240l rent visuellt.
Hej!
Jag har haft lite olika akvarium genom åren allt från 120l till 540l. Nu är jag sugen på att börja om helt med ett akvarium på ca 240L.
Det här akvariumet är tänkt att stå väldigt centralt i mitt hem och därför undrar jag hur ni hade utrustat detta akvariet med invånare, utrustning osv för att göra det bara så fint och tilltalande som möjligt även för personer som kanske inte har samma intresse i akvarium?
En bonus är om utrustningen är så tyst som möjligt.
Jag har även varit inne på om jag skulle köra på ett saltvattenskar för första gången men det känns som att det snabbt blir stor skillnad i pris och arbete för att få fram rätt vatten osv? :)
Mvh :)
#0: Rent spontant från en som gillar akvarium och suktar efter ett (vilket jag lär få fortsätta att göra) men inte kan så mycket: Det kan bli snyggt med ett stort stim av tex neon/kardinaltetror som "huvudattraktion". Jag vet dock inte om det är bättre med ett ännu större akvarium då för att verkligen göra ett intryck? Det ska ju vara ett STIM, inte 20 vilsna tetror som irrar omkring så att säga. 😁
Sen kanske det är en vanesak men rent visuellt och som "rumsprydnad" så tycker jag att ett någorlunda traditionellt inrett akvarium ger ett mer ombonat intryck än de flesta saltvattensakvarium.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Söker man på aquascaping kan man ju få hur mycket inspiration och idéer som helst!
Du säger det ska stå centralt. Menar du att de kommer stå i tex vardagsrum mot en vägg eller mer "mitt i" rummet så man kan se det från flera håll?
Hade jag fått starta om helt med ett akvarium skulle jag nog vilja ha ett på en möbel som gömmer en sump och köra med det som rening (då med borrat akvarium).
Personligen föredrar jag småfisk så hade nog byggt upp något "häftigt" av tex rötter och/eller stenar (med mycket växter då jag älskar akvarium som ser ut som övervuxen djungel) i mitten och sen haft ett stort stim av något färgglatt (och/eller livligt) som kunde simma runt allt plus färgglada räkor (är superintressanta att studera och fascinerande även för den icke inbitne, iaf alla ickefantaster jag stött på som sett mina caridina räkor har tyckt de varit jättehäftiga). Men det är ju också lite beroende på måtten på akvariet om det funkar bra eller inte.
Skulle du få för dig att testa saltvatten så skulle jag rekommendera att testa göra ett med makroalger istället för koraller (tror även det är mer lättskött)! Kan bli superhäftig! https://saltvattensguiden.se/uploads/monthly_01_2007/post-2642-14468913572382_thumb.jpg
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack för ditt svar!
Ja kardinaltetror brukar ju alltid gå hem som ögonstenar att fånga uppmärksamheten med. Frågan är om man skulle målat en helt svart bakgrund för att få de att lysa upp mer och då med bra belysning?
#2: Tack för ditt svar!
Insåg själv att jag var lite otydlig. Det kommer stå mot en vägg men det kommer synas väldigt mycket.
Ja jag har tänkt rejält bra filtrering denna gången för att hålla det så klart och fräscht det bara går. Sump är ju ett bra alternativ isåfall men något jag aldrig kört med tidigare, är det knepigt? :)
Ja jag skulle testa räkor en gång tidigare men blev inte av. Rätta mig om jag har fel men det måste vara väldigt små fiskar ifall det ska funka annars blir väl räkorna mat eller att de inte vågar sig fram?
#4: Har själv aldrig haft sump men det verkar väldigt enkelt och smidigt + att man kan få en hel del extra vattenvolym (och som alltid inom akvarievärden så är ju stor volym lättare att få balans i och mer lättskött). Dessutom så slipper man ju problemet med att vattenytan sjunker när vattnet dunstar (mitt största problem här hemma, vattnet dunstar så himla fort så måste fylla på ofta eller få ful beläggning upptill).
Allt för stora fiskar funkar inte med räkor. Har dock lyckats ha räkor och scalarer (väl planterat akvarium) men om jag minns rätt så höll de sig mer gömda då.
Amano funkar ju med lite större fiskar men de är ju inte så färgglada (men väldigt roliga och aktiva att studera).
#3: Inte lika färgglada men någon variant av danio kan ju också vara intressant då de sällan är stilla och ger mycket liv och rörelse.
Ett riktigt stort stim tigerbarber kan också vara riktigt intressanta, men då har man ju problemet att det kan vara svårare att ha andra fiskar i akvariet (även om de verkar lämna med invånare i fred om man har ett riktigt stort stim på minst 30).
Sen finns det ju en uppsjö av andra coola tetror och barber och även regnbågsfiskar (som kan vara riktigt färgglada och häftig i formen).
Vill man ha något större finns ju kongotetror som är väldigt vackra (men i mitt tycke lite tråkiga). För några år sedan fick jag överta ett gäng + scalarer (de gick även med en del av mina vildguppy men upptäckte att scalarerna lyckades mumsa i sig guppyhanarna för de var för små). Bifogar en bild på dem i akvariet de kom med.
I slutänden är det ju trots allt du som ska bo med dem så det är ju du som ska gilla dem :)
#0: MIN åsikt😊 (Många håller inte med mig): Så naturligt som möjligt.
Rötter stenar och växter. Inga dekorationer såsom skeppsvrak, blomkrukor o.l som man kan köpa i Zooaffären, utan helt naturligt.
Ett större stim med någon färgglad tetra, finns hur många som helst att välja på som har väldigt fina färger. Alla möjliga priser 😉
Ett par eller grupp med någon snäll och lugn cikild eller Gurami som ett större blickfång som bryter av stimmet.
På botten ett gäng pansarmalar och kanske någon fin Ancistrus, gul, röd eller albino (bruna är lite tråkiga 😉)
Mycket växter men också fria simytor.

650 liter

300 liter
Tack för era svar!! Mycket bra idéer!
Jag tänkte höra med er, är det någon som har erfarenhet av discus? Vad är kravet för att hålla några såna? Och är de lika svåra som många sa att de var för några år sen? :)
#8: Discus är svåra och dessutom rätt dyra. Det krävs ganska mycket för att hålla dem.