Annons:
Läst 212 ggr
Catlady91
1/18/22, 5:39 PM

Vad händer med min scalar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vad är det som hänt med min scalar? Såg igår vid matning att en av mina scalarer fått vita prickar, och idag var det ännu värre på ena sidan! Jag har haft honom i saltbad i ca en timme, men nu står han bara stilla.. Äter inte ens.. Är det bara avliva? :(

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
godishanna
1/18/22, 9:29 PM
#1

Min bästa gissning är hål i huvudet sjukan. Då brukar prickarna komma på huvudet sedan bildas små hål under. De kan klara sig om man behandlar i tid. Finns medicin Hexamita tror jag den heter.

Catlady91
1/19/22, 10:34 AM
#2

#1: har inte den, men har esha 2000. Funkar det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

godishanna
1/19/22, 10:45 AM
#3

Kollade på eshalabs.eu och man kan inte kombinera Hexamita med 2000, däremot med Exit. Men skulle säga att bättre att börja med något så fort som möjligt så se om 2000 har någon verkan först om du inte har möjlighet att skaffa Hexamita direkt.

Draken
1/19/22, 12:06 PM
#4

So skrovet ovan så har du fått HIH på scalaren. HIH brukar kunna indikera att det inte är så bra med vattenvärdena. Har du kollat hur det är med vattnet ? Använd gärna dropptester, stickorna är inte tillförlitliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/19/22, 3:18 PM
#5

#3: han fick salt ad igår i ca en timme

#4 kommer han klara sig? Har tyvärr bara stickor. Har inte gjort vb på länge.. Tänkte göra idag, men så blev jag dålig…

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

godishanna
1/19/22, 3:30 PM
#6

#5: Finns en chans om man behandlar i tid. Hade en ciklid som fick det för länge sen. Det började med några små prickar i pannan och runt ögonen. Trodde det var svamp eller vita prick så jag började behandla med det jag hade hemma, minns inte vad nu. När det vita försvann såg man småsmå kratrar där de suttit. Han blev bra men hålen bestod. Tyvärr måste något ha satt sig i huvudet för han blev extremt aggressiv och gav sig på allt så han fick till slut somna in :(

Annons:
Draken
1/19/22, 3:36 PM
#7

#5: Gör ett större vattenbyte och håll koll på värdena.

Jag skulle rekommendera att du köper dropptester, eller tar med vatten till butiken. Även fast de inte har kvar fiskarna, så kanske de har kvar test kitten och kan hjälpa dig med det ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/19/22, 4:34 PM
#8

Måste tyvärr meddela att när jag nu tittade i mitt akvarium så var stackars Albert död :(

Tack för all hjälp, kommer köpa in medicin mot denna sjukdom snarast så jag kan börja behandling i tid!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

godishanna
1/19/22, 5:53 PM
#9

#8: Vad trist <3 Beklagar.

Draken
1/19/22, 10:56 PM
#10

Beklagar :(

Det kan gå mycket fort med HIH om det är något knas med vattenvärdena.
Förlorade 15 ciklider modell större, under en vecka, för många år sedan, när jag var bortrest och hade fiskvakt.

Fiskvakten hade övermatat nåt grönjä…igt, det låg drivor med pellets på botten som hade möglat.

Jag hade bl.a Påfågelciklider och Synspilumciklider. M.a.o mycket glupska fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/22/22, 9:33 PM
#11

Nu har jag gjort ett stort vb, lite drygt hälften. Allt ser bra ut, men nu funderar jag på om jag kanske ska tillsätta något för att förbättra vattenkvalitén lite? Har catappa-löv, aquasafe, ectozonsalt och esha 2000, ska jag tillsätta något sånt?

När jag kan tillsätta mer fisk? Har sett en fin palettciklidhane jag vill köpa när lönen kommer 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

godishanna
1/23/22, 8:47 AM
#12

Du kan absolut tillsätta allt det där, kanske inte esha2000 om du inte har fler fiskar med symptom. Men det bästa är regelbunden skötsel.
Hade nog avvaktat lite med ny fisk till du är säker på att alla andra fiskar mår bra. Vet inte inkubationstiden på hih dock…

Draken
1/23/22, 11:06 AM
#13

#11: Se till att vattenvärdena hålls stabila och avvakta med medicinering. Om fler fiskar uppvisar symptom, så kan du köra igång med medicinering, rekomenderar då att du medicinerar med Spirohexol eller liknande , som är framtagen för just HIH, salt kan du dock tillsätta de närmaste 2-3 vattenbytena.

Precis som skrivs här ovan, vänta med att tillsätta mer fisk tills du är helt säker på att du har vattenvärdena under kontroll.

Här finns det ett stycke om just HIH.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1459688/fiskarnas-sjukdomar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Annons:
Upp till toppen
Annons: