Akvarium som har läckt vatten…
Hej vårt lilla 60- liters akvarium började läcka igår, vid silikon-listen 8 cm från ytan, så har tömt ur vatten ner till läckan o ska köpa nytt 100 liters imorrn 🤩
Har 8 Platy, 2 malar, Körsbärsräkor o helenasnäckor i karet..
visst kan jag dra igång de nya ganska omgående i o med att ja tar över gamla pumpen me filtret o ca 35-40 liter gammalt vatten, växter, mangrove osv…
o flytta dit fiskarna o de andra invånarna? Eller bör de stå till sig nån dag?
Går de o ha räkor o snäckorna i ett litet kar på ca 5 liter, utan syretillförsel, 10-20 timmar? I så fall kan jag börja leta/fiska upp dom redan imorgon bitti? Annars väntar ja såklart!!
De va 9 år sen vi drog igång vårt 60-liters, så e lite ringrostiga me vad vi ska/bör göra nu så de inte blir fel vid flytten….
- Redigerat 2025-02-15 21:20 av Elisabethantero
Huruvida man kan flytta in invånare i nyuppstartade kar omgående beror på vem man frågar, du kommer nog alltid få olika svar. Vissa säger vänta 2 dagar, andra säger vänta i flera veckor och åsikten i detta forumet är att du kan samma dag flytta in invånare.
Problemet med att flytta in ett större antal invånare i ett nyuppstartat kar är att ett nyuppstartat kar inte har några gynsamma bakterier alls som kan bryta ner fiskbajs, överbliven mat och annan biologisk massa. Då kan man få spikar av dåliga värden som nitrit, nitrat och ammonia, som är dödligt för akvarie-invånare. Om du tar filtermaterial från det förra akvariet kan du kickstarta nitritcykeln så går det snabbare för karet att etablera sig. Det hjälper i allmänhet att flytta porösa material från det förra karet då de gynnsamma bakterierna gärna bosätter sig i porösa ytor.
Kan du ha det gamla karet igång halvfullt hade det bästa alternativet varit att ha det igång och sedan långsamt flytta fiskar till det nya karet. Då kan du ta en fisk första dagen och sedan fylla på med fiskar en åt gången antingen varje vecka eller varje x antal dagar beroende på hur försiktig du vill vara. Då kan du långsamt bygga upp en bakteriekoloni utan att överbelasta systemet och riskera nitrit/nitrat/ammoniaspikar. Du kommer ändå behöva göra regelbundna vattenbyten men inte lika ofta som alternativ 2
Alternativ 2 är om du måste bums flytta alla invånarna samtidigt samma dag. Då får du göra vattenbyten dagligen. Det är större risk att fiskar dör med detta alternativ eftersom värdena kan dippa lite hursomhelst.
Jag tror det ska vara möjligt att ha räkor och snäckor i ett till två dygn "säkert" i en påse eftersom det är så man transporterar dem. Men själv hade jag varit nojig över syret. Se då till att det finns växter i utrymmet eftersom de tillför syre. Jag har själv faktiskt "råkat" ha några räkor i en hink med vatten utan syretillförsel i typ 3 dagar då de gömde sig i växterna i hinken så det borde som sagt inte vara någon fara även om jag undviker det om jag kan.
Glömde att tillägga att du måste inte flytta det gamla vattnet, det gör not ingen större skillnad. Det är bättre med nytt vatten och sedan acklimera fiskarna långsamt när du väl flyttar dem till det nya.
#1: hej
Tack för snabbt svar!
Tänkte att de va bra o sätta in den gamla pumpen me filtret + så mycke vatten vi kan för o få me mycke av den gamla bakteriefloran…
som har haft bra värden genom åren…
men då hoppar vi kanske över de o håller vi de gamla akvariumet igång, me den nya pumpen o tar över invånarna lite pö om pö.
Hur ofta tror du då vi behöver göra vattenbyte?
Ingen fara! Bakterierna bosätter sig inte i vattnet utan i porösa ytor, så att ha med gammalt vatten kommer inte göra jättemycket även om ni alltid haft bra värden. Det kommer ju från bakterierna som bosatt sig i filtermaterialet, substratet, inredningen och växterna 😀
Ett mindre vattenbyte var tredje dag kanske vore bra…? Man brukar rekommendera för nyuppstartade kar 20% vattenbyte varannan dag vill jag minnas, men nu har du ju också redan bakteriekultur som kommer från det förra karet (om du överför inredning/filtermaterial), dock kommer det ju ändå ta ett tag tills bakterierna etablerar sig ordentligt.
Ett annat alternativ, om du har dropp prov för ammonia, nitrit och nitrat, är att hålla koll på värdena och sedan bara göra vattenbyte en gång i veckan. Gör du vattentester kan du se ifall det skulle dippa plötsligt utan att fiskar hinner att stryker med.
- Redigerat 2025-02-15 22:45 av [Flodbis]
Flyttar du pump och inredning till nya akvariet skulle jag säga du kan flytta alla invånare direkt också, bara håll extra koll på vattnets värden (vattnet behövs inte flyttas med). Försök bara se till att temperaturen är så lika som möjligt (annars får man låta dem acklimatisera sig lite precis som när man köpt nya).
Så har jag själv gjort och det har gått bra.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: Har du flyttat gruset också då eller?
#6: Olika. När jag flytta från Skåne till Stockholm så dumpade jag bara ner fiskarna i ett litet akvarium med en av mina ytterfilter och nån dekoration så de kunde gömma sig och sen fick de bo där ett tag tills jag fått ordning på allt.
Har man inkört filter eller filtermedia brukar det räcka, speciellt om man har färre och mindre fiskar.
När jag gör om helt i mina akvarium så byter jag ibland ut bottensubstratet (gillar att variera mig lite) och tömmer akvariet på allt och sen bygger upp allt på nytt igen (så blir som att byta akvarium) och har aldrig haft problem med fiskarna då heller.
#7: Jaha vad bra att veta, tack! Tänkte någon gång helt göra om i mitt längst gångna kar men var orolig för att rubba balansen helt om jag bytte substrat eller annat. Skönt att veta att jag inte borde oroa mig då 😃
#8: Håller alltid lite extra koll efter och matar mer sparsamt ett tag.
Flytta pumpen utan att göra ren den. Flytta även all inredning samt gruset (om du skall använda samma) utan rengöring.
Mata sparsam eller inte alls de närmaste dagarna och håll koll på vattenvärdena och fiskarnas beteende.
Lycka till 🙂
#10: Tack!
Höll på hela söndan o gjorde nästan som du sa…. Lyfte över pumpen som den va, alla mangroove o allt annat
men sköljde gruset lite, de vart så mycke rotstumpar o skräp i de.
Har o har alltid haft mycke stora växter i, o de hade ju ett utlångt rotsystem, som ja försökte få ner , med blandat resultat…. i gruset, men kom på efteråt att jag borde kanske ha klippt ner de lite? Fiskarna verkar må gott, karet gick från 60 liters till 110 💦😃🐠🦐 känns roligt!
Hur länge ska jag ha gamla pumpen i? Nu ere bara den som går, tänkte förstås ta ur den sen o bara ha den nya….
Ska jag samköra dom ett tag sen innan den gamla ska ur?
#11: Jag skulle sammköra båda pumparna ett tag. Beroende på vad det är för typ av pumpar kan du byta materialet i dem (sätta gammalt i det nya) eller om du har svamp i gamla krama ut den i en ren hink med vatten och låta nya pumpen gå där ett tag för att "snabbstarta" det lite.
Nu har du ju inte så många invånare så räcker säkert att ha båda i under en vecka eller två men såklart skadar det ju inte att ha både lite längre.
Precis som Maleficum säger. Kör bägge pumparna parralelt, då samlar den nya pumpen upp alla goda bakterier från den gamla. Kör så en vecka ungefär, sedan kan du ta bort den gamla pumpen, men låt den nya gå i ca en vecka till utan att göra ren den.