"Low maintence akvarium", möjligt?
Hej alla!
Haft akvarium förut som sköttes bra men till slut orkade och hann jag inte med det mer, men åh vad jag saknar det! Lite sugen på att skaffa ett akvarie igen och har fastnat på ett koncept där man inte ska behöva pump eller något dylikt, bara ett akvarie med sand och mycket växter och några enstaka fiskar. Detta ska sköta sig själv och bli som ett litet ekosystem, ser mycket vacker ut och skönt att bara få njuta och slippa ta hand om det. Har någon erfarenhet av detta? Är det möjligt eller blir vattnet bara sumpigt och äckligt? (Såklart ska regelbundna vattenbyten göras)
Low-Tech är fullt möjligt. Vi har några här inne som kör på det 🙂 En jag vet av, eller som åtminstone har haft Low-Tech, är Maleficum.
Själv har jag också haft Low-Tech .. om än ofrivilligt 😉
#0: Ja det är möjligt! Jag snöade in lite på det rätt nyligen och har ett akvarium med en vattensköldpadda (de smutsar ner rätt mycket av sig själva) växter, och en del Aquasoil under gruset, så växterna alltid har näring. Flytväxter som "äter" mycket överskottsnäring, och bra justerbart ljus som ger UV. Jag tar prover då och då och ser ett rätt stabilt ekosystem som hittills faktiskt inte krävt vattenbyten, endast vattentillförsel pga avdunstning. Vattnet verkar ändå klart och fräscht.
Jag har ett externt vattenfilter och en liten cirkulationspump, som jag tror hjälper till att hålla vattnet friskt, jag tror att stillastående vatten kan ha större risk att bli dåligt, men kan ha väldigt fel i det.
Jag inspirerades av denna youtuber: https://youtube.com/@mdfishtanks?si=vYxNIP16l8z2vLx-
Om du söker bland hans videos så lär du hitta något som passar dig, tycker han ger bra och tydlig information om hur en kan gå tillväga :)