy Guppy tex. så blir dom skuka. Dom är så avlade på och har så mycket olika mikroorganismer att det ställer till massor med problem.

Vad ger du dom för mat?

[Katteeen]
0

#9: Jag ger flingfoder (TetraRubin), maltabletter, ärtor, små räkbitar mm. försöker variera så mkt som möjligt mellan dessa. De har aldrig fått levande foder tyvärr..

Avföringen är vit och trådig som du säger, så antagligen är det flaggellater.. Vart kan man få tag på spirohexol, och vad kostar det?

Jo att levandefödare är svåra med sjukdomar är ju inget nytt.. =/ Synd, för jag gillar dem.. :(

[Katteeen]
0

Att tillägga: Resten av fiskarna har inte trådliknande vit avföring, den är tjock och brun/svart :) Ett gott tecken?

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser en av platysarna ut uppifrån.. Inte mkt kött kvar där inte =/

[Katteeen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… :(

[Katteeen]
0

Putt!

IreneM
0

Nu är jag tillbaka! Ledsen att jag inte kan svara direkt, jag är på jobbet men  skyndar så gorr det går.

Maten som du ger är ok. Men jag skulle rekomendera att ge även frysfoder. Finns massor att välja mellan. Som jag ser på bilderna och som du skriver så är det troligtvis flaggellater dom har. Spirohexol finns att köpa i vanliga djuraffärer. Ring runt och kolla så du inte åker i onödan bara. Den är ganska dyr men håller jättelänge. Förvara den i kylskåpet. Att resten av fiskarna har normal avföring är jättebra! När du medicinerar (i ett annat akvarium) Måste du slamsuga noga där fiskarna har varit (deras hem akvarium). Smittan kommer att finnas kvar ett tag i akvariet. Fiskar som inte drabbas har troligtvis starkare immunförsvar och kommer att hålla sig friska. Skickar det här så länge fortsätter att skriva…..

IreneM
0

Släpp inte tillbaka fiskarna direkt efter behandling. Tänk på att dom måste bli bra, gå upp i vikt och återhämta sig helt innan man flyttar tillbaks dom. Har man för bråttom kommer dom att bli sjuka igen.

Det är jätteviktigt att fiskarna äter. Köp frysta röda mygg. Det brukar vara oemotstånligt. Vill dom fortfarande inte äta lägg mygglarverna i vitlök. (Inte bara människor gillar vitlök).  Jag ger även alla mina fiskar vitamintillskott. Jag brukar använda multivitamin till marsvin. Tänk även på att torrfoder ska förvaras i kylskåp. Det blir förstört på några dagar om man har det i rumstemperatur.

Håller tummarna för dina fiskar! Glad

[Katteeen]
0

#16: Tack så jättemycket för hjälpen Irene, men tyvärr så är de redan döda :( De orkade inte.. :/    Det enda jag kan göra nu är alltså att slamsuga gruset i "stora" akvariet och hoppas att de andra inte bli smittade? ungefär hur mycket vatten ska jag byta då? Mer än vanligt?

KerstinL
0

Har du i aquasafe varje gång du byter vatten?? det ska man inte behöva, det är bara när man nystartar ett akvarium.. är akvariet redan igång så finns ju bakterierna redan där ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[Katteeen]
0

#18: Ja, har man inte i AquaSafe för att ta bort en massa tungmetaller mm.? Det trodde jag iallafall.. :)

KerstinL
0

Jag använder aldrig medel i mina akvarier så jag vet inte.. det kanske det är. Jag har haft akvarier i hela mitt liv, det var min första möbel när jag flyttade hemifrån oxå ; ) och jag har aldrig ens tänkt tanken att ha i nåt i vattnet (förutom mediciner eller salt till sjuka fiskar..). Jag fick bara för mig att det var ett medel man har i för att påskynda bakteriefloran och balansen i vattnet… ; )

Cool

[Katteeen]
0

#20: Jag kan läsa på förpackningen :) I'll be right back!

[Katteeen]
0

Det står:
Gör kranvatten bra för fiskar. Neutraliserar aggressivt klor och tungmetaller. Tetra AquaSafe renar omedelbart kranvatten till ett naturnära akvarievatten som är lämpligt för fiskar. Den BioExtrakt Formel med naturliga biopolymerer gynnar utvecklingen av viktiga filterbakterierför hälsosamt och klart vatten. Fiskskadliga ämnen i kranvattnet neutraliseras. Tillfogar naturaktiverade ämnen. Gälar och slemhinnor skyddas tack vare kännbara vårdande kolloider. Med B-vitamin mot stress. Användning: Tillsätt 5 ml AquaSafe per 10 liter vatten vid: Partiellt vattenbyte, inrättande av ett akvarium, fisktransport. För alla söt- och saltvattenakvarier.

KerstinL
0

Då så.. då ska det ju inte vara nån fara med det.. ; )

Cool

IreneM
0

Vad tråkigt med fiskarna. :( Men så är det ju. Man lyckas rädda några få men de flesta klarar sig inte.

Aqua safe är ok. Har använt det själv. Men numera  brukar jag använda ett medel som heter Easylife till alla mina akvarier. Söt som saltvatten! Det är helt fantastiskt! Jag använder alltid kranvatten i mina sötvattenakvarier. Men viktigt, bara kallvatten!  Använd aldrig varmvatten! Dusha i vattnet i hinken för syresättningens skull sen låt det stå över natten för temperaturutjämning. Sen häller du i ditt vattenberedningsmedel i hinken och  sen gör du vattenbytet. Kranvattnet är olika beroende på vart du bor någonstans. I stockholm har vi väldigt rent vatten som är jättebra för fiskarna. Man kan gå in på vattenverkets hemsida och ta reda på hur bra vattnet är där man bor. Jag fyller i kallvattten direkt från kranen till mina diskusar. dom gillar det jättemycket!

IreneM
0

Gör inga jättestora förändringar i karet nu bara! Jag skulle göra ett pyttelitet slamsugbyte varje dag  4 dagar framöver. Sen gör du som vanligt. Ett vattenbyte i veckan är perfekt!

[Katteeen]
0

#15: Okej :)

IreneM
0

Och glöm inte, Nitrit test! Flört  Inga stickor, dropptest är mycket bättre.

[Katteeen]
0

#27: Japp, ska komma ihåg det. Men det får vänta tills jag får lön, dvs om en vecka. Hoppas att det inte är försent då ^^

IreneM
0

Bättre sent än aldrig! Glad

[Katteeen]
0

=)