Ancistrus blivit gul
Hej! Har en lite konstig fråga men jag hittar inga svar på nätet. Jag har ett akvarium med 5 "vanliga" Ancistrus som jag haft i några år. Lampan i akvariet har varit sönder i 2 veckor och igår fick jag riggat upp en ny. Jag märkte i dag att en av mina Ancistrus har blivit gul. Den ser inte alls ut som den gjort tidigare. Den är en av de mittemellan stora och inte mobbad eller på så sätt stressad.
Borde de inte rimligtvis bli mörkare då omgivningen är mörkare? Den mår inte dåligt utan är snabb och igång och "bråkar" om vem som ska äta vilken maltablett.
Har aldrig hört eller sett att Ancistrus byter färg. De kan blekna med åldern och färgen kan ju skifta mellan mörkt brun och ljusare brun. men aldrig att den kan skifta från Brun till Gul 🤔
Det KAN vara så simpelt att fisken har en parasitinfektion och då behöver den inte nödvändigtvis vara allmänpåverkad om infektionen är i ett tidigt skede, nu är det inte så vanligt att just Ancistrus blir sjuka, MEN alla fiskar kan ju bli sjuka såklart =)
Skulle testa behandla med Esha Exit (tror den heter så) och se om det blir nån förbättring, lämnar också en länk där du kan läsa lite =)
http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Symptom/farg.htm
"En ökad slemutsöndring gör också fisken ljus till färgen, då är det ofta fråga om en parasitinfektion."
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tack för infon! Alla möjliga konstigheter ska man upptäcka i sina akvarium! Ska se om jag får beställt hem Esha exit.