Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 7935 ggr
Tina-A
0

Hittat ett yngel

Studerade akvariumet väldigt noga idag och får syn på ett pyttepyttepyttelitet yngel som gömmer sig bland växterna. Otroligt liten. Jag har inte sett några ägg eller något så jag blev väldigt förvånad men tänkte att de andra fiskarna äter väl upp honom om jag inte "räddar" honom. Håvade upp honom och la honom i en sån här liten "ägg-tank" som jag fick med när jag köpte akvariet.

Tittade och tittade och tittade och tittade och plötsligt ser jag två stycken till! Försöker håva upp dom också men 5 sekunder senare är båda uppättna!! :(

Det jag undrar är väl lite hur jag ska… Hantera det här! Och så undrar jag varför jag inte upptäckt ägg? Jag trodde de låg på botten eller på akvarieväggen? Inte sett något. Och alla måste blivit uppätna väldigt fort eftersom jag bara såg 3st.

Såg att yngelet försökte äta lite flingfoder i pyttebitar men även den minsta biten verkade vara för stor och han spottade ut den hela tiden. Jag vill ju inte att han ska dö så jag undrar lite vad jag kan ge honom? Flingfodret faller väl iof isär mer och mer när det blir blött så jag kanske inte ska oroa mig…..?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mandysan
0

Vilken art är det?

KerstinL
1

om ynglena är pyttesmå så kan man ta kokt äggula och lösa upp i vatten, sen droppar man i en droppe eller två.. Vad har du för fiskar i ditt akvarium?

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet faktiskt inte vad dom heter, men här kommer en bild på vilken jag tror det är. Vi köpte dom där fiskarna ur samma akvarium och jag vet som sagt inte vad dom heter, och jag gissar att den färgade heter något helt annat än den gula. Vi har 2 gula i alla fall och ynglet ser ut precis så.

KerstinL
0

Det är Guppy. Guppy lägger inte ägg utan föder levande yngel, det är därför du inte har sett några ägg..

Cool

KerstinL
0

Den mörka med röd stjärt är hanen, den gula är honan

Cool

Tina-A
0

Haha, oj vad jag känner mig dum nu..

TACK vad ni är gulliga :)

I akvariumet har vi i alla fall Praktbotia, 2 olika arter av Neontetra, Guppy som jag nu fick veta, malar, guldfiskar (mina föräldrars gamla som dom inte ville ha längre) och.. Ja det var nog alla. Vi har en liten snäcka också.

(ursäkta suddig bild, tog utan blixt)

KerstinL
0

Äh, du ska inte känna dig dum.. Jag tycker det är så himla kul med forum just för att man hela tiden får lära sig nåt nytt.

Cool

Tina-A
0

Vi har hittat ett till!!

Känner att jag borde läsa på mycket mer om det här.

En fråga då.. Hur många yngel brukar det komma? Alltså hur många ungar får egentligen en Guppy?

KerstinL
1

det är jätteolika.. det beror på ålder, antal kullar mm mm. men man kan väl säga att snittet ligger runt 20 yngel..

Cool

Titti
0

Har också varit ute för det, att guppysarna fått ungar och de andra har ätit upp dom, för att jag upptäckte för sent. Dom hör till familjen Ungfödande tandkarpar, samma som t.ex Svärdbärarna.

Då jag fick yngel så gav jag vanligt flingfoder, som jag mosade så smått jag kunde i min hand. Sedan köpte jag yngelfoder i djuraffären.

#3. Den nedersta är honan, bakom simblåsan - det där mörka - där förvaras ynglena tills det är dags att föda. Man kan hålla koll på den, ju mörkare den blir, ju närmare nedkomsten är det.

Sitter och läser i en bok. En enda parning kan ge 4-5 kullar (10-80 yngel). Äggen behöver 30-40 dagar för sin utveckling.  Ungarna är 6-7 mm långa, de simmar först upp till ytan och fyller simblåsan och sen simmar dom och gömmer sig.

Guppysar är intressanta fiskar. Har varit med om att honorna har bytt kön till hanar också. Flört

Tina-A
0

Hur lång tid tar det innan alla ungar kommer? Eller föds alla på samma gång?

Hittade 3st idag, vid kanske 12. Sen hittade vi en till när jag skrev det, 19:35 ungefär. Min pojkvän sitter som klistrad vid akvariumet och har vägrat gå därifrån sen halv 8 … :)

Så det vore bra att veta hur lång tid det tar så jag kanske kan lyckas dra honom där ifrån.

KerstinL
0

Hehe, det är olika det med, men 10-12 timmar är nog inte ovanligt. En Guppy går med ägg i 25-30 dagar så om du räknar from nu och 20 dagar fram så kan du sätta ner honan i yngelkassen. då kommer hon att släppa sina yngel där i, sen när hon är klar så är det bara att ta ur henne och låta ynglen gå kvar. Ett litet tips: lägg i lite växter i yngelkassen om du släpper i honan där , för annars äter hon upp sina yngel..

Cool

Abico
0

Nu måste jag fråga ^^
Yngelkasse, hur ser en sån ut? *s*

Hanna 

Tina-A
0

#12: Du menar att det kommer en till "kull" direkt efter denna va? För hon har ju redan fött några stycken nu :) Spännande!

KerstinL
0

japp, hon kommer att få en kull till om 25-30 dagar. en hona kan få flera kullar på en parning.

En yngelkasse kan se ut på flera olika sätt, en sort är en plastburk med springor i som flyter på ytan i akvariet, sen finns det nån sort som är ett nät som är spännt runt en fyrkantig plastram som man hänger på akvariekanten.

Cool

Mymlan
0

#6 Botia äter snäckor och räkor. Bara så du vet..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Tina-A
0

#16: Snäckan har vi inte köpt själva utan den kom bara med när vi köpte akvariumet. Vi köpte begagnat.

Mymlan
0

#17 Sa bara så du vet vart den tagit vägen då du ej finner den. Jag köpte WP o Humle räkor och fick med lite mossa men det fanns objudna gäster i den: Posthorns snäckor, Bruna och Blåa..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Equipage
0

Jag måste kommentera att jag har en väldigt bra yngelkasse (barnkammare heter det ju (; ) där man lägger en skiva med springor i i botten så när honan släpper sina yngel kan hon inte äta upp dem eftersom när de väl har kommit ner är springorna utformade så att de (förhoppningsvis) inte kommer upp igen.

KerstinL
0

Ja, dom är ganska bra, men mina guldfiskar sög ut ynglena genom springorna på sidan och honan hoppade ur.. har för mig att det slutade med 2 överlevande yngel.. har man växter i så känner honan sig tryggare och gömmer sig hellre i växterna än att hoppa ur. Har man glupska guldfiskar så är "barnkammaren" i nät bättre..

Cool

Tina-A
0

#19: Vår "barnkammare" :) har också "två våningar", men ynglen simmar obehindrat både upp och ner. Våra kanske inte ser likadana ut?

Hur stora måste förresten ungarna vara innan man vågar släppa ut dom? Vill ju inte att något ska hända! Nu är dom ju iof bara 5 dagar och fortfarande pyttesmå :)

Tina-A
0

putt :)

Equipage
0

#20 Ja, det har faktiskt varit precis likadant för mig men än så länge har inte ett enda yngel blivit utsuget. De kanske är smarta och håller sig undan väggarna (A)

#21 Jag har inte fått pröva att den tvådelad eftersom jag är borta på vardagarna och brukar upptäcka nya yngel när jag kommer hem på helgerna. Alltså har jag inte sett när honan har varit "gravid" och har då inte kunnat plocka ner henne i barnkammaren.

KerstinL
0

En Guppy hona är gravid i stort sett hela tiden.. Har hon precis fått en kull så är det med säkerhet en ny kull på gång efter ca 25 dagar..

Cool

Tina-A
0

Hur lång tid tar det innan dom är stora nog för att släppas ut?

KerstinL
0

efter ca 3-4 veckor kanske, det är lite olika ibland växer dom ganska ojämnt..

Cool

[Katteeen]
0

#20: Mina guppys kan inte ta sig ur mitt nyinköpta "BB", för det finns ett lock med en massa springor i, också är det #två våningar" i den, så inte bebisarna blir uppätna. ;)   Verkar riktigt bra faktiskt! Hoppas nu bara att det kommer lite yngel så jag får användning för den! ^^

Bifogar en bild på "barnkammaren" ^^,

Vi har också två stycken av en annan modell, de är med två våningar också, och det finns en plastskiva till som man sätter i mitten, så att två honor kan föda samtidigt… Dock är de utan lock, så en gång hoppade en av mina hanar ner i yngelburen, han ville tydligen vara med sin fru! ^^

Oliviahack
0

Jag hade ett sådant innan ( dock två våningar på det också men man kunde ta bort det ) och de var väldigt bra ;)

Bortsätt att de snurrade runt ganska mkt, de var nog att pumpen gjorde så att de snurrade.

Skrattande

( de är inte mitt, google )

karins
0

Har odlat både Guppy, Svärdbärare, Black molly.. brukade hälla över ynglena från yngelburen till ett mindre akvarium, med en mindre pump. som inte bubblar så mycke.

KerstinL
0

Ett litet tips till dom där flyttankarna, skär ut en bit frigolit som passar i "handtagen" på sidorna så är risken mindre att den tippar eller sjunker.. ; )

Cool

[Katteeen]
0

#30: Smart! Jag provade att sätta ner yngelburen igår, den var ganska ostabil, och sjönk helt en gång.. :P  Kommer nog testa det där med frigoliten om mina guppys bestämmer sig för att yngla av sig lite! ;)  Det skulle nog inte vara så kul om den sjönk medans det fanns yngel i.. Skulle nog inte överleva så många då…

SofiaBlomberg
0

Om ni upplever att ynglen tar sig ur eran barnkammare så kan ni ta en nylonstrumpa och trä över, då kommer inte dom små rackarna ut =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus