Annons:
Etiketterallmäntnybörjarhörnan
Läst 162 ggr
M
3/26/21, 11:05 PM

Ny på fisk-fronten

Hejsan
jag har funderat på att skaffa akvariefisk/ar men efter att ha läst lite här på iFokus så känner jag att det är mycket jag inte vet än och känner mig nu istället lite osäker men tänker att ni kanske kan hjälpa mig med lite funderingar jag har!?

  1. Akvarie
    Hur mycket plats behöver olika storlekar/sorter på fiskar generellt? Det beror förstås på vilken/vilka fiskar en har men om jag kunde få något exempel som ger en uppfattning…

  2. ''Nybörjarfiskar''
    Skulle vilja ha tips på bra ''nybörjarfiskar''!
    Självklart ska jag se till att även en lätt-skött fisk får det så bra som möjligt, frågan gäller bara rent erfarenhetsmässigt och vad som är rimligt att börja med.

  3. Värme, kyla, ljus, reningssystem, etc
    Vad mer än fisk, akvarie och eventuella växter vill fiskarna ha?

  4. Mat
    Äter de flesta fiskar fiskmat från djuraffären eller kan man ge dem något annat som är bra för dem?

  5. Övrigt…
    Har ni andra tips ni vill dela med er av om något man ofta missar i början eller bara råd och allt som rör fiskar så tar jag tacksamt emot det med!

Vänligen
Niki

(tillägg: saltvattenfiskar och koraller intresserar mig mycket. Ska jag sätta mig in i det och starta där eller är det bäst att börja med sötvatten?)

  • Redigerat 3/26/21, 11:23 PM av monockla
Annons:
Nephi
3/27/21, 11:37 AM
#1

Välkommen hit!
Vad roligt att du funderar på att skaffa ditt första akvarium!
Ska försöka svara på dina frågor så gott det går :)

Saltvatten har jag ingen koll på så jag kan bara svara i sötvattensväg när det gäller fisk och tillbehör.

  1. Akvarium beror helt på hur stor plats du har hemma och hur mycket du är villig att lägga på det. Rekommenderar minst 100-150L om du har plats, det bör ge dig möjlighet att kunna välja ibland dem flesta av dem vanligaste akvarium fiskarna.
    Dessutom är ett stort akvarium lättare än ett litet att ha hand om och få balans i 😉

  2. Här kan jag absolut inte rekommendera de vanligaste "nybörjar fiskarna", så som Molly, Platy, Guppy och Svärdbärare. Dem är alla tyvärr helt sönderavlade i dagsläget och ger lätt en besvikelse så dem från butiker ofta är uppfödda med så mycket mediciner i kroppen att dem bara överlever några veckor efter dem flyttat hem. Får du dock tag på dem privat så är dem utmärkta nybörjar fiskar.
    Annars är ett stim tetror väldigt trevliga och rätt så tåliga, samma sak med pansarmalar. Men tänk på att ett stim bör vara minst 6 likadana individer helst 10 eller fler.

  3. Ett bra filter behövs! Jag köper gärna en storlek större än vad som rekommenderas till akvariet jag har, så i mitt 70L har jag en pump som är för ett 150L.
    Beroende på hur varmt du har hemma så kan en doppvärmare behövas.
    Belysning behövs för växternas skull, men vilken beror på akvarium.
    CO2 system är rätt roligt att ha om man har många växter men absolut inget måste utan mer en lyx pryl för den som älskar akvarium växter.
    Något typ av hävert system för att tömma och fylla vatten är guld värt i att spara på ryggen men inget måste.

  4. Mat beror helt på fisk, men dem flesta äter flingor eller pellets från akvariebutiken. Dem flesta äter även gärna fryst eller levande vita mygg och artemia.

  5. Dropptester! Dem kan rädda dig och dina fiskar om något håller på att gå snett! Vanligaste anledningen till att fiskar inte mår bra är att något inte stämmer med vattenkvalitén, med dropptester kan du kolla alla dem vanligaste problemen med vattenkvaliteten.

Viktigaste av allt, skynda långsamt! Tålamod kommer vara din bästa vän i denna hobbyn.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
3/27/21, 12:24 PM
#2

Du har fått jättebra svar av Nephi, så där har jag inget att tillägga.

När det gäller saltvatten, så rekommenderar jag det inte om du aldrig har haft akvarium tidigare. Saltvatten är riktigt snyggt och det är mäktigt med ett "korallrev" i vardagsrummet, men det är väldigt dyrt och det tar lång tid att få igång det riktigt.

Skall man ha saltvatten så måste man införskaffa massa saker redan innan man kan starta upp akvariumet, om man inte får tag på ett komplett begagnat.
Bara tekniken är jättedyr, sand och sten är också jättedyrt. Sen tillkommer fiskarna också.

Nu var jag jättenegativ , men det var med flit. Ett saltvattensakarium är så himla snyggt. När akvariumet är igång så är det inte så mycket dyrare än ett sötvattensakvarium, förutom vissa fiskar som kostar multum.

Har du tid och pengar, så visst kan du starta upp ett saltvattenkar, så länge du är medveten om kostnaden.
Jag har haft saltvatten, det var på 540 liter och det var riktigt snyggt, men sen kraschade det, och jag förlorade fisk och koraller för tusentals kronor, så jag hade inte möjlighet att börja om med det.

Om du kommer på att du skall starta ett saltvattenskar, så läs på ordentligt innan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
3/27/21, 1:57 PM
#3

Har du fler frågor och funderingar så fråga på! Vi hjälper dig gärna så mycket vi kan 😊

Om du hittar något akvarium du gillar så kan vi hjälpa dig med förslag på fisk som passar storleksmässigt, eller om du hittar en fisk du gillar kan vi föreslå storlek på akvarium, arter som går ihop med dem samt växter och andra tillbehör.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 3/27/21, 2:02 PM av Nephi
Dagnykatt
3/27/21, 7:46 PM
#4

Jag vill också tillägga att man förutom fiskmat även kan ge kokta grönsaker en gång i veckan. T.ex morot, broccoli, potatis, gurka, gröna ärter utan skal etc. Man kokar (inte gurkan) och trycker sen igenom typ en tesked så att de sjunker. Sen får man plocka upp resterna dagen efter, så inte vattnet blir dåligt.

Upp till toppen
Annons: