Akvarium iFokus

Akvarium

LĂ€st 47 ggr
Nillah59
0

Roligt med vĂ€xter! 😍

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Om ni kollar pĂ„ mitt akvarium, ser det ut som att jag har för lite vĂ€xter? Det jag kallar dillen vĂ€xer och frodas. Sen blommar en vĂ€xt SKITKUL!!! đŸ„°

Jag Ängrar att jag inte tog namnen pÄ vÀxterna. Men ska kolla i Drakens vÀxtlexikon, och se om jag hittar dem.

3 bilder pÄ grejer jag stoppat i akvariet.
Och bakgrunden Ă€r fortfarande lika ful. 😱

• Redigerat 2026-09-30 18:44 av Nillah59
RÄdjurstoken
1

Visst Ă€r det roligt med vĂ€xter! Den i vĂ€nstra hörnet heter Hygrophila polysperma och den finbladiga till höger Limnophila sessiliflora. Den lilla i mitten, som blommar, Ă€r nog nĂ„gon Anubias. Lite mer vĂ€xter Ă€r ju inte fel, ett sĂ€tt att fĂ„ fler kan vara att nypa av nĂ„gra stjĂ€lkar av de tvĂ„ förstnĂ€mnda och plantera dem lĂ€ngs med bakrutan, sĂ„ kan den snart vara sĂ„ gott som tĂ€ckt. De vĂ€xer fort om de trivs, och nyper du av dem kommer det snart rötter pĂ„ toppskotten och nya skott pĂ„ den avnupna plantan. Fast det kan ju vara roligt med nya sorter ocksĂ„ förstĂ„s. 🙂

RÄdjursboken av RÄdjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/

Maleficum
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

VÀxter Àr skoj och blir sÄ mycket mysigare i akvariet med dem.
Personligen har jag alltid djungel akvarium och Àven nÀr jag gjort helt om och ansat rejÀlt, slutar det alltid med att vÀxterna tar över.

SÄhÀr ser det ut just nu i mina tvÄ stora kar. Det har fÄtt vÀxa lite hej vilt under sommaren och har enbart ansat det vÀrsta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nillah59
0

#2 Jag hittade faktiskt en anteckning dÀr ni jag hade skrivit upp namnen. Men dessa namnen fick jag. Den som ser ut som dill heter enligt zoo.se: Limnophila Heterophylla, den som blommar heter: Bucephalandra green velvet och den sista Hygrophila rosae australis.

Nillah59
0

#2: Det ser verkligen mysigt ut med mycket grönt. Kan tÀnka mig att fiskarna trivs dÀr.

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mycket vÀxter Àr jÀttesnyggt.

#0: Akvariumet ser jĂ€ttefint ut 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis