Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Berättelser

5aras Akvarietråd 2

2020-03-05 10:04 #0 av: 5ara

Till följd av att den förra tråden börjar bli seg drar jag igång en uppföljare här. Inledningsvis gör jag en liten sammanfattning. Jag har tre kar igång; samtliga av märket Juwel med originalbelysning (LED) och originalfiltrering.

Om någon är intresserad av den gamla tråden finns den här:

5aras Akvarietråd

Anmäl
2020-03-05 10:09 #1 av: 5ara

Det här är på 240 liter och är ett av mina ”kvällsakvarier”. Belysningen tänds på eftermiddagen och är sen igång cirka 6 timmar. Det startades upp i augusti 2019. Göder gör jag med PMDD, dock endast Micro och kaliumsulfat.

Invånarna består av:
17 st Scalarer
11 st Corydoras, CW009, kallas gröngölingar av mig
2 st Ancistrus, Calico (brunfläckiga på orange botten), vet ej kön på dessa ännu
3 st Militärhjälmsnäckor, Neritina Pulligera
Okänt antal Malaysiska Sandsnäckor

Den uppmärksamme läsaren noterar kanske att det är en mindre gröngöling än tidigare. Jag vet inte varför en dog. Jag gissar att den var lite känslig och inte klarade flytten. Övriga gröngölingar ser pigga ut så jag känner mig inte direkt orolig över att det är någon sjukdom som spökar.

Anmäl
2020-03-05 10:29 #2 av: 5ara

Det andra karet i min kvällsuppsättning är på 120 liter. Belysning är på samma tider som i karet som presenterades här ovanför och jag göder på samma sätt. Det startades upp i juni 2019.

Invånarna är:
11 st Scalarer
6 st Corydoras Duplicareus
2 st Ancistrus, 1 st Citron (hane) och 1 st Calico (hona)
2 st Militärhjälmsnäckor, Neritina Pulligera
Okänt antal Malaysiska Sandsnäckor

Som synes är besättningarna i de två kvällskaren mycket lika. Värt att nämnas är att den gula ancistrus-pojken i detta nu fläktar ägg för fjärde dagen under roten där han och hans tjej gjort en grotta.

Anmäl
2020-03-05 10:44 #3 av: 5ara

Först ut i förra tråden, och sist ut i denna; mitt morgonakvarium på 240 liter. Det står i sovrummet och ljuset tänds innan jag vaknar och är sen på i 8 timmar. Det startades upp i maj 2018 och var mitt första akvarium. Här göder jag med Micro och kaliumsulfat som i de andra, men eftersom jag matar aningen mindre än i kvällskaren med tonårs-scalarer tillsätter jag även lite kaliumnitrat i detta.

Invånarna är följande:
4 st Scalarer, två stabila par som leker regelbundet varav det ena paret är föräldrar till alla scalarer i kvällsakvarierna. Det var 145 st yngel från början, de flesta är dock sålda och det är 28 st kvar.
9 st Odessabarber, Puntius Padamaya
5 st Siamesiska Algätare, Crossocheilus Oblongus
2 st Ancistrus, vanliga bruna (honor)
Minst 1 st Militärhjälmsnäcka. Har hängt med sen uppstart och de var 3 st från början.

Det här karet mest bara rullar på och är väldigt lättsamt att sköta. Vid varje vattenbyte rensar jag växter men i övrigt händer inte särskilt mycket. Relativt nyligen skaffade jag en bunt ”red root floaters” som inte verkade gilla miljön till att börja med men de tar sig. Bilden togs i januari, innan de nya flytväxterna kom.

Anmäl
2020-03-05 11:12 #4 av: 5ara

De ”röda flytande rötterna” har verkligen satt igång att växa på allvar nu, så inom det närmsta ska jag försöka fixa till någon snyggare form av hage åt dom. Utan något som håller dom på plats åker de gärna med strömmen och fastnar på filterinsuget som på Juwel-kar är placerat uppe vid ytan. Bladens undersidor och rötter får mer och mer av en rödaktig ton. Hoppas att det fortsätter så!

Anmäl
2020-03-05 11:14 #5 av: 5ara

På ovansidan kommer det mycket nya blad och överlag börjar jag känna mig ganska säker på att de kommer överleva.

Anmäl
2020-03-05 13:25 #6 av: Lillyrod

Vad roligt att de får bo i en hage flytväxterna 😄
Skönt att de tar sig och växer fint. De kan bli ganska långa till slut. Jag har remsor med blad på över decimetern.

Anmäl
2020-03-05 15:00 #7 av: 5ara

#6 Låter jättebra! Om det blir lite mer storlek på dom så kan nog vallisneria-bladen räcka för att hålla dom på plats.

De är dock mycket mer medgörliga redan nu än när de var förkrympta och bestod av enstaka blad utan rötter. De nya bladen verkar dessutom ha lite flytkraft jämfört med de förtvinade varianterna så det är inte omöjligt att de kan klara att vara helt lösa sen utan att fastna i insuget. Som musselblommorna i de andra karen.

Anmäl
2020-03-05 15:08 #8 av: Lillyrod

Ja fast det blir inte långa rötter som på musselblommor. Rötterna håller sig runt centimetern. Det är revor med blad som blir lite längd på 😊

Anmäl
2020-03-05 15:17 #9 av: 5ara

Nä, att inte rötterna blir så långa är jag med på. Rötterna gör det bara lättare så länge de är i hagar. Innan kunde bladen rymma över hagen för det fanns inga rötter som tog emot. De rymde även under för bladen knappt hade någon flytkraft alls. Nu för tiden håller de sig snällt i hagen då de har både rötter och flyter bättre.

Syftade på att om de får lite mer flytkraft, som musselblommorna har, så sugs de inte ner under ytan utan kan vara lösa i karet utan risk för att drunkna. Det är ju inget starkt sug in i filtret så det krävs inte särskilt mycket för att de inte ska dras ner.

Anmäl
2020-03-05 15:51 #10 av: Rovfisk

Härliga bilder, och jättesnygg binge till flytväxterna Tummen upp

Låste din förra tråd ;)

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-05 16:24 #11 av: 5ara

#10 tack så mycket! Då är allt i sin ordning.

Anmäl
2020-03-05 18:35 #12 av: Lillyrod

#9 De har lätt för att lägga sig under om man har andra flytväxter i samma kar. Även under varandra om "strömmen" är för stark.

I mitt 30-liters kar är de tunnare men med mycket mer färg än de som är i 152-liters karet. De är grönare men lite tjockare eller vad man ska säga i bladen. De växer bäst i 30-liters karet med sämst belysning. Underliga växter Skrattar

Anmäl
2020-03-05 18:49 #13 av: 5ara

#9 några andra flytväxter har jag inte tänkt att ha med dom men då kanske det inte kommer funka att ha dom helt ”lösa” om de även har benägenhet att hamna under varandra. Får se hur det blir i slutändan då.

Haha! Ja, de verkar allt vara lite underliga av sig!

Anmäl
2020-03-09 11:08 #14 av: 5ara

Om det inte händer så mycket i ett akvarium får man förstora upp det lilla som faktiskt sker Skämtar

De "flytande röda rötterna" i morgonkaret är verkligen på gång. Mängden fula "hagar" har utökats med ännu en av sugrör för det blev trångt och jag verkar ha väldigt svårt att styra upp något snyggare. Den övre bilden togs för fyra dagar sedan och den nedre idag.

Anmäl
2020-03-09 11:29 #15 av: 5ara

I helgen fixade jag även lite ”godis” åt pansarmalarna genom att kläcka artemia. Jag har en del ägg kvar sen scalare-ynglen var små.

Den kläckta artemian har jag sen lagt i frysen, i en isbits-form, för när de små krypen lever simmar de gärna upp till ytan och där är ju inte pansarmalarna och letar mat. Min uppfattning är att när scalarer blivit lite större är deras intresse för artemia-nauplier ganska begränsat och mycket sugs därför in i filtret.

På bilden syns min kläcknings-utrustning. Värmedyna som får upp tempen till ungefär 28 grader, artemiasåll, modifierad glassburk och en liten spruta med en bit luftslang på. Utöver detta använder jag havssalt utan några tillsatser, bikarbonat och givetvis artemiaägg.

Anmäl
2020-03-09 11:32 #16 av: Rovfisk

Smart utrustning Tummen upp

Man kan göra mycket själv för att hålla kostnaderna nere :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-09 11:40 #17 av: 5ara

#16 ja, mycket pengar har inte den utrustningen kostat och med några burkar igång går det kläcka en hel del. Det skulle säkert bli högre kläckningsgrad med lite syresättning av vattnet men jag avskyr ljudet från luftpumpar så det får gå ändå.

Det var lite svårt att få fram tillräckligt mycket med artemia till 150 st små scalarer så för större mängder är det nog bättre med någon annan lösning.

Anmäl
2020-03-09 12:12 #18 av: Rovfisk

Jag har faktiskt investerat i en artemiakläckare när jag hade Malawi. Vet faktiskt inte var den tog vägen sedan .

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-09 12:50 #19 av: 5ara

#18 Haha! Känner igen fenomenet! Hoppas att du kan hitta den då ifall behovet skulle uppstå.

Anmäl
2020-03-09 18:02 #20 av: 5ara

Min nyfikenhet verkar ha fått ancistrus-pojken att överge ynglen. Jag ville gärna se hur det gick för honom i förrgår så jag lyfte på roten för att kunna det och där under var det ett litet gäng yngel. De såg mest ut som orangea bollar med små svansar.

De blev dessvärre livrädda och flydde hals över huvud upp i en hålighet under roten. Efter detta har pappa Ancistrus slutat hålla sig längst in under roten och kommer ut och äter i stort sett som vanligt. Så dumt det kan bli!

En malgrotta är i alla fall beställd så nu hoppas jag att paret låter bli att bygga fler dödsfällor och jag kan förhoppningsvis kolla läget med en lampa utan att förstöra alltihop.

Anmäl
2020-03-13 10:49 #21 av: 5ara

En hemma-dag som denna borde jag egentligen ta tag i det här karet som jag hittade på Marketplace för ett par hundra. Vilka är era bästa tips för att få bort kalk?

Med ”rakbladsskrapan” kan jag ta bort det värsta men hur gör jag med de ”tunna” resterna som den inte tar?

Lysrören i samtliga kar behöver också få sig en rengöring. Hur gör ni med dom?

Anmäl
2020-03-13 10:54 #22 av: 5ara

För övrigt gick den nya malgrottan hem hos gulingen. Först var han jättesur och viftade argt på svansen när jag fyllde igen hålan under roten, men efter ett dygn ungefär lugnade han ner sig och verkar numera nöjd med det nya inredningstillskottet.

Anmäl
2020-03-13 10:57 #23 av: Lillyrod

Ättika! Ett fantastiskt medel som fixar det mesta. Det dunstar dessutom bort så det är helt ofarligt. Jag har alltid en sprayflaska med ättika och vatten färdigblandad. Måttar som jag känner för bara. Sitter det hårt fast tar jag ren ättika.

Använder till marsvinsburen. Akvarieglas mm mm. 

Ren ättika som sköljmedel till marsvinens filtar och till att kalka av kaffebryggaren bl a.

Anmäl
2020-03-13 11:03 #24 av: 5ara

#23 Åh, det låter hur bra som helst! Tusen tack för tipset!!!

Anmäl
2020-03-13 17:51 #25 av: 5ara

Tack vare min älskade Handy-skrapa och ättika ser karet väldigt mycket bättre ut!!! Kommer eventuellt provfylla i helgen. När det sen fylls på riktigt ska det vara ett ordentligt akvarieunderlägg och inte en handduk.

Anmäl
2020-03-13 18:05 #26 av: Lillyrod

Original följer ett underlägg. Det har jag till mitt. Det går säkert att använda något annat till underlägg. 

Räkor på g eller? Skämtar

Anmäl
2020-03-13 18:17 #27 av: 5ara

Nä, något tillhörande underlägg fick jag inte med men jag utgår ifrån att såna som finns i djuraffären funkar lika bra eller är det något special med dom?

Ja, alltså räkor är jag ju så sugen på så jag tror knappt att jag kan låta bli!

Tänker dock att när mina ancistrusar leker igen kanske man kunde ha några bebisar där i den första tiden tills tonårs-scalarerna flyttat, alternativt att de fått lite storlek. Är som sagt nyfiken på vad det skulle bli för färg.

Anmäl
2020-03-13 18:19 #28 av: Lillyrod

Det var en tunn duk av skumgummi som följde med karet när jag köpte. Något special tror jag inte det är utan bara tunn skumgummi.

Anmäl
2020-03-13 18:31 #29 av: 5ara

Då borde ett sånt med förtryckta streck från affären funka tycker jag. De jag menar är just ganska tunn skumgummi.

Anmäl
2020-03-14 11:06 #30 av: Rovfisk

Snyggt. Jäklar vad rent det blev :D

Tror jag skall försöka på mina terrarium, där dörrarna ser hemska ut :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-14 11:24 #31 av: 5ara

#30 ja, det blev lite skillnad! Ättikan gjorde en del men skrapan är oslagbar på plana ytor tycker jag. Först skrapade jag bort det värsta. Tog outspädd ättika (24%) och lät det verka en stund. Gnuggade med en svamp och sköljde sen. Efter detta gick det ändå få bort ytterligare lite smårester med skrapan.

Anmäl
2020-03-14 12:48 #32 av: Maleficum

Bästa kalklösningen jag brukar använda är att koka upp lite citronsyra (finns i kryddhyllan) i vatten, oftast gör jag det i vattenkokaren (kanske använder max en matsked för hela vattenkokaren) så blir den avkalkad på samma gång, sen tar jag en svamp och tvättar med (man kan låta det svalna en del så man inte bränner fingrarna ;)).

När jag avkalkar Kenzies toalåda brukar jag hälla i det och låta det verka en stund innan jag diskar ur den för det brukar bli ganska tjockt med kalk i botten.

Använder det även på glasväggarna i duschkabin och på täckglasen på akvarierna.

Man ska väl även kunna använda färsk citron och gnida med.

Tycker det funkar mycket bättre än ättika (men tror man kan blanda för bättre effekt men jag brukar inte göra det eftersom jag inte gillar doften av ättika).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-03-14 12:53 #33 av: Lillyrod

Ättika luktar starkt det är sant men jag tycker att lukten försvinner ganska fort.

Citronsyra har jag letat efter i affärerna men aldrig hittat någon. Ändå har jag ganska nya glasögon Cool Jag får fråga nästa gång jag kommer ihåg att leta efter det.

Anmäl
2020-03-14 13:10 #34 av: Maleficum

#33 Ofta finns det i kryddhyllan men har hittills bara sett det i påsform (så man inte kikar på glasburkarna).

Brukar köpa på Willys eller Dollarstore men vet att de större ICA butikerna har också.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-03-14 20:21 #35 av: 5ara

Det här är Pyret. Här var det nog något som inte blev riktigt som det skulle... den är dessutom mindre än dom andra.

Som tur är har min syster fäst sig vid den så när jag kan ta hem mina scalarer från henne så får denna flytta dit. Tycker den är jättesöt och ganska fräck med sina special-fenor. Äter bra och verkar pigg så får inte känslan av att det är defekter som stör. Tjafsar minst lika kaxigt med sina syskon som alla de andra.

Anmäl
2020-03-15 15:33 #36 av: 5ara

Nu börjar jag allt bli lite trött! Jag har fyra mindre innerfilter som skulle kunna vara aktuella i det nya 30 liters karet. Tre av dom går dessvärre bort för dom låter för mycket. Det fjärde, som är tillräckligt tyst, är tyvärr det största och tar upp lite väl mycket plats tycker jag... det är ett Fluval 2 plus.

Kanske jag ska se om det går att hitta något mindre Fluval-filter eller är det någon som har ett bra tips på ett litet och tyst innerfilter? Allra helst räksäkert.

Anmäl
2020-03-15 15:39 #37 av: 5ara

Kriteriet för att vara tillräckligt tyst är satt utifrån mina Juwel-kar. Det ska inte låta mer om det lilla karet än de betydligt större Juwel-karen som står bredvid...

Anmäl
2020-03-15 15:48 #38 av: Lillyrod

Jag köpte den här senast. Den är riktigt söt i storlek Skrattar Den säger absolut ingenting och med en liten nylonstrumpa över gallret är den helt räksäker. Har samma filter i större modell också och de funkar bra. 

https://www.djurmaxi.se/aquael-fan-mini-30-60-23097.html

Den fanns något billigare på andra sidor med dessa sidor där de är billigast kanske inte är att rekommendera Skämtar

Hittade en länk till: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/aquael/aquael-fan-mini-innerfilter.html

Anmäl
2020-03-15 16:18 #39 av: 5ara

#38 Toppen! Tack ännu en gång för din hjälp! En strumpa hade jag fått sätta på Fluval-filtret med så där spelar egentligen ingen roll.

Anmäl
2020-03-15 17:41 #40 av: Cecilia.S

Ååh så roligt med ett nytt projekt! Räkor är verkligen underbara små liv Kär

Förstår problemet med pumpen men där verkar du redan ha fått ett ruskigt bra tips från Lilly... Hon tycks alltid veta vilken pump som är bäst Gapskrattar Särskilt när det gäller räkor!

Anmäl
2020-03-18 11:26 #41 av: 5ara

I väntan på att jag ska lyckas bestämma mig för vad jag vill hitta på. Bra att veta att karet är tätt och att doppvärmare och ljus fungerar men längre än så har jag egentligen inte kommit...

Anmäl
2020-03-19 09:09 #42 av: Cecilia.S

Gapskrattar Snyggt akvarium! ;)

Anmäl
2020-03-19 09:20 #43 av: 5ara

Mmm... eller hur?! Bättre än inget antar jag.

Anmäl
2020-03-19 09:23 #44 av: Cecilia.S

Ganska fiffigt ändå. Jag gillar det faktiskt Förlägen

Anmäl
2020-03-19 11:10 #45 av: Rovfisk

Det är riktigt snyggt med blomman där :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-19 11:51 #46 av: Maleficum

Jag hade faktiskt lika dant här hemma för några vintrar sen, använde mitt lilla kubakvarium som växthus till en av mina sticklingar :)

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-03-20 10:28 #47 av: 5ara

Nu är försäljningen av tonårs-scalarer igång igen. Pausade den ett par veckor på grund av att en nyinköpt pansarmal dog. Jag ville vara säker på att dödsorsaken inte var någon smittsam sjukdom. Nu när de nya pansarmalarna har bott här i över en månad utan att några andra fiskar blivit dåliga så känner jag mig trygg med att låta tonåringarna få flytta.

Nu är det inte många kvar; bara 5 st i 120:an och 11 st i 240 liters baljan. Känns lite tomt måste jag säga. Tror allt att jag kan börja byta lite mindre vatten än ca 50% varje vecka från och med nu...

Anmäl
2020-03-20 10:45 #48 av: 5ara

De röda flytande rötterna börjar bli så fina tycker jag! Mycket vacker växt!

Anmäl
2020-03-20 10:46 #49 av: 5ara

Om jag inte haft färgad plast som täckte hela vattenytan så hade jag även fått se deras fina blad. Rekommenderar varmt denna växt!

Funderar på att byta ut musselblommorna mot såna här i kvällsakvarierna. Musselblommorna växer så fasligt snabbt och jag börjar redan tröttna lite på mängden jag får slänga varje vecka.

Anmäl
2020-03-20 10:50 #50 av: Cecilia.S

Ååååh så fint Kär !!!!

Anmäl
2020-03-20 13:23 #51 av: Rovfisk

Vackert. Och vad skönt att du får iväg scalarena :)

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-03-20 16:07 #52 av: fluffis

Vackra akvarier! Vilka snygga röda rötter. Vad heter växten?

Anmäl
2020-03-20 16:16 #53 av: 5ara

#52 Ja, jag tycker den är fantastiskt fin! Har inte haft den så länge och det var Lillyrod, här på forumet, som jag fick köpa av.

Den kallas logiskt nog ”Red root floaters” och det latinska namnet är Phyllantus Fluitans.

Anmäl
2020-03-26 09:29 #54 av: 5ara

Grönt är skönt, eller kan det bli för mycket?

För tillfället får vallisnerian i alla mina kar härja ohämmat. Jag blev kontaktad av en som vill köpa allt jag kan avvara till uppstarten av hens nya akvarium. Mest troligt kommer det skickas i början på nästa vecka.

Uppdatering gällande mina tonårs-scalarer; det är bara 6 st kvar nu. I 120:an är det inga och det känns väldigt tomt... hoppas ancistrusarna leker snart igen så det känns som att det händer något där i.

Anmäl
2020-04-01 11:35 #55 av: 5ara

I 120:an har det flyttat in 3 st Duplicareus till så nu är de 9 st. Som jag tidigare nämnt misstänker jag att det bara varit honor tidigare och hoppas att det kan vara hanar bland de nya. Till vänster är en av mina gamla och de två till höger är nyförvärv. Så små och söta!

Det är något med Duplicareus utseende och sätt att röra sig som gör att de påminner om små gnagare som kilar runt på botten. Så väldigt söta!!! Därför har det blivit så att jag kallar dom för mina marsvin. De som jag pratar med om mina akvarier mest är min mamma och syster och ingen tycker meningen; ”marsvinen har lagt ägg igen” är konstig...

Tyvärr blev det dålig skärpa på bilden men storleksskillnaden går nog se i alla fall.

Anmäl
2020-04-01 11:39 #56 av: 5ara

I 120:an närmar det sig nog även lek igen för ancistrusparet. Honan börjar se ganska rund ut.

Anmäl
2020-04-01 11:42 #57 av: 5ara

Som de flesta känner till är ancistrus ganska bra på att skifta i färgen. Min uppfattning är att det är främst den vanliga bruna färgen som de har förmåga att tona ner och på så vis låta bottenfärgen synas tydligare. Så här ser honan ut för det mesta.

Anmäl
2020-04-01 11:43 #58 av: 5ara

Ibland ser hon ut så här istället. Jag upplever att hon är mer benägen att skifta i färg när det närmar sig lek.

Förutom de här två ”färglägena” kan hon även vara mörkare i färgen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.