Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskarsjukdomar
Läst 719 ggr
elleeen
4/5/21, 9:55 PM

Bör jag lägga fisken i karantän för läkning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min ena ciklid blir konstant hackad och bort stött av mina andra ciklider. Den har fått ett stort sår på vänstersidan och även sår i ansiktet?
Hur ska jag göra med denna fisk? Bör jag lägga den i karantän för vidare läkning eller låta den vara kvar i akvariet?
Tacksam för svar och andra tips om vad som kan behövas göras!!


ellenlexen

Annons:
Draken
4/6/21, 12:24 PM
#1

Har du fler Sajica ciklider i karet ? Detta är en hane, och har du ett etablerat par i karet, så kommer den andra hanen inte ge sig fören denna är ihjälslagen.

Jag skulle sätta den i ett karantänakvarium för läkning , och sedan sälja eller skänka bort den.

Sajican är en mycket fredlig fisk annars, men den är parbildande, hanen i paret ser den andra hanen som ett hot och beter sig därefter. Man skall endast ha ett par i akvariumet om du inte har ett akvarium som är mycket stort.

Vad har du för andra fiskar i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/7/21, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

#1: Jag köpte ett akvarium på 540L och fick med massor av fiskar. Jag har inte vetat vad detta är för slags fisk men de fiskar jag har i samma akvarium är 2 stycken röd ciklider, 3 eller fyra blå ciklider , tre stycken tilapia butterkoferi, en jack dempsey bland annat. Kan lägga en bild här under på resten utav fiskrna.


ellenlexen

elleeen
4/7/21, 2:42 PM
#3

Har några sajica ciklider. Det finns två små sajica ciklider i akveriet som alltid simmar med den utsatta, de jagar bort de stora fiskarna som biter honom. Har två stora fiksar som möjligtvis är två sajica hanar, dessa två är på och biter den andra stora hanen som jag nu lagt i karantän.


ellenlexen

Draken
4/7/21, 3:12 PM
#4

Försök skilj ut cikliderna så de går endast parvis. De flesta ciklider är parbildande och skall inte vara fler än 2.

Tilapian är en mycket aggressiv fisk, den behöver stor plats för att inte ta över hela akvariumet.

Vad jag annars tror mig kunna skilja ut är att du även har chokladciklider alternativt Nyckelhålciklider.

Du har en ljus uppe i högra hörnet på sista bilden. På formen ser det ut att kunna vara en Påfågelciklid.

Har du möjlighet att knäppa mer bilder där man ser fiskarna tydligare ? Blir lättare att hjälpa dig då :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/7/21, 11:29 PM
#5

Absolut, kan försöka ta lite bättre bilder imorgon, de verkar bli väldigt suddiga när man lägger ut de här tyvärr men jag testar igen imorgon


ellenlexen

TccT
4/8/21, 1:43 AM
#6

Herotilapia multispinosa, nyckelhålciklid. Ser ut som en eldbuk. Är det olika Gurami i burken oxå?

Annons:
elleeen
4/8/21, 1:35 PM
#7

#6: jag har faktiskt ingen aning, hon jag köpte akvariet av och fick fiskarna av hade inte så bra koll på vilka fiskar det var. Kommer lite fler bilder här som förhoppningsvis är tydligare


ellenlexen

elleeen
4/8/21, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#8

Här är förhoppningsvis lite tydligare bilder på några av de fiskar som finns i akvariet


ellenlexen

elleeen
4/8/21, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Den lilla är en zebraciklid, den svart vit randiga en tilapia butterkoferi, en eldbuk men den stora vet jag inte


ellenlexen

TccT
4/9/21, 2:18 PM
#10

Tänkte inte på att skriva i nån ordning förra inlägget.
#8 Flera har du väl koll på? Från vänster: Blå ciklid, Herotilapia multispinosa, A sajica, guldgurami, Nyckelhålciklid, Corydoras trilineatus och C aeneus.
#9 Han känns skum🤔

Draken
4/9/21, 2:25 PM
#11

#9: TccT har gett bra svar på de övriga och dessa 3 bilder är:

Bild 1 Zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) hanne.
Bild 2 Eldbuk (Torichthys meeki) Osäker på kön, men trolig hanne om man tittar på färgen.

Bild 3 är en ung Zebraciklid

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 4/10/21, 12:30 PM av Draken
TccT
4/9/21, 6:43 PM
#12

#8 Glömde nr5 Rödciklid ser jag men den hade du ju koll på ändå.
#11 Funderar på om det kan finnas sajica i den stora zebrahanen. Det jag menade med att han känns skum.

elleeen
4/10/21, 6:35 AM
#13

Tack så mycket, nu har jag lite mer koll på vad det är för fiskar jag har🥰


ellenlexen

Annons:
Draken
4/10/21, 12:23 PM
#14

#12: Det är mycket möjligt. Du tänker på de röda och gula inslagen ?

Zebra och Sajica korsar sig, det vet vi ju. Men de svaga röda inslagen i främst stjärtfenan förvirrar mig lite dock. Zebrahonorna har ju rött på kroppen men inte hanarna.

Kan det vara en korsning med Gul Zebraciklid ?

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1466483/gul-zebraciklid

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 4/10/21, 12:31 PM av Draken
TccT
4/10/21, 7:29 PM
#15

Om den inte är ren borde det vara sajica som är i samma akvarium. Han är fin iaf. Kanske är en kille som vill vara lite finare än dom andra😁

elleeen
4/10/21, 10:06 PM
#16

Det är säkert en blandning mellan de ni säger, har två stycken sådana som är lika dana , de måste vara någon slaga blandning på de två😊


ellenlexen

Draken
4/11/21, 11:35 AM
#17

#15: Ja han är jättefin, det håller jag med om :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/12/21, 1:37 PM
#18

funderar på att sälja den stora hannen som troligtvis är en blandning då han är extremt aggressiv v mot de andra fiskarna. Han biter, hackar och jagar alla de andra fiskarna så många har fått sår i ansiktet. Kan man sälja en sådan hanne eller hur ska jag göra?


ellenlexen

TccT
4/12/21, 2:12 PM
#19

#18 Fiskar, eller andra djur, som är korsningar eller osäker på ska man inte sälja. Kan ju finnas flera korsade då som ser rätt ut om man inte tittar väldigt noga eller kanske inte upptäcks förrän på deras yngel t ex, förhoppningsvis. Om dom korsas vidare är inte bra men hemma kan man ha om man råkat få. Risken att arten kan blir "förstörd" vore synd. Den som köper kanske inte är så noga och säljer yngel. Så tycker iaf jag. Låter som att man ev får ta bort den tråkigt nog

elleeen
4/12/21, 7:15 PM
#20

Uppdatering av den skadade fisken!

Den skadade Sajicacikliden har nu flyttat till en jag känner då vi testade flytta tillbaka den till mitt stora akvarium. De andra hannarna gick till attack direkt och fisken blev åter igen väldigt skadad. Personen han är hos nu kan mycket om fiskar och får hoppas at han läker och mår bättre där.


ellenlexen

Annons:
Draken
4/13/21, 11:29 AM
#21

#20: Hoppas att han får det bättre där, så inte de andra fiskarna hackar på honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/13/21, 9:35 PM
#22

Han klickade bra ihop med de nya fiskkompisarna men blev mer sjuk under natten. Vi fick idag tyvärr avliva min fina fisk och vi får hoppas att har det bättre nu:´(


ellenlexen

Draken
4/14/21, 11:45 AM
#23

Beklagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/14/21, 10:06 PM
#24

nu slipper han lida, han var en mycket fin fisk men han har det bättre nu


ellenlexen

Upp till toppen
Annons: