Akvariestorlek
Hejsan på er! Jag köpte ett 70-liters Juvel i juli. Så jag är nybörjare på detta med akvariefiskar. Men det är så himla roligt. Man tror att man inte kan fästa sig vid fiskar, men det kan man absolut. Jag är så barnslig så jag har namn på mina fiskar, hihi. 😜
Det har hänt en rolig sak och en konstig. Jag har ett litet yngel på ca 1cm i akvariet, hoppas det överlever och blir stor. Det konstiga är att en fisk försvunnit. Det är en Rödmunstetra, jag köpte 5 st, men plötsligt så saknades en. Jag hittar ingen död fisk nånstans, så det är ett mysterium. Kan de andra ätit upp den?
Sen är det så att på zoo.se att i ett 70-liters akvarium är 20 fiskar lagom. Det är ungefär vad jag har nu. Men jag känner redan nu att jag skulle vilja ha ett större. Kanske inte just nu, men tids nog vill jag det. Vilken storlek skulle ni rekommendera, 120 kanske eller är det inte så stor skillnad? Jag är mycket sjuk så kan inte ha för stort, eller flera akvarium.
Ha en fin kväll
/Nilla
Vad har du för fiskar? Vissa är väldigt duktiga på att äta upp sina fallna kamrater 😅
Jag har två Juwel akvarium just nu,ett 120l och ett 240, någonstans däremellan är en väldigt bra storlek på akvarium 😉
Du får bra valmöjligheter på fiskar och ju större vattenvolym ju stadigare vattenvärden.
Även jag började med ett juwel 70L, mina mindre akvarium har alltid varit mer jobb med än de stora ☺️
Funderar du på lido akvarium som nästa så fungerar det inte toppen för labyrintfiskar (t.ex Kampfisk och Gurami) i min erfarenhet 😅 Min teori är att de gärna andas vid ytan och det blir väldigt lågt mellan botten och yta.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Personligen tycker jag 200 liter är en bra storlek. Lätt att få balans i och man får rätt bra möjlighet av fiskval (sort kan också bero lite på akvariets utformning, har fler 200 liters men olika form som passar med olika typer av fiskar och där olika typer av fiskar trivs).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Välkommen in i "akvarieträsket" 😉
Ett akvarium mellan 200 och 240 liter tror jag skulle vara lagom. Ju större akvarium man har, desto lättare är det att få bra balans och hålla rent. Mycket växter är också jättebra.
Just nu har jag ett akvarium på 300 liter och ett på 120 liter igång. Och det större på 300 liter är lättare att hålla i balans och hålla rent än det mindre. Jag har dock flera större stående i förrådet, det största på 750 liter. Det stora på 750 liter behöver jag sällan göra något åt när det är igång och jag har fått balans i det.
Titta gärna in i vårat LEXIKON Där kan du titta i lugn och ro på vilka arter det finns och hur de skall handahållas 🙂
Kolla gärna även VÄXTLEXIKONET
- Redigerat 2026-09-24 09:01 av Draken
Jaha det verkar som ett 200 liters är en bra storlek. Kul! 🙂
Har ni vågat köpa ett akvarium på Blocket? Man är ju rädd att det ska finnas små, små sprickor som kan orsaka översvämning senare.
Och i morse hittade jag min Guppy Elephantis hane död. Jag köpte 3 st när jag startade upp. 1 hane och 2 honor ljusgula. De sa på zoo.se att det var bra att ha fler honor än hanar, eftersom hanen kan ”jaga livet ur” den ensamma honan.
Först dog den ena honan, då köpte jag 2 nya honor, en rosaröd och en blåvit, så det var 1 hane och 3 honor. Sen dog den andra ljusgula honan, och i morse hittade jag hanen död. Alla 3 har gömt sig bakom en stor sten, där har de legat och flämtat. Men varit upp och simmat i mellan åt. Kan det vara någon sjukdom som just de drabbats av? Sorgligt iaf!
Bilder nedan!
- Redigerat 2026-09-24 12:23 av Nillah59
Lite fler bilder. De nu ännu levande Guppy Elephantis, den rosa Marilyn Monroe och den blåvita Audrey Hepburn, det syns även en silver Molly vid namn Chloe Kardashian. 🙃
Min gula Elephantis hane Fred Astaire hängde i ”dillen” i morse.
Jag tycker han ser lite svullen ut på magen.
Såhär har alla tre nu döda Guppyn legat bakom stenen. Jag har en film där de ligger där och gläntar.
Jag vet inte hur man gör för att posta filmer.
Tack för tips om akvarium. Vad säger ni om 20 fiskar i ett 70-liters? Där ingår 6 räkor, två röda Bloody Mary, 2 blå Blue Diamond och 2 gula Neocardinia Davidi sakura neon stripe.
Hur mycket växter har du och hur går det till när du gör vattenbyten?
Vad har du för pump?
Flämtande brukar tyda på ammoniak eller dålig syresättning
#6: Tack för svar!
Jag byter 1/3 vatten i akvariumet varje lördag, använder min hävert och en spann. Häller sen in nytt vatten med en vattenkanna.
Häller sedan i AquaSafe och Biotopol, se bilder.
Det växer bra i akvariet, ”dillen” får jag beskära varje vecka. Den i mitten har 3 blommor.
Jag köpte ett färdigt kit från Juwel, med filter, pump och doppvärmare plus bord. Det borde väl vara bra? Jag har uppfattat Juwel som ett bra märke.
#3: Hej Draken! Men så fint med de två lexikonen. Det är verkligen guld värt. Där ska jag definitivt häcka ett tag. Det är verkligen en bra grupp detta. Trevligt och hjälpsamma är ni, och mycket kunskap. Perfekt för en nybliven fiskägare.
Ha en riktigt fin dag med era skyddslingar.
/Nilla
Låter som du har en rätt bra rutin 😁
Men kör på ett extra vattenbyte om de ligger och flämtar
Ger pumpen rörelse på vattenytan? Är lätt att sätta den lite lågt
Ju mer ytrörelse ju mer syre får du ned i aktivitet
Kolla Nitrit och Amoniak, det brukar vara de vanligaste anledningarna att fiskarna dör utan synbar anledning annat än flämtandet.
Flämtandet kan även, som Nephi skriver, bero på syrebrist. Se till att du har bra ytrörelse i akvariumet.
#9: Tack så mycket. Kan vi hjälpa så gör vi mer än gärna det 😊
#10 och #11 Min pump är under vattenytan. När man stoppar ner handen, känner man att det kommer vatten. Vi frågade på zoo.se om det inte ska synas bubblor och låta, men hon sa att på de nya akvariumen gör det inte det. Pumpen ingick i paketet och är ju anpassad efter mitt akvarium. Det borde vara ok tänker jag. Men tex pappas akvariepump, lät och bubblade.
#12: Rikta utblåset uppåt! Det hjälper massor med syresättningen, du ska se att ytan krusar sig
Så här ser det ut med min pump
- Redigerat 2026-09-25 16:30 av Nephi
#14: Hoppas det blir mindre flämtande och att fiskarna piggar på sig 😁
#15: Ja det får vi hoppas, en del av fiskarna är där och leker. Det verkar vara kul att vara i vattenflödet. 😃
#14: Så ska det se ut 🙂 Du skall se att det blir bra när vattnet syresätts riktigt.
#16: De brukar tycka det är roligt med utblåset 😊
#17: tack Draken! Och vet du vad som hänt mer? Nä det kan du ju inte veta. 🙃
Det är ju 3 Guppy Elephantis som dött. Jag köpte 2 nya honor, när mina 2 honor dött. Då levde hanen, han dog ju nu.
Men iaf de två nya Guppy har simmat uppe vid vattenytan väldigt mycket. Det gör de inte längre sen jag vände på utblåset.
Fantastiskt och jag är så glad att jag hittade denna gruppen. 😃
Om jag får fråga, håller du med om att 20 fiskar i ett 70 liters akvarium är lagom. Jag har 16, inklusive 4 malar och så har jag 6 räkor. Men ska ev åka till zoo.se idag och köpa en snäckfälla plus 2 guppyhonor och en hane. 🙂
Bild, det puttrar så trevligt i mitt akvarium.
- Redigerat 2026-09-26 09:53 av Nillah59
#18: Om du inte har för stora fiskar så kan det gå bra.
Ser att du har Molly, 2 stycken som syns i bild, de blir lite större så jag brukar rekommendera minst 100 liter för dem. Så du kanske skall fundera på att placera om dem ?
#18: Vad för malar? 🙈
20 guppy/tetror/andra fiskar i den storleken borde inte vara några problem, Molly är gränsfall på för långa för ett 70L akvarium. Samt att kombinera Molly och Guppy inte rekommenderas då de ingår i samma släkte, och kan korsas med varandra. Hybriderna blir oftast inte livskraftiga
De är nära släkt men inte tillräckligt nära för friska avkommor. Jag skulle bytt ut Molly mot Platy om du vill ha två sorters levandefödare, de tillhör inte samma släkte och kan inte korsa sig. Platy är dessutom något mindre och passar bättre i 70L :)
#20: tack Nephi
Mina malar är 1 st Mal Ancistrus L145
3 st Skäggmunsmal Anicitrus se bilder. Anicitrus L145 ska bli mer gul och få blå ögon.
Jag var och köpte nya fiskar idag, 3 nya Guppy, 1 otroligt vacker hane, och 2 lite mer diskreta honor, jag gillar Guppy. Guppy Hane Poecilla Reticulata, Guppy Hona Poecilla Reticulata och
Guppy hona Luminousblue
Så hoppas mina nu 5 st Guppy blir starka och livskraftiga. 😃
Jag frågade på zoo.se om Molly och de sa att ett 70-liters var helt ok. Jag avvaktar och ser hur det går framöver.
Om det inte går bra, hur blir man av med fiskar? Är det sälja på Blocket?
Se bilder på mina malar och nya Guppy. 😃
- Redigerat 2026-09-26 18:41 av Nillah59
Oj, tre Ancistrusar är inte så lyckat. Behåll den gula och eventuellt en av de andra, om de inte är fullvuxna 😊
Kolla med din lokala zooaffär och se om de tar in. Det är inte alla som gör det, men man kan ju kolla. Annars är det Blocket eller kanske en lokal akvariegrupp på FB. Du kan även lägga upp en annons här på siten 🙂
#22 #23: Men fy ☄️🌪️💥 nu blir jag sur. När jag köpte skäggmunsmalarna, så blev jag rekommenderad att ha 3 st. Och senare när jag köpte L145 så visste de att jag hade 3 st Anicitrus malar hemma. Detta verkar riktigt allvarligt, jag ska ringa dem idag om detta.
Jag sa till min man igår när jag bytte vatten, att malarna är verkligen grymma på att hålla akvarieglasen rena. Det var bara lite i början jag fick gå in med algskrapan. Nu är det superrent. Jag tycker bottnen ser ok ut, jag ”dammsuger” bottnen lite när jag byter vatten. Men det ligger inte massa bajs på botten, vad jag ser.
Ska man inte ha några malar alls i akvariet?
Jag ska lägga ut malarna och ev mina 2 Molly på Landvetter sälj och skänkgrupper. Hoppas nån vill ta över dem. 🙏🏻
Jag föredrar Otocinclus över Ancistrus som städare 😊
De är små och effektiva
- Redigerat 2026-09-27 11:06 av Nephi
#24: Tyvärr har de som jobbar i djuraffär inte alltid kunskap av de djur de säljer (är bara ägaren till affären som måste gå utbildning) så är alltid bäst att göra egen efterforskning.
#25 #26 TACK 🙏🏻 för er hjälp och engagemang.
De på zoo.se har alltid känts väldigt kunniga, alla jag fått hjälp av.
Jag undrar om Pansarmal är ok? Det känns som en vanligare art att få tag i. Dom blir ju inte jättestora vad jag förstått.
Jag behåller L145 och ser om någon kan ta över mina 3 Anicitrus skäggmunsmalar. Gäller också mina Molly.
#27: Det låter som en bra plan!
Pansarmalar är jätteroliga! Men de vill helst vara i stim om 10-15 stycken 🙈
De äter däremot inte alger och kan vara känsliga för vilket bottensubstrat du har då de gillar att böka runt.
Det kan bli lite trångt i ditt akvarium med de invånarna du redan har även om du skulle välja någon av dvärg sorterna (Corydoras habrosus, pygmeaus eller den tredje sorten jag inte minns namnet på)
#28: Hmmm 🤔 det låter som om 10 pansarmalar är för många för mitt akvarium.
Otocinclus affinis som du rekommenderade, är den svår att hitta? Jag googlade och hittade bara de som säljer till zooaffärer. Finns det fler arter av Otocinclus? Jag får kolla upp om man säger arter om Affinis. 🙃
Finns det någon annan mal som passar i ett 70 liters? Som inte är skitgrisar. Min nya L145 är jag mycket förtjust i, den lever livet där inne. Den mumsar i sig både högt och lågt, över och under. Bild på bottengrus!
#29: Det där gruset är för grovt för pansarmalar 😊 De vill ha mer sandliknande
Jag tycker de flesta akvariebutiker har någon sort av ottosar hemma, det behöver inte vara affinis, de vill gärna vara i en liten grupp på minst 4 individer
Håller med övriga. Ottocinklus är perfekt för ditt akvarium :)
Och tyvärr, precis som Maleficum skriver, så är det svårt att hitta riktigt kunnig personal på fisksidan i akvariebutikerna. De finns absolut, men de är sällsynta.
- Redigerat 2026-09-27 21:41 av Draken
Du får gärna bolla hur mycket tankar och idéer du vill med oss här inne!
Ingen av oss kan allt men vi har rätt bra koll på lite olika delar av allt kring akvarium och fiskar, så ihop kan vi en hel del 😉
Vi hjälper dig gärna!
Det finns dog en stor nackdel med otto, de KAN vara tjuriga med maten och bara äta alger, så säg till att du vill ha otto som personalen har sett äta av maltabletterna =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#32: ååååh tack Nephi, vad gott att läsa. ☺️ Det är så roligt att få lära sig, och dela tankar och fiskar med andra som gillar samma som mig.
Jag har en fråga till, den kan jag kanske dra nu då.
Jag köpte en snäckfälla, på zoo.se. Killen som hjälpte mig sa att den var en riktigt bra fälla, han hade en sån själv till sina akvarium. Han sa också att mina räkor kanske hittar in också. Men de kunde inte skada sig så det var bara att öppna plocka upp och släppa ut dem. Så i lördags kväll, när akvariet släktes, agnade jag den med en maltablett. Och på morgonen kollade jag om den var full med snäckor. Däri fanns 1 liten snäcka, och också en panikslagen Anicitrus Skäggmunsmal. Släppte ut stackarn, och tog bort den lilla snäckan. Samtidigt i ”dillen” satt femtioelva snäckor och skrattade.
Men tänkte inte ge upp, utan laddade den i gårkväll också. Och i morse satt det en snäcka på själva burken, och i den var en ny lugnare Anicitrus. Så den snäckfångaren var inte mycket att ha.
Ska jag ge upp, eller fortsätta? Vad gör snäckorna i akvariet? Om jag slutar plocka upp dem kommer jag få oändligt många då?
Vill gärna höra vad ni tycker och hur jag ska göra.
#34: Den fällan är bra! Men testa att flytta ned "piggarna" vid ingångarna för att minska storleken som kommer in, du kanske får plocka de största snäckorna för hand då men minskar risken att malen trycker sig in 😉
Jag brukar ladda samma fälla med dessa, det kan vara mer lockande än rena algtabletter (som en bonus går de att trycka fast på rutan för att mata övriga fiskar)
https://www.zoo.se/akvaristik/produkter/pronovo-tab-m?p=300000911
#32: Håller med Nephi. Det är bara att fråga på, oavsett om du kanske tycker det är dumma frågor. Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar.
#33: Ja just det, vad bra att du påtalade det, för det glömde både Nephi och jag 🫣 Det är väldigt viktigt att bara köpa de som bevisligen äter maltabletter.
#36: Jag matar med dom tabletterna både i 120 och 130 litern. Fiskarna älskar dem.
#33: Jag har inte ens reflekterat över att mina är kräsna, de har alger och biofilm så det räcker och blir över 😅
#38: Den erfarenheten jag har, så kan de vara kräsna på attb ta maltabletter, men det är inte alla som är det. Jag har haft några stycken dock. Så det kan vara bra att veta om det. 😊
#40: Jag kan ta bilder när jag kommer hem på hur jag menar om jag hittar vart jag gömt min fälla 😁
men den gröna pinnen som går tvärsöver spjällen går att flytta, finns ett till par av hål på sidan att flytta den till
De där tabletterna är vegetabiliska, snäckor lockas mer av kött/insektsbastera i min erfarenhet. För växtbaserat får de tag på ändå genom att knapra på alger och växter
#42: risken är att den smälter 😅
Så här menar jag med att byta hål för spärren 😉
#44: Tack Nephi, nu kommer det nog ingen mal in. Det var inte så svårt om man vetat hur man gör.
#38 är det någon mening att lägga mina grönsakstabletter i snäckfällan, eller ska jag köpa en köttigare tablett?
Sen är det en som visat intresse för mina malar och mina 2 Molly. Jag skulle få vildguppy av honom.
Jag la ut dem på marketplace på Fb där jag bor. Så hoppas de tar dem.
#45: Dina fiskar mot vildguppy låter som ett toppenbyte! Hem odlade Guppy är oftast något tåligare och med bättre immunförsvar än butiksköpta ☺️
#45: Oj, det är ett jättebra byte 😀
#45 Håller med övriga att det låter som ett jättebra byte!
När jag "jagade" planaria i mina akvarium (köttätare) så betade jag fällan med en pytteliten bit tillagad kyckling (eftersom jag inte äter fisk eller skaldjur, annars kan en bit fisk eller räka funka bra).
#46 #47 Vad kul, hon har inte skrivit sen jag tackade ja, så det kanske inte blir något. Men jag hoppas att det blir så.
#48 åååh TACK Maleficum vilket jättebra tips. Jag laddar den med lite räka ikväll. Igår gjorde jag ingen fälla eftersom att jag bara hade grönsakstabletter.
Nu har ju Nephi lärt mig hur man gör för att minska ingången i fällan, så inga malar kommer in. 🙂
#49: Lycka till!
En liten bit räcker. Är mest så man får ut lite doft och smak i vattnet för att locka dem och tillräckligt för att första snäckan inte ska hinna äta upp allt innan resten kommer men inte så mycket att vattnet i fällan hinner bli jätte dåligt.
Brukar sätta fällor under dagen så man kan gå och hålla lite koll på dem ("gömma undan" dem lite där man misstänker det finns flest av de invånare man försöker fånga) och tömma allt eftersom (eller rädda ut invånare som inte var planerade att fånga).
#50: Han på zoo.se sa att man skulle fånga snäckorna på natten. Det låter bättre som du skriver för då kan man ju hålla koll på dem. 🙂
#51: Kan vara att de är mer aktiva på natten beroende på snäckor. Men gör ett försök under dagen (då kan du ju se också så att ancistrusarna inte kommer in längre).
Håller med Maleficum. Snäckorna är oftast framme även på dagen, även fast de sägs vara nattaktiva.
Min låg i 24h och var full med sandsnäckor 😅
#55: Wow det var en hel del. 😳 Jag har agnat om den nu, ska se om jag får någon fångst.
#56: fångade även en khuli, som släpptes ut 🤣
#57: oj ☺️ ja den är kanske inte så bred, så den kommer in i mindre hål.
De är fräcka de där ålarna. Har du en randig eller hur ser din/dina ut.
Jag var sugen på Kuhli, men på zoo.se sa de att . . . 🤔 Ja vad fasen sa de??? De rekommenderade inte dem iaf.
#58: de är brunrandiga ☺️
Khuli behöver större akvarium än man tror, och de är lite tråkiga för de gillar att gömma sig. Även de vill ha lite mindre grusstorlek att böka runt i.
Jag skulle ta ett kort men de är aldrig framme när jag vill 🤣
#59: hahaha då är det svårt att fota. 😂 Det var kanske det de sa. Att mitt akvarium var för litet för kuhli.
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1658433/_
Ditt skulle funka men är i minsta laget, när de väl får upp farten så går det undan och de uppskattar att kunna sträcka ut ordentligt 🙈