Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 335 ggr
Ramspe
2021-03-18, 09:16

Hur krävande är dvärgkulfiskar?

Jag har funderat på det där med dvärgkulfiskar eftersom de verkar ha sådana personligheter och väldigt intellegenta. Jag har koll på att de kräver levande föda och så, men det kan man väl lösa om man skulle ha ett mindre kar på ca 30 l med snäckor och räkor. Men hur krävande är de annars? Det grisar ner en del har jag hört och är känsliga för nitrit pga att de saknar fjäll, men det löser man väl med att göra vattenbyten regelbundet? Är de krävande på något annat sätt?

Annons:
Nephi
2021-03-18, 09:53

Upplever dem inte som särskilt krävande ☺️

Har 5st i ett hexa 60, byter 30-40% vatten en gång i veckan.
Mina äter helst levande vita mygg men även körsbärs räkor och små snäckor går ned som mellanmål. Även Vibra bites kan gå ned om jag inte haft mygg hemma på ett tag. Tycker det svåraste är att få dem att äta ordentligt när jag inte har möjlighet att köpa hem mygg.

Tänk på att dem är stimfiskar och helst går i grupper, minst 6st med 10L vatten per fisk är rekommenderat. Dem vill även ha val inrett med många gömställen och helst sandbotten då dem kan dyka och gräva ned sig om dem blir skrämda 😉

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Ramspe
2021-03-18, 10:49

Så bra, då kanske de är nåt för mig. Har ett 54 liters som jag planerar att göra om och tänkte då ha det väl planerat med sand och mycket växter, så dvärgkulfiskar verkar passa. Men som foder skulle det väl räcka om man har ett lite snäck och räk kar och om man kanske kompletterar med frysfoder (om de skulle äta det). Hur många fiskar bör man ha i ett 54 liters kar?

Nephi
2021-03-18, 11:00

#2: 5st i ett 54L kan fungera ☺️ Se till att skaffa dem alla samtidigt för att undvika bråk om revir

Mina äter inte fryst, men förhoppningsvis kan det fungera för dig. Kolla med butiken vad dem ätit där :)

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2021-03-19, 09:45

Har heller inte upplevt dem som speciellt krävande, annat än maten som sagt.
Har du tur så äter de fryst mat :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: