”Platt” bakdel på svärdbärare?
Hej på er!
En nyfunnen hobby, jag har nu dragit igång ett 180 liters akvarium. Köpte Easy-Start och startade upp det, lät det gå en vecka innan jag la ner fiskar. Jag fick 4 Ancistrus och 8 Svärdbärare (varav 4 av dem är små, ett par centimeter)
Har spillt i lite såna startbakterier varannan dag, och gjort ett vattenbyte på ca 15% efter 1,5 vecka från det att fiskarna kom. Nu har fiskarna varit där i två veckor, ett gäng yngel ser jag har kommit.
Däremot såg jag denna svärdbärarhona idag som jag reagerade lite på (har suttit ett antal timmar framför baljan varje dag, det är ju så härligt.)
Hon simmar inte så mycket (förutom när det vankas mat) utan står helst ganska still. Och tittar jag på henne uppifrån, så ser hon tjock ut om magen, men ”platt” på bakdelen? Hon är ca 4-5cm. Den andra större svärdbärarhonan har inte lika platt bakdel och simmar runt som de andra.
Kan det vara någon sjukdom? Ser inget svart i magen på henne som jag gör på den lite större honan, så det kan väl inte vara yngel?
Kan det vara en reaktion på ex nitrit? Jag läste en tråd om att ffa malar gillar tomat och gurka, så jag skickade ner några skivor efter en vecka och lät dem ligga några dagar. Tänkte inte mig för gällande att mata sparsamt, trodde det i min enfald bara gällde fiskfoder (som jag varit sparsam med)
Ser inga prickar, och ser inte att hon är ansträngd i andningen. Vattnet är klart, och har bra rörelse i det.
Stort tack på förhand!
Hej och välkommen till hobbyn.
Hon ser ut att bära yngel. Det är svårt att se på bilderna då de är oskarpa. Hur ser fenorna ut ? Har du någon skarpare bild från sidan ?
Jag har två honor, den ena bär yngel och den andra gör det inte. Båda två är rätt unga.

Min ena Svärdbärarehona som har yngel

Min andra som inte har yngel
Vad gäller startkulturen , så behöver då inte he i flera gånger. Det använder man bara när man startar upp akvariumet. Man kan använda Easy life eller liknande vid vattenbyten, beroende på vad man har för vatten i kranen.
Du kan ju göra en nitritkoll eftersom akvariumet är nystartat, men hon ter sig inte, på din beskrivning, som det skulle vara nitritförgiftning.
Hon har definitivt yngel. Men det ser inte ut att vara något konstigt med bakdelen. Hon är jättefin 🙂
- Redigerat 2024-08-05 09:47 av Draken
Tack så mycket för svar! Hennes fenor är fina och hon äter bra. Tack för dina bilder, ser klar skillnad på deras magar.
Nu ska jag fortsätta morgonens sittning med en kaffe i näven!