Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 328 ggr
[Flodbis]
0

Flytta med akvarium

Förmodligen inom en snar framtid lär jag flytta.

Hur har ni gjort när ni flyttat och haft akvarium igång?

Uppenbarligen lär jag ju få tömma varje kar. Jag antar att jag får ta ut all inredning och transportera separat för att inte skada glaset under transport (har en del stora stenar som kan skada)

Hur har ni gjort med fisk? Transportera dem i särskilda lådor? Använder man syretabletter vid såna tillfällen?

oh-la
2

Jag flyttade från Göteborg till Stockholm med ett par akvarium. Några större backar med knäpplock, och sedan flyttade jag över växter, inredning och fiskar i dem tillsammans med akvarievatten. Inga syretablettet eftersom det var ganska mycket vatten och växter i alla backar. Fyll så de går att lyfta. Se till så de inte kan glida runt på lasset. Det blir som små lowtech-akvaroum och mina fiskar levde så i några dagar innan jag fick möjlighet att ställa upp allt igen. Filtren flyttades i egen plastlåda så de hölls fuktiga och kramades ur ordentligt när vi kom fram. Betrakta akvariet som en nystart efter flytten och byt vatten, lite och ofta, under några veckor.

[Flodbis]
0

#1: Aha, det låter inte så komplicerat! Hade du kvar substraten i karen?

Nephi
1

#2: Jag hade haft kvar substratet om du orkar bära akvariet med det i, gör bara ett extra vattenbyte efter du fyllt upp det innan du släpper i fisken om det står tomt i flera dagar.
Ifall att det skulle hänt något dumt med de goda bakterierna som bor i substratet

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#3: Hmm okej då kanske man ska ha superduper lite vatten kvar så att bakterierna inte dör?

Främst 200L kommer jag nog behöva tömma helt på sanden eftersom jag tror det är sådär… 15-20kgs sand. Men i alla småkar kan jag nog ha kvar all substrat 😁

Är det något annat jag borde tänka på eller som är bra att veta vid flytt?

[Flodbis]
0

Mest troligen kommer jag ha en egen brunn. Jag undrar, hur fungerar det med vattensäkerheten för fiskar? Det lär nog skilja sig mycket från mitt kommunala vatten där jag bor i dag som har väldigt mycket kalk och högt pH

• Redigerat 2025-07-24 21:16 av [Flodbis]
Nephi
1

Vattentester och långsam acklimatisering om det skiljer mycket, helst dropp för de känsliga arterna.

Testa vattnet du har nu, testa även på nya stället och se hur mycket som skiljer. Även vatten som stått en dag från brunnen då det kan skilja sig mellan färskt vatten och vatten som varit ur brunnen.

Tyvärr har jag inga erfarenheter av brunns vatten i akvarium, men förhoppningsvis har någon annan mer erfarenhet

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Lona
1

En spontan kommentar från en som bott med egen brunn vid torka (ingen aning om det är risk för det dit du flyttar?):
Vattnet kan bli väldigt knepigt i en brunn som är näst intill tom och värdena kan förmodligen variera rätt kraftigt.
Dock är jag inte duktig på akvarium utan går efter smaken och fetkänsla vid hårtvättning. 😆

Det kan vara värt att ha i åtanke att värdena alltså varierar en hel del om man har känsliga fiskar. Kul med en flytt även om det är lättare att ta med hunden! 😁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
1

Beroende på hur berggrunden/ marken ser ut dit du flyttar, så kan du komma att behöva använda vattenberedningsmedel.

Har kompisar som har egen brunn, och ibland kan det vara mycket koppar eller järn i vattnet …säkerligen andra ämnen som inte är lämpligt för akvariefiskar också.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#7: Jag tror det ska vara 4m djupt. Det är väl en normal djup? Vet inte hur stor risk det är för att den ska bli tom 🤔

#6: Bra tips att kolla mitt nuvarande vatten!

#8: finns det tester för järn och koppar? Jag har bara de vanliga kh/gh/ammoniak/nitrit/nitrat/pH

Draken
0

#9: Tror det ska finnas vattentester på typ jula eller liknande afgörer. Men jag är absolut inte säker.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#10: Vilka borde jag köpa? Järn? Koppar? Andra?

Draken
1

Kolla med de i djuraffären, de kanske vet vilka du skall ha.

Förut kunde man ta vattenprov och lämna in till kommunen och få vattnet kollat kostnadsfritt, men jag vet inte hur det är med det nu.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

oh-la
1

#12 jag tror det är lite från kommunen till kommun. Vi kan få gratis en gång om familjen har barn under 12 månader. Oavsett, om det inte är gjort ett ordentligt vattenprov - betala för det! Det är inte bara för fiskarnas skull utan även för din skull som ska bo där. Är brunnen bara 4 meter djup är det en väldigt grund brunn, troligtvis grävd, och då kan det komma ner lite allt möjligt i den beroende på hur den är byggd. I värsta fall kommer där ner regnvatten eller djur som gör vattnet helt otjänligt. Vår brunn är 85 meter djup, som referens.

oh-la
1

Och som förtydligande till min egen text - jag menar en total vattenanalys.

• Redigerat 2025-08-09 14:38 av oh-la
[Flodbis]
0

Tack för tipsen, jag ska skicka in vattenprov eller köpa tester när jag får nycklarna till huset 😁

[Flodbis]
0

Gjorde ett vattentest där jag bor för nuvarande innan flytten och fick följande resultat av mina dropptester:

Ph: 7.5-8.0
Kh: 13 dkh
Gh: 17 dgh

• Redigerat 2025-09-03 22:49 av [Flodbis]
Draken
0

Kolla även nitrit, nitrat och ammoniak 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#17: Kranvatten brukar väl inte innehålla det?

oh-la
0

#18, jo det kan det. Det kan vara värt att testa med tanke på att brunnen är så väldigt grund. Både nitrat och nitrit indikerar förorening i vattnet eller syrebrist om brunnen är djup.

Draken
0

Jo precis som skrivet ovan, så kan det förekomma.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Jo men jag har ännu inte flyttat och provade mitt kommunala vatten för att se skillnaden

[Aquaowner]
0

Man kan köpa det bästa akvariet från en seriös säljare, men hemma kan det läcka.
Flyttar och skjuvkrafter är gift för silikon.
Tro därför inte alltid att ni har blivit lurade.

Jag köper därför alltid prisvärda akvarier från Juwel med underskåp.
Om akvariet läcker har jag fortfarande sparat mycket pengar på underskåpet.
Jag har belysningen och eventuellt ett filter.

För att återkomma till ämnet.

Aheim
0

#0: om möjligheten finns så är det bra om man kan flytta akvarierna på en egen separat dag. Hur långt ska du flytta?

Aheim
0

Bäst att packa dem i påsar och täcka dem så de får mörkt, minst stress för dem

[Flodbis]
0

#22: Jag har silikonerat om kar tidigare, läcker det så fixar jag med fisksäker akvariesilikon vilket jag redan har hemma 😀

[Flodbis]
0

#23: det tar ca 1.30h att köra bil dit, mer med släp om man kör saktare.

#24: låter som en bra idé!