Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 76 ggr
Cleejs
0

Sjukdom? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Har sett att denna fisk och en annan har varit ”klistrad” mot doppvärmaren och har upptäckt att den oranga har något konstigt på huvudet typ som skav
Någon som kan veta vad detta kan vara ? För övrigt pigga och äter.

Draken
0

Troligtvis har den skrapat av fjällen mot en sten eller annan inredning. Så länge de äter som vanligt och är pigga så kan du avvakta, men håll koll.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cleejs
0

#1: Ja jag har sett den ”kliat” sig mot doppvärmaren. Och nu är det en mindre fisk som gör likadant😓
Men den ser också pigg ut för övrigt. Är det vanligt att dom kliar sig så mycket?

Draken
0

Kan vara stress. Men vissa fiskar kliar sig för att bli av med parasiter, har du sett något sånt i akvariumet ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-12-11 09:32 av Draken
Cleejs
0

#3: Okej nä det har jag inte gjort. Finns det något speciellt täcken man kan se parasiter på? Bör man kanske köra någon medicinering ?

Draken
0

Om fiskarna kliar sig mycket, brukar jag köra ESHA2000 eller saltbehandla i akvariumet

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Det kan vara camallanus cotti. Mina guppys första tecken var att de kliade sig mot saker, sen dröjde de flera månader tills jag började se maskarna kika ut ur baken på dem.

Cleejs
0

#6: Okej det lät ju inte roligt om det nu skulle bli så.

[Flodbis]
0

#7: Nä det är inte roligt. Svårt att bli av med och hemska parasiter. Du kan läsa mer om det här: https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1475935/camallanus-cotti

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus