Mina fiskar bara dör :(
Hej,
Jag har svårt att kunna behålla fiskarna jag köper. De tenderar att dö en efter en med någon dags mellanrum. Tillsynes bleka och livlösa liggandes på botten samt att stjärtarna blir mindre. Vi har idag ett 60L akvarium där jag byggt ett sprinklersystem. Jag byter vatten en gång i veckan till ca 40%. Tillsätter sedan BioMaker och Aquamaker. Haft akvariet ett halvår där aven viss alger syns på glaset ibland. Jag har idag fem guppies, en mal samt två kuhliålar. Det är alltid fiskarna som dör och malen samt ålarna överlever allt.
Testar även vattnet med sticka och där kan jag tyda att ph värdet är lågt och klorhalten är hög.
Försökt få upp ph värdet med den vita stenen men utan effekt, ville inte göra större ändringar för snabbt så provar mig fram. Tillsätter även Aquamaker för att då bukt på kloret men utan effekt.
Kan det vara detta som orsakar att fiskarna dör? Vad kan jag göra mer för att få upp ph värden samt ner med klorvärdet?

Det är inte nitrit då? I början dog en efter en av höga nitrithalter i mitt ena kar.
#1: Hej, enligt stickan är det så gott som noll när jag testar.
#2: okej, men jag rekommenderar dropptest när du mäter vattenvärdena :)
- Redigerat 2023-12-20 17:08 av [Zefirka]
#3: Har du en produkt du kan länka till så jag kan se vad det är ni menar med dropptest?
Stickorna är inte riktigt tillförlitliga. Dropptester är bättre och ,mer tillförlitliga.
Sen skriver du att Nitrit är så gott som 0, har du nitrit i karet, oavsett om det är lite så kan det påverka fiskarna. Nitrit är dödligt i mycket små mängder.