Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskar
Läst 713 ggr
fluffis
2022-08-28, 21:54

fluffis akvarier

Jag har för närvarande fem akvarier.

• 325 l med siamesiska algätare, melonbarber, några olika pansarmalar, guldhoungsgurami och otocinclus.
  • 140 l med citrontetron, smycketetror och pansarmalar.
  • 84 l med ögonfläcksrasboror, kerritetror, mosqitotetra, pansarmalar, amanoräkor, tigeräkor och snäckor
  • 49 l med mosiqitorasboror, tukanotetror, filtrerarräkor och amanoräkor.
  • Redigerat 2023-09-04, 08:37 av Draknästets_Reptiler
Annons:
fluffis
2022-08-28, 22:02
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag tog några bilder i dag.

Vi börjar med honungsguramitjejen som bor i 325 litersakvarier. Hon har två karlar vilket inte är riktigt optimalt men det är rätt kul att se killarna på vars en kant. Herr höger är snyggt färgad men inte skrikande. Herr vänster däremot har byggt ett skumbo och är rejält svart under hakan.

De här fiskarna har dessutom en avkomma som har växt upp i 49 litersakvariet. I dag har jag flyttat hem till 30 litersakvariet eftersom hon skrämmer räkorna i 49 litersakvariet.

fluffis
2022-08-28, 22:04
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Neonregnbågsfiskarna trivs inte alls i 325 litersakvariet och de har dött bort från mig efterhand. Nu har jag bara en hane kvar.

fluffis
2022-08-28, 22:09

De senaste invånarna i 325 litersakvariet är Otocinclus macrospilus. Där håller de det svarta borta från växterna. De håller dock inte rutorna rena. Jag vet inte om de andra fiskarna är för stora och skrämmande kanske, för de håller sig mest i det "skogigaste" området. SÅ mysiga fiskar 😀

Jag fångade på bild en i 140 liters sydamerika också, jag tror det är en Otocinclus negro, betydligt mörkare än de andra.

fluffis
2022-08-28, 22:18
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

I 140-litersakvariet verkar det som om det finns en ny pansarmalsbebis. Så liten och söt 😀 Aspidoras raimundi.

I det här akvariet går även ett gäng venuzuela-pansarmalar varav en är smällfet och fint orange 😀

fluffis
2022-08-28, 22:21
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

I 49 litersakvariet går de underbara Tukanotetrorna tillsammans med moskitorasborerna så det är alltid full fräs 😀

Här finns även oranga räkor.

fluffis
2022-08-28, 22:30
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

I sovrumsakvariet som är på 84 liter har jag försökt fota lite extra men det är svårt att få bra foton på skimrande fiskar.

Moskitotetrorna trivs inte så bra och jag har bara en liten skara kvar tyvärr. Men fina är de. Här fyrkantiga efter alla mat 😀 Det antyds gult på ovansidan och lite rosa baktill. Det ser jättefint ut och jag misstänker att det är hanarna som har de färgerna.

Kerritetrona går inte av för hackor de heller. Jag tog rätt många bilder på dem men ändå blev inte så många bra. Men det kommer nya chanser 😀 Ögonfläcksrasborerna har vågat sig fram lite mer bland de andra fiskarna, kul 😀

Jag slänger även med några bilder på de svarta pansarmalarna och de underbart snygga tigerräkorna.

Annons:
[Tismon]
2022-08-28, 22:34

Vad fint! Honungsguramis är så fina 😍

Draknästets_Reptiler
2022-08-29, 12:40

Härliga bilder 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-09-27, 07:01

49-litersakvariet är ganska igenväxt. Jag fotade med förhoppning om att fånga några coolt färgade moskitorasborer men de syns ju knappt 😀

Jag kom precis på att jag också har tagit bilder med systemkameran men de har jag glömt. Ska se om jag kan kolla ikväll. Försökte fånga bilder på de härliga tukanotetrorna men tveksamt om någon blev bra.

fluffis
2022-09-27, 07:04

Det lilla akvariet i badrummet växer inte så fort och är lättskött vilket gillas 😀 Dock har ju crypton växt ganska mycket ändå. Härlig växt. Först var den ganska hängig och växte inte. När jag tillsatte PMDD så tog den verkligen fart. Det blir ju inte så mycket näring av den extremt låga belastningen jag har i det här akvariet.

Guramiungdomen kan nog snart släppas i till sina föräldrar tror jag. Ska bli skoj 😀 Ska försöka sälja (minst) ett par när jag vet vilka kön alla är.

• Redigerat 2022-09-27, 07:06 av fluffis
fluffis
2022-09-27, 07:13

Jag plockade ut nästan en liter (!) hornsärv och musselblommor från 84-litersakvariet som var helt igenväxt. Det börjar liksom bli dags att rensa när man inte hittar något hål att stoppa ner maten i 😉😄

Nu kan jag se de härliga fiskarna och kerritetrorna och ögonfläcksrasborerna kompletterar verkligen varandra bra. De är fina tillsammans och tetrorna drar ut de andra blyga på simturer 😀

Det gör inget att det inte blev superblå kerritetror för de vanliga är hur snygga som helst.

Moskitotetrorna har flyttat.

• Redigerat 2022-09-27, 07:13 av fluffis
Draknästets_Reptiler
2022-09-27, 09:03

Oj vad det växer. Hornsärven är ju helt fenomenal på att ta över akvariumet , har samma problem här hemma 😜😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-09-28, 17:43

#12: Ja, precis! Det kan bli lite tokigt :)

Annons:
fluffis
2022-09-28, 17:50

Moskitorasborer och tukanotetror. Där ser man en tukan som är guldig och de andra är genomskinliga runt om.

fluffis
2022-09-28, 17:52

Vissa av räkorna gör skäl för sin beteckning (orange sakura) och andra är nästa helt färglösa. Jag minns inte riktigt om det kan bero på ålder eller kön men har för mig att det är "okej" att de ser olika ut. .. även om man spontant bara vill kasta ut alla färglösa. Det märks ju att de förökar sig i alla fall :)

• Redigerat 2022-09-28, 17:53 av fluffis
Draknästets_Reptiler
2022-09-30, 10:03

Jättefina bilder. Tukanotetran var riktigt snygg 🥰

Kan inte så mycket om just räkor, men tänker att det kanske är osorterade som blir blekare i färgen ?

Har en kompis som kör "high-tech" akvarium med olika räkor, och hon plockar bort alla som är bleka eller färglösa, och spar bara de som har ordentligt med färg.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-11-04, 21:17

Mosqitorasborerna är små och svåra att fota, men skam den som ger sig :)

Draknästets_Reptiler
2022-11-05, 10:39

#17: Vilka snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2022-11-05, 18:14

Fina bilder! Hur gör du/ni för att ta bra akvariebilder? Använder ni bara mobilen eller avancerad systemkamera?

"I'm too old for this shit."

Draknästets_Reptiler
2022-11-05, 18:53

#19: Jag använder både och. Skall man få riktigt bra bilder så är det tålamod och serieknäppning som gäller 😉

Jag kan ta en serie på 50 bilder, men det är oftast bara ett eller två som blir bra 🙈

Större fiskar är lättare, för de är så förbaskat nyfikna och inte lika snabba som de mindre arterna 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2022-11-06, 10:53

#19:
Jag använder både mobilkamera och systemkamera. Jag har den enklaste av systemkameror och det är tålamod och mååånga bilder som gäller. Har man tur så blir någon enstaka bild bra, haha 😀

fluffis
2022-11-19, 12:04

Dags för lite uppdatering av mina akvarier tänker jag 😀

Först ut är sydamerikaakvariet som inte går alls bra om man jämför med vad jag från början ville göra. Heteranthera zosterifolian som funkade bra i ett annat akvarium blev svart och ful och växte sig inte tätare, så den har jag slängt ut. Det finns bara någon fåtal stängel kvar som konstigt nog är grön och fin. Det dräller ju inte av sydamerikanska växter på marknaden men jag har istället planterat två svärdsplantor, Echinodorus Red Diamond som jag har snott från annat akvarium samt beställt en ny. Jag har även beställt mer Sagittaria subulata som jag ska ha lite överallt och inte bara i förgrunden.

Jag har länge letat efter en svart bakgrund. Vill inte ha en blank utan hellre matt. Jag kom på att det nog fanns en gammal fiberduksbit i förrådet. Ni vet sån duk som man har ute i trädgården för att ogräset inte ska växa igenom. Jag hittade en rulle med svart material men det var ju inte fiberduk utan väggpapp, haha. Det visade sig dock att detta funkar bra. Nu syns citrontetrorna även om de inte är jättegula 😀

De blå posthornssnäckorna funkade inte alls bra i mitt sovrumsakvarium och jag vet inte om det är dålig kvalitet på själva snäckorna eller att de inte gillar tillsatt koldioxid eller något annat, men de är nästan utdöda i sovrumsakvariet. Dock har en enda smitit iväg till sydamerikaakvariet och blivit stor och fin, så den kan väl få stanna där tänker jag 😀 Pixiisnäckorna trivdes inte alls utan dog bort ganska kvickt tyvärr.

….

• Redigerat 2022-11-19, 12:13 av fluffis
fluffis
2022-11-19, 12:13

…fortsättning från föregående inlägg:

ADHD-fiskarna, aka moskitotetra, började dö för mig i sovrumsakvariet så de flyttade jag över till sydamerikaakvariet. Jag tror de var fyra från början och två dog ganska snabbt, två hängde kvar ett tag men nu är det bara en kvar. Jag får ta och lägga ut ett filmklipp på den så förstår ni varför jag kallar dem ADHD-fiskarna, stirrar runt som tokar.

I övrigt finns det två smycketetror kvar och ett ganska stort gäng citrontetror. De oranga pansarmalarna är snygga och oranga men lite skygga. De har varken ökat eller minskat i antal utan jag tror att det fortfarande ska finnas sex stycken kvar. Aspidoras raimundi är helt klart mina favoritpansarmalar. De är full fräs på dem och de förökar sig med jämna mellanrum och de små är såååå söta 😁

• Redigerat 2022-11-19, 12:23 av fluffis
fluffis
2022-11-19, 12:34

Mitt lilla 30-litersakvarium som står i badrummet fungerar bra trots att det vägrar att cykla sig även efter flera månader, haha. Cryptocoryne usterianan har precis som något sa, växt sig stor, och akvariet är nu buskigt och mysigt. Jämför bild för ett tag sen med nytagen bild.

Akvariet innehåller sex små söta hornsnäckor och nyligen har jag lyckats fånga upp två amanoräkor från annat akvarium som flyttat in och ska hjälpa till med renhållningsarbetet.

fluffis
2022-11-19, 14:46
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

I 49-litersakvariet har jag haft stora problem med att guppygräset blivit algigt och förstört. När jag inte fick rätt på det så tog jag till slut bort i princip allt och satte eltejp över halva belysningen. Det ledde till att bottenväxten HC Cuba successivt försvann och jag tog bort det lilla som var kvar. Nu är akvariet rätt tomt men jag har beställt perlweed som jag tror ska passa i det här akvariet.

Jag funderar också på att ta bort lite av tejpet på belysningen. Mikrorasborerna verkar må bra men blev lite mindre färggranna sen akvariet blev öppnare. Tucanotetrorna tuffar också på. Och det finns bara en filterräka kvar nuförtiden. Det börjar bli dags att sålla bort lite oranga räkor. De blir fler och fler och vissa är bra färgade medans andra är svagt färgade.

Tucanotetran med guldiga kanter på sista bilden är svår att fota för den blänker så mycket. Men det kanske går att se någon slags skillnad jämfört mot de andra?

fluffis
2022-11-19, 15:00

84-litersakvariet i sovrummet tuffar på. Javaormbunkarna har blivit jättestora och cyperus helferin hänger i. Jag har beställt en ny av den sistnämnda. Rotala Hran är trög och växer knappt så den ska jag släppa. Likaså Myriophyllum mattogrossense är så bräcklig och konstig i mitt vatten att den är svår att sköta. Men akvariet lär ju klara sig bra med de tre stora javaormbunkarna och Cyperus helferin 😀 Dessutom har jag lite Crypto parva mellan stenarna.

Kerritetrorna är underbart vackert färgade och blänkande och passar jättebra ihop med gruppen med rasborerna med lysande ögon 😀 Rasborerna är inte lika blyga utan våga ta sig ut tillsammans med Kerritetrorna. De har till och med lärt sig att äta vid ytan. Förr åt de bara sjunkande mat. I detta akvarium finns också svarta pansarmalar, hornsnäckor och såklart Amanoräkor 😀 Just det, höll på att glömma tigerräkorna. Jag tror inte de är så många. De syns inte särskilt ofta tyvärr.

fluffis
2022-11-19, 15:14
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

325-litersakvariet tuffar också på. Det är en härlig blickpunkt i vardagsrummet och det har blivit så mysigt och roligt nu när det finns massa små gulliga melonbebisar 😀

Akvariet domineras av melonbarberna och de siamesiska algätarna. I toppskiktet har regnbågsfiskarna tyvärr dött ut men nu gillar honungsguramisarna att glida högt upp. Bebisguramin har numera växt så pass att den har fått flytta in med de vuxna. Jag misstänker att det är guramisarna som gjort att jag aldrig ser några Amanoräkor här längre. Jag vet inte ens om de finns kvar. De var ändå tio rätt så stora Amanosar som bodde här.

Tre sorters pansarmalar finns också: pandor, trebands och granti. Dessutom en gäng snygga neritinasnäckor och så en grupp hårt arbetande otocinclusar. Minimeloner finns det minst tio av men de är förstås svåra att fota 😁

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-11-20, 10:56

Jättefina bilder på snygga akvarium. Känner att jag saknar mina stora akavarium nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-11-21, 07:06

#28:
Tack!
Jag förstår det, men skönt att du har något i alla fall.

Draknästets_Reptiler
2022-11-21, 10:52

#29: Jo jag har det "lilla" med mina platys och äpplen 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-12-02, 13:50

Jag har storstädat i 325-litersakvariet och plockat bort några höga Hygrophilior. Jag har dessutom planterat en ny växt som jag snodde från det lilla badrumsakvariet: Cryptocoryne usteriana. Den är tjusig och min nya favorit 😀 Det kryllar av växande melonbebisar 😀 Dessvärre verkar det som om de senaste pansarmalarna håller på att få förstörda skäggtömmar 😕 Det är så frustrerande att inte veta vad det beror på och jag har ställt en fråga på zoopet.

Draknästets_Reptiler
2022-12-03, 10:58

Snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-12-05, 17:02

Fotade med systemkameran igår. Vissa djur kan jag inte se mig mätt på 😁

Först ut är tukanotetror. De är skitsnygga tycker jag.

fluffis
2022-12-05, 17:04

Melonbebisar. Sötisar! Några börjar bli stora också. 😍

Annons:
fluffis
2022-12-05, 17:06

Orange pansarmal. Inte så lätta att få på bild för de är bra på att gömma sig.

fluffis
2022-12-05, 17:08

Blå posthornssnäcka. Gillar verkligen den blå milda färgen och ränderna.

fluffis
2022-12-05, 17:10

Busiga pansarmalar som spurtar upp och ner, upp och ner och är också svåra att fota trots att de är orädda 😁

fluffis
2022-12-05, 17:12

Otocinklus på rad. Jag fick näääästan ett foto på en från sidan men den ville ju inte sitta still 😄

fluffis
2022-12-05, 17:14

Citrontetror. Har gjort om lite i sydamerikaakvariet och de tycker det är okej att visa sig lite mer gula nu 😀

fluffis
2022-12-05, 17:18

[]()Det senaste tillskottet: Hyphessobrycon eques, minortetra blodtetra, serpaetetra, kärt barn har många namn. Fast på alla bilderna jag tog har de fått en gulorange färg vilket de inte har i verkligheten så där får jag bakläxa på fotandet.

• Redigerat 2022-12-05, 17:20 av fluffis
RandomNameGenerator
2022-12-05, 17:40

fina melonbarber första gången jag hör talas om den sorten!
Är det lätt att få yngel av barber generellt?

Annons:
fluffis
2022-12-06, 06:56

#41:
Tack! Jag vet faktiskt inte hur det är generellt med yngel och jag vet inte vad det är som har triggat mina just nu.

Draknästets_Reptiler
2022-12-06, 09:46

Jättefina bilder 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-12-06, 09:56

Superfina bilder och fiskar (plus snäcka ;)) Önskar jag kunde få så fina bilder på mina fiskar men de vägrar ju vara stilla.

Tukanotetrorna är verkligen superläckra!

Citrontetror var ju en sån klassiker vi hade när jag var liten men tycker jag knappt sett de i affärerna senaste åren vilket är synd för de är tjusiga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2023-01-16, 16:49

#44:
Tack, ja, man får ha en del tålamod när det gäller foton. Själv är jag inte så insnöad i kamerainställningar o sånt utan fotar med standardinställningar. Ibland blir det bra och ibland inte 😀

Jag har sett en fuling som de har gjort med citrontetrorna nu. På Hornbach kallar de dem för champagnetetra när de inte är färggranna nog. Tror jag har sett andra namn på andra ställen också.

Maleficum
2023-01-16, 16:53

#45: Också sett att de benämnts champagnetetra i vissa affärer men aldrig reflekterat över att det är för att de varit mer färglösa.

fluffis
2023-01-16, 16:55

#46:
Aha, det kanske bara är ett annat namn. Men själv skulle jag haft svårt att se hur en ordentligt gul fisk kan bli kallad för citrontetra, haha.

fluffis
2023-01-16, 17:06

Här fick jag till en bättre bild på Minortetra. Jag trodde att det kanske var samma som sarpaetetra eftersom bara Hyphessobrycon eques finns på Zoopet och inte Hyphessobrycon serpae, men jag vet inte. Kanske tvistar de lärde om detta. Jag har i alla fall undrat varför det inte finns någon svart fläck på mina och han på Sandby ciklidhobby menade att serpaetetror har svart på sig och är mycket elakare än minortetra. Han tar inte ens in serpaetetror längre.

Om det är så så är det ändå bra att jag valde minortetran för då kunde jag skaffa ett snyggt par fjärilsciklider utan att vara rädd för att serpaetetrorna ska tugga på deras fenor 😀

En snygg fisk i vilket fall.

Annons:
fluffis
2023-01-16, 17:10

Fjärilscikliderna då. Jo, här kommer bilder. Först en bild där fotot återger färgerna mest rätt. Det är en bild på hanen.

fluffis
2023-01-17, 08:57

#47:
Jag menar champagnetetra förstås.

fluffis
2023-01-17, 09:08

Visst känns det skönt i själen när man har storstädat? 😀 Jag har skrubbat alla rutor, rensat bort smutsiga flytväxter och klippt bort dåliga anubiasblad. På första bilden är mitt städade 325-litersakvarium, på andra och tredje ser man de fula anubiasen. På fjärde vimlar melonbebisarna runt 😀 Numera har jag räknat dem till 14 (eller var det 16?) 😀

• Redigerat 2023-01-17, 09:09 av fluffis
Draknästets_Reptiler
2023-01-17, 10:01

Riktigt snygga akvarium och fiskar 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2023-01-17, 10:30

#51: Så snyggt!

fluffis
2023-01-17, 16:12

#52:
#53:
Tack! 😀

fluffis
2023-01-17, 16:19

Jag fortsätter med en pandapansarmal som bor i 325-litersakvariet. De är lite skygga och vill inte alltid vara med på bild men denna stannade kvar när jag stack och hämtade kameran så det var ju bara att passa på 😀

• Redigerat 2023-01-17, 16:22 av fluffis
Annons:
fluffis
2023-01-17, 16:29

Otocinclus macrospilus. De håller verkligen ihop. För det mesta i alla fall så sitter de på samma växt eller någon bredvid. I ett annat akvarium har jag blandade Otocinclusarter som sades skulla hålla ihop, men jag tycker inte riktigt de gör det faktiskt. Gulliga som få är de 😁

fluffis
2023-01-17, 16:34

Siamesiska algätare och melonbarber ligger och vilar tillsammans bak i bushen 😀 De är så kul att de trivs så pass bra tillsammans.

Sen har jag iofs blivit lite halvt besatt av att torpedbarber skulle passa väldigt bra i det här akvariet också. Tänk siamesiska algätare med sina ränder tillsammans med torpedbarber med sina ränder 😀 Fast jag tror inte att jag ska ha melonbarber samtidigt i så fall och nu dräller det ju av meloner så jag får klara mig med dem ett tag till.

fluffis
2023-01-17, 16:38

ADHD-fisken är aldrig still. Det är en stirrig en. Mycket segare än sina kompisar som dött allihop. Den ser dock inte riktigt ut som sina kompisar med sina knasiga ögon och lite trasiga uppsyn men den har alltid sett ut så och har ju sin charm den med. Den skimrande kroppen är fantastisk 😀 Det är faktiskt den enda fisken som gärna tar närkontakt. Simmar gärna emellan och emot pincetten när jag matar, lite gulligt. Det är en Moskitotetra förresten.

• Redigerat 2023-01-17, 16:40 av fluffis
5ara
2023-01-17, 17:47

Vilka fina akvarier du har och mycket fina bilder du bjuder på 🤩 så söt panda och gulliga otocinclusar 🥰

fluffis
2023-01-17, 21:51

#59: Tack, kul att höra 😀

fluffis
2023-01-24, 22:12

Internet säger att det är svårt att skilja på könen på ögonfläcks- eller fenfläcksrasbora. Jag brukar rätt ofta tycka att det är svårt att se skillnad på könen på fiskar men dessa är lätta tycker jag. Honorna är större och blanka som silver. Hanarna är både mindre och slankare och skimrar i gult och/eller rött. Jag tänkte jag skulle få en fin bild på detta men det var lättare sagt än gjort 😁

Första bilden hona. Andra hane. Det syns inte så mycket färg på hanen men lite gult går kanske att se? Plus att han är mindre och slankare. Det vita skimriga på honan är väääldigt svårt att fånga på bild. Jag ser att alla bilder jag tog har fått nästan som en grön ton, förmodligen som det blänker från växterna. Det är svårt att fota blanka fiskar men det är grymt fina i verkligheten.

• Redigerat 2023-01-24, 22:17 av fluffis
Draknästets_Reptiler
2023-01-25, 10:43

#61: Fina bilder 😃
Man ser tydligt könsskillnaden på bilderna.

Om man vet vad man skall titta efter, så är det faktiskt ganska enkelt att se könsskillnad på tetrorna. Har haft den diskussionen med både Arken och Dogmans personal 😊🙈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2023-01-26, 12:10

Moskitorasborerna är rätt så svåra att fota men jag ger inte upp 😀 Första bilden på själva akvariet. 30 liter med orange sakura-räkor, moskitorasborer och självklart amanoräkor plus hornsnäckor.

Draknästets_Reptiler
2023-01-26, 12:13

#63: Vilka snygga 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-01-26, 12:37

#64 😀

Citrontetror och minortetror är snygga tillsammans. Förstår dock inte varför kameran alltid ska snappa upp en orange färg som inte finns.

fluffis
2023-01-26, 12:38

Hungriga?! 😁

fluffis
2023-01-26, 12:45

Honungsgurami gold. "Lillen" börjar bli stor på sista bilden 😀

Draknästets_Reptiler
2023-01-28, 11:45

#65: Jättesnygga 🥰

#66: De verkar ha förökat sig bra 😍🥰

#67: Fina 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-01-29, 15:47

Sist ut från batchen med foton som jag tog senast är kerritetrorna. Jag tycker att jag har varit orättvis som nästan bara fotat de mest färggranna med lilaaktig färg i sig så den här gången har jag fotat de andra också. Bilderna blev dock inte lika bra eftersom de är lite mer skygga men men 😀

Den första bilden är på själva akvariet. Vet inte om jag har lagt upp den tidigare i samband med fenfläcksrasborerna men i alla fall så har jag arbetat ganska hårt med att ansa javaormbunken i mitten. Syns det inte att mittenbusken är trimmad?!? NOT, den är lika stor trots allt mitt trimmande, haha. Men det finns i alla fall inga gamla bruna blad i den. Bara för det så bestämde jag mig för att ansa buskarna på sidorna så att de blir mindre än den i mitten. Jag har jobbat på den tredje än så länge.

• Redigerat 2023-01-29, 15:50 av fluffis
Annons:
fluffis
2023-01-29, 15:53

Bara för det blev så mycket med buskarna i förra inlägget så får fiskarna ett eget inlägg här 😁

Draknästets_Reptiler
2023-01-31, 16:21

Jättefina 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-02-20, 13:43

Fjärilscikliden ställer alltid upp på bild 😀 Tyvärr har jag förlorat honan men hanen verkar må bra.

fluffis
2023-02-20, 13:45

Mina favoritpansarmalar, racerförarna. Det gäller att hänga med med kameran 😄

fluffis
2023-02-20, 13:47

Smycketetra som inte vill vara still, men kolla på de superröda fenorna! 😍

fluffis
2023-02-20, 13:49

Här är en annan som också leker racerförare 😁 Det verkar omöjligt att få en bra bild på otocinclus från sidan 😁

fluffis
2023-02-20, 13:51

Melonbarb som växer. De hemmafödda är mycket mindre skygga och nyfikna som bara den. De är gärna i vägen när jag ska städa men det gör inget när de är sådär söta 😄

Annons:
fluffis
2023-02-20, 13:54

En cool "lillskunk". De är inte mycket större än pandapansarmalarna men de har definitivt en annan look 😃

Draknästets_Reptiler
2023-02-21, 12:33

Härliga bilder 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-02-23, 09:34

Jag har kommit fram till att roten till allt ont i mina akvarier kan vara gruset och sanden från Hornbach som jag använder. Det står att den är lätt kalkhaltig och det känns inte rimligt att mitt pH är högre i akvarierna än i kranen. Jag har ju problem med trasiga skäggtömmar och ibland lite halvflämtande fiskar.

Därför har jag bestämt mig för att göra om alla akvarier och det kommer att ta tid förstås men jag har börjat med ett, det lilla 30-litersakvariet. Text och bilder för det kommer i nästa inlägg 😀

fluffis
2023-02-23, 09:39

De två första bilderna är före-bilder. Det behövde rensas eftersom det låg lite väl mycket blad på ytan. Själva grunddesignen var jag ändå nöjd med så jag bestämde mig för att göra samma igen. Jag har inte hittat neutral beige sand som jag gillar så det fick bli rödaktig sand från Råda.

fluffis
2023-02-23, 10:44

Efter en liten paus för att göra annat så fortsätter jag här. Första bilden är på ett tomt akvarium. Det är alltid lite extra kul att börja från början 😀 I med sköljd rådasand (1-2 mm) i framkant och två filterpåsar fyllda med inert lavagrus för att få höjd och en möjlighet att få bra bakterier att bildas. Filterpåsarna gör det mycket lättare att återanvända om man skulle vilja det 😀 På nästa bild har min gamla trotjänare till mangroverot kommit i och den stöttas upp med några lavastenar. På nästa bild har jag fyllt på med sköljd rådasand och fyllt på med vatten upp till där sanden slutar (i framkant blev det lite för mycket och därmed lite svårare att plantera). Jag har en sluttning mot bakkanten för att få lite mer känsla av djup och för att göra större plats åt rötter där bak. På nästa bild har jag planterat. Jag tyckte att jag planterade och planterade, ändå blev det inte alls så mycket växtlighet som det kändes, haha 😁 Sagittaria subulata i framkant och Cryptocoryne usteriana/undulata i bakkant. Fiskar, snäckor och räkor flyttar in och på sista bilden har vattnet fått klarna upp i några timmar och det har kommit dit ett mandelblad och flytväxter (musselblommor). Nu är det bara att vänta på att det ska växa in lite mer för det blev lite kalt trots allt. Funderar på om jag ska sno någon växt från ett annat akvarium och vilken i så fall… 😉

Maleficum
2023-02-23, 10:47

#81: Tjusigt! Alltid skoj att följa uppbyggnaden :)

Draknästets_Reptiler
2023-02-25, 19:20

Spännande 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2023-03-01, 09:38

Så fint! Vad knepigt med vattenvärdena! Hoppas att det ordnar sig nu 🙂 Vad har du för pH i kranen och vad har det legat på i karen?

fluffis
2023-03-01, 11:24

#84:
I kranen varierar det, men minst 7,6 som det står på kommunens hemsida. Jag har JBL 7,4-9-test som ofta visar ca 6,0-7,6. Sen har jag JBL 6.0-7,6-test som visar mycket mörkare än högsta värdet på skalan. I akvarierna utan koldioxid får jag ofta 8,0 eller strax därunder och där jag har koldioxid ca 7,5. Enligt koldioxidschemat så bör jag med mitt KH få ner pH till 7,2 men så lågt har det aldrig legat. Därför känns det som om något stör. Frågan är om det "bara" är sanden och stenarna eller om det är något annat.

Jag håller på att bli tokig på allt detta mätande och kollande och att värdena visar olika hela tiden så jag har önskat mig en lite dyrare digital pH-mätare i födelsedagspresent 😁

fluffis
2023-03-03, 13:17

Oj, det blev ju fel i förra inlägget. Jag menar att JBL 7,4-9,0-test ofta visar 7,7-7,8.

fluffis
2023-03-03, 13:19

Tänk er den här snygga melonhanen om han varit fokuserad och inte suddig! Sicken slarver 😃

fluffis
2023-03-03, 13:20

Här är en av mina största melonungdomar. På andra bilden ser man en annan småtting som är lite svart på ryggfenan, en hane månne?

fluffis
2023-03-03, 13:22

Kerritetror, förmodad hona respektive hane.

• Redigerat 2023-03-03, 13:22 av fluffis
fluffis
2023-03-03, 13:23

Pyttesmå räkor 😀

Annons:
fluffis
2023-03-03, 13:27

Bland moskitorasborerna har jag en som alltid är röd ut i fingerspetsarna oavsett 😁
Nu när det har gått 1-2 veckor sen jag gjorde om akvariet och de blev nyinflyttade börjar en hel del andra färga ut också men några är ganska bleka.

fluffis
2023-03-03, 13:29

Tukanotetra med guldkant respektive utan guldkant.

Draknästets_Reptiler
2023-03-03, 16:59

Jättefina bilder. Tukanotetran var ju helt underbar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2023-03-06, 12:48

Vad knepigt med vattenvärdena! Hoppas att substrat-bytet hjälper och en bra pH-mätare skulle ju inte vara dumt. Så fina bilder 🤗

fluffis
2023-03-06, 20:07

Tack för de fina orden! 😀

Idag har jag varit och köpt på mig pH-säker sand, några fler moskitorasboras och Neritina juttingae, de kallas tydligen även King koopa 😁 Melonbarberna var så nyfikna så att det till sist inte gick att fota, som små hundvalpar som bara är i vägen hela tiden 😁

Draknästets_Reptiler
2023-03-08, 16:00

Vilka fina snäckor. Tror inte at jag har sett dem i affärerna här uppe 🤔

Jo ibland blir man ganska less på fiskar som absolut skall vara mitt i bild så man inte ser den man vill knäppa kort på 🤣🙈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-03-17, 20:32

Badrumsakvariet är ett trivsamt och lättsamt akvarium nu. Det xer inte så att jag måste hålla efter men jag tror att det har växt in lite sen uppstarten. Jag har klämt fast en ny växt i roten. Den är fin tycker jag. Ganska ny på marknaden och påminner om Anubias fast inte så grov. Jag har haft en i mitt 325-litersakvarium i ett år och den har snarare växt än mått dåligt så den verkar klara högt pH/KH. Schismatoglottis prietoi heter den.

Ph:et brukade ligga på 7,9 tidigare och nu är det mer 7,7 så det är ju lite bättre. KH brukade vara 12 och nu 11. Lite fler mikrofiskar har fått flytt in eftersom de endast var 10 innan.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2023-03-18, 11:28

Ser jättemysigt ut 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Zefirka
2023-03-19, 10:08

Fina firrar!

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus

fluffis
2023-05-12, 21:40

Jag ser att det var längesen jag la upp någon bild på mitt 325-litersakvarium men det var helt igenväxt och behövdes göras om. Melonbarberna blev många och övermäktigt för mig, så de har idag sålts och de var såklart jättesvåra att fånga in vilket ledde till att jag fick riva ut de flesta växterna och senare lägga in de igen. Nu ser det ut som kriget där 😀

Det kliar i fingrarna att börja pilla och göra om men det får vänta tills nästa helg.

Draknästets_Reptiler
2023-05-13, 09:25

#100: Spännande att se hur det blir sedan 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-05-13, 10:44

#101:
Ja, det ska bli så kul 😀

fluffis
2023-05-28, 16:51

Här är tråden där jag gör om mitt 325-litersakvarium 😀
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1563490/gora-om-325-litersakvarium

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
fluffis
2023-05-28, 16:54

När jag var och köpte fantomtetror så köpte jag även en liten fjärilsciklidhona electric blue. Hon är hälften så stor som hanen jag har och såå fin 😀

• Redigerat 2023-05-28, 16:54 av fluffis
Annons:
fluffis
2023-05-28, 16:58

Fantomtetrorna har äntligen kommit ut från sitt gömställe och verkar inte skygga längre. Väldigt tacksamma att fota 😀

fluffis
2023-05-28, 16:59

Minortetrorna är härliga men blir som vanligt inte riktigt färgriktiga på fotona. De är mer färgade i verkligheten, lite i alla fall 😀

fluffis
2023-05-28, 17:01

Citrontetrorna är faktiskt rätt så gula nuförtiden. Jag har ju gnällt lite över deras färglöshet men nu är de snygga 😀

fluffis
2023-05-28, 17:02

Corydoras delphax. Jag har lyckats flytta över två stycken till det stora akvariet men de fyra andra får jag inte tag i, haha.

fluffis
2023-05-28, 17:07

Svart pansarmal. Gör sig mycket bra färgmässigt sen de blev överflyttade till 325-litersakvariet 😀

fluffis
2023-06-07, 15:31

Nu finns torpedbarber i mitt 325-litersakvarium 😀

Zefirka
2023-06-11, 08:26

#109: den är så söt! Alla pansarmalar är jättefina! Har dock bara albino hemma.

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Annons:
Draknästets_Reptiler
2023-06-11, 09:11

#110: De är så otroligt vackra 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-06-15, 15:40

Så här ser 325-litersakvariet ut nu när det möjligen har växt in sig lite. Torpederna simmar fram och tillbaka och fattar inte att de liksom kan simma nästan runt i stället 😀

RandomNameGenerator
2023-06-20, 20:45

Snyggt!

fluffis
2023-06-25, 20:23

#114:
Tack 😀

Jag är väldigt nöjd med mycket i det här akvariet just nu. Det har varit mer tungrott innan.

fluffis
2023-06-25, 20:27

Jag har varit igång och fotat lite. Såhär som på första bilden ser torpedbarberna ut för det mesta. Full fart 😀 På nästa bild finns en liten. Jag köpte ju fem vuxna från början och sen när jag hittade fler så kunde jag inte hålla mig utan köpte fem till, ganska små, så nu har jag tio 😀

En blandbild och sen en fisk som är i fokus faktiskt 😁

fluffis
2023-06-25, 20:31

En mysig oto macrospilus.

fluffis
2023-06-25, 20:35

Trebandspansarmal som undrar om det blir mat snart och så fantomtetror.

Annons:
fluffis
2023-06-25, 20:36

Honungsgurami guld i härlig färg.

fluffis
2023-06-25, 20:37

En av mina snyggaste zebrasnäckor.

fluffis
2023-06-25, 20:39

De blyga Corydoras granti. Lite gristrynsaktiga men coola. Gör sig lite bättre sen jag flyttade dem till sovrumsakvariet.

fluffis
2023-06-25, 20:44

Tukanotetrorna har också flyttat till sovrumsakvariet eftersom jag lagt ner 49-litersakvariet. Här är bild på en guldig (eller kanske mer bronsaktig egentligen) och en genomskinlig variant.

• Redigerat 2023-06-25, 20:44 av fluffis
fluffis
2023-06-25, 20:46

Obligatorisk amanoräksbild 😁

fluffis
2023-06-25, 20:49

Det är alltid ett helsike att fota mina favoritfiskar: ögonfläckarna. De blå fläckarna blir som på första bilden 😂

Draknästets_Reptiler
2023-07-01, 08:16

Underbara bilder 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2023-07-28, 09:51

Plötsligt hittade jag yngel, eller nåväl, de är nästan ungdomar redan 😀 Det måste vara kerritetror tror jag. Har sett tre stycken än så länge. Här är en med magen full med mat 😀 Ändå otroligt att de har överlevt med tanke på att de går med ögonfläcksrasborer som är ökända för att äta ägg.

• Redigerat 2023-07-28, 09:52 av fluffis
Zefirka
2023-07-28, 10:03

#126: grattis!

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Draknästets_Reptiler
2023-07-28, 11:08

#126: Härligt. Köpte Kerritetra "super blå" här om dagen, och de är så fina 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-07-29, 13:53

Tack!

Ja, dom blå är supersnygga. Det var ju dem jag letade efter men det fanns inte inne just då så det blev vanliga istället, men de är hur snygga som helst de också 😀

Draknästets_Reptiler
2023-07-29, 15:12

#129: Skall flytta mina Kerritetror till ett mindre akvarium. De kommer inte riktigt till sin rätt i stora akvariumet tycker jag 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-07-30, 21:20

Torpederna simmar liksom inte fort men de är inte stilla heller. Svårt att få bra bilder på dem 😀

fluffis
2023-07-30, 21:21

Här fick jag hyfsat bra fokus på en av de mindre. Det är bästa bilden.

• Redigerat 2023-07-30, 21:22 av fluffis
Annons:
fluffis
2023-07-30, 21:25

Fantomtetrorna är lätte att fota då de klarar av att vara stilla tills det sagt klick 😀

Trots att de är många (17) så är de anonyma i mitt 325-litersakvarium. De gömmer sig mycket men iofs ser man ofta någon enstaka vara framme.

fluffis
2023-07-30, 21:27

Ottosar är så jäkla gulliga 😁

fluffis
2023-07-30, 21:35

Det går ganska bra med den här för mig nya växten som jag köpte för ett tag sen. Ibland ser ett blad söndertuggat ut men då tar jag bort det bara. Lagenandra meeboldii red.

fluffis
2023-07-30, 21:36

325-litersakvariet.

Draknästets_Reptiler
2023-08-01, 09:30

Jättefina bilder 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-08-16, 21:03

Den här otton har fått fel färg på första bilden för den är mycket mörkare i verkligheten, men fenorna är större och utseendet lite annorlunda än de andra. Tror det kan vara en Otocinclus negro. Kul med annorlunda 😀

fluffis
2023-08-16, 21:13

En ganska lång blomstängel från svärdsplanta. Fina blommor har den 😀

Annons:
fluffis
2023-08-16, 21:17

Jag brukar ju klaga på att min systemkamera plockar upp en orange färg i fenorna på minortetrorna som inte finns där. Här har jag tagit en bild med blixt som gör att fisken blänker falskt. Däremot fenorna har rätt färg 😀

Draknästets_Reptiler
2023-08-18, 08:40

#138: är inte det där ett lite ancistrusyngel 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Zefirka
2023-08-18, 11:26

#138: vad söööta 😍

Mvh. / Zefirka

Hon/henne

fluffis
2023-08-18, 12:57

#141:
Jag tänkte också på Ancistrus när jag såg bilden faktiskt 😀 Men det är en Otocinclus. Har haft otosarna i princip sen akvariet startades. När nu det var… Kanske ett år?? Jag har sämst tidsuppfattning på sånt 😁

Draknästets_Reptiler
2023-08-19, 09:33

Ja där ser man. Det såg precis u som ett ancistrusyngel underifrån 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-09-03, 21:30

Eftersom jag har gjort om en del så passar det bra att börja på fluffis akvarier 2
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1568967/fluffis-akvarier-2 😀

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Draknästets_Reptiler
2023-09-04, 08:37

Då låser jag denna tråd 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: