Bäst före datum på vattenberedningsmedel?
Jag har Aquarium Munster Aqvavital conditioning+. Undrar om den kan ha blivit dålig, skakar man den och sen öppnar korken så pyser det till och den luktar möjligen lite unket. Den ska ju innehålla organiska ämnen så svårt att veta på doften om den börjat jäsa eller ska lukta så… Hittar ingen datummärkning eller så på den utom en stämpel i plasten, likt en sån som finns på bilbarnstolar, och den säger 9-20. Men vet ju inte om den stämpeln tillhör behållren eller produkten liksom…
Kanske en slump men fem fiskar har dött inom loppet av ett par veckor i ett kar trots bra vattenvärden och i två andra fick jag fiska upp tot tre till karantän men i övriga fyra kar med fisk har det inte hänt något märkligt. Fyra av de döda fiskarna var dessutom väldigt gamla men ändå. Man börjar ju undra 🤔
Konsistensen på medlet är slemmig, man måste röra om när man har i det annars lägger det sig på botten bara.
Det låter som det har gått ut ur datum. Jag skulle nog kasta det medlet och köpa nytt istället.
#1: Jo det känns ju så. Köpte ju en dunk för att det blev billigare än att köpa små hela tiden. Måste varit kort datum redan när den såldes. Därför jag funderade på hur länge den höll. Om sep 2020 är tillverkning och jag köper den i dec 2022… Kanske den rent av bör användas inom ett par mån efter öppning…
Bytte vatten igår i några kar. Körde utan men blir ju lite nojig då vi har egen brunn.
Förstår att du kan bli lite nojig. Man vet aldrig med egen brunn