Drakens akvarium #3
Tycker att min gamla tråd känns väldigt seg att ladda, så jag gör en ny istället. Det har hänt mycket och det händer mycket mer saker inom de närmaste dagarna.
Jag har 2 större akvarium samt en ställning med 3 st 120 liters akvarium igång.
Jag har inge direkt inriktning på mina akvarium, utan det är väl mest sällskap i alla 5.
*650 litern har jag olika ciklider samt lite andra sorter som går ihop med cikliderna och som har samma krav på vattenkemin.
*350 litern, hörnakvarium har jag Slöjstjärtar och en Synodontmal.
*Akvarieställning 3 x 120 har jag ett karantänkar läöngst ner, där det nu bor ett par Haplochromis nyererei. De skulle vara i stora, men hanen är tvärilsken, så jag skall försöka sälja av dem,under tiden får de vara kvar där de är nu.
I mitten har jag ett gäng på 6 småscalarer som skall få växa på sig innan de sedan flyttas till stora karet. Just nu är de ungefär 4 cm från fenspets till fenspets ;) Här bor det även 3 Ancistrus slöj albino. De skall också v'xa på sig innan de flyttas till stora :)
Högst upp bor min Guppyhane alldeles ensam sedan han tjejer dog. Jag hade det akvariumet avdelad, och i den andra änden var det en Kampfisk, men han har nu flyttat. Ska plocka bort skiljeväggen, men vet inte riktigt vad jag skall göra med det karet ;)
Undrar ni något mer, så ä'r det bara att höära av sig och fråga på :)
Gamla tråden finns här:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1494217/drakens-akvarium-2
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-12-22, 20:10 av Draknästets_Reptiler
Ger upp just för stunden. Mitt ben började bråka, så jag får ta itu med karet senare ikväll eller imorron ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-04-22, 17:11 av Draknästets_Reptiler

#1: Det där känns så bekant! Jag har ju fördelen att mest ha små fiskar så brukar försöka använda fällor istället för att håva om jag ska flytta någon för det är omöjligt att få fatt på dem bland all grönska.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Jo det är mycket enklare med små fiskar. Mina är ju lite stora, och ibland elaka, så det blir svårare med fällorna ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#1: Kan inte flytta karet förn imorron, så det får se så här hemskt ut ett dygn till :/
Måste ju få ut terrariumet innan jag kan flytta på akvariumet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#7: Riktigt snygga! :)
#10: tack. Jo de är jättesöta :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Fick hem 4 Sajica (2 par) och 2 Cuttericiklider ( par) idag. Med dem så kom det också några yngel, både från Cutteri och från sajica :)
Yngsta dottern blev överlycklig att det var massa bäbisar och hon ville att de skulle få vara med de andra bäbisarna (scalarena) så de är där nu. Så ett av karen i ställningen blev barnkammare ;)
Corysarna har också lagt rom i hela akvariumet., så då blir det väl coryyngel där med ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-04-27, 13:36 av Draknästets_Reptiler
#18: Kul med yngel! Skulle vilja få yngel på mina Corydoras Schwartzi. Gör du något speciellt för att få dem att leka? :)
#17 Den som hade dom tidigare hade den fått yngel av dom?
#19: Ingenting. de har rent fräscht vatten och bra tillgång på mat ;)
#20 Nej. Jag börjar misstänka att det kan vara 2 hanar, den ena jagar den andra konstant. Har försökt fånga upp den jagade, men det är stört omöjligt utan att riva hela akvariumet, ännu omöjligare är det att fånga upp den andra.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#21: Jaha, hoppas på en sån överraskning någon dag… 😊
#21 Därför jag undrade om dom verkligen fått yngel. Två hanar slutar nog inte bra som du redan märkt.
Visst använder du väl två håvar?
- Redigerat 2021-04-27, 18:04 av TccT
#23: Jo jag har märkt att det inte går så bra.
Fick tag på dem efter mycket om och men, samt delvis rivning igår. Blev tvunget då den dominanta även började ge sig på de andra fiskarna. Främst verkade ena Sajicahannen, en äldre herre med mycket pondus, vara hatobjektet.
Japp, använder alltid 2 håvar när jag skall ha tag på cikliderna.
Den dominanta hanen är såld och hämtat. Den andra går, just nu, i 120 liter för att repa sig och eventuellt säljas han med. Han är ganska illa tilltygad stackarn.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Fult av den som sålde dom till dig att påstå att det var en hane och hona. Skadar inte med fler honor än hanar heller.
- Redigerat 2021-04-28, 12:19 av TccT
#25: Nej jag blev lite irriterad. jag har en tendens att lita på folk när de säger könen på de fiskar jag köper. Och den inte dominanta var betydligt blekare i färgen än den dominanta, så jag tänkte inte på att dubbelkolla könen på dem.
Det var dessutom en kompis till mig som hämtade dem när hon var på väg hem från Östersund, så jag hade bara sett dem på bild.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag hittade den jagade hanen död i akvariumet imorse. Det var ju lite sorgligt, men ganska väntat då han inte har repat sig, inte ens efter att den dominanta flyttades.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#27: Vad tråkigt :(
Jo det var lite tråkigt men , som sagt, väntat. Skulle önska att han fick en chans bara.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Corydoras aeneus. Hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-08, 13:32 av Draknästets_Reptiler
Fina bilder!
Blir det några yngel av all Corydoras rom? :)
Vet inte ;) Rommen försvinner efter några dagar. Så jag vet inte om den kläcks eller om den blir uppäten. Har inte sett några yngel i varje fall. Finns det yngel så gömmer de sig bra ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#39: Jaha 😁 du har inga planer på att försöka rädda romen? 😊
#40: Nej inte i dagsläget. Får se om jag kanske försöker få fram några yngel längre fram, de lägger hela tiden ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#41: Okej, du får hålla oss uppdaterade 😊
Det skall jag göra 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Idag står vattenbyten och rengöring av terrariumen på tapeten. Skall plocka växter i de större karen och använda i de mindre. Har två tomma akvarium i ställningen. Kampfisken dog för mig, så jag ger upp dem. Blir förmodligen Guppy i det karet. Det nedersta skall jag ha Platy tror jag.
har haft en diskution med min yngsta dotter nu under morronen, hon ville plocka ynglen som har kommit i stora karet, jag försökte övertala henne att det är ingenting att spara. Ynglen är en korsning mellan Sajica och Cutteri. men hon envisades, så hon har plockat upp dem nu, och hon skall få ha dem i ett eget akvarium inne på sitt rum ;) Jag vill inte offra ett helt akvarium i ställningen för ca 10 yngel som är knappt 1 cm ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det översta karet i ställningen.
Jag skall ta bort skiljeväggen i detta akvariumet. Hit skall jag även flytta Corysarna, de kommer få bo permanent här.
Akvariumen i ställningen är lite eftersatta. Det översta och det nedersta fick jag aldrig någon ordning på, så de har bara stått utan fisk. De flesta växterna i dessa har dessutom "smält" bort, vet inte varför. Skall ta nya tag med båda två och försöka plantera nya växter som jag tar från stora akvariumet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Karet längst ner. Det har blivit angrepp av någon vidrig slemalg i detta kar, har ingen aning vad det är för alg och varför den uppstår. Har dock aldrig funnits några växter, annat än nån ynka stängel eftersom de fiskar som har varit har har mumsat i sig alla växter.
Nu skall jag dock tömma helt och göra en nystart. Kommer även rengöra filtren noggrant pga algerna. Tänkte krama ur en av filtersvamparna i stödpumpen i stora karet så jag får en kickstart på bakteriefloran. Jag har 2 eller 3 Black molly som just nu går i barnkammaren som jag tänkte flytta ner hit.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kollade in i stora karet nu.Det finns kvar flera yngel som dotra missade, men hon får låta dem vara. Så blir inte föräldrarna "ledsna" som jag sa till henne 🤗. Hon gick med på det ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tråkigt med kampfisken. Vad hände?
Kul att dottern vill vara med i akvariehobbyn! 😊
#52: Vet faktiskt inte riktigt vad som hände, hittade honom död en morron.
Har haft storbråk med yngsta dottern idag. Har flyttat småscalarena till stora karet från barnkammaren i ställningen idag, och jag tänkte även flytta ynglen som går där. Tänkte passa på att tömma det akvariumet ( i mitten) och sänka det . Det är ganska besvärligt att komma åt att plantera nya växter och göra rent det på insidan.
Men OJ vad hon blev arg på mig, hon är inte dummare än att hon visste att vissa av de minsta skulle bli mat i stora karet. Så det blev att åka till Dogman och köpa ett mindre komplett akvarium åt henne, så hon har startat upp ett Leddy60 och flyttat alla yngel dit ;)
Vi håller på att renovera hennes rum, så nu får vi nog planera för ett större möbelakvarium att ställa in där. Det är Sajica och Cutteriyngel som hon har tagit hand om, och de växer ju ganska snart ur ett 60 liters akvarium 🥴.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-24, 22:29 av Draknästets_Reptiler
Blir omändringar i ställningen de närmaste dagarna. Mittenakvariumet är nu tomt. Det översta är tomt. I det nedersta finns det 7 C.aeneus och 2 Black molly.
Skall sänka mittenakvariumet så det blir lättare att komma åt med algskrapa och om jag vill plantera nya växter eller ansa. Nu är det jättetrångt i öppningen.
Kommer även komma nytt i alla de tre akvariumen :) Var på Dogman idag, och de hade fått in mycket snyggt 😁
Får se om det kanske kommer någon ny scalar i stora också ;) Nya växter kommer det helt klart bli i alla kar, utom hos slöjstjärtarna ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Nu är mittenakvariumet sänkt och det är inga problem att komma ner för att plantera växter, skrapa rutorna etc. 😃
Åkte aldrig till Dogman idag. Det blev lite ändrade planer, jag skulle jobba förmiddag idag och kväll imorron, men det blev tvärt om. Så jag börjar jobba nu 14.30 och jag börjar jobba 06.45 imorron.
Hoppas att inte allt är borta imorron när jag kommer dit ;) De hade jättemycket snygga växter och det var bra pris också. Så jag skall se om jag kan köpa växter till alla karen i ställningen. Gälörten växer som attans,så den måste jag ansa igen, men det passar bra, det blir rensning och plantering i alla kar i ställningen 😁
Det blir Dogman imorron istället. Jag har fixat placeringarna av karen idag och jag har även fyllt på med lite vatten i mittenkaret för växternas skull. Jag skall köpa mer växter samt fisk imorron :) Akvariumet är stabilt i vattenvärdena, så jag är inte orolig över det.
Nej nu skall jag snart åka och jobba ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-26, 14:03 av Draknästets_Reptiler
#56: Skönt! Det värsta jag vet är när det blir jobbigt att komma åt. Lätt att man skiter i att göra det fint, skrapa rutor och sånt. På vårt 540 så måste man lyfta av hela rampen och sen stora täckglas och det gör jag bara om jag verkligen måste! 😂
Spännande med nya fiskar 😃
#57: Jag har, tack och lov, inbyggda ramper på båda de två stora karen. Luckorna väger inte så mycket, så det går ganska smidigt, trots att jag måste flytta på ena ledrampen i det största ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-26, 18:35 av Draknästets_Reptiler
Nu har jag varit på Dogman och shoppat loss 😁 Det blev lite smått och gott till akvariumen.
Växter och fisk till mittenakvariumet i ställningen samt 4 lite större scalarer ttill stora karet :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag fipplade med kameran på mobilen och jag fick till nån jäkla konstig inställning, jag måste ha gjort nåt tok med blåljusfiltret.
Jag har inga månskenslampor i rampen, så det måste vara nån inställning på mobilen. Har ingen aning om hur eller var 🤪🥴
Men lite snyggt blev det ju iaf 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-27, 21:24 av Draknästets_Reptiler

#61: Vilka snyggingar! 😍
7 Guppy har flyttat in, 2 hanar och 5 honor. Men som b´vanligt är det nästan stört omöjligt att ta bra bilder på Guppy som aldrig står stilla.
Lyckades få en någorlunda hyfsat bild på 2 av dem. Hona främst och hanen efter ;)
Jag blev faktiskt glatt överraskad. Guppy hanar och guppyhonor är separerade i butiken. De kommer tydligen separat också :) Ingen av de jag såg i butiken verkade vara dräktig :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tänkte ta mer bilder imorron när det, förhoppningsvis, har klarnat upp riktigt och luftbubblorna har försvunnit.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#66: Ja de var riktigt snygga. Kommer förmodligen att köpa fler vid nästa lön ;) De var lite halvdyra, så jag får ta dem i etapper ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Alltså, det är stört omöjligt att få bra bilder på Guppy.¨, så ursäkta för den usla bildkvalitén.
Här 2 (av 5) honor.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Scalare (Pterophyllum scalare) svart, ungdjur.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#76: Det där känns så väl igen! Ibland är jag nästan sugen på att skaffa andra arter av fisk bara för att kunna ta hyfsade fiskbilder :P
#83:
Åh, vilken tjusig!!
#68:
Ser lite drömskt och härligt ut med luftbubblorna, fräscht!
Härliga bilder som vanligt! :)
#87: Ja eller hur. Det är jättesvårt att ta bilder på just Guppy.
#88 Jo de helsvarta är väldigt speciella. Synd bara att man inte kan få livsdugliga yngel från 2 svarta.
#89 Tack 🙂 Jo det ser riktigt fräscht ut, men inte så kul när man vill knäppa bilder och kameran zoomar in på luftbubblorna när man vill knäppa kort på något annat i karet 🥴🤪
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Snyggt! Du har så mycket fina fiskar 😊
#81: Riktigt läcker 👌
#91: Tack 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vattenbyten står på schemat idag. Skall även, äntligen, göra iordning akvariumet som står längst upp i ställningen 🙂. Vet dock inte vad jag vill ha där ;)
Gjorde vattenbyte i mittenakvariumet igår. Kommer lite bilder senare 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#94: Det ser ju ut att ha tagit sig bra på en vecka! 😊
#99: Stilig! 😃
#100: Jo det har verkligen vuxit på sig bra :) Längtar till jag skall få ordning på de två andra karen också 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#102: Wow 😍 vad är det för art? 😊
#103: Det är en vuxen Pleco ( Plecostomus juventus) Kommer inte ihåg L numret.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#104: Såg ut att vara lagom stor i alla fall 😁
Jo, h*n var uppemot 55 cm ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#106: Oj 😂
#107: de blir stora. Så det vore önskvärt att butikerna inte säljer dem till små akvarium, bättre isf att de inte säljer dem alls.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#108: Tycker man mest ser Ancistrus i butikerna som tur är😅 tyvärr säljs ju även dem till för små akvarium, men 15-20 cm fullvuxen passar iallafall bättre i fler akvarium än 50cm+ som fullvuxen
Din var ju superstor och fin, men tror jag skulle vart lite små skraj att köra ned näven i akvariet med en sån bjässe hemma 🙈
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

#108: Håller med! Tycker nog alla fiskar som blir över en viss storlek inte skulle säljas i affärerna (med tanke på att det nog är relativt få som har tillräckligt stor för dem) och att man istället behövde beställa hem dem.
Vet tyvärr för många som köper små och söta fiskar till sina små akvarium utan att veta att de blir gigantiska (eller tror på den gamla myten att dem anpassar sig efter akvariet). För många år sen fick tex mina kusiner överta en silverhaj som bodde i ett 20 liters akvarium helt igenväxt av alger (såg ut som grön soppa) från några grannar.
#109: H*n var väldigt trevlig, det var värre med de andra som fanns i karet vid den tidpunkten 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#110: Det är en önskan jag också har. Butikerna kan gott hålla mindre fiskar som kanske blir max 10-12 cm. Vill man har andra arter som blir större, så får man göra en kundbeställning.
Påfågelcikliderna. t.ex är ju jättesöta och har jättefina färger när de är små. De är visserligen mycket fredliga, men de blir mycket stora och är väldigt glupska. Ändå finns dom i många djuraffärer, och då är de kanske 4-5 cm.
Jag saknar mina och kommer nog skaffa dem igen, men då har jag tillräckligt stor plats för dem också .
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-06-22, 15:40 av Draknästets_Reptiler
Nu går jag snart på semester. Har 5 pass kvar.
Jag tänkte bara vara ett par dagar, men jag skall göra en upprensning i stora karet. Rensa växter och se över inredningen. Kommer också sätta in lite nya växter om jag får tag på några snygga 😁
Det behövs en rejäl upprensning i karet 😉
Lite taskig bild eftersom det, just nu, står ett tilfälligt bord framför akvariumet. Vi håller på att rensa upp i alla kläder 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-07-24, 12:22 av Draknästets_Reptiler
Skönt att du snart får semester! 😊
Jag tycker karet ser bra ut som det är också 👍
#114: Jo det känns jätteskönt :)
Jodå, det är ingen större fara, men det är så fruktansvärt igenväxt och växterna börjar bli väldigt fula.
Papegojorna äter ju dessutom finbladiga växter, så de har kalasat på några som det nu är stora hål i
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#115: Jaha! 😊
Jag skulle ju ha börjat med stora akvariumet, men det dröjer några dagar till innan jag kan börja. Har beställt växter som, förhoppningsvis, kommer nästa vecka.
Jag kommer måsta riva ut det mesta och klippa ner, jag kommer plocka bort alla växter som är fula och ersätta dem med nya.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-12, 13:02 av Draknästets_Reptiler
Inlägget är borttaget
Blev storhandlat med fisk och växter idag 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-19, 14:17 av Draknästets_Reptiler
#119:
Kul! Jag också, fast igår :)
#120: Vad kul. Vad köpte du då 😁
Det blev "bara" Påfågelciklider och Texasciklider i fiskväg idag. Däremot så blev det en hel del växter. Jag köpte Hikari pellets mini till cikliderna och jag köpte en liter Profito 😁
Jag brukar normalt köpa 500 ml flaska med profiton i vanliga fall, men de hade prismärkt fel, så 500 ml kostade 169:- och 1000 ml kostade 179:-
Hon skulle märka om dem sedan, den skulle kosta 399:- egentligen 😎
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mittenakvariumet i ställningen är iordningställd som karantän till de fiskar jag fick hem idag. Det skall fyllas mer också så klart 😉
De få överlevande guppyynglen i karet fick tillfälligt flytta in i en petbox med pump och värmare 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-19, 14:15 av Draknästets_Reptiler
Inkoppning.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Påfågelciklid
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Texasciklid..
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Skall ta bilder på växterna sedan. Det blev ett gäng 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#121:
Men lol, då har du Profito så du klarar dig en stund 😉 Fräckt mönster på påfågelcikliderna! 😊 Väntar på växtbilder och kanske fler fiskbilder vad det lider 😊
Jag har gjort en egen tråd med mina inköp förresten.
#127: Jo jag har så jag klarar mig ett tag 😉
Småttingarna har alltid ett väldigt distinkt mönster, eller så har de inget mönster alls 😉
Tyvärr så är det ju dessa små sötnosar man ser i butiken, och folk köper dem till alldeles för små akvarium, och personalen säger ingenting 😢
Jag har knäppt både fisk och växtbilder. 😁
Jo jag kollade in i din tråd och satte en fena där 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Anubis barteri
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-19, 22:16 av Draknästets_Reptiler
Cryptocoryne wendtii 'green'
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Echinodorus grandifolius
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Echinodorus ozellot grûn/ vert
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Echinodorus 'reni'
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-19, 22:22 av Draknästets_Reptiler
Jag skall ta nya bilder när jag har fått växterna på plats i karet, just nu är de bara "nerslängda" i karantänkaret 😉
De fick leverans igår och idag på växter, så jag "roffade åt mig" det jag ville ha innan någon annan han rensa 🤪😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Stackars firrar i karantänkaret då. Snacka om "djungel" 😂
Fast egentligen är det ganska bra, de är väldigt skygga från början 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-20, 08:51 av Draknästets_Reptiler
Har handlat lite nya växter till stora akvariumet, jag måste fixa iordning det, just nu ser det hemskt ut.
Jag tänkte göra ett större vattenbyte, eftersom det mest har stått under sommaren, har bara matat och fyllt på det vatten som har dunstat. (fördelen med ett stort akvarium och överdimensionerad filtrering 😉)
Gälörten har tagit över ena sidan på akvariumet och resten av växterna har hantlarna "betat ner"
Scalarena skall få flytta till hörnakvariumet som just nu står tomt på fiskar . Och jag tänkte att hantlarna skall få flytta med dem. Skall göra vattenbyte i det karet nu under dagen medans ungarna är i skolan, gör klart för flytt direkt, så jag kan flytta fiskarna under eftermiddagen och kvällen 🙂
Växterna i övrigt ser inte särskillt inbjudande ut 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-20, 09:00 av Draknästets_Reptiler
De hade 2 storlekar med Profito, en på 500 ml. och denna på 1000 ml. Den mindre på 500 ml kostade 169 kr. Och denna , som innehåller dubbelt så mycket, kostade 179 kr. Ärlig som man är så frågade jag om det verkligen stämde med priset, hon kollade i kassan, och ja det priset som var inlagd i datorn och det som stog på lappen stämde överens.
Prismärkningen var felande, men jag fick den större flaskan för det priset som stog på lappen 😁 Det lönar sig att vara ärlig. 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-20, 09:05 av Draknästets_Reptiler
Lycka. Har sökt detta foder men det har inte funnits i butikerna här uppe på ett tag, men nu hittade jag. Dogman har alla 3 storlekarna på pellets och de har 2 olika storlekar på påsårna 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Texasciklid ( Herichthys cyanoguttatus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Påfågelciklid (Astronotus occelatus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Texascikiderna är ganska skygga än så länge. Men lyckades få några halvbra kort på dem i varje fall 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#140: Wow va fina 😍 Hur stort kommer de gå sen? 😊
Vilken lycka med massa nytt fint! :)
Jag gillar verkligen mönstret på påfågelcikliderna.
Växterna är rena ögongodiset. Ser jättefina ut. Ska bli spännande att se hur det ser ut när alla svärdsplantor är planterade :)
#142: 650 liter 🙂
Jo, det skall bli kul att se hur de ser ut i akvariumet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#144: okej 😃👌
Skall riva hörnakvariumet under dagen tänkte jag. Det har stått tomt på fisk ett tag. Så jag kommer riva ut hela akvariumet och göra ren både pumpar och inredning. Kommer krama ur filtermaterial från FX6'an som "startkultur" där sedan 🙂
Det blir sedan flytt av scalarena.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-21, 11:40 av Draknästets_Reptiler
Något eftersatt 🥴
Har påbörjat rivning nu 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#147: Väntar med spänning på efterbild!
Vad hände med slöjstjärtarna? (Bodde inte dem där?)
#148: Jo de gjorde det, men det blev för varmt under sommaren så de dog av. De två sista fick jag till slut avliva eftersom de inte åt och knappt kunde simma 😥
Kommer efterbild när jag är klar 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#149: Vad trist :(
#150: Jo, flickorna blev jätteledsna. Jag sa att vi kunde köpa nya, men det ville de inte.
Jag sa att isf kommer jag fixa i ordning det så mina scalarer kan flytta dit, och det tyckte de om. De sa att : "Ja, de dör ju inte i alla fall" 💕
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-21, 16:33 av Draknästets_Reptiler
Fortfarande dimmigt, kommer bättre sedan ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Ser ändå bra ut trots dimman.
#152: Tycker också att det ser bra ut redan nu 😊
Nu har det klarnat upp helt.
Anubian på roten ser lite ledsen ut, men jag hoppas att den tar sig.
Idag skall jag fixa med stora karet. Men jag måste röja upp framför. Vi har haft storstäd och stortvätt, så det står ett stort åbäke av ett bord, som vi har använt för att avlasta medans vi har rivit skåp och garderober 😊
Det är bara det sista kvar nu, och det blir förhoppningsvis klart under dagen.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-22, 12:09 av Draknästets_Reptiler
Det behövs en ordentlöig rensning av växter 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#155: Ser bra ut :)
#157: Jag blev ganska nöjd faktiskt 😊
Nu håller jag på med tömning av stora karet. Det blir ett vattenbyte på ca 70%
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag blev klar med karet ganska sent igår kväll. Men jag tycker det blev rätt bra. Har bytt ut många av växterna och delat två moderplantor. Plockade en hel del utlöpare och rotskott från vissa av växterna. Skall flytta oscar och texas från mittenkaret i ställningen, de skall flyttas ner i stora.
Skall göra vattenbyte och plantera växter i det karet Det blir ett projekt under dagen 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-23, 07:00 av Draknästets_Reptiler
Dags för nästa projekt 😁
Skall göra vattenbyte i ena 120 litern. Oscar och Texas skall få flytta till stora. Skall plantera massor med växter och mossa i akvariumet, sen skall Guppyynglen få flytta tillbaka 🙂
Håven som ligger i akvariumet är fullproppat med mossa. Använde håven för att "binda" mossan, så den inte flyger runt i karet 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Spännande, som vanligt :)
Luftbubblor som stör skärpan i bilden, men en liten kik på hur det blev 😁
Kommer bättre bild när allt har lagt sig 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-23, 22:48 av Draknästets_Reptiler
#160: Vilken skillnad. Snyggt! 😊
#163: Fint 👍
Lite synd att man inte kan klicka på bilderna för att se fullstor bild när de läggs i texten 🤔
#164: Tack :) Jo det är lite tråkigt, men jag föredrar att lägga bilderna i löpande text. Tycker det blir lite mer stilrent då 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vattenbyte i 3 akvarium klart 😁
650 l
350 l
120 l
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Påfågelciklid (Astronotus occelatus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Cutters ciklid (Cryptoheros cutteri) Hane
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hane och hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Sajica ( Amatitlania sajica) hane
Röd juvelciklid ( Hemichromis lifalili) hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-08-24, 16:05 av Draknästets_Reptiler
#165: Ja, det blir det helt klart 😊
#167: Så fina mönster!
#172: De har jättefint mönster som små. Det försvinner eller flyter ut eftersom de växer.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Texasciklid (Herichthys cyanoguttatus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
2 av Guppyhanarna som är födda här.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Gul hantelciklid ( Heros efasciatus) Även kallad "Golden severum"
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Vilka snygga guppyhanar du fått fram!
Själv verkar jag ha något knas med mitt vatten för jag får mest honor av mina guppys här hemma. Jättetrist för jag har väntat med spänning på hur hanarna kommer se ut i mitt korsningsprojekt.
#181: Jo dessa två är riktigt snygga tycker jag själv också 😁
Vad jag kan se så är det jämt fördelat mellan hanar och honor :) Har försökt ta mer kort på dem, men det är omöjligt eftersom de inte står stilla en sekund.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vilka fina bilder du tar! :)
#183: Tack 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Dagsfärska bilder 🙂
Sajicaciklid (Cryptoheros sajica. Hane
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Texasciklid (Herichthys cyanoguttatus) Hane
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-11, 16:00 av Draknästets_Reptiler
Hona vaktar ynglen som är undangömda i en grop under en sten.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Påfågelciklid (Astronatus occelatus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Papegojciklid ( Cichlasoma sp. "Hybrid")
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Praktbotia (Chromobotia macracanthus)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Gul hantelciklid (Heros efasciatus)
Jag har två stycken. De går just nu i ett mindre akvarium (120 liter) då de har blivit tuggade av scalarena.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-11, 16:10 av Draknästets_Reptiler
Guppy/Endler hybrider "egenodlade"
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Den lilla överst är en hybrid mellan Cutters cikid och Sajica ciklid. Det var några som överlevde från den kullen . Tyckte de blev ganska fina 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Cutters ciklid (Cryptoheros cutteri) Hane och hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Röd juvelciklid (Hemichromis lifalilii) Hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-11, 16:30 av Draknästets_Reptiler
2 nyfikna scalarer.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Wow! Härliga bilder! Är den röda juvelcikliden verkligen sådär glittrig? Jättesnygg!

#192: Riktigt snygga! Gillar när dem får leopardteckning (eller vad det kallas när de blir prickar på stjärtfenan)!
#197: Ja hon ser ut så där :)
#198 Tror det kallas "snakeskin"
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#199: Vart tvungen att leta upp vad de olika färger och teckningarna heter (såg någon bild häromdagen med mönster och vad de hette men glömde dem såklart så fort jag stängde ner sidan).
Hitta denna sida som längre ner hade ganska bra illustrationer av stjärtform, teckningar och färger https://www.encyclo-fish.com/EN/freshwater/fishes/poecilia-reticulata.php
Verkar som snakeskin är när de är prickar på kroppen. Leoprad är tydligen större fläckar på stjärten. Kanske är mosaik dina är? Lite svårt att se exakt mönster på bilderna.
Men oavsett vad färgerna heter är de som sagt superläckra!
#200: Mosaik tror jag om jag jämför mina med bilderna 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Lite mer bilder 😁
Gul Hantelcikid
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-12, 13:30 av Draknästets_Reptiler
Röd juvelciklid
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Påfågelciklid
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ancistrus slöj. Hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Sajicaciklid. Hane
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hybrid. Hona
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Cuttericiklid
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Praktbotia
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Är så less så nu åker snart hörnakvariumet ut genom fönstret. Återigen har jag fått in cyano så det står härliga till. Det luktar as och det har varit nersläckt i 2 veckors tid.
Skall flytta de scalarer som är kvar nu och riva hela akvariumet. Jag kommer att byta ut precis allt som finns i karet, i ett sista desperat försök att få till det riktigt.
Jag bytte upp mitt hörnakvarium Juwel trigon 190 till ett hörnakvarium Juwel trigon 350. Hade aldrig några problem med det mindre, men detta har jag inte fått till sedan jag fick det. Det är begagnat, så jag vet inte vad som har varit med det tidigare, det har tydligen stått tomt ganska länge innan jag fick det. Han som hade det hade ingen aning hur det var använt tidigare, Det var inte han som hade haft det.
Scalarena är under flyttning nu, så får vi se hur lång tid det tar med resten .
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
…. 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Usch vad trist med cyano igen :( peppar peppar så har jag aldrig drabbats av det och det är jag glad för!
Hoppas verkligen du får till det denna gång!
Inlägget är borttaget
Cyano verkligen hemskt. Har man en gång känt lukten så känner man igen den direkt!
Vi hade det i vårat 160l ganska länge och försökte med allt möjligt men det som till slut hjälpte var att släcka ner och "linda" in det i ett täcke i ungefär 1 vecka 😂 Efter det har vi inte haft problemet igen, i det karet i alla fall…
Vi har det fortfarande hos sköldpaddan men det har jag i princip gett upp på då det ändå blir så mycket alger eftersom vi inte får ha några växter i fred…
#210:
Vad drygt att det kommer gång på gång. Om 5aras tips kan funka så låter det som en rätt enkel lösning ju.
Jag har själv aldrig haft det och hoppas slippa.
Jag håller tummarna för att du får ordning på det.

Blä, vad tråkigt! Brukar du mäta nitratet? Finns så klart många anledningar till cyano men här är den vanligaste orsaken att jag nollar nitratet (0-1 ppm). Om jag då tillsätter kno3 från PMDD och får upp det uppemot 20 ppm så ger det med sig. Men detta är förutsatt att det är så lite att man bara känner lukten, inte några synliga mängder.
När det blivit så mycket tror jag dock inte att så små enkla medel hjälper. Finns inget som slukar kväve så effektivt som cyano så det blir nog mest bara bli en ond cirkel av det skulle jag tro…
Scalarena är flyttade. Har bara kvar 2 av de svarta, de Blå har jag också bara kvar 2 av, men Zebran är alla 6 kvar. De 'är nu i stora akvariumet, och de får vara kvar där. Vet inte vad jag skall göra med hörnakvariumet.
Kommer riva ut allt, kasta växterna och sanden. Jag kommer koka alla rötter och stenar och jag kommer sanera hela akvariumet. Sen får vi se om det blir fisk eller något annat i det 😒
Är så fruktansvärt less 😢
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-28, 17:47 av Draknästets_Reptiler

Förstår verkligen att du är less 😔 så tråkigt!
#217:
Förstår det. Och det blir så himla mycket jobb med att rensa ut och greja.
- Redigerat 2021-09-29, 14:32 av fluffis
har inte gjort något mer åt det nu, har bara flyttat scalarena. Måste komma på vad jag skall göra med det först.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-09-30, 11:21 av Draknästets_Reptiler
Har tagit lite bilder idag. Tyvärr har jag lite grönalger på rutan till stora akvariumet såg jag när jag fokusereade linsen 😉 Det är så litet att det inte syns om man inte vet om det 😊
Några av scalarena. Såg att en av Zebrorna (den högst upp) har utvecklats till en mycket ståtlig pojke 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hantelcikliderna passade på att föröka sig i karantänen. Och eftersom de är där alldeles själv, så är det ingen risk att någon nyper ynglen av dem 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mamma hantel 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mamma och pappa. Pappa har ett jack i ryggfenan, ett minne från en rejäl sammandrabbning med den dominanta scalarehannen. Får se om det någonsin kommer läka helt . Fenan var helt avbiten och delad ända nere vid fenbasen .
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mina fina Gojor 😍🥰
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mamma och pappa texas.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Rödjuvel
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Oskar.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
En av de Blå.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Har fått tillökning i stora karet.
Mamma och pappa texas har fått smått igen 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Vad söta! Vilken rolig form de har, ser nästan lite ut som mal yngel med sina stora huvuden och små svansar.
#233: Åh, vad vacker! Jag måste ha skalarer en vacker dag.
#236: Men gud vad söta! :)
#237: De har nyss blivit frisimmande, så de är bara några dagar gamla 🙂 jag förstog att det var något, det har varit kraftiga sammandrabbningar i karet sista veckan 😉
#238 Ja de blå är otroligt vackra.
Jo ynglen är riktigt söta 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Måste ta itu med mina kar nu när jag är ledig. Jag kommer starta en ny tråd då denna börjar bli lite lång och seg 😉
Jag återkommer.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Inte hann jag några akvarium inte. Varken igår eller idag, så det får bli imorron. Jag vabbar Onsdag och Torsdag. Yngsta dottern har kraschat igen (hon har autuism grad 2. Och är mycket känslig för förändringar) Imorron eftermiddag borde jag vara ganska klar med julklapparna också. Så då blir det båda akvariumen.
Hörnakvariumet hjar stått med pump, vatten och cirkulationspump riktat neråt sedan jag fick cyanoangrepp sist, kommer inte ihåg när det var, men jag tror det var i September / Oktober nångång 🥴
Nu finns det inte en tillstymmelse till cyano längre 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#241: Hoppas du blivit av med cyanon för gott nu!
Fullt upp! Som vanligt 😀 Ja, hoppas cyanon är borta nu och inte kommer tillbaka.
Hoppas också att den är borta för alltid nu.
#243 Det är väl alltid fullt upp här 😜🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Låser denna tråd nu då den börjar bli lång och seg.
Nya tråden finns här:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1530924/drakens-akvarium-4?postId=19710915
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI