Annons:
Etikettallmänt
Läst 261 ggr
Dagnykatt
2021-02-11 22:29

Fiskar, fenor och missbildningar

Jag satt och studerade några av mina platy-yngel som börjar vara uppemot 2 cm, så nu ser man dem bättre. Märkte att en (vi kan kalla honon Holger) simmar "lite gungigare" och såg då att han bara har en fena/arm på ena sidan kroppen. Holger saknar alltså en fena på andra sidan kroppen. Det verkar vara som en medfödd missbildning, helt slät på sidan där fenan skulle sitta. Verkar inte vara avsliten eller något sådant. Holger simmar bra och lika mycket som de andra, så jag tror inte att det går någon nöd på honom. Han äter bra och verkar helt "normal", lite sekunda bara.
Men jag undrar, har någon annan varit med om något liknande, att någon fisk skulle ha en medfödd defekt eller missbildning?

Annons:
Maleficum
2021-02-11 23:25
#1

Missbildningar händer, är ju så man bla fått fram alla Slöjstjärt. varianter och tex ballongmolly. Sen verkar ju vissa arter vara mer "utsatta" för missbildningar än andra.

Kan inte komma på nu om jag råkat ut för någon speciell missbildning men det kan ha hänt fast att ynglen då inte klarat sig då ynglen får gå kvar i akvarierna de föds i tillsammans med övriga fiskar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-02-12 14:38
#2

#0: Just levandefödare är väldigt hårt odlade, så det är ganska vanligt med missbildningar på dem. Har dock inte varit med om att de har saknat fenor, det är ingenting jag har sett. Men det kan ha blivit men de inte har överlevt.
Det är samma sak här som i inlägget ovan. Ynglen föds i karet där mamman bor.

Jag har sett ganska ofta att yngel som föds har krökt ryggrad. Det är en ganska vanlig defekt hos både Guppy och Platy.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-12 14:40 av Draken
Ramspe
2021-03-16 11:55
#3

Själv har jag haft en krökryggad Guppy, vilket som Draken sa, verkar vara vanligt. Något som är lite ovanligare tror jag är en enögd kardinal tetra. Jag vet dock inte om det var en medfödd missbildning då den var så när jag köpte den. Har också ett vagt minne om att jag såg en utstött enögd Kardinaltetra när jag var lite, men jag kanske misstar mig.

Upp till toppen
Annons: