Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2464 ggr
5ara
8/22/20, 11:47 AM

5aras Akvarietråd 3

Dags att börja på ny kula. Om någon är intresserad av de tidigare trådarna där det bland annat finns presentationer av några av mina akvarier hittas de här:

5aras Akvarietråd

5aras Akvarietråd 2

Annons:
5ara
8/22/20, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först ut blir mina gröna lasrar (CW009). De har fått ett eget kar där jag hoppas på att de så småningom ska få lust att leka. De gick först i ett något mindre men har nu flyttat över till det karet som antagligen kommer bli deras permanenta. Det är på 96 liter och ljuset är en LED-list från Akvarieimporten.se som jag kompletterat med en ”ljusdator” som gör det möjligt att simulera soluppgång och -nergång. Sammanlagt gav jag 600:- för både list och ”dator”. Anledningen är att de verkligen inte tycker om när ljuset slås på från helt släckt till full styrka direkt. De simmar runt hals över huvud och vet knappt var de ska göra av sig själva. Därför hoppas jag att den här programmerbara varianten ska göra att de trivs bättre. På bilden är ljusstyrkan 5% och det är den som uppgången inleds med. Innan dess är ljuset helt släckt. Likadant på kvällen; då är det 5% ett tag innan det släcks för natten.

5ara
8/22/20, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här ser det ut när ljusstyrkan nått 100%. Listen är bara på 10 W men jag tycker nog det funkar ändå. Personligen föredrar jag mer vitt ljus och jag hade helst bytt ut de blå och röda dioderna mot vita men det får duga. Tyvärr ser karet helt dött ut men bakom växterna och stenarna är det full aktivitet. I grottan går det även skymta några stycken. Funderar på ifall de skulle må bra av några mindre fiskar som håller sig vid ytan och signalerar att det inte finns något att vara rädd för. Vad tycker ni?

5ara
8/22/20, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dåligt ljus och dålig skärpa men så här ser det ut bakom växterna och stenarna. Full fart på de gröna i den ganska starka strömmen.

Draken
8/22/20, 5:04 PM
#4

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/22/20, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Tack; vad snäll du är :D känns skönt att höra när man känner sig en aning missnöjd. Förhoppningsvis tycket jag om det mer när växtligheten kommit igång lite mer. De små ancistrus-barnen kan numera tänka sig att äta lite algtablett men spirulinapulvret är klar favorit. Grönsaker är de fortfarande inte det minsta intresserade av. Som synes verkar det vara blandat med calico och röda; vissa av dom verkar sakna bruna fläckar. Jag har även försökt räkna dom och får det till 27-30 st. Känns som ett ganska lagom antal.

[peterhan]
8/22/20, 7:18 PM
#6

Smart med belysningen, mina räkor får panik när ljuset slår igång, Synd Juwels "solnedgång" till mitt 450 är svin dyrt ):

Annons:
5ara
8/23/20, 9:42 AM
#7

Ja, det verkar som en del påverkas mycket av hur ljuset tänds och/eller släcks. Det är ju väldigt onaturligt med ljus som slås på och av på det viset så det är väl inte så konstigt egentligen… Nä, Juwels egna programmerbara ramp är som sagt dyr! Då skulle jag nog hellre komplettera med typ en sån list som jag har köpt och fästa under en av plastluckorna. I så fall kan man låta den sköta soluppgång och -nedgång och när huvudrampen slår på kan den vara avstängd tills det är dags för solnedgång igen.

[peterhan]
8/23/20, 9:55 AM
#8

Jag får kolla den sidan. spirulinapulvret du ger dom, är det bara pulvret du har i? Mina yngel bor nästan på gurkan jag har i så det är en favorit här i alla fall. :)

5ara
8/23/20, 10:19 AM
#9

Ja, du kan ju kika på den. Finns säkert andra som har liknande lösningar också. Precis; det är ett pulver som jag häller i lite av i karet. Där virvlar det runt och verkar fastna på i stort sett alla ytor för ynglen blir väldigt aktiva och äter på allt i karet. Jag är skeptisk till gurka för det är så lite näring i det plus att den kan ha benägenhet att bli dålig så jag ger inte mina det. Mycket möjligt att de skulle gå med på att äta det.

[peterhan]
8/23/20, 10:30 AM
#10

Jag ska prova hälla i lite pulver o se vad som händer :)

gurkan är mest poppis när den blivit mjuk efter 5-6 timmar, annars gillar dom ju maltabletterna också naturligtvis.

5ara
8/23/20, 10:36 AM
#11

Ja, det verkar bra i alla fall; de är väldigt pigga och växer som bara den. Haha! Jag med min gurk-noja skulle knappt våga låta den ligga så länge i karet. Kanske skulle våga mig på att testa ändå; alltid gott för dom att ha något att gnaga på.

[peterhan]
8/23/20, 10:42 AM
#12

Dom verkar kunna ligga längre än man tror, mina bruna malar var precis lika, den är godast när man tycker den är gammal haha, men det är väl för att dom får i sig mer när den är mjuk på slutet :)

men jag ska faktiskt byta gurkan nu och lite vatten så jag ska testa lite pulver och se om dom blir glada :)

5ara
8/23/20, 10:59 AM
#13

Här är vatten redan bytt och pulver tillsatt men lite gurka ska jag nog våga mig på att stoppa i om en stund då ;)

Annons:
[peterhan]
8/23/20, 11:14 AM
#14

Första gurkan kanske inte blir så poppis när dom inte är van den, men sen kan du kolla skillnaden efter 1 timme och efter 5-6 timmar när den blivit lite mjuk :)

Sjunker pulvret? mitt la sig på ytan nu bara, men det kanske mixas med efter en stund. :)

5ara
8/23/20, 12:00 PM
#15

Hos mig flyter det först men ”vispas” ner i vattnet av pumpen. Kan tänka mig att det kan bli kvar uppe på ytan om det inte är så mycket ytrörelse. Jag har en minst sagt överdimensionerad pump i karet; upp till 400 l/tim i ett 30-liters akvarium så det blandas snabbt ner i vattnet. Har den dock inte ställd på högsta flöde men 200 l/tim pumpar den nog åtminstone och dessutom sitter den nära vattenytan. Ingen risk för syrebrist i det karet inte ;)

[peterhan]
8/23/20, 12:28 PM
#16

Då kyler det ju varma dagar också då, jag har lika på mitt 70l att det stryker ytan plus en slang som bubblar med syre i den hela :)

fluffis
8/23/20, 9:30 PM
#17

Vad smart med soluppgång och solnedgång. Och mysigt :) Snyggt akvarium!

5ara
8/24/20, 4:43 PM
#18

#17 Tack! Ja, de små gröna verkar uppskatta det och det är inte dumt att kunna ana något i akvariet istället för att det är helt kolsvart. Om jag förstått det rätt behövs det mer ljus än så för att fotosyntes ska kunna ske så det ska inte trigga alger trots att ljuset är på i många timmar.

[peterhan]
8/25/20, 3:34 PM
#19

5ara gillade dom gurka? Dom gillade pulvret här också dom små ynglen. Jag testade en potatis i stora karet och mina Elefantsnäckor sitter som klistrad på den :)

5ara
8/25/20, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jo, men det får man säga att dom gjorde :) gott för dom med lite variation. Kul att dina gillade pulvret dom med!

Annons:
[peterhan]
8/25/20, 7:35 PM
#21

Såg nån som hade en bild på oskalad gurka i tjocka skivor, men jag gör som du och skalar dom, det känns som det blir enklare för dom att nå det goda.

5ara
8/26/20, 9:50 AM
#22

#21 Ja, själva skalet lär de väl inte vara så intresserade av så om man orkar finns nog inget dåligt med att ta bort det :)

zombivarg75
8/28/20, 1:36 PM
#23

I "5aras akvarietråd" #196- finns en flyt växt vilken sort är det? Sen skulle jag vilja veta vad det är för sand du har i 240L karet där ynglerna går? Nu åter går jag till att läsa tråd nr 2 😉😃

5ara
8/28/20, 1:45 PM
#24

#23 Välkommen hit till min lilla hörna :) Flytväxten är Pistia Stratiotes även kallad musselblomma och vattensallad. I båda de karen som jag hade scalare-ynglen i så har jag JBL Sansibar Dark. Hojta gärna till ifall du undrar något mer!

5ara
8/28/20, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Igår kväll upptäckte jag att det var nitrit hos mina kära gröngölingar. Jag märkte att de var aning lugnare än de brukar och det var ju inte så konstigt. Nitriten låg på 0,8. Det blev så klart ett panikbyte av vatten på en gång igår och även ett till nu när jag kom hem. Kramade även i filtergojs från ett kar som är igång så jag tror att läget är under kontroll igen. Man får passa sig med nystartade kar! Det här är första gången som jag fått nitrit när jag haft i filtergojs vid uppstart. Jag tog inte så mycket gojs för det skitar ner en del i karet och det fick jag minsann sota för. Hur som helst är jag glad att jag upptäckte det i tid och efter vattenbytet igår har de betett sig alldeles som vanligt :) Bilden visar nitritnivån idag, efter vattenbytet, och som sagt är det så pass lite att fiskarna verkar helt oberörda.

[peterhan]
8/28/20, 3:07 PM
#26

Haha jag är nog blind på alla vis(är "lite" färgblind), ser ut som 0,3 i mina ögon :)

5ara
8/28/20, 3:26 PM
#27

#26 Ja, men det håller jag nästan med om, tycker det ser ut att vara strax under 0,3 till och med. Det var igår som det var 0,8 och då var det betydligt mer rött… Jag kommer givetvis hålla karet under sträng uppsikt det närmsta och antagligen får jag nog gå in och styra upp med något mer extra vattenbyte innan det är helt på banan igen. Trots att det är lite nitrit i vattnet fortfarande mår fiskarna som sagt bra. Min uppfattning är att de flesta, lite mer härdiga fiskar, klarar en nitritnivå på upp till 0,3 ppm ett kortare tag utan problem.

Annons:
[peterhan]
8/28/20, 3:35 PM
#28

Du löser ju det mesta så jag skulle bli förvånad om det inte blev bra :)

måste komma ihåg att köpa sån test du har och kolla mitt, ska fixa lite kalksten jag fick tag i ikväll och in med mer växter i hopp om att alger försvinner och elefantsnäckorna mår bra, plus lite bonus för räkorna som kommer ha fler ställen att gömma sig ibland växterna :)

zombivarg75
8/28/20, 8:21 PM
#29

#24, tack för infon och självklart frågar jag om jag undrar något mer. Är snart klar med denna tråden och ska börja läsa din räktråd, vilket jag ser fram emot. Funderar nämligen själv på att, längre fram, skaffa ett räkakvarium. Så ska bli roligt att läsa den tråden och lära mig mer om räkor.

5ara
8/29/20, 8:06 AM
#30

Räkor är verkligen kul tycker jag! Nu har jag dessvärre riktat in mig på två lite knepigare sorter, har inga vanliga, lite enklare Neos men du kanske kan få ut något av det ändå :)

  • Redigerat 9/7/20, 10:39 AM av 5ara
zombivarg75
8/29/20, 8:43 AM
#31

#30 det får jag garanterat. Finns alltid mer och nya saker att lära sig, även om man redan hållit på med akvarium i många år. Tycker det är lika rolig varje gång jag startar upp nytt akvarium.

5ara
9/7/20, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Ancistrus-ynglen växer på bra och numera har de fått en mer vuxen smak vad gäller mat; både broccoli och ärtor är jättegott nu för tiden!

  • Redigerat 9/7/20, 11:45 PM av 5ara
5ara
9/7/20, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Gällande mina scalare-yngel är sex stycken sålda så jag har bara två kvar här hemma nu för tiden. Då de var så lättsålda klurar jag på om jag ska flytta Larsa och Aloy till ett eget kar och låta dom dra upp en kull… Vet dock inte om jag är så sugen på att kläcka artemia stup i kvarten så här pass snart igen.

zombivarg75
9/7/20, 11:05 AM
#34

Så roligt att det gått så bra att sälja scalare-ynglena. Dina yngel ser så fina ut så det är ju inget som förvånar mig. Såg ett gäng sorgligt uppföda yngel för några dagar sedan i en affär, där va inte en enda fena som va rak och fin. Begriper mig inte på folk som avlar fast dom inte har plats till ynglena, sorgligt.

Annons:
Maleficum
9/7/20, 11:13 AM
#35

Förstår ditt dilemma, mycket jobb med yngel men så roligt att få följa deras utveckling!
Dem blir verkligen superfina både i färg och form!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
9/7/20, 11:15 AM
#36

#34 Nä, det finns en hel del sorgliga små scalarer man kan se i butiker tycker jag. Jag gissar att de är massproducerade i någon scalare-fabrik i typ Asien. Om man ser på mamman till dessa trodde jag att hon bar på någon konstig dvärg-gen för hon är så liten men det verkar snarare som att hon har fått för lite mat när hon var yngel så hon hann inte växa klart innan hon började leka. Hennes yngel växer i alla fall helt normalt, inte en enda har varit liten till storleken.

#35 Precis; det är ju väldigt kul men eftersom det inte går att tjäna något på dom direkt blir det ju bäst om man tycker att alla stegen av deras uppväxt är roliga. Annars hade man ju kunnat se artemia-kläckningen som ett jobb liksom.

5ara
9/7/20, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Woho! Nu när det var dags för vattenbyte hos de gröna lasrarna upptäckte jag att de har lekt 😀 jag hittar inte mer än typ sex ägg och de ser inte särskilt befruktade ut men alltid något.

Det verkar allt som att de gillar att bo i eget kar och ha soluppgång och -nedgång. Så förvånad jag blev! Jag som hade plan på att så småningom sänka temperaturen ett par grader och ge lite levande för att försöka få igång dom men det behövdes visst inte.

  • Redigerat 9/7/20, 6:40 PM av 5ara
zombivarg75
9/7/20, 8:12 PM
#38

Wow, grattis, även om dom kanske inte är befruktade. Vi får hålla tummarna till nästa gång i så fall ❤

fluffis
9/8/20, 4:39 AM
#39

Dina skalarer är verkligen fina!

Låter spännande med ägg hos lasrarna. Heja heja :)

Draken
9/8/20, 1:51 PM
#40

Scalarena är så himla snygga. Långa, fina och raka fenor. <3

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/8/20, 2:52 PM
#41

#39 #40 Tack snälla ni! Jättekul att höra så klart!

Imorse såg det ut att bara vara två ägg kvar hos lasrarna så den där ”breeding boxen” jag tänkt köpa ett tag får jag nog allt ta och beställa ifall jag vill kunna få några bebis-lasrar i framtiden…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
5ara
9/11/20, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Åh, vilka bra algätare Ancistrus är… eller inte. Söta är de i alla fall och växer bra! Tror nästan de börjar närma sig 3 cm i storlek så om någon månad eller så är de nog redo att flytta hemifrån. Föräldrarna lekte direkt efter att jag släppte tillbaka hanen i det större karet men det verkar som scalarerna ”städade undan” de ynglen på en gång när de kom ut ur grottan.

Jag har äntligen köpt yngelboxen som ska vara bra för pansarmalsägg men det verkar vara kört med de som de gröna lasrarna producerade. De fortsatte leka och jag tror nog att det blev ungefär 40 st ägg men alla har möglat. Segt! Cirkulationen har det inte varit några fel på; honorna hade satt dom där den är riktigt hög så jag antar att de antingen var obefruktade eller så är pH:t för högt. Vad tror ni?

Draken
9/11/20, 11:06 AM
#44

Ja men Ancistrus är ju jättebra algätare ….eller not 🤣

Troligtvis är de väl obefruktade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/11/20, 11:35 AM
#45

#44 Haha! Ja, det är ju nästan lite konstigt att de lyckats få benämningen algätare överhuvudtaget. Kiselalger tycker jag att de äter en del men i övrigt är det inte mycket enligt mig…

Ja, med tanke på att det var första leken känns det väl inte helt otroligt.

Draken
9/11/20, 11:43 AM
#46

Jag begriper inte hur de har lyckats få benämningen algätare, jag möjligen att de tar alger när de är små. Men det finns ingen latare fisk är en vuxen ancistrus😂

Hoppas på mer lek på dem, och gärna med befruktade ägg :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/13/20, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Lite bebislycka idag! Alla ägg möglade visst inte hos de gröna lasrarna. Tre små yngel visade sig när jag grejade lite i karet. Hoppas att de klarar sig!

Har slängt i lite räklingsmat och satt artemia på kläckning.

fluffis
9/14/20, 7:01 AM
#48

Wow, grattis! Så små och söta :)

Annons:
Maleficum
9/14/20, 11:45 AM
#49

Håller tummarna på att de klarar sig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
9/14/20, 3:32 PM
#50

Naaaww vilka sötnötar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/10/20, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#51

Någon mästare på att odla corys är jag tydligen inte men det känns ju roligt att de leker i alla fall. Av de gröna lasrarnas första lek blev det ett välmående yngel. Deras andra lek resulterade bara i alldeles mögliga ägg. När de lekte den tredje gången tog jag hand om två ägg och lade i yngelboxen. De som var kvar i akvariet möglade totalt men de två i boxen klarade sig uppenbarligen något bättre för de kläcktes igår trots allt ludd på äggen.

Ett av ynglen tog sig inte ur sin mögelboll så jag lekte barnmorska och hjälpte den ut ur ägget. Ska bli intressant att se ifall de klarar sig men oj, vad bökigt det är med ägg som möglar på det här viset.

På bilderna syns det lilla ynglets svans. När den inte klarat att ta sig ur ägget efter några timmar så hjälpte jag till.

Edit: kanske det även kan vara intressant att se ett corydorasyngel som precis kommit ut ur sitt ägg. Bifogar en bild på det ”nyförlösta” ynglet.

  • Redigerat 10/10/20, 1:06 PM av 5ara
5ara
10/10/20, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Ibland känner jag att jag är lite väl blödig. När ancistrusarnas förra kull slutade som scalare-mat tyckte jag att det kändes lite jobbigt. Därför lyfte jag över pappan och hans nuvarande kull till yngelkaret. Om det är lika många yngel som i den förra kullen jag sparade så har jag numera 60 st små ancistrus-barn som jag behöver hitta hem åt 🙈

Söta är de i alla fall! På bilden syns flera av de äldre ynglen och i grottan, med pappan, så är nästa omgång bebisar. Några har börjat komma ut ur grottan nu och en av dom sitter på glaset till vänster.

  • Redigerat 10/10/20, 12:41 PM av 5ara
5ara
10/10/20, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Bjuder även på en vuxen grön laser för att kompensera för de bleka och färglösa äggen och ynglen 😉

Draken
10/10/20, 1:25 PM
#54

Attans att du bor så långt borta. skulle gärna velat lägga beslag på ett gäng av ynglen ;)

Det var en liten en

Grön laser är jättefina.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/10/20, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#55

Åh, vad roligt det hade varit om ett gäng hade kunnat flytta till dig!

De är ganska underhållande; det är till exempel alltid en som bor i den icke fungerande sugproppen till värmaren men ibland vill fler vara med. Om man inte får plats där är det tydligen näst bäst att hålla till nedanför. Tyvärr väldigt dålig kvalitet på den ena bilden.

  • Redigerat 10/10/20, 3:10 PM av 5ara
Annons:
Draken
10/10/20, 4:05 PM
#56

Det är ganska typisk när man bor i Norrland. Det man mest av allt vill ha tag på, finns i Stockholm eller nedanför ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/10/20, 5:18 PM
#57

#56 Kan tänka mig det. Inte dåligt att du trots det fått ihop så fina fiskar och reptiler men jag misstänker att det krävts ett antal mil med bil för att lyckas…

fluffis
10/10/20, 9:25 PM
#58

Vilken härlig bild med ancistrusarna. Jättegulliga :)

Draken
10/11/20, 12:17 PM
#59

#57: Våran Arkenbutik tar hem det mesta, finns det hos leverantören, så tar de hem. Men Malawi köper jag alltid i Huddik som är 8 mil enkel resa. Så jo det blir några mil åt gången. Har också åkt Stockholm för att få tag på det jag vill ha, en gång har jag varit i Trollhättan, men då hade vi ett annat ärende i Göteborg, så då passade jag på ;)

Reptilerna köps av uppfödare, aldrig i butik. Men ja, det krävs nå¨gra mil, eller att man besöker någon närliggande mässa ;) Det finns alltid folk härifrån som åker neröver Stockholm till mässorna där, så då brukar jag använda dem som bud om jag inte kan åka själv. Brukar också beställa till vår mässa (som ormen jag får hem nu) men alla mässor är inställda i höst också. Vi har dock utlämning av förbeställda djur och foder i Sundsvall den dagen mässan skulle ha varit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/18/20, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

#59 Du har hittat bra lösningar på det mesta 😀👍

I det här karet har jag efter sommaren fått en del trådalger. Givetvis har jag försökt plantera in så mycket som möjligt i Sulawesi och lite verkar ju faktiskt tagit sig 🙂

Nu börjar det dock bli mer spännande här; polysperman verkar trivas fint och växer bra så nu kommer jag trappa upp ytterligare på både ljus och näring och hoppas på det bästa 🙈

I det här karet har det alltid funnits lite, lite cyano så jag känner mig en anings orolig över att den ska få övertaget. Hoppas att den inte gör det!

Känns som att mycket av mitt akvarie-intresse kretsar kring alger just nu…

  • Redigerat 10/18/20, 5:13 PM av 5ara
5ara
10/18/20, 5:10 PM
#61

Sen kan jag visst inte bestämma mig för vad jag ska ha för fiskar i det. Efter att de gröna lasrarna flyttade bor det bara tre unga scalarer och tre Ancistrus där i. Något mer vore kul att ha. En grupp med corydoras lär det väl bli åtminstone. Aeneus Black kanske kunde göra sig där i 🤔

  • Redigerat 10/18/20, 5:12 PM av 5ara
fluffis
10/19/20, 12:32 PM
#62

Tjusigt! Blir avundsjuk på din sand som ser så ren ut jämfört med min :) De svarta corydoraserna ser fina ut! För egen del tänker jag skaffa så ljusa som möjligt för att de ska synas i den mörka sanden :)

Annons:
5ara
10/19/20, 2:34 PM
#63

#62 Jag antar att det är tack vare sandsnäckorna den håller sig helt okej. Trodde faktiskt det skulle bli betydligt skitigare efter att corysarna flyttade… Med tanke på att du varken har sandsnäckor eller corys tycker jag inte att din botten är så farlig heller 🙂

Bra tänkt där med ljusa corys mot mörk sand! Duplicareusarna gör sig riktigt fint mot den i det andra karet med samma sand. Kanske det får bli någon mer lite ljusare sort 🤔

De gröna lasrarna var också riktigt snygga mot den så i yngelkaret som jag ska dra igång till deras bebisar kommer jag köra också köra Sansibar Dark. Själva avelsgruppen går numera på Råda sand och de är inte riktigt lika snygga med den…

fluffis
10/19/20, 3:44 PM
#64

Jag får ibland påminna mig själv om att sanden inte är svart svart fastän den heter dark :) Kan tänka mig att mörka corysar och lite skimrande (som tex grön laser) också ser snygga ut mot den mörka sanden :)

Bara för det så har jag precis tänkt lägga upp en bild på en skitig botten :)

5ara
10/19/20, 6:29 PM
#65

Ja, de gröna var riktigt snygg på den! Kanske jag skulle skaffa mig ett gäng golden stripe 🤔 haha! Undra om jag någonsin kommer lyckas bestämma mig?!

Trots din bild tyck jag fortfarande inte att det var så skitigt på bottnen med tanke på omständigheterna. Det blir alltid något/några områden där cirkulationen inte räcker till för att hålla rent. Under rötter, stenar och täta växter blir det alltid bös.

Draken
10/20/20, 10:26 AM
#66

#60: Det finns lösningar på det mesta 😉 Vi vill ha bort försäljningen av reptiler i butik, så både säljare och köpare sträcker sig ganska långt med frakt 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/26/20, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

De gröna ynglar av sig som bara den och ynglen överlever i mycket högre grad när de är i HOB-boxen än ute i akvariet. Jag antar att det beror på att de har lättare att hitta mat där i. Börjar bli dags att dra igång ett yngelkar då det verkar vara 30-40 st pigga yngel i lådan 🙂

  • Redigerat 10/26/20, 5:05 PM av 5ara
fluffis
10/26/20, 11:14 AM
#68

Grattis! Vad små och söta :)

Draken
10/26/20, 11:24 AM
#69

#67: Men vad roligt :D Och vilka sötnosar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
10/26/20, 11:41 AM
#70

#68, #69 Tack snälla ni! Det känns faktiskt riktigt kul att jag har fått kläm på hur jag ska göra för att äggen ska klara sig från mögel och att ynglen ska överleva 🙂 det hjälper säkert till att det är fler befruktade ägg än det var de första gångerna de lekte.

Draken
10/28/20, 10:09 AM
#71

Spännande. Håll oss gärna underrättade 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/29/20, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Nu har de 29 största laserbarnen flyttat till eget akvarium. Det blev (som nästan alltid för min del) en snabbstart med massa filtergojs och bara nerslängd inredning. Känns skönt att de nykläckta sandkornen slipper fara runt som flipperkulor på grund av de större ynglens framfart.

fluffis
10/30/20, 7:36 AM
#73

Det ser supermysigt ut ju! :) Hoppas de ska trivas :)

  • Redigerat 10/30/20, 7:37 AM av fluffis
Draken
10/30/20, 12:38 PM
#74

Ser ju jättetrevligt ut i akvariumet :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/1/20, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Ynglet från de de grönas första lek börjar bli ganska stort nu och vid gälarna har det kommit lite färg.

Strax bortanför det större ynglets huvud skymtar ett mindre yngel och ungefär i den storleken är de 28 andra som går i karet.

Draken
11/2/20, 11:21 AM
#76

😍🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
11/2/20, 12:14 PM
#77

Sötisar :)

5ara
11/10/20, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Idag flyttade mina sista tre scalare-yngel. Vad ska jag hitta på med det akvariet nu?

Funderar på ett gäng corydoras men sen då…

Dags för en kull scalarer till eller ska jag ha något annat?

Tre stycken Ancistrus går där i nu.

Kom mer än gärna med förslag! 🤗

Draken
11/11/20, 7:24 AM
#79

#78: Ett gäng Corysar, nåt stim och kanske någon dvärgciklid eller liknande skulle bli snyggt tror jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/11/20, 8:56 AM
#80

Åh, någon dvärgciklid kunde ju vara roligt! Frågan är vilken. Det får jag allt ta och klura på 🙂 Undra om det går få tag på fjärilar med lite kvalitet… Tack för din input Draken!

Skulle ju också kunna passa på att inreda det lite mer nu när det nästan är tomt. När jag drog igång det var det bara i med sand, en rot och lite växter.

Draken
11/11/20, 9:29 AM
#81

Ta inte ut roten bara, den är jättesnygg ;)

Massor med växter kan man med fördel ha med den combon (och många andra combos också)Hur snyggt skulle inte det bli då 🤩

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/11/20, 3:16 PM
#82

Nä, roten får vara kvar, den gillar jag men jag tycker hela inredningen känns för platt så det jag funderar på främst är väl att addera några snygga stenar och lite roligare växter så klart.

5ara
11/11/20, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Den här killen är inte smidig; om han inte är mobbare blir han mobbad. Får honom inte att funka ihop med någon annan Scalare. Dock har jag inte provat att sätta ihop honom med någon som jag är säker på att det är en hona. Kanske det skulle fungera…

Han har provat att vara ensam Scalare i 240 liters karet men trots att han var där minst ett par månader gömde han sig mest eller stod och stirrade in i filtermodulen. Han bodde med ancistrusar och corydoras så han var inte utsatt på något sätt. Efter ett tag fick han därför flytta typ en meter in i 120 liters karet istället. Där verkar han trivas bättre; han är pigg och nyfiken på klassiskt scalarevis. Kan jag fortsätta ha honom där i?

Av principskäl har jag aldrig scalarer mer än tillfälligt i så pass små kar men jag börjar nästan undra om det finns undantag från den regeln…

Annons:
Maleficum
11/11/20, 6:19 PM
#84

#83: Kan ju vara att han känner sig tryggare i det lite mindre karet. Jag anser att om man verkligen testat ha dem i större och med kompisar och inget av det funkar men han verkar piggare och gladare i ett mindre så behåll honom i det mindre! Uppenbarligen så mår han ju bättre där i (även om vi skulle tycka han borde trivas i ännu större kar).

Jag hade ju ett gäng kongotetror som bodde i mitt hallkar. Ganska långsmalt med bakgrund som tar bort en del simyta så jag tänkte att det skulle vara bättre för dem i sovrummet som har stor bottenyta på akvariet och då mycket simyta och plats (dock ungefär samma liter tal på karen) men där i gömde dem sig bara hela tiden! De trivdes inte alls! Efter de fick flytta tillbaka till hallen var de däremot pigga och framåt och nyfikna igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/11/20, 6:37 PM
#85

#84 Så skönt att höra att någon varit med om liknande! Stort tack för ditt svar!

Han skulle bo i 240 liters karet med ett nästan fullvuxet yngel från en tidigare kull. Han var lite småelak och retlig mot det andra och en dag så var det som att ”ynglet” fick nog och mobbaren blev istället den mobbade. Den andra fisken var verkligen inte nådig mot honom så då fick jag givetvis dela på dom.

Efter det fick han bo själv ett tag, vilket han inte heller trivdes med så då provade jag med en annan Scalare och den besvärlige herren tyckte inte om den nya heller utan jagade den som besatt så jag fick dela på dom efter några minuter.

Efter det fick han byta plats med ynglen som gick i 120:an och sen har han fått bli kvar där för det är det som har funkat bäst. Jag har inga fler scalarer att prova med nu för de etablerade paren vill jag ju inte dela på…

Det blir ju lite konstigt att köpa fler scalarer och sen antagligen vara tvungen att omplacera dom för att det inte funkar. Hur mycket ska man försöka?

Maleficum
11/11/20, 8:14 PM
#86

#85: Personligen hade jag nog låtit honom bo själv ett tag men om jag av nån anledning hade fått hem en garanterad hona så hade jag kanske testat hur det funka då men hade nog själv inte försökt leta upp nån bara för att. Även om de flesta scalarer kanske gillar en kompis kan det ju alltid finnas undantag.

Och att köpa hem för att testa och sen kanske behöva omplacera massa fiskar är ju inte så sjyst mot dem heller..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
11/12/20, 9:00 AM
#87

120 liter är väl absolut inget man rekomenderar till scalarer, men Scalarer ,både hanar och honor, kan bli ganska gramse på sina egna. Misstänker att din kille kanske har nåt/några år på nacken, han ser ut att vara fullvuxen ?

Eftersom du har provat alla andra möjligheter och det enda som fungerar är att ha honom själv i ett mindre akvarium, så skall du nog ha honom i ett mindre akvarium. Han verkar vara en enstöring. Jag skulle inte lägga ner tid och energi p att hitta en hona till honom han vill förmodligen inte ha någon ;)

Jag hade en hona för några år sedan, hon fick också bo ensam i ett mindre akvarium (tror det var något liknande i storlek). Hon var tvärelak på alla andra scalarer. Hon slog ihjäl 2 hannar och 1 ,eller om det var 2, honor. Hon fick flytta in med vinkeltetrorna, utan artfränder och det funkade jättebra med henne :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/12/20, 9:56 AM
#88

Tusen tack för era svar! Så snällt att ni orkar engagera er!

Nä, nu har han ju några år på nacken så det lär väl inte vara några tonårsfasoner. Han funkar med andra scalarer tills de börjar närma sig könsmognad, sen blir det bara tjafs… men som sagt; de senaste jag testat med vet jag ju inte ifall de var honor men någon av dom skulle kunna ha varit det.

Om han inte hade verkat trivas bättre i 120:an än i 240:an så hade han gärna fått gå i det.

Men då gör jag så att han får gå kvar i 120:an. Han verkar som sagt trivas bra med det och med tanke på antalet andra scalarer jag har, och har haft, så vore det väl inte så konstigt om jag stötte på ett undantag.

Draken
11/12/20, 1:39 PM
#89

Tror inte det går någon nöd på honom i 120 litern. Pensionärsboende för gamgubben 😋

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Moon AppleGrey
11/18/20, 10:27 PM
#90

#5: är spirulinapulvret en sort som är särskild för fiskar, eller är det som den vi människor äter?
Ursäkta dum fråga, men kan knappt något om akvariefiskar och tycker det är intressant att lära sig om. ^^


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
5ara
11/19/20, 8:37 AM
#91

#90 Kul att du hittade hit till min lilla hörna 😀

Jag köpte mitt spirulinapulver när jag ändå beställde andra grejer från en akvariebutik på nätet men jag har svårt att tro att det skulle skilja sig från människo-varianten på något sätt.

Moon AppleGrey
11/19/20, 9:26 AM
#92

#91: okej. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Draken
11/21/20, 12:43 PM
#93

#89: Hur är det med surgubben ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/21/20, 3:19 PM
#94

#89 Haha! Surgubben får än så länge bo kvar i 120:an och verkar trivas med livet 😉

5ara
11/21/20, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Nu bor det 20 st små guppys här också 🥰 Hoppas att de ska trivas och att de färgar ut och blir riktigt fina med tiden.

På rutan bakom så ser man vad som händer när ”städpatrullen” av scalarer försvinner. Tror jag får flytta ancistrushonan till ett annat akvarium istället.

  • Redigerat 11/22/20, 11:09 AM av 5ara
fluffis
11/22/20, 12:04 AM
#96

Åh, vad fina!

Maleficum
11/22/20, 9:41 AM
#97

Tjusiga Guppy! Ser ju inte ut att ha överdrivet långa fenor heller (iaf inte än så länge).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
11/22/20, 9:50 AM
#98

#97 Tack 😀 Jag tycker att dom är så gulliga! Ja, jag hoppas att fenorna fortsätter att hålla sig relativt små 🙂

Draken
11/22/20, 12:27 PM
#99

Jättefina Guppy.

Jo vill du inte att karet skall översvämmas av Ancistrus, så är det kanske bra att flytta en utav dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/26/20, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

De små gröna växer och växer 🥰 Tyvärr vägrar de ställa upp för fotografering så jag fick nöja mig med att filma dom lite idag och bilden är en skärmdump från filmen så kvaliteten är usel.

I bakgrunden syns det äldsta ynglet som färgat ut fint vid det här laget. Många av de yngre är också på gång och har fått metallblänk vid gälarna.

Jag har gjort ett relativt seriöst försök att räkna ynglen och jag får det till ungefär 80 st. På grund av platsbrist blir det inga black worms och svalare vattenbyten hos föräldrarna för tillfället. De får ta en lekpaus ett par månader, eller så, tills jag har mer plats igen.

5ara
11/26/20, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Pappa Ancistrus ligger snällt still när den nyfikna lilla guppy-pojken undersöker hans spröt med både ögon och mun. Dock visar han sitt missnöje genom att spänna ut sina gällock…

  • Redigerat 11/26/20, 6:14 PM av 5ara
fluffis
11/26/20, 10:06 PM
#102

Vilka fina gröna! Skönt att de växer. 80 är många! :)

Vilken gullig bild på Ancistrus och Guppy :)

Draken
11/27/20, 1:06 PM
#103

Det var många gröna :D

Tålmodig ancistrus

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/28/20, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Nu är mitt knäppaste projekt hittills i rullning; det finns väl bara ett vettigt sätt man kan utnyttja utrymmet mellan handfatet och toalettstolen på? 🤣

Uppstart är planerad till våren men jag har redan börjat samla ekgrenar och stenar. Här kommer jag göra mitt första seriösa scaping-försök. Ska bli jätteroligt! Karet är på ungefär 80 liter med helknasiga mått: H60,B35,D40.

De första växterna är redan beställda men de kommer få växa till sig i något annat kar tills det här dras igång. Bland annat kommer det vara vattenspikblad och Bucephalandra kedagang i det.

Vad gäller invånarna blir det antagligen någon typ av körsbärsräkor och Pseudomugil gertrudae. Inget är dock hugget i sten ännu.

Annons:
Maleficum
11/28/20, 1:41 PM
#105

#104: Det är supermysigt med akvarium inne i badrummet! Har själv i perioder haft akvarium i badrummet bredvid toan. Härligt att ha lite sällskap när man sitter där och filosoferar ;) Dessutom var det superbekvämt med vattenbyten (Speciellt då jag har en tvättställsdusch).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/28/20, 1:44 PM
#106

Låter toppen att du ger konceptet ”toalettakvarium” bra betyg 😀👍 ja, jag tycker vattenbytena borde bli smidiga med handfatet så pass nära.

fluffis
11/28/20, 11:45 PM
#107

Precis som du säger är det det enda vettiga man kan göra med det utrymmet! :)
Den fisken är jag också riktigt sugen på! :)

  • Redigerat 11/28/20, 11:46 PM av fluffis
5ara
11/29/20, 10:32 AM
#108

#107 Härligt att du instämmer 👍😀

Ja, visst är de fina?! 🤩 Dock har jag inte sett dom i verkligheten men förhoppningsvis är bilderna som finns på dom inte helt missvisande. Jag tycker någon av butikerna här i stan borde kunna ta hem ett gäng åt mig då flera leverantörer verkar ha dom i lager.

Draken
11/29/20, 12:22 PM
#109

Vilket kul projekt 😀 vad spännande det skall bli att följa detta 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/30/20, 9:13 AM
#110

#109 Ja, det känns riktigt kul! En av anledningarna är att det inte är ett av mina typiska ”hetsprojekt” där karet helst skulle varit igår.

Draken
11/30/20, 11:09 AM
#111

Du måste ju lägga upp projektet så vi får följa det 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 11/30/20, 11:09 AM av Draken
Annons:
5ara
11/30/20, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

En “scape box” har jag förstått är ett bra hjälpmedel så det blev kvällens pyssel. Inte snygg på något sätt men rätt mått har den i alla fall 🙂

Draken
12/1/20, 6:12 AM
#113

#112: Smart ide 😀👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
12/6/20, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Mitt scape-projekt går sakta framåt. Jag kom fram till att ekgrenar är för raka och tråkiga så jag kommer köra på Redmoor istället som det är några få grenar av än så länge.

Hela scapen ska ha mer höjd i bakkant och här i boxen får vanligt grus som mina föräldrar har liggande duga.

Vilket substrat jag ska ha kan jag inte riktigt bestämma mig för. Jag tror att jag vill ha något inert, som inte släpper ut någon näring och påverkar KH, men det får gärna ha förmåga att binda näringen jag kommer tillsätta och buffra den lite lagom långsamt. Den får inte heller falla sönder och bli dammig med tiden för jag vill inte behöva byta ut den efter ett tag.

Lutar nog åt Seachem Flourite men det finns inte i Sverige utan då får jag beställa från Aquasabi. Hade egentligen plan på att det skulle bli ett lite mindre kostsamt projekt men det ser det väl inte ut att bli…

Volymen kommer jag nog bygga med samma typ av lavastenar som jag använde i Sulawesi-akvariet och sen eventuellt svart Flourite ovanpå.

  • Redigerat 12/6/20, 10:06 AM av 5ara
Draken
12/6/20, 2:18 PM
#115

WOW tror det där kommer bli otroligt snyggt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
12/7/20, 12:30 PM
#116

Ser väldigt spännande ut! :)
Icke-kostsamt blir det aldrig :D

5ara
12/7/20, 2:06 PM
#117

#116 Nä, icke-kostsamt tre sig mer och mer som ett önsketänkande! Stannade till vid en zoo-butik på vägen hem idag. Egentligen skulle jag bara köpa hundmat men det följde visst med Redmoor för 400:- också 🙈

Draken
12/10/20, 2:31 PM
#118

Hihi …man skall inte tro att man kan gå in i en zoobutik och man ska "bara" köpa det eller det 😂 Det konststycket har jag aldrig lyckats med under alla dessa år 😜🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
12/13/20, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Mitt scape-projekt fortsätter att gå framåt i lugn takt. Börjar känna mig ganska nöjd med grundstommen.

Om någon undrar är det en skog jag försöker skapa och i mitten ska det vara en stig typ. Något mer träd ska eventuellt pusslas in men sen ska träet blötläggas och sjunka innan det börjar scapeas i själva karet.

5ara
12/13/20, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Mina små lasrar blir snabbt större och de börjar se mer vuxna ut. Nu har många av dom fått en antydan till rand på ryggen så de borde börja färga ut på allvar snart.

Håller tummarna för att de får bra färg! Har sett så många dassigt färgade gröna lasrar i butiker och om mina yngel skulle bli såna så läggs odlingsprojektet ner…

5ara
12/13/20, 9:58 AM
#121

#118 Nä, det verkar visst stört omöjligt 😅

hejkomochhjälpmig
12/13/20, 3:23 PM
#122

#119: Det där ser otroligt lovande ut! Tvärläckert! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig. :)

fluffis
12/13/20, 10:20 PM
#123

Ska bli spännande att se hur din skog blir! Ser jätteläckert ut än så länge :)

Trevligt att dina lasrar utvecklas bra :)

5ara
12/14/20, 8:57 AM
#124

Jag är själv nyfiken på hur det här ska bli! Som sagt har jag ingen erfarenhet alls av att scapea så det känns som att det här kan sluta lite hur som helst 😅

När det ska grejas i själva karet lär jag få väldigt bra tålamodsträning. Det är verkligen inte smidigt att göra något nere vid botten i det när den ytan är så pass liten i förhållande till höjden. En lång pincett lär jag åtminstone vara tvungen att införskaffa.

Egentligen hade det ju varit roligt med CO2 i karet så det hade gått att få en riktigt lummig grönska men det tror jag inte att jag orkar bry mig med utan det får bli lite av en halvdan skog.

  • Redigerat 12/14/20, 8:58 AM av 5ara
Draken
12/14/20, 4:09 PM
#125

#119: WOW Jäklar vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
12/14/20, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Guppys är de mest glupska och orädda fiskarna jag har haft hittills! Riktigt roliga filurer!

Kan det vara farligt för dom att äta av maten som är tänkt till ancistrusarna? Det är algtabletter och grönsaker det handlar om. De blir så tjocka av sitt frosseri att jag nästan blir orolig 🙈 att honorna blir större känns rimligt med tanke på att samtliga borde vara ”gravida” vid det här laget så det är väl främst hanarna mat-tjockheten syns på.

De börjar färga ut fint nu i alla fall 🙂

Draken
12/14/20, 4:35 PM
#127

Tror inte du behöver vara orolig ;) Guppyna ser jättefina ut :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 4:37 PM
#128

#126: Haha, ja guppys är glupska! Mina äter av allt jag stoppar i karet och ser ofta ut som små ballonger efteråt! Kan inte gå förbi något av mina kar utan att guppysarna ska förfölja mig och tigga mat.

Vad jag förstått så är grönsaker bra för dem, det är protein man ska vara lite mer försiktig med (läste nåt om det för många år sedan men minns inte vad orsaken var).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
12/14/20, 4:45 PM
#129

Skönt att höra! Tack för er input ♥️

Haha! Ja, oj vad de spurtar till ytan och hoppas på mat så fort jag bara rör mig vid akvariet.

Alla verkar välmående och pigga men jag kunde ändå inte låta bli att undra över deras kalaskulor 😅

Protein får de inte särskilt mycket av utan det är som sagt algtabletter och grönsaker de frossar sig runda på.

Draken
12/14/20, 4:48 PM
#130

varken algtablketter eller grönsaker är onyttigt för nån fisk 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
12/14/20, 4:56 PM
#131

Då får de fortsätta vara lite runda om magen utan att jag känner mig det minsta orolig! Tack igen 🙂

Draken
12/14/20, 4:58 PM
#132

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
12/27/20, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Oj, vad jag gillar mina små guppys 🥰 en av hanarna har färgat ut ordentligt och flera av honorna börjar bli riktigt runda. Börjar nästan hoppas på smått här snart.

Till min glädje verkar det inte vara en linje som får gigantiska fenor. Om de håller sig ungefär som de är nu så är det toppen!

  • Redigerat 12/27/20, 6:18 PM av 5ara
5ara
12/27/20, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Laserbebisarna börjar faktiskt se ut som gröna lasrar nu för tiden. De ville inte ställa upp på fotografering nu heller så jag bjuder på en screenshot från en video igen.

Draken
12/27/20, 6:23 PM
#135

Otroligt fina och ser väldigt sunda ut, både Guppy och Lasrar :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
12/27/20, 8:08 PM
#136

Jag kan inget om guppies men jag tycker de ser jättefina ut! Pansarmalarna är inte dumma heller :)

5ara
1/5/21, 1:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Oj, vad trött jag är men nu är det igång 🙂 nu går jag äntligen och lägger mig!

Maleficum
1/5/21, 12:42 PM
#138

Häftigt! Kommer nog bli supertjusigt när växterna växt på sig lite! Lite lummig skog.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
1/5/21, 12:51 PM
#139

Wow vad snyggt! Ser jättespännande ut. Vad är det för mossa? Och annan växt? Äsch, du får gärna berätta allt istället :)

Annons:
5ara
1/5/21, 4:37 PM
#140

#138 Tack snälla du! Ja, än så länge är det för kalt. Det ska i minst två sorters växter till och förhoppningsvis så tar sig de som är där i med tiden 🙂

#139 Tack! Vad kul att höra 😀 Då vet jag nästan inte riktigt var jag ska börja 😅

I botten är det i alla fall Volcano Mineral med Manado Dark ovanpå. ”Stigen” består av Rådasand blandad med Sansibar Dark. Stenarna har jag plockat utomhus. För att hålla grenar och stenar på plats så har jag använt en hel del superlim tillsammans med cigarettfilter. Ett gäng buntband gick också åt.

Vad gäller växterna så är det i nuläget bara tre sorter där i:
-Weeping moss
-Bucephalandra ’Kedagang'
-Hemianthus callitrichoides 'Cuba' (HC Cuba)

Sen ska det eventuellt i vattenspikblad som ska ge intrycket av slingrande lianer. Tror även att det blir lite Hydrocotyle tripartita men jag vet inte riktigt än…

Draken
1/6/21, 1:57 PM
#141

#137: WOW 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/7/21, 10:20 AM
#142

#141 Tack 🥰

Någon som har ett förslag på någon minifisk som kan funka däri? Var inne på Pseudomugil gertrudae men de verkar inte leva särskilt länge så nu funderar jag på något annat. Vill gärna att den/de ska hålla sig i de övre delarna av karet och ha väldigt liten mun så inte alla räklingar blir mat.

Karet är på 84 liter men simlängden blir inte så lång på grund av att det är 35*40 cm (60 cm högt) så det kan inte vara en direkt aktiv fisk.

Av någon anledning är jag inte sugen på någon av alla de små rasbororna som är röda och svarta. Vet inte heller om de är särskilt benägna att hålla sig i de övre delarna av akvariet.

  • Redigerat 1/7/21, 10:21 AM av 5ara
Draken
1/7/21, 1:01 PM
#143

Microrasbora eller Endlers hanar 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/7/21, 4:38 PM
#144

Klart du ska prova Pseudomugil gertrudae ändå! De är ju så fina :) Som sagt en av de jag funderat på också men det blir inte just nu i alla fall.
Annars är ju det mest uppenbara Galaxyrasbora! De är vackra och håller sig högt upp.
Andra som finns på min favoritlista är:
Trigonostigma somphongsi
Microdevario kubotai (smaragdrasbora vilka jag har tänkt ha i mitt 49-liters)
Nannostomus rubrocaudatus
Poropanchax normani (fast lever bara i ett år den också)
Sen finns det en massa små färggranna killifiskar också

5ara
1/7/21, 11:43 PM
#145

Åh, vilka väldigt trevliga förslag! Tack för ert engagemang 😀♥️

Ja, egentligen så formulerade jag mig en aning bristfälligt; det gör inget ifall de är kortlivade ifall det finns chans till lek och några överlevande yngel. Jag vill bara inte att beståndet ska vara utdött när första generationen går bort.

Enligt vad jag läst kan gertrudae behöva uppemot 27-28 grader för att leka och så varmt vill jag inte ha med tanke på neosarna som ska gå där i. Efter att ha rådfrågat allvetande Akvarister 2.0 så verkar det som att de trots allt kan leka vid lägre temperaturer (23-24 grader) så nu tror jag nog att det blir ett gäng Gertrudar trots allt 🙂

Förövrigt känner jag mig urkorkad som glömde bort killis när jag började överväga ett annat huvudnummer 😂

Funderar på att prova på ”fishless cycling” nu när jag för första gången känner att jag inte har superbråttom med att få i djur i akvariet. Ska bara köpa mig lite ammoniak först.

  • Redigerat 1/8/21, 8:51 AM av 5ara
Draken
1/9/21, 2:28 PM
#146

#145: Att inte jag tänkte på Killies 😲 Jag har ju haft dem, flera stycken i flera olika kar samtidigt dessutom. Och jag odlade dem också 😳🤣

Ja där ser man, får skylla på att jag är hjärntrött efter Coronan 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
1/10/21, 11:39 AM
#147

Jag förstår att du inte vill att beståndet ska dö ut men om du inte lyckas med gertrudar så har du i alla fall provat, och dessutom fått uppleva att hålla dem. Och känner jag dig rätt och det inte funkar med att de ynglar av sig så kommer du att sätta upp ett nytt akvarium för detta :) … eller så blir det någon annan fisk.

Jag fastnade för en liten jättefin killi (utseendemässigt) men nu kan jag inte återfinna den. Jaja, det finns ju många fina i vilket fall :)

Draken
1/10/21, 12:52 PM
#148

Håller med #147 ;)

#147 Det finns en hel uppsjö av olika killisar, de flesta är väl också väldigt färggranna.

Några är dock fruktansvärda fenbitare, Clownkillie slår alla rekord i fenbitning ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/10/21, 7:58 PM
#149

#147 Ja, du har så rätt och jag har också haft den tanken; om de nu inte skulle leka i ”Trollskogen” så finns ju alltid möjligheten att dra igång ett litet lekakvarium. Grejerna har jag ju redan och nu har jag varit sugen på dom så pass länge att det skulle kännas lite tråkigt om det inte blev såna. Nä, nu får det faktiskt bli ett gäng Gertrudar 🥰

Draken
1/11/21, 11:15 AM
#150

#149: Bilder när du har fått hem dem 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sugar Mist
1/11/21, 5:51 PM
#151

#149 Det tycker jag du gör rätt i! Plockade hem sånna i butiken och de är såååå roliga att titta på

-

5ara
1/12/21, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

De här stora tjockisarna har fått städa bort de sista algerna jag hade svårt att bli av med hos guppyerna. Trots att de är några år gamla, stora och lite tjocka har de gjort ett superbra jobb. Dock vill jag inte ha kvar dom i det akvariet då de är ganska buffliga och livliga. Känns inte som att akvariet är lika harmoniskt längre så snart lär de få flytta tillbaka till det andra 240-litersakvariet. Här får nog städpatrullen utgöras av ett gäng amanos istället.

När bilden togs hade jag precis flyttat dit dom så det är en hel del alger. Nu är det dock helt rensat på sånt otyg. Siameser är grymma men de hade gärna fått vara en aning mindre enligt mig.

Maleficum
1/12/21, 10:45 AM
#153

#152: Älskar siameser! Alltid varit en av mina favoritfiskar och har alltid ett gäng i något akvarium men håller med att en dvärgvariant hade det gärna fått finnas!

Hade en gång en liten som aldrig växte sig stor och var perfekt att tillfälligt flytta till småakvarierna när det krävdes extra alg kontroll. Synd de ska vara så omöjliga att avla i akvarium annars hade man kanske kunnat använda den för att avla fram en dvärgvariant (den levde lika länge som sina jämngamla kompisar som snabbt växte ifrån den i storlek).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
fluffis
1/12/21, 12:50 PM
#154

#152:
Härligt! Själv är jag jättesugen på sådana till mitt 180-liters :)

Draken
1/12/21, 3:59 PM
#155

Siameseser är det bästa algbekämpningsmedlet som finns i handeln idag. Älskar dem 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/12/21, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#156

Igår fick en liten testpatrull bestående av två orange sakura flytta in i Trollskogen. Än så länge verkar de må prima så eventuellt får de andra större räkorna flytta in om ett par dagar. Jag bytte ut en av filtersvamparna i deras kar mot den nya som var i Trollskogen så det borde vara en bra mängd bakterier där i. Frågan är hur länge jag måste vänta med gertrudarna. Kan de klara sig med den klena växtligheten som är nu eller måste jag vänta tills det är mer grönt i karet?

Jag har slängt i ett gäng frogbit så det finns åtminstone lite såna rötter att ta skydd ibland och skugga från bladen.

Ja, siameser är verkligen otroliga! Bättre algätare har jag inte träffat på. Gröna prickalger antar jag sitter för hårt för dom men allt annat verkar de vara duktiga på att städa undan. En dvärgvariant hade varit klockrent!!!

Draken
1/14/21, 1:49 PM
#157

Jag är grymt imponerad. Det är så otroligt vackert i Trollskogen 🥰 Hoppas att testpatruljen "meddelar" att det är ok med vattnet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/14/21, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

#157 Så snäll du är! Tack 🥰 Jag tappade humöret ett antal gånger under processens gång så det värmer verkligen att få höra.

Jag valde att tolka det som att allt var i sin ordning. Resten av de stora räkorna flyttade in häromkvällen och nu ikväll droppades de här små bleka sakerna in.

Förhoppningsvis färgar de ut med tiden. Jag tog ett gäng Aru 4, som oftare får lite mer gult på kroppen, och är något dyrare.

Hoppas att de små liven ska trivas nu! Känns nästan baklänges med fiskar som är mindre än räkorna 😂

Hur var det med akvarister; de saknar tålamod…? 🤣

Draken
1/15/21, 10:53 AM
#159

Vad är det för nåt i burken 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/15/21, 7:46 PM
#160

Oj, det glömde jag visst skriva; det är elva stycken Pseudomugil gertrudae. De har observerats en del nu under kvällen och samtliga verkar pigga och välmående 🙂

Annons:
fluffis
1/15/21, 10:02 PM
#161

Fleeeeeeer biiiiiilder! Det finns inget tålamod här heller. Jag vill se gertrudarna i trollskogen nuuuuuu :D

5ara
1/16/21, 8:20 AM
#162

#161 Haha! De är så små och snabba! Försökte fota dom igår men det blev bara bleka streck 😂 kanske jag får vänta tills de bott in sig lite mer… ska göra ett försök senare idag igen.

Draken
1/16/21, 11:50 AM
#163

#160: Väntar med spänning på fler bilder 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/17/21, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Nä, dom är inte lätta att fota men här ser man lite i alla fall.

fluffis
1/17/21, 10:07 PM
#165

Ser jättefina ut!

Draken
1/19/21, 9:21 AM
#166

#164: WOW vilka snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/23/21, 8:35 AM
#167

Hur går det 5ara? Är du mycket på toaletten nuförtiden? 😄

Annons:
Draken
1/23/21, 12:24 PM
#168

Jag tror hennes toalett är välbesökt just nu , jag vet att min skulle vara det om jag hade en trollskog inne i badrummet 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/24/21, 9:05 AM
#169

Hahaha! Ja, jag spenderar faktiskt en hel del mer tid på toaletten nu för tiden 🤣

Jag trodde jag skulle bli någon form av långsittare men jag har istället börjat sätta mig på golvet och titta på akvariet🙈

Allt rullar på fint och jag funderar på att dra upp ljuset lite för växterna ser ut att ha börjat komma igång. Belysningstiden är bara fyra timmar än så länge.

Tyvärr ser inte en av gertrudarna ut att må riktigt bra. Den äter dåligt, simmar lite lojt och är väldigt tunn. Har kläckt en del artemia för att se om det kunde få igång aptiten men det verkar inte fungera.

Om jag hade haft en aning om vad som var fel hade jag kunnat behandla den men som det är nu har jag ingen aning. Får se hur länge den hänger med…

fluffis
1/24/21, 9:23 AM
#170

Haha, ja, men då hade du fått ha akvariet mittemot istället för bredvid :D

Härligt att det funkar så bra. Tråkigt att en av gertrudarna ser hängig ut. Hoppas den repar sig!

Draken
1/24/21, 12:28 PM
#171

Vad skönt att allt flyter på som det skall. Du får ställa in en skön fotölj och en läslampa inne på toaletten och sitta där med en bra bok 😁

Hoppas gertrude repar sig, men det kan ju vara vad som helst. Dålig kvalitet, ålder etc. Om de andra verkar må bra, så lär det ju inte vara något smittsamt i varje fall .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/31/21, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Nu har det flyttat in en ny växt i flera av mina akvarier. Den heter Myriophyllum sp. ”Roraima”. Ska bli intressant att se ifall den trivs hos mig då den kommer från ett akvarium med CO2.

Jag med min snäckfobi har givetvis gett stänglarna ett väteperoxid-bad och det verkar denna tunnbladiga växt klarat över förväntan. Håller tummarna för att den ska trivas!

Draken
1/31/21, 12:20 PM
#173

Ser väldigt intressant ut. Väldigt udda färg, hoppas du får den att trivas, så vi får se hur det ser ut sedan 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
1/31/21, 12:22 PM
#174

#172: De där växer som ogräs och lägger sig och täcker hela utan om man inte trimmar dem regelbundet 😁
Dem ser i alla fall ut som dem jag har i 70L som växter som ogräs 🤣


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
1/31/21, 12:56 PM
#175

#173 Ja, den är allt lite egen i sin färgton! Skulle vara ett trevligt tillskott ifall den trivs.

#174 Det är inte hornsärv du har då? De är ganska lika förutom att den här får en rödaktig ton och trivs bäst rotad. Hornsärv växer i alla fall sjukt snabbt men visst kan det vara Myriophyllum du har 🙂

Maleficum
1/31/21, 1:01 PM
#176

Vilken häftig växt! Tror aldrig jag sett en sån tidigare. Gillar växter som blir lite åt det röda hållet!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
1/31/21, 2:01 PM
#177

#175: Hornsärv har jag men i ett 54L 😁
I 70L finns det ingen hornsärv 😉
Ska se om jag kan ta en bild på det senare


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
1/31/21, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Fel av mig! Hornsärven slängde jag ju ut ganska snabbt 😂
Det var gälört jag tänkte på i 54L.

Men denna är den jag har i 70L 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
1/31/21, 2:43 PM
#179

#172:

Hoppas den klarar omställningen!

5ara
1/31/21, 10:25 PM
#180

#176 Det gör jag med 🙂👍

#178 Inte alls omöjligt att det är samma! Då kan den förhoppningsvis överleva hos mig också 😀 akvariet som den kommer ifrån är tänt 12,5 tim varje dag så i mina akvarier lär den inte bli lika röd i tonen.

5ara
2/22/21, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#181

BÄSTA pojkvännen tyckte det var dags för mig att prova på CO2 så igår fick jag ett system av honom att sätta i ett av mina akvarier🥰

Det blev i guppy-karet på 240 liter. Ska bli så spännande att se vad som händer 🤗

Älskar den fina bubbel-räknaren och givetvis alla fina små bubblor!

Annons:
Maleficum
2/22/21, 2:06 PM
#182

#181: Spännande att se hur det går!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/22/21, 2:16 PM
#183

#181: Vad spännande att se hur det går 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/22/21, 4:26 PM
#184

Ja, det kan man verkligen kalla BÄSTA pojkvännen! Snygg spiralräknare :)
Vad spännande. Jag håller med om att det är snyggt med bubblor :)

5ara
2/27/21, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#185

Nu har jag haft CO2 i nästan en vecka. Växterna har kommit igång så smått och sorterna med röda blad har börjat komma till sin rätt. Det tror jag till stor del beror på den ökade ljusmängden. Generellt känns växterna väldigt välmående och det gör mig glad!

Är det någon som vet vad de två rödbladiga är för växter? Jag tror inte det är samma för den ena har ljusa ådror och den andra lite mer mörka.

  • Redigerat 2/28/21, 9:41 AM av 5ara
5ara
2/27/21, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Trots att växtmassan knappt har ökat överhuvudtaget har ett gäng guppy-barn lyckats klara sig ett tag nu. Hoppas att de fortsätter att hålla sig undan sina glupska föräldrar som ivrigt jagar dom när de får chans till det…

Just de här tror jag faktiskt är utom fara vid det här laget då de hunnit bli större än de äldre guppyernas munnar och har börjat röra sig fritt i vattnet istället för att ständigt söka skydd bland flytväxterna och Vallisnerian.

5ara
2/27/21, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Tycker min mest utfärgade guppy-pojke är riktigt tjusig 🥰

Maleficum
2/27/21, 12:25 PM
#188

#187: Vilken snygging!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
2/27/21, 2:13 PM
#189

#185: WOW vad snyggt 😍

#186 🥰

#187 Riktigt snygg kille 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/27/21, 5:14 PM
#190

#185:

Jag älskar det här akvariet! Ser ståtligt ut men ändå enkelt på nåt sätt. Svårt att förklara :) Hur mycket har du ökat ljuset och hur länge är det och CO2 igång?

Vilka fina ljusa ådror på den ljusa växten. Kan det vara Ludwigia? Där har de korsat hej vilt. Jag har köpt de som bara helt sonika kallades "Ludwigia sp. red". Linjeodlade för sin röda färg antar jag.

5ara
2/27/21, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

#190 Tack, vad gullig du är 🥰

Ja, någon Ludwigia känns mycket troligt! Kanske mini super red? Har en Ludwigia som är väldigt lik men grövre och har större blad som jag tror är Ludwigia super red eller repens 'rubin'. Sån djungel det här med alla varianter 🙈

Råkar du ha någon gissning på den med ljusare nerver? Jag är nog inne på att även den är någon typ av Ludwigia.

Bilden är på den jag tror är super red/rubin. Nu är den väldigt grön/blek men topparna har svarat bra på den ökade ljusmängden och blivit lite röda. När jag fick den, och den mådde bra (innan väteperoxidbehandling och nytt boende med få ljustimmar) var den riktigt härligt mörkt röd.

Innan hade jag tänt cirka 6 timmar. Nu har jag höjt till 8 timmar och nästa helg ska jag nog öka på lite till 🙂 vill inte ”chocka” akvariet för mycket nu när det är i relativt bra balans för första gången på nästan ett år. CO2 startar en timme innan ljuset går igång och stängs av en timme innan det släcks. Sen kör jag med väldigt låg dos CO2. Har för många akvarier att rensa växter i för att önska någon form av tillväxtexplosion i det här 😅

  • Redigerat 2/28/21, 9:45 AM av 5ara
Draken
2/28/21, 10:46 AM
#192

#191: Kan det vara Ludwigia repens ?

Den är ljusare röd än Ludwigia glandulosa

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/28/21, 11:10 AM
#193

#192 Inte omöjligt men den var väldigt mörkt röd när jag fick den så därför tror jag nästan inte att det är repens men jag vet inte 🤷‍♀️ Tänker att jag fotar den om en månad igen när den förhoppningsvis fått tillbaks mer av färgen igen 🙂 Nu ser den så annorlunda ut jämfört med när den kom…

fluffis
2/28/21, 1:11 PM
#194

Glandulosan är mer stabbig enligt min erfarenhet.

Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna gissa på nåt annat än Ludwigia (repens?) på den med ljusgröna nerver också. De är ju väldigt variabla och finns i många varianter. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig :)

Låter bra med ljuset. Jag är ju sån som har mina ljus och co2 på i omgångar efter att ha läst att det är bra med fotosyntesvila, så jag har svårt att komma upp i tillräcklig mängd co2. Men tror jag har fått bra kläm på det till slut :)

  • Redigerat 2/28/21, 1:14 PM av fluffis
5ara
2/28/21, 3:31 PM
#195

#194 Sen när växterna ser ut mer som dom ska igen lyfter jag eventuellt frågan en gång till. Än så länge får jag nöja mig med att det antagligen är tre olika varianter av Ludwigia 🙂 Tack för ditt engagemang!

Ja, om man ska uppnå optimala förhållanden är det lite pyssel 😅 inget jag har orkat engagera mig i utan den lite mer kunnige pojkvännen har fixat till det på så vis att jag borde bli nöjd. Kul att du verkar ha fått till det nu! Hur många timmars ljus kör du med?

Annons:
fluffis
3/1/21, 6:30 AM
#196

#195:
Ljuset där jag har co2: 11-16 och 19-22. Co2 ligger en timme före. Tidigare hade jag ljus 12-16 och 20-22.

5ara
3/22/21, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#197

Nu har guppy-akvariet haft CO2 i fyra veckor.

Bild 1 - tagen idag
Bild 2 - tagen för fyra veckor sedan

Valle och polysperma har jag fått rensa ett par gånger. Resten har fått växa.

Kul att alla växter verkar trivas så bra trots att jag snålar med CO2:n 🙂

5ara
3/22/21, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#198

Den första omgången med guppy-barn har börjat färga ut nu.

Ett par bilder på växter som jag tycker är fina 🙂

Draken
3/23/21, 2:00 PM
#199

#197: WOW vilken skillnad 😃

#197 en söt liten tjej ser det ut att vara :) De röda växterna är riktigt röda, såå snyggt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/23/21, 3:47 PM
#200

Det var skillnad! Vad härligt lummigt! Och de röda växterna är verkligen både snygga och röda. Själv får jag inte mina röda, jo på undersidan men det räknas inte :)

5ara
4/17/21, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#201

Nu har CO2:n fått bubbla på i nästan två månader och trots att jag håller dropcheckern blågrön så växer det så det knakar. Har fått rensa en hel del!

Slänger även in en bilden på hur det såg ut när jag började med koldioxiden.

Nya guppybarn dyker upp jämt och ständigt och de är så söta 🥰

  • Redigerat 4/17/21, 2:34 PM av 5ara
Draken
4/17/21, 3:49 PM
#202

Vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
4/17/21, 5:46 PM
#203

#202 Tack! Så snäll du är ♥️

Maleficum
4/17/21, 7:24 PM
#204

Ser supersnyggt ut med alla växter!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mateoz
4/17/21, 11:55 PM
#205

Håller med de föregående kommentarerna, superfint du fått till det!

5ara
7/13/21, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Nu blommar tigerlotusen som vi har i ett av våra akvarier. En väldigt vacker och väldoftande blomma men nog hade jag önskat att den även var utslagen under dagen. Bilden är tagen på kvällen innan den hunnit öppna sig helt.

  • Redigerat 7/13/21, 12:16 PM av 5ara
Maleficum
7/13/21, 12:18 PM
#207

#206: Tjusig! Blommar den fler nätter eller bara en natt?

Min pappa har en kaktus som blommar en natt och sen vissnar den ner. Blir superfin blomma men så tråkigt den är så kortlivad (och nattblommande).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
7/13/21, 12:21 PM
#208

#207 Den har blommat ut varje natt i en vecka nu ungefär och än så länge ser den fräsch ut så förhoppningsvis fortsätter den med det ett tag till 🙂

Vilken spännande kaktus! Då gäller det att vara på hugget om man inte vill missa blomningen. Vad är det för sort?

Maleficum
7/13/21, 12:31 PM
#209

#208: Härligt att den blommar länge!

Vet tyvärr inte vad det är för sort men pappa har haft den sen han var ung så den har en del år på nacken.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Choffa
7/13/21, 8:32 PM
#210

#206: Wow! Den var riktigt snygg! Blir det flera blommor eller endast en? 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

5ara
7/14/21, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

#210 Nu verkar den första knoppen slutat blomma. Lagom till att jag trodde att den skulle gör det ett tag till 🙈🤣

Det är i alla fall en till på väg, och den har nästan nått ytan nu, så gissningsvis börjar den blomma till helgen eller något sånt.

  • Redigerat 7/15/21, 10:50 AM av 5ara
Draken
7/14/21, 10:43 AM
#212

#206: Jättesnygg blomma 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
7/14/21, 10:53 PM
#213

#211: Aha, coolt 👌😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
7/16/21, 6:06 AM
#214

#206:
Åh vad fin!

fluffis
8/14/21, 2:52 PM
#215

Hur går det med den härliga trollskogen och de fina gertrudarna? :)

5ara
8/15/21, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#216

Trollskogen lever tyvärr i någon form av dekadens för tillfället. Förhoppningsvis får jag tid och ork att fixa till lite efter flytten är klar.

Gertrudarna gick det dessvärre inte särskilt bra med. En av dom var väldigt smal och lite blek när jag fick hem dom. Försökte med olika sorters mat men den åt inte och dog efter ett tag. Strax därefter blev en annan dålig på exakt samma sätt. Så fortsatte det tills hela beståndet så sakteliga försvunnit. Tror det var i juli den sista fisken försvann så nu är det bara orangea sakura som går där i.

Får se vad jag hittar på sen men gertrudae blir det nog inte. Så frustrerande när man inte har en aning om vad som är fel. Vattenvärdena har legat stadigt så jag tror inte det har med det att göra…

Annons:
fluffis
8/15/21, 11:17 PM
#217

Vad tråkigt med gertrudarna. Förstår att du vill prova nåt annat. Akvariet ser fortfarande jättemysigt ut och häftigt med de orangea färgfläckarna :)

Draken
8/16/21, 11:41 AM
#218

Tycker det ser jätteläckert ut 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/28/21, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Är så glad i mina guppys 🥰 Nu börjar de dock bli lite många så ska försöka sälja iväg ett gäng.

Maleficum
9/28/21, 10:39 PM
#220

Dem är otroligt vackra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
9/29/21, 9:31 AM
#221

#219: Otroligt vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
9/29/21, 2:29 PM
#222

#219:

Jättefina! Blir lite sugen men jag har ändå inget akvarium till dom :)

Upp till toppen
Annons: