Dags att piffa till det lite!
Efter att guldisarna dött står nu akvariet tomt, med endast två malar i. Väldigt mycket alger och noll växter (anledning? Guldisarna tyckte att det var jättegott)

En bild. Ser riktigt hemskt ut, men det ska det bli ändring på!
Så vi åkte in i en djuraaffär och köpte lite grejer. Jag har längtat efter att få göra detta men inte kunnat. Nu när filtret som varit beställt kommit är det dags.
För att få bort de sista spåren av sjukdomen blev det ett stort vattenbyte. Bara att hålla koll på vattenvärdena. Algrerna skrubbades bort med vanligt vatten och en tvättsvamp som aldrig används någon annanstans än i akvarium. Gruset var däremot svårare, vi bytte ut hälften mot nytt grus. Filtret tog vi i efter att plaskat runt med tvättsvampen (eller vad det nu än är som sitter i filtret) i vattnet från vattenbytet för att få dit lite bakterier.
Nu var allt klart. Dags att lägga till grejer!
Det blev lite riktiga växter men även plastväxter som vi haft sen innan.
"Tunneln" fick vara kvar då malarna älskar den, även om den inte är jättefin.
Roten skrubbade vi inte bort alger från, de bästa malarna vet är att klamra sig fast på den. De skulle inte bli glada om algerna var bort från den, haha.
Lite stenar och så filtret. Nu är allt klart!
- Redigerat 2024-01-13 14:14 av [Zefirka]
Nu tog vi ut de största fiskarna från de mindre akvariumen och satte de i det stora.

Klart! Bubblorna ska bara nu försvinna. Fler växter kommer med tiden ska ni se.
- Redigerat 2024-01-13 14:10 av [Zefirka]
Allt detta skrev jag i efterhand, inte under tiden vi gjorde detta.
Jag älskar hur det ser ut nu, när bubblorna försvinner lägger jag ut ännu en bild. Nu ska jag hålla noggrant koll på vattenvärdena så det inte bildas nitrit
Ser jättetrevligt ut. Men jag håller med om att fler växter skulle behövas 😊