Annons:
Läst 227 ggr
C
2021-01-11, 16:01

Medicinering nytt akvarium

Då vart det så att mina små Otosar visar symptom i form av små vita prickar, vet att stället jag införskaffat dem precis upptäckt problem med Sammet/vita prick. Har köpt eSHa EXIT och undrar lite hur jag bör gå till väga. Akvariet är uppstartat för en vecka sedan.

1. skulle nog gjort ett delvattenbyte idag, ska jag hoppa över det och vänta till efter? (Inte överdrivet skräpigt.
  2. Har höjt temperaturen så mycket jag vågar, tror att det kommer hamna på runt 28 g (var 25 innan).
  3. Salt? Har men är osäker på om jag bör använda det alls. Det lutar mer mot Sammetsjuka än vita prick.
Annons:
Silvestris
2021-01-11, 18:14
  1. Det är bäst att göra ett delvattenbyte innan medicinering påbörjas.
  2. Varför har du höjt temperaturen? Generellt sett snabbar man på patogeners livscykel på det viset.
  3. Medicinerar du behöver dununge använda salt. Vad jag förstått väljer man antingen eller.
5ara
2021-01-11, 20:47

Så tråkigt att fiskarna blivit dåliga. Hoppas att medicinen hjälper.

Jag instämmer med #1:

1) Om det är dags för vattenbyte snart är det bra att göra det innan.

2) När du medicinerar med EXIT behöver du inte höja temperaturen. Det gör man ifall man försöker behandla med salt. Två olika behandlingsmetoder.

3) Nej, du behöver inte tillsätta salt för du behandlar med EXIT. Mig veterligen behövs varken salt eller höjd temperatur för att det ska fungera.

Fick du inte med en instruktion till medicinen?

C
2021-01-12, 23:02

Uppdatering!

Tack för svar! Höjde temp pga att jag läst det, men som ni säger så är det nog i samband med saltning och jag har helt enkelt blandat ihop det. Har sänkt temp igen.

Jodå, medicinen kom med beskrivning som jag också läste noga. Enligt eSHa EXIT var vattenbyte inte nödvändigt innan och eftersom då mitt kar är så nystartat blev jag osäker. Men jag lät det vara då det inte var speciellt skitet och nystartat för en vecka sedan.

Har inte saltat ;)

Hur som haver, fiskarna är pigga, äter och jag tror mig se en förbättring! Håller tummarna att det fortsätter så 👍🏼

5ara
2021-01-13, 08:22

Ett nytt akvarium ansamlas det gärna ammonium i och i nästa steg nitrit. Därför är det väldigt bra att göra regelbundna vattenbyten redan från början. Nu antar jag att du bara skjuter upp det tills efter medicineringen men det finns ingen som helst anledning att inte byta vatten i ett nystartat akvarium. Att inte göra det ökar bara risken för en ännu värre nitritspik längre fram. Kan vara bra att veta 🙂

Håller tummarna för att fiskarna fortsätter att bli bättre!!!

C
2021-01-13, 22:30

Stämmer bra! Tänker göra ett vattenbyte och även tillsätta mer easystart (då ja inte har tillgång till akvariemojs från annat kar ;) ) så fort det är färdigmedicinerat! Fiskarna mår bra idag också, glada över att tempen är tillbaka till det normala. Tack för tipsen i alla fall! Då är jag mer förberedd till nästa gång (som vi hoppas inte blir av).

5ara
2021-01-14, 08:56

Härligt att de mår bra! Har medicinen redan gett effekt på sjukdomen?

Nä, nu håller vi tummarna för att du klarar dig undan fler sjukdomar 🙂

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-01-14, 12:20

#5: Vad skönt att de mår bra nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C
2021-01-15, 22:11

Yep! Lyckades se symptomen så tidigt tror jag att det aldrig hann bli så mycket av det, fortsätter såklart hålla koll så att inget dyker upp igen. Gjort vattenbyte idag, alla nöjda och glada :)

Draknästets_Reptiler
2021-01-16, 11:52

Du har inte några bilder att visa 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C
2021-01-16, 20:29
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jodå! ;)

5ara
2021-01-17, 09:39

Ottosar är ju sååå söta!!! Fint akvarium 🙂

Draknästets_Reptiler
2021-01-19, 09:36

#10: Snyggt, väldigt stilrent …Me like….😁 Ottosar är de absolut trevligaste algätarna bland fiskarna. Effektiva som bara den och hur söta som helst 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

C
2021-01-19, 18:25

Tackar tackar! Fick lite hjälp av en erfaren vän med scapen, så kan inte ta åt mig äran där! ;) Bara att hålla med, är stormförtjust 🥰 De har börjat fatta var maten hamnar, idag radade de upp sig så fint och tog tur på alg-wafern 👍🏼

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-01-19, 20:38

De brukar fatta ganska snabbt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: