Råd önskas kring köpa av akvarium
Jag skaffade mitt första akvarium i våras, och det blev snabbt några till. Alla köpta beg, märkeslösa och av olika ålder.
Det dröjde inte länge förrän det första började läcka, när jag tömde det såg jag att silikonet var jättetunt. (Ett 57-liters startpaket, kostade troligen dryga tusenlappen som nytt). Detta fick ju sambon att tveka kring alla mina ”tickande bomber” som han ser dem som. Helst vill jag ju ha ett större (ca 180 liter) men det kommer inte att uppskattas så länge det finns en risk att det kan börja läcka.
Som jag ser det har jag två alternativ:
- Silikona om alla, vilket borde göra att de blir ”som nya”
- Byta upp mig till akvarium av högre kvalitet, typ Juwel. Beg eller nytt? Hur fort åldras silikonet?
Så nu behöver jag hjälp av er som har koll på det här.
Har ett dyrare akvarium tjockare och bättre silikon, eller är det bara andra saker man betalar för som tjocklek på glas, filter, belysning mm?
Jag ser ju min chans här att byta ut 2 av mina till ett stort 😉, men då måste sambon vara helt 100 att det inte kommer att läcka.
Vilka märken ska jag kika på? Juwel och Eheim har jag kollat på och då gillar jag måtten på Eheim bättre.
Det känns ju jättekonstigt att såpass nya akvarium börjat läcka. Jag hade silikonerat om
Det är bara ett som läckt, och det berodde nog på att det var ett billigt akvarium med väldigt lite silikon redan från fabrik. Och det har jag köpt silikon till för att täta om. De andra håller tätt än så länge. 2 av dem har nog ganska många år på nacken men silikonet känns mjukt och smidigt.
Det är helt individuellt hur länge /hur bra silikonet är. Jag har ett 300 liters som jag fick i fldelsedagspresent när jag fyllde 20 år …..1992. Det är fortfarande i full gång. Aldrig omsilikonat.
Ska du köpa nya, så skulle jag satsa på Juwels akvarium.
Jag gillar juwel och Aquael akvariumen. Har ett juwel trigon 350. Och flera stycken Aquael. Har även några Dala Zooline, 120 liters.
Mitt största är måttbeställd från Tyskland och är på dryga 700 liter med välvd framruta.
#2: Okej men skrapa bort silikonet och silikona om
Tack för bra svar. Sambon gillade ändå tanken på ett ”märkesakvarium” så det blir nog ett framöver. Tänker mig ett 240 liter 😀 istället för några av de mindre jag har idag.