Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 43 ggr
fluffis
2023-05-16 07:03

Kompisar till torpedbarb

Jag har länge varit sugen på topedbarber och tänker att nu är det dags 😀

De ska få bo i mitt 325-litersakvarium när jag gjort i ordning det. Mina fem siamesiska allätare ska också bo där. De kommer bli snygga tillsammans med sina ränder. Några pansarmalar kommer också att bo där.

Nu är frågan om jag ska ha ett litet gäng fler fiskar där också och i så fall vilka. Jag har ju varit sugen på Tigerbarb också och det är ett förslag som dyker upp som kompis när jag har googlat på det på engelska. Dock känns det på sätt och vis synd att ha två huvudfiskar så jag tror det förslaget går bort.

En svart Tetra hade nog kunnat vara snygg men då blir det ju inte Asien, å andra sidan har jag ju pansarmalar från Sydamerika. Jag blandar alltid ihop Sorgmanteltetra och fantomtetra så någon med erfarenhet får gärna förklara skillnaden.

En annan tanke är att flytta över mina citrontetror som jag har i ett annat akvarium. Jag tror det hade matchat bra med det gula.

Annat förslag?

Annons:
Draken
2023-05-18 09:52
#1

Svart fantomtetra eller Citrontetera skulle bli snyggast tror jag. Eller Kerritetra 🙂

Fantomtetran är betydligt mindre och smalare än Sorgmanteltetran. Deras fenor är också mindre och spetsigare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2023-05-18 09:52 av Draken
fluffis
2023-05-18 13:46
#2

Fantomtetran har väl rätt så skarpt svart utan att vara helt svart? Är den snabbsimmande? Den är fin, jag är rätt sugen 😀

Draken
2023-05-21 10:02
#3

#2: Den är svart med silverfärgade inslag. Den simmar snabbt, och är lite högre så fiskar som scalarer ger sig oftast inte på dem 🙂

dsc-8220.jpg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-05-21 11:52
#4

#3:
Det blir nog såna 😀

Draken
2023-05-24 08:07
#5

Det kommer bli snyggt. Det svarta kommer göra sig bra mot Torpedbarbens färger 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2023-05-24 08:08 av Draken
Upp till toppen
Annons: