Akvarium bygga
Jag undrar vart man kan köpa silikon till akvarium? đ€ Finns nĂ€r jag googlade pĂ„ biltema typ funkar den? đ€ Art. nr: 000154
( Ellrose Hamsteruppfödning)
#0 Du ska köpa silikon utan "anti-mögel-medel" i (dvs. inte sÄnt som Àr till för badrum t.ex.). Det brukar stÄ att den Àr lÀmplig för akvarium eller vara en bild pÄ ett akvarium pÄ. Du kan köpa sÄdan silikon i ex. zoobutiker (ofta dyrare dock) eller i vanliga "bygghandlar" och dylikt. (Hittar inte vilken du menar pÄ Biltemas hemsida, sÄ kan inte svara pÄ om just den fungerar).
Det finns lite överallt. SÄ lÀnge det Àr ett cyanoakrylat sÄ funkar det. Det fÄr inte vara antimögelmedel i för dÄ klarar sig inte fiskarna. Jula t ex har ett
Jag har anvÀnt det frÄn Jula. Fungerar klockrent =)
Det var julas jag menade. đ SĂ„ den funkar att bygga med om man gör ordentligt och tĂ€tt.
Om man ska bygga ett akvarium pĂ„ 80x50x50 samt ett pĂ„ 30x30x30 tror ni 1-2 tuber rĂ€cker dĂ„? đ€ Glas har jag kollat pĂ„, visst lĂ€r vanligt fönster glas funka lite tjockare bara?
Ta reda pÄ hur tjockt glaset behöver vara för att hÄlla vattnet kvar. Det Àr ganska stor press utÄt av vattnet. Ju större kar desto tjockare glas behövs.
Det Àr ju inte sÄ roligt om karet spricker för att glaset Àr för tunt.
Till 30x30x30 kuben funkar det med 4 mm glas, till det andra pÄ 200 liter bör du ha 8 mm glas. Detta Àr givetvis förutsatt att du ha tÀnkt ha dom vattenfyllda. Om det Àr till hamstrar, eller liknande, sÄ vet jag inte vad som Àr lÀmpligt. à tgÄngen pÄ silikon har jag dock ingen koll pÄ tyvÀrr.
Ju större akvarium ju tjockare glas.
NÀr jag tog isÀr och limmade mitt 40 liters (typ hundra Är sedan ;) ) sÄ tror jag det gick Ät drygt en halv tub med silikon
Hej, nĂ„gon som man skulle kunna fĂ„ boll lite med angĂ„ende bygge av akvarium. đ Hur man ska tĂ€nka mm med glaset, silikon ihopĂ€ttning mm. đ Jag tĂ€nkte ska man bygga lĂ€r man vĂ€l göra typ sidoglasen lite kortare för att dom skada gĂ„ in mellan fram och bak glaset? đ€ SĂ„ finns det nĂ„gon som jag kan bolla med skicka gĂ€rna ett meddelande. đ
TyvÀrr har jag inte sÀrskilt mycket att bidra med i frÄgan men det finns gott om videos pÄ youtube om hur man gör. HÀr Àr en till exempel: https://m.youtube.com/watch?v=HSKIT2OLOYQ Nu nÀr det Àr till hamstrar har du ju ocksÄ möjligheten att anvÀnda lite mer lÀttarbetade material som exempelvis melanin-skivor och sen bara ha en sida i glas. Borde bli enklare att bygga tÀnker jag. HÀr Àr ett exempel pÄ en som bygger en sÄn hamsterbur: https://m.youtube.com/watch?v=ZuYGvaW9L0Y
#10 tyvĂ€rr skulle den buren med trĂ€ bli uppĂ€ten typ direkt đ Honan som ska fĂ„ akvarium har tuggat sönder 3 TrĂ€hus, hjul och början pĂ„ sin bur đ SĂ„ ett akvarium med aluminiumprofiler i Ă€r nog det som behövs
Om du behöver aluminiumprofiler sÄ Àr det nog absolut smidigast att hitta ett begagnat akvarium med det. För din del gör det inte heller nÄgot om det inte Àr helt tÀtt. Har du FB? Tycker det finns mÀngder med begagnade aluminium-kar till salu och du kan ju Àven lÀgga upp en sökes annons dÀr du skriver att det Àr till hamster och inte behöver vara rÀtt :)
Jag har lagt upp pĂ„ Facebook, Ă€r med i nĂ„gra akvarie grupper mm. Men hittar man nĂ„got Ă€r det antingen stort pĂ„ 150 cm i lĂ€ngd, för litet pĂ„ 40-50 cm i lĂ€ngd eller i Kina typ lĂ„ngt ifrĂ„n mig. đ Jag har nu hört av mig till glasmĂ€stare hĂ€r dĂ€r jag bor. đ Behöver ju inte vara att alla sidor botten mm Ă€r i helt rent glas. Utan det i botten kan ju vara missfĂ€rgat av nĂ„got mm. đ SĂ„ hoppas pĂ„ svar, lister kommersiella sitta i akvariumet inte utanför, utan i för att inte huliganen i skall tugga pĂ„ silikonet. đ
#13 Aha, sÄ du ska fÀsta listerna inuti akvariet. Ja, det lÀr hon vÀl inte tugga sönder sÄ lÀtt ;)
Vad konstigt att du inte hittar nÄgra akvarier som Àr mellan 50 cm och 150 cm. SÄ knasigt!
Hoppas att du kommer pÄ en bra lösning pÄ det hela!
Kom precis pĂ„, mĂ„ste man ha just julas Akvarie silikon? đ€ Ska ju Ă€ndĂ„ inte vara vatten i och listen skyddar i. Och utanpĂ„ kommer en plastlist vara. TĂ€nkte vanlig universalsilikon som funkar pĂ„ glas lĂ€r kanske vara okej đ€
Som skrivits tidigare Ă€r det antimögel-medel i det vanliga silikonet och det har jag ju svĂ„rt att tro att det skulle vara bra för en hamster att komma i kontakt med men det Ă€r ju helt upp till dig đ
TĂ€nkte dĂ„ det inte kommer finnas nĂ„gon som helst chans att hamstern kommer Ă„t silikonet dĂ„ det sitter list i. đ En till frĂ„ga 90x45x45 /90x50x50 gills det som stort, mellan en litet akvarium? đ€ Hittat en glasfirma som kan hjĂ€lpa med glas och pĂ„ glaset som det Ă€r 8-10 cm stĂ„r det att det passar mellanstort akvarium.
FörstĂ„r precis hur du tĂ€nker men jag har mycket begrĂ€nsad erfarenhet av hamstrar sĂ„ huruvida den kan lyckas gnaga pĂ„ silikonet, trots att det Ă€r omöjligt, vĂ„gar jag inte sĂ€ga nĂ„got om. Det skulle jag kalla för ett mellanstort akvarium i alla fall đ mina 240 liters-kar Ă€r det 8 mm glas i och det du planerar att bygga Ă€r pĂ„ 180 - 225 liter. Men rent teoretiskt borde du kunna anvĂ€nda dig av tunnare glas dĂ„ ditt inte ska fyllas med vatten.
#17, vet inte vad du menar med 8-10 cm, menar du millimeter? DÄ du inte ska ha det till akvarium utan det Àr till din hamster sÄ rÀcker det med 4 mm glas. Jag bygger sjÀlv terrarium till mina möss och anvÀnder dÄ 4 mm glas.
90x 45x 45/ 90x 50x 50 rÀknas som mellan till stort, det första Àr mellan och det andra rÀknas som stort. I alla fall rÀknar jag det sÄ.
NÀr jag bygger sÄ sÀtter jag sidoglasen ovan pÄ botten plattan, kortsidorna innan för lÄng sidorna. SÄ om tex botten plattan Àr 90x 50, sÄ ska bak och fram sida vara 90x 49, 6- har alltsÄ tagit bort 4 millimeter pÄ höjden, kortsidorna ska dÄ vara 49,2x 49,6- hÀr har jag tagit bort 8 millimeter för fram och baksidan. Lycka till med byggandet.
Men vad bra att nÄgon som har koll pÄ att bygga akvarium som det inte ska vara vatten i hittade hit!!! Jag antog att hon menar 8-10 mm⊠och att köra pÄ lika tjockt glas till ett som ska fyllas med vatten kÀndes lite overkill tyckte jag. NÀr man bygger till fiskar ser man ju till att glasrutorna inte stÄr direkt mot varandra utan lÀgger lite tunt med silikon överallt. Gör man det Àven om det ska anvÀndas torrt?
#20, Jag Àr ingen erfaren byggare av glas, det jag gjort och Àndrat pÄ har i alla fall funkat för mig och mina möss.
Jag antar ocksÄ att hon menar millimeter men bÀst att frÄga sÄ det inte blir fel nÄgon stans.
Jag lÀgger en tunn strÀng mot glaset som ska vila mot ett annat glas, tycker det Àr lÀttare att foga ihop dom pÄ det viset, blir stabilare. Sen sÄ stryker jag pÄ en större mÀngd i hörnorna som jag fixar till lite snyggt med fingrarna, dÄ det inte Àr till akvarium kan jag ta hjÀlp av diskmedel och vatten för att slippa att silikonet fastnar pÄ fingrarna nÀr jag jobbar med det.
NĂ€r jag silikonat om akvarium fĂ„r jag vara mer försiktig, dĂ€r anvĂ€nder jag i stĂ€llet Ă€gg đ€Ș, för att slippa att silikonet fastnar pĂ„ fingrarna. Det Ă€r inte lika bra som diskmedel men mycket bĂ€ttre för fiskarna.
MÄste vara 8-10 mm som menas.
Jag har anvÀnt de storleken nÀr jag har byggt/silikonat om mindre akvarium.
#22 ja, den tjockleken ska man defenitivt anvÀnda om man ska bygga akvarium. Men ts ska ha det till sin hamster, alltsÄ inte som akvarium och dÄ funkar 4 mm alldeles utmÀrkt.
Gud mÄste varit trött haha. Jag menar 8-10 mm inte cm vÀldigt tjockt glas isÄfall haha.
Zombievarg75 skulle jag kunna skriva med dig via pm/ messenger typ?
Kolla ut med glaset pĂ„ glasfirmor hos mig blir jĂ€ttedyrt till det jag ska ha ca 1500-1800 kr för bara glaset. Men sĂ„g att det finns glasskivor pĂ„ Ikea pĂ„ ca 8-10 mm som borde funka. Ăr glasskivorna Malm, Hemnes och Nordli.
Ellrose det Àr helt okej om du vill skriva via pm.
Bara en tanke, blir bra mycket billigare, du kan ju köpa en Detolf. Dom finns nya p Ikea och begagnade lite överallt. MÄnga anvÀnder dom till sina hamstrar, Àven jag gjorde det innan jag gick helt över till mössen.
Detolf blir för stort pÄ lÀngden samt att jag gillar inte höjden och djupet, vill ha minst 45 dÄ jag har mycket spÄn i buren.
Jag skickar till dig pm.