Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3811 ggr
Nephi
5/3/20, 12:41 PM

Göra om akvarium

Efter att länge funderat på att skaffa akvarium till min lägenhet men insett att ett i den storlek jag vill ha inte får plats, men fått en del ideer om att inreda akvarium. Så har jag nu fått ok att göra om ett "familjeakvarium" som står hemma hos mormor. Det är ett hörn akvarium (125L), innehåller idag lite blandade fiskar mestadels tetror av olika slag, engelsk sjösten på botten och lite växter och stenar. 

Har lite funderingar som jag tänkte att ni här inne kanske har några bra svar på. 😃

Jag har fastnat för Juwels 3D bakgrunder och tänkte ha sand till, om jag förstod någon annan tråd rätt ska ska Biltemas sand vara ok? Har någon erfarenhet av att montera 3d bakgrunder i hörn akvarium?

Vad blir skillnaden mellan sand och sten? Det används just nu "slamsug" vid rengöring, går det att använda även till sand?

Hur gör man med pump och 3D bakgrund? Akvariet har idag ett Eheim innerfilter som sitter fast på rutan i innersta hörnet.

Hur vet man vilka sorters silikon som går att använda i Akvarium? Funderar även på att försöka pyssla ihop lite egna dekorationer med lite sten.

Tack på förhand!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Cecilia.S
5/3/20, 3:03 PM
#1

Hejsan! Så roligt att göra om akvariet och få hem det till dig. Är det ett Juwel Trigon som du får hem? I så fall är det på 190 liter och inte 150 👍

3D bakgrunder är väldigt populära och kan bli riktigt snygga i akvarium! Länkar en video från Juwel som filmade när de satte igång ett av sina hörnakvarium. Där visar dom bland annat hur de gjorde för att sätta på sin 3D-bakgrund!

Biltemas sand är nog bland den vanligaste som används i akvarium. Den behöver sköljas en del men fungerar toppen när den väl är tvättad. Bra pris dessutom 🍸 Om du planerar att köra på sötvatten med växter så trivs de bättre med sand än med sten eftersom rötterna inte skadas lika lätt. Däremot är det bra om du använder näringskulor som du sticker ner i sanden, eftersom det inte finns någon näring där annars. Utan näring i rötterna kommer växterna ha svårt för att växa vilket ger ett bra övertag för alger. Något annat som är bra att täcka på när det gäller just sand är att ha någon som rör om i sanden lite nu och då (t.ex. corydoras och/eller sandsnäckor). Slamsug går jättebra.

Pumpen kanske du får försöka fästa på den främre rutan istället, alternativt lämna kvar en del glas utan bakgrund på så att sugpropparna kan fästa precis som vanligt.

Angående silikon så är det så enkelt som att du ska leta efter akvariesilikon. Vi köpte en från Hornbach 🙂

Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
5/3/20, 3:15 PM
#2

Psst! Man behöver inte tvätta Biltemas akvariesand. Det funkar jättebra ändå  👍

Det ska vara silicon utan antimögelmedel i så funkar vilket märke som. Jag köpte på Beijer och då frågade jag bara vilket jag skulle ta. Det är billigare än det som kallas akvariesilicon.

När det gäller det andra håller jag med föregående talare 😉

Nephi
5/3/20, 5:38 PM
#3

Tack för svaren! Då kan jag börja kika lite, hoppas på att kunna hitta någon silikon som passar av det som finns i gömmorna Planen är att fortsätta med sötvatten för det har jag i alla fall lite koll på :) Akvariet är ett äldre akvarium som säkert är 10 år gammalt och som jag inte minns märket på, det har dock sett mer eller mindre lika ut under alla år :) Kan försöka ta ett kort på det nästa gång jag är där, ganska säker på att det är ett 125L Akvariet kommer få stå kvar hemma hos mormor då hon har mer plats och jag har 10 min promenad över :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/3/20, 5:49 PM
#4

Det ska bli roligt att se hur det blir så småningom 🙂

Draken
5/4/20, 3:27 PM
#5

Sätter en fena här. Älskar sånna här projekt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/4/20, 5:57 PM
#6

Vilken bra lösning att du får greja med mormors kar när du själv inte har plats för ett! Uppdatera gärna med bilder under processens gång. Kul för andra att följa och för dig själv att kunna se tillbaka på projektets gång 🙂

Annons:
Draken
5/6/20, 11:02 AM
#7

roligt att greja me karen, även fast de inte finns hemma hos dig :) Tror säkert att mormor är ganska nöjd med det också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/9/20, 9:40 AM
#8

Nu är bakgrunden beställd, dock verkar butikerna i stan ha väldigt dåligt utbud av rötter, stenar och andra dekorationer. Har listat ut att de fiskar som finns i akvariet idag är Kopparbarb Neon/kardinal tetra Koppartetra Sorgmanteltetra Zebrafisk (även leopard mönster) Och några malar Är det något särskilt att tänka på som de kan behöva inredningsmässigt? Har svårt att bestämma hur jag ska inreda och vad jag ska leta efter att inreda med 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/9/20, 10:14 AM
#9

Det är stimfiskar allihopa så de behöver vara ett gäng för att trivas riktigt bra. Det blir lätt rörigt i karet med så många olika stim.

Annars brukar tetror gilla lite högre stängelväxter som de simmar runt och busar bland. De leker också i samma sorts växter. Vallisneria är perfekt växt. Det finns några olika sorter att välja på. Jag tror inte att tetror bryr sig så mycket om vad som finns på botten. 

Malarna däremot vill ha rötter och stenar där de kan gömma sig och även leka om de får det för sig 🙂

Draken
5/9/20, 1:25 PM
#10

Rekomenderar att du bara kör ett av stimmen, och fyller på det. Sälj eller skänk bort de övriga. Kolla sedan på vad du vill ha för "huvudnummer" i karet, och bygg upp efter det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/9/20, 3:25 PM
#11

Neon och Zebra är de som finns mest av :) de övriga är tyvärr bara 2-3 fisk kvar av från tidigare stim, känns svårt att omplacera dem för tillfället Lyckades hitta en djurbutik med helt ok utbud av stenar och rötter idag så nu har jag lite idéer igen 😁 Lite sugen på att ge Gurami ett försök men gick tyvärr inte toppen sist mormor hade det i akvariet, hade dock lite andra fiskar då som de mest troligt inte gick ihop med. Tror ni de skulle kunna fungera i den storleken på akvarium och med de fiskarna som finns? Tänker att det är lika bra att dubbelkolla med er med lite mer erfarenhet innan jag stoppar i någon fisk som kommer vantrivas


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/10/20, 11:31 AM
#12

Gurami skulle säkert fingera jättebra. Men jag står fast vid det jag sa om stimfiskarna. Välj vilket stim du vill ha kvar och öka på det, sälj/skänk resten. Någon kanske redan har de fiskar som du bara har 2-3 utav :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/10/20, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Inser att jag glömt visa det akvariumet jag ska göra om 😃 Så här ser det ut i dagsläget och har mer eller mindre sett ut de senaste åren. Någon som vet om det går att dela upp den stora plantan i mindre bitar? Skulle gärna ha kvar en bit men inte hela som den är just nu, verkar växa rötter på den längst huvudstammen där av tanken på om den går att dela


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
5/10/20, 12:34 PM
#14

#12 Ska göra ett försök och se om jag ska sälja av några av dem, såg att sorgmantlarna och Koppartetra verkar vara 5-6 av varje så tänkte att de skulle kunna få åka i så fall så blir det två stimm mindre. Neon tetrorna hittade jag inte alls sist, så de kanske inte var där till att börja med, är bara så van vid att det är standard fisken mormor brukar fylla på 😊 Dock verkar inte mormor pepp på idén att göra sig av med fisk hon skaffat utan har dem hellre så länge de lever.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
5/10/20, 12:34 PM
#15

#13 Är bara att bryta/klippa isär och bara spara de finaste bitarna. Ska bli spännande att se hur resultatet blir! Alltid skoj att göra om lite i akvarierna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/10/20, 12:45 PM
#16

Spännande. Klipp eller bryt av stammen på Anubian och knyt fasat på en annan sten eller rot :)

Anubian ser jättefin ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/10/20, 3:45 PM
#17

Har funderat lite mer på hur man kan lösa det med pump och 3d bakgrund, tror ni det skulle fungera att göra ett ”hänge” av något slag att kroka över kanten och över bakgrunden att silikona fast pumpens baksida mot då mormor har svårt att få pumpen att fastna på rutan efter städningen. Morfar tänker att han skulle kunna bocka till en bit rostfritt, men är det ok material att använda? Låter det som en ok idé eller ser ni några problem med det? Förslag på andra material tas gärna emot om rostfritt inte är att rekommendera 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/10/20, 4:26 PM
#18

Sitter pumpen med sugploppar? Eftersom den inte vill fastna säger du. I så fall finns det säkert nya sugploppar att köpa. Det får jag göra ofta, i synnerhet till Eheimpumparna.

Nephi
5/10/20, 9:16 PM
#19

Ja precis det är en Eheim med sugploppar, vi har bytt flera gånger men efter en period börjar de lossna igen, där av tanken om man kan göra något som passar över bakgrunden och fästa pumpen i permanent eftersom filter delen är löstagbar för rengöring.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/10/20, 10:00 PM
#20

Jag tar alltid upp hela pumpen när jag gör rent. Annars tappar jag hälften av skräpet i karet 😃 Vartannat år ungefär behöver jag byta plopparna.

Annons:
Nephi
5/13/20, 8:52 AM
#21

Nu har bakgrunden kommit, så inköp av sand kvar och sen att börja fixa. Har även gjort ett försök med att beställa växt skott online så får vi e hur det går 😃

Hur förvarar man bäst fiskarna under ombyggnationen och hur gör man för att bäst släppa tillbaka dem med minimal stress efter? Ska man hälla tillbaka lite vatten eller räcker det att pumpen går några timmar innan man släpper tillbaka dem?

Vilken av Biltemas sand är den som ni har bäst erfarenheter av?  Såg att den finns i två olika storlekar.

Akvariet har ett problem med alger i dagsläget, finns det något sätt att få bort det från de dekorationer och växter som finns? Gör det något att få med alger över till det "nya" eller ska de tas bort? Mormor älskar sina bubbel dekorationer och vill absolut ha något som bubblar i akvariet men båda är fulla med alger samt att hon vill ha kvar växterna som är fulla med alger. 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/13/20, 9:04 AM
#22

Det är tyvärr bubblet som gör så det blir algproblem. Bubblor driver ut co2 ur karet och växterna behöver det för att frodas. När växterna inte växer jublar algerna och växer så det knakar. Att få bort alla alger är nästan omöjligt. Man får skrubba så gott det går. När det gäller Biltemas sand är båda väldigt fina. Jag har valt den de kallar grov för den fina är nästan som mjöl 😊

Nephi
5/13/20, 9:24 AM
#23

Ska försöka övertala mormor då om att vi ska köra utan bubblor ett tag så får vi se vad hon tycker sen om det kan få fortsätta vara bubbelfritt ☝️ 
Dock säger hon att den som sålde akvariet till henne sa att det måste vara en bubbelsten i? Är det gammalt som nu är motbevisat eller vart kommer det ifrån? 

Med lite tur kanske vi kan slopa anti-alg tabletterna hon har i vid städning om några städningar då om malarna kan lyckas hinna ikapp när/om algerna får mindre kraft


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/13/20, 10:06 AM
#24

Sk syrestenar fyller ingen som helst funktion. Det är vi som tycker det är fint. Det är ytrörelse som gör att syre kommer ner i vattnet. Det gäller våra sjöar och hav också. Det är bra när det blåser alltså. Det var säkert så att man rekommenderade sådant förr. Jag har haft akvarium sen 70-talet men aldrig blivit rekommenderad syresten men jag hade en då 😃

5ara
5/13/20, 10:28 AM
#25

Så kul att det går framåt med projektet!!! Vad gäller dekorationer kan det säkert hjälpa till viss grad att koka dom. Borde ha ihjäl åtminstone en del av algerna. Jag har även använt utspädd klorin till att ha ihjäl alger med. Funkar jättebra men då får man vara väldigt noga med att skölja efteråt. Skulle dock inte rekommendera det för mer porösa material som trä då det finns risk att klorinet tränger in i det. Som Lillyrod skriver finns det ingen anledning att ha bubblor i karet. Ställer bara till det i min mening. Hur är det med ljuset? Om det är vanliga lysrör behöver de bytas ibland. När de blivit slitna så kan inte växterna tillgodogöra sig av ljuset men flertalet alger klarar sig däremot ypperligt. Därför kan det kanske även vara aktuellt att se över när lysrören byttes senast.

Nephi
5/13/20, 10:33 AM
#26

Lysröret byttes sist de gick sönder, när det var har jag dock ingen aning om 🤔 

Det är något typ av lysrör för akvarium är allt jag vet, finns det något sett att se vad det är för lysrör? Hur ofta upplever ni att ni behöver byta dem?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/13/20, 10:36 AM
#27

Tack för all hjälp hittills! 

Skönt att kunna ha er alla att bolla tankar och idéer med, utan er hade jag nog gett upp för längesen och projektet hade bara blivit nya växter och nån ny sten🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
5/13/20, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Vad jag har förstått är det lämpligt att byta dom någon gång om året ungefär. Själv har jag LED i alla mina kar (utom ett litet extra kar som för det mesta står tomt) så jag har ingen egen erfarenhet av det. Dock vet jag att lysrören alltid är märkta så kolla på dom vad det står. Bifogar en bild på hur det gamla röret i mitt lilla extra kar var märkt. Informationen du vill åt är om det är T5 eller T8 (jag tror det är T8 du har) och Watt-antal. Längden på röret är direkt kopplad till antalet Watt så därför behöver du bara det.

Nephi
5/15/20, 10:54 AM
#29

Lysröret ska tydligen vara bytt för några månader sen då det gick sönder då, men får försöka hålla koll så det byts något oftare i framtiden  :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/15/20, 11:02 AM
#30

Tanken är att akvariet ska fixas under nästa vecka 😃

Har skaffat en större låda från IKEA att ha fiskarna i så länge.

Tanken är just nu 
dag 1 tömma och tvätta
dag 2 fästa bakgrund och fixa sand 
dag 3 dekorationer och fylla akvariet igen.

Vad behöver fiskarna ha för att klara sig dessa dagar i en låda? Kan jag stoppa i dem igen på kvällen dag 3 om jag fyller upp och startar akvariet senast lunch eller är det bättre att stoppa i dem på em dag 4 eller morgon dag 5?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/15/20, 11:55 AM
#31

De behöver en pump och eventuellt en värmare. Mata väldigt sparsamt, eller ingenting, under de dagar du har dem i lådan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/15/20, 12:41 PM
#32

Med värmare och pump borde de klara sig fint i lådan 🙂 jag brukar släppa i fisk i mina kar när vattnet har rätt temperatur och vattnet är hyfsat klart. Om jag behöver flytta fisk akut fyller jag bara upp med vatten från akvariet som den/de går i och släpper i på en gång. Kan vara bra om vattnet får stå något dygn eller så för att eventuellt klor ska hinna dunsta. Om du har vattenberedningsmedel går det dock betydligt snabbare.

Nephi
5/15/20, 4:24 PM
#33

https://vetzoo.se/tetra-aquasafe?gclid=Cj0KCQjw-_j1BRDkARIsAJcfmTF70g7IaiCCjOlv-sTDhoYkU40LPv2T1mgWn88PJQ8zmTjhYv09WaYaAjeEEALw_wcB#!child=28272 Är detta vad ni menar med vatten beredning så är jag ganska säker på att det står en flaska i skåpet :) Doppvärmare vet jag dock inte när det användes sist men får försöka kika om det finns en gömmorna


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/15/20, 7:55 PM
#34

#33 Det du länkar till är ett av de bästa vattenberedningsmedlen enligt mig 🙂 toppen! Då blir du snabbt av med klor, koppar och andra ämnen som annars skulle kunna ställa till det för fiskarna 🙂

Annons:
Lillyrod
5/15/20, 8:05 PM
#35

Det medlet är bra men dyrt. Den ekonomiske förespråkar billigare medel och då blir det Easylife filtermedium som är exakt samma sak 😃

Har man det redan hemma ska man absolut använda det.

5ara
5/15/20, 8:19 PM
#36

Easylife innehåller inte kolloider som skyddar fiskarnas gälar men i övrigt är de likvärdiga. Jag häller bara i AquaSafe i samband med uppstart av nytt akvarium. Vill inte ha något som krånglar till det gällande när jag kan hälla i växtgödning för jag föredrar att kunna göra det direkt i samband med vattenbyte.

Nephi
5/15/20, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Det finns en falska aqua safe i skåpet med typ en fjärdedel kvar precis som jag trodde 😄 Tror mormor häller i en skvätt vid varje tillfälle hon byter vatten, på er låter det som att man inte behöver ha i det varje gång? Stämmer det? 🤔 Verkar ha fått med lite snäckor med växtskotten jag beställde, behöver jag oroa mig för att få med dem ned i akvariet? Växterna fick hamna i glas vaser för att inte behöva flytta på dem med än nödvändigt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/16/20, 9:42 AM
#38

Vad bra! Om du häller i AquaSafe och låter det verka ett tag så borde du kunna flytta fiskarna så fort tempen är bra och eventuellt vänta tills den värsta grumligheten i vattnet har försvunnit. Ja, egentligen är det ju tänkt att man ska hälla i en skvätt i samband med varje vattenbyte men överlag har vi så bra vatten här i Sverige att produkten är onödig. Att flytta till nytt akvarium innebär i regel en del stress för fiskarna och stressade fiskar är ofta känsligare så därför använder jag mig av det vid uppstart av ett nytt kar. Om man har egen brunn kan man behöva använda sig av det men om man har kommunalt vatten behövs det oftast inte. Om man vill kan man leta reda på vilket vattenverk man får vatten ifrån och sen även kolla vilka värden det är på vattnet som går ut därifrån. Vilken typ av klor de tillsätter är också intressant för om det är kloramin i vattnet försvinner inte det på samma sätt som annat klor så då kan man behöva tillsätta lite askorbinsyra som tar bort det. Medel som AquaSafe tar hand om metaller i vattnet. Växtgödning innehåller en hel del sånt så för att vattenberedningsmedlet inte ska göra gödningen otillgänglig för växterna så ska man inte tillsätta dessa samtidigt utan låta medlet verka i vattnet typ ett dygn innan gödning tillsätts. Jag vill som sagt få vattenbyte och gödning avklarat på en gång så därför använder jag mig inte av något vattenberedningsmedel. Oroa dig för snäckorna behöver du inte. De är i regel duktiga städare, men man ska också vara medveten om att de kan bli många ifall det matas lite för mycket i karet, annars brukar de automatiskt hålla sig i en balanserad mängd. Tycker nästan det ser ut som en liten posthornssnäcka men bilden inte tillräckligt skarp för att jag ska kunna säga vad det är med säkerhet.

Nephi
5/16/20, 12:46 PM
#39

Ny fundering! Har insett att jag troligen behöver lite mer stenar i akvariet, har fullt med sten i blandade färger/former/storlekar i familjens sommarhus då det ligger på en bergsknalle. Hur gör ni för att bäst göra det akvarievänligt? Är det någon sorts sten som ska undvikas? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/16/20, 6:08 PM
#40

Hoppas någon har koll på det här och kan hjälpa dig för jag kan inte detta. En del verkar stoppa i vilka stenar som helst och andra säger att man ska undvika såna som glimmar och även såna som det kan finnas metaller i. Jag har bara plockat några småstenar ute som jag hade tänkt att använda som ”ankare” åt några små javaormbunkar. Det har dock inte blivit av utan de ligger i en liten skål på ett fönsterbräde här hemma. Stenarna jag valde är av granit, har inte läst något om att det skulle kunna vara skadligt att ha i akvarium. Med andra ord; om det är granit du har tillgång till ger jag grönt ljus men i övrigt är mina kunskaper mycket begränsade inom området.

Lillyrod
5/16/20, 6:12 PM
#41

Jag har plockat nästan alla mina stenar ute. Finns ett stenbrott en bit härifrån och jag smyger dit ibland. Även vid Ölandsbron brukar jag hämta lite.

Jag kan inte säga hundra vad som är bra eller inte men jag tar inte stenar som blänker. Tänker att det kan vara metall. Annars tar jag det jag hittar. Har aldrig haft problem med det. 

De jag använder skurar jag under varmt rinnande vatten bara. Har en särskild diskborste jag bara använder till akvarierelaterat.

Annons:
Draken
5/17/20, 11:12 AM
#42

Jag har plockat mycket stenar utomhus. har aldrig haft några problem.

Var noga med rengöring och undvik stenar som glittrar/ blänker  eller som har "rost" på sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/17/20, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu är vi igång! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/17/20, 1:46 PM
#44

#43 vad roligt! Lycka till och hoppas allt går bra 🙂

Nephi
5/17/20, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Nu är det tomt 😁 Väntar på att det ska torka så får ska bakgrunden försöka passas in


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/17/20, 6:03 PM
#46

Slut på fix för idag!

Oj, vad grus det var att ta upp och fixa i ordning på för att läggas på tork 🤪

Bakgrunden sitter nu på härdning vilket gör att jag ligger en dag före i min planering, imorgon blir det sand och stenar. Eventuellt blir det även att åka iväg på jakt efter en vallisneria eller två men har vart dåligt med dem i de butiker jag oftast är i. 

Koppartetrorna är nu utflyttade och fick flytta ihop med mammas stim på 3 så nu är de 7 och klumpade ihop sig direkt. Så nu är vi nere i 3 stim, zebrafisk, Sorgmanteltetra och kopparbarb. Ska fortsätta diskussionen om att minska ned på stim när akvariet är klart… 

Hittade två halvstora malar, inga "spröt" på dem, kan jag då anta att de är honor? Med tanke på hur stort alg problem det vart i akvariet till och från, vad är bästa typen av inredning för att få dem att leka och lyckas? OM jag lyckas hitta en (behövs två?) hane i deras storlek? Skulle ju inte göra något om man kunde lyckas bli "självförsörjande" på malar och bli av med algerna i samma veva. Förresten hur mycket malar brukar egentligen behövas på 125 liter? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/17/20, 6:10 PM
#47

Om de är den vanliga ancistrusen du menar så är karet inte stort nog för mer än en egentligen. De har ganska stora revir. Ancistrus äter alger som yngling men sen blir de lata. Dessutom skitar de ner ganska mycket också vilket kräver bra filter och en del städning.

De bästa algätarna är antingen snäckor eller Otocinlus. Den sistnämnde är en liten mal som lever i stim. De är energiska och roliga att titta på. De flesta akvarieaffärer brukar ha dem hemma. Det finns flera olika sorter.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Nephi
5/17/20, 6:20 PM
#48

Någon typ av Ancistrus är det helt klart, då tror jag de får klara sig på de två som är med tanke på hur länge de levt ihop hittills utan problem. Intressant att ingen någonsin nämnt något om storleken på akvarium med tanke på att jag hade 2 eller 3 i ett 54L kar när jag var mindre 🤔 
Aja, får kika lite på de andra sorterna sen när akvariet är igång igen. 

Men då har jag lärt mig ännu något nytt i denna tråd, jätteskönt att kunna få feedback från er alla med betydligt mer kunskap och erfarenhet!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
5/18/20, 8:21 AM
#49

Just det! Kollade även vilket lysrör som sitter i akvariet, någon som har några erfarenheter av denna? Tydligen hade mormor bytt till det här för några månader sen


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/18/20, 10:07 AM
#50

Det lysröret duger bra 👍

5ara
5/18/20, 10:11 AM
#51

#49 Är det bara ett lysrör på 15 W till ett kar på 125 liter? I så fall är det nog bra om du satsar på växter som inte kräver särskilt mycket ljus.

Lillyrod
5/18/20, 10:43 AM
#52

Så långt såg inte jag. Tittade bara på vilken sort det var. Det måste vara ett väldigt litet rör till det karet om det är T8? Ser inte det riktigt.

Nephi
5/18/20, 11:47 AM
#53

det är ett T8, akvariet är 60 cm djupt. Är det där lysröret för svagt då? Finns det något i den storleken som är starkare?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Nephi
5/18/20, 11:50 AM
#55

Fel av mig 50cm djupt, bakpanelerna är det ju som är 60 breda 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
5/18/20, 12:06 PM
#57

Lysröret är på 15 w och det anger också längden. Du kan inte ha ett rör med mer watt för då är det för långt. Vad jag tyckte var konstigt var att det var ett så kort rör till ett såpass stort kar. Jag har 15 w till mitt 54-liters när jag använder den rampen.

5ara
5/18/20, 12:17 PM
#58

Om jag var du skulle jag åtminstone skaffa en reflektor så att mer ljus kommer ner i akvariet. Det kommer tyvärr bli klent ljus ändå men bättre än nu… Eftersom det bara är ett lysrör är det dock inte omöjligt att ett LED-rör från Jula skulle gå att sätta i. Det blir lägre Watt men tack vare att det är en annan teknik blir det ändå mer ljus. Då behöver du nog inte någon reflektor heller för dioderna borde vara riktade åt ett håll så då räcker det med att se till att dioderna pekar åt rätt håll när du satt i det. Vet dock inte om det funkar med såna lysrör men vad jag läst mig till i teorin så tycker jag att det borde det.

5ara
5/18/20, 12:29 PM
#59

LED-lysrören från Jula och Biltema går visst bort då de inte finns i så korta längder som skulle behövas i ditt kar. Möjligtvis att det går hitta någon annanstans men jag vet inte var. Mitt förslag är därför att investera i en reflektor som riktar ner mer ljus till växterna.

Nephi
5/18/20, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Nu så! Sand och stenar i, samt en väldans massa små skott av växter jag inte har någon aning om vad de är, även tre små sniglar följde med skotten så de har redan flyttat in. Kunde inte låta bli att ta en sväng förbi akvarieaffären på väg från jobbet och plocka med mig några Vallisneria och någon annan liten växt. Såg lite fiskar också men det får vänta till nästa vecka 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/18/20, 6:31 PM
#61

Ska kika lite på en reflektor och ev andra lysrör och se vad som kan hittas, hade för mig att akvariet hade en reflektor från början som i så fall försvunnit någongång under åren, men jag kan minnas fel.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/18/20, 6:38 PM
#62

Det ser ut som en jättebra början 👍

Annons:
5ara
5/18/20, 9:51 PM
#63

#61 Nämen kolla, vad fint du har fått det! Måste kännas jättekul! Med en reflektor och lite gödning tror jag dessutom karet kan få en bättre balans än tidigare så ni kan klara er utan algtabletterna sen.

Nephi
5/19/20, 7:20 AM
#64

Gödning köpte jag några långtids kulor som Skulle grävas ned i sanden så det är redan fixat 😁 

 Malarna stortrivs på sin nya stock och kopparbarberna verkar tycka det är jättebra att kunna klia buken mot sanden 

 Så just nu är det 

 2 malar 

3 kopparbarb 

 6 sorgmanteltetra 

 Ca 10 zebra+leopard (tappade räkningen på dessa)

 Zebrorna är tyvärr de enda av de kvarvarande stimmen mormor kan tänka sig göra sig av med, vilket känns tråkigt för min del då det är mina favoriter av stimmen och jag sett till att hålla det i hyfsad storlek…

 Jag har ju funderat på Gurami men mormor började prata om Guppy igår när vi fixade, vad tror ni skulle passa bäst? Fast först är tanken att det ska få flytta in några pansarmalar och någon mer typ av algätare. 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/19/20, 9:07 AM
#65

Det kommer bli jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/19/20, 10:34 AM
#66

Hur tidigt är för tidigt att stoppa i botten/algfiskar? Funderade på att passa på på torsdag när man ändå är ledig från jobbet och de flesta affärerna fortfarande har öppet men med söndags tider, men börjar tänka att det kanske är tidigt 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/19/20, 10:55 AM
#67

Eftersom karet är helt nystartat bör du vänta några veckor innan du börjar tänka på nya invånare. Dr goda bakterierna måste få en chans att etablera sig och hjälpa dig med renhållningen. Läs gärna artiklarna som finns här om att starta upp ett akvarium. Du har redan ganska mycket fisk i karet så frågan är nog inte vilka fler du ska stoppa i utan om du ska göra det. Just nu bör du bara ta det lugnt, mata ytterst försiktigt och hålla koll på nitriten. 😊

Nephi
5/19/20, 11:11 AM
#68

Oh okej! Trodde jag kunde släppa i fisk tidigare eftersom pumpen med filtret är med sen innan det tömdes med allt det roliga som var där i och vatten beredning och sånt roligt 😅 men då får jag försöka hålla mig borta från akvarium butiken några veckor då Känner mig som en total nybörjare, trodde jag hade lite koll men helt klart inte 😂


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/19/20, 12:00 PM
#69

Att pumpen är intakt är en väldigt bra hjälp men jag tror att det där som akvarister är så dåliga på, att skynda långsamt, är att föredra. Allt annat är ju nytt. Bättre att njuta av nya karet än att det går åt skogen och allt blir tråkigt. 😉

Annons:
Nephi
5/19/20, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Hoppsan! Det blev visst en sväng till akvariebutiken ändå, blev en reflektor och kunde inte låta bli att plocka med ännu en växt. Det blev även bestämt att det blir Platy som blir ”huvudfisken” med de tre stimm vi har efter mormor pratat med butiksbiträded. Så där tog mitt bestämmande av fiskar slut, blir pansarmal och någon mer alg ätare i vilket fall 😴


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/20/20, 9:37 AM
#71

Synd att du inte fick bestämma lite mer. Tror det skulle ha blivit väldigt snyggt med zebrastimmet, ett guramipar och  ett stim med Corydoras.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/20/20, 1:07 PM
#72

Håller med, men hon vill ha något färgglatt som syns och så det blir mycket liv och rörelse i akvariet 😅 Gurami var tydligen för intetsägande oavsett vilken av alla färger jag pekade på, Platy och ciklid var de hon fastnade mest för så Platy blir det. Men behåller idéen på den kombinationen, håller på att försöka kika lite på hur jag kan möblera om hemma för att eventuellt skaffa ett akvarium i framtiden. Men det blir ett projekt för en annan gång


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/20/20, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

En bild på fiskarna i kanske jag också ska lägga upp 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/22/20, 11:30 AM
#74

Det blev jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/22/20, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Ganska väldigt alldeles för tidigt men idag flyttade några sandsnäckor in 😅 Tänkte åka in på zoo affären för att se om de skulle kunna beställa hem någon ål att ha gräva runt i sanden, slutade med att jag hade en påse snäckor i handen då han bara var lycklig att bli av med dem då de förökat sig fortare än han blivit av med dem. Ålar verkar vara mer eller mindre omöjligt att få tag på, ingen av de tre zoobutikerna i stan har dem hemma…. Första butiken jag gick in på så vände jag dock ganska fort igen, karpfiskarna och Guramin vilade på botten i alla akvarium och de annars rätt livliga stimmfiskarna stod bara still på stället i akvariet. Kändes så där, så där blir det nog inga fler fiskinköp. I alla fall inte inom det närmsta så länge fiskarna ser ut så där.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/22/20, 5:04 PM
#76

Sandsnäckor är nyttiga små djur men det är sant att de lätt blir väldigt många.

Man ska akta sig för affärer som har slöa konstiga fiskar i sina kar. Jag vet ett ställe som fanns i den här stan förut som alltid hade döda fiskar som flöt i karen. Jag fattar inte att folk gick in där och köpte.

Annons:
Nephi
5/23/20, 8:48 AM
#77

Snäckorna verkar trivas toppen i sanden 😂 långa spår efter dem nu på morgonen, läste dock någonstans att visa snäckor behöver någon tillskott/speciell mat för skalet? Gäller det även dessa? Fick inte särskilt mycket information när jag köpte dem mer än en påse i handen och en varning om hur fort de kan föröka sig


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
5/23/20, 8:55 AM
#78

Ja de behöver lite kalk för att hålla ett bra skal. Snäckskal går att köpa på bl a Granngården men det är stora säckar. I snäckgrupperna på fb brukar man få köpa per dl och det räcker länge. Jag brukar bara ta en liten skål och lägga i och ställa i ett hörn av karet. Typ de här små plastkaren man får när man köper näring mm. De gillar att gnaga lite på det och få i sig det de behöver samtidigt.

Maleficum
5/23/20, 10:41 AM
#79

Jag brukar ha sepiaskal till mina snäckor, brukar passa på att plocka när vi är på växtkusten då det brukar flyta i land rätt många (kan även köpas på fågelavdelningen på zoobutiker). Dem brukar flyta i början men sjunker efter ett tag (ibland brukar jag trycka in dem lite under en sten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
5/23/20, 10:47 AM
#80

Hur ofta behöver man byta skal då? Eller kan de ligga i tills de är slut? Sepiaskal låter ju enklare om man bara kan låta dem sitta i och inte behöva fixa med kross och skålar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
5/23/20, 11:01 AM
#82

Jag brukar byta/lägga i nytt när det i princip bara är bakstycket på sepiaskalet kvar (det verkar vara för hårt för dem)

.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
5/23/20, 11:07 AM
#83

Då får det nog bli ett sånt 😁 får åka och kika på ett under nästa vecka, har de klarat sig utan ett i akvariet på affären så klarar de sig troligen några dagar till


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
5/23/20, 11:48 AM
#85

sandsnäckor är jättebra att ha i sanden. :)

Jag använder snäckkross eller sepiaskal till mina snäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/24/20, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Och här trodde jag att Sandsnäckor var bottenlevande djur, klättra på bakgrunden är tydligen väldigt roligt om man är en liten snäcka 😝


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/25/20, 10:11 AM
#87

De kan söka sig uppåt när de tycker det inte finns tillräckligt med mat i sanden, tror jag det var.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
5/25/20, 11:41 AM
#88

Mina sandsnäckor är och klänger överallt så de är inte bara på botten. Trevliga små filurer.

Nephi
5/25/20, 4:49 PM
#89

Nu har de sepia skal i akvariet :) Minns ni de tre snäckor som kom med växtskotten? Två av dem verkar fortfarande vara vid liv iaf, ena ser dock ut som en stor geléklump med nästan genomskinligt skal 🤢 Är det för den inte haft kalk till att bygga upp skalet när den växt? Eller kommer den alltid se ut som en (i min åsikt) äcklig geléklump?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/26/20, 10:25 AM
#90

#89 vad menar du med stor geleklump ? Är det bara skalet som är genomskinligt, eller är det även "sladdrigt" ?

Har du nån bild ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
5/26/20, 10:38 AM
#91

Vill tro att det bara är skalet som är väldigt tunt och genomskinligt, tyvärr ingen bild. Hittade den när jag rotade runt i akvariet efter ett bra ställe att fästa sepiaskalet 😬


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/26/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Eller ja, det här finns i bild väg. Kameran vägrade fokusera på snäckan 😅 det är den stora jag menar som ser ut som en geléklump. Men det är mest faktumet att skalet är genomskinligt så man ser allt där i


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
5/26/20, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Mina rosa posthorns snäckor har genomskinligt skal (främst när de är rätt små). Riktigt häftigt då man verkligen ser hur de ser ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/26/20, 1:19 PM
#94

#92 Aha, ja då förstår jag bättre vad du menar ;) Skalet är genomskinligt när de är riktigt små, det kommer få färg sedan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/26/20, 1:33 PM
#95

Då hoppas jag den får lite mer färg och ser mindre genomskinlig ut så snart som möjligt 😇


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Nephi
5/28/20, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Nu kunde jag inte låta bli! Botten började se så tråkig ut med allt skit som låg uppe på sanden, och även om snäckorna hjälpte lite så fick det ändå flytta in några corydoras idag 😁 Tror det ska vara salt och peppar dvärgar, de skulle iallafall fungera bra med de fiskar som redan finns enligt de i butiken. Tyckte de normalstora såg så stora ut fullvuxna! Så vågade inte riktigt med dem när de små ändå skulle funka, 6 stycken blev det som följde med hem. De kör redan runt som små raketer och letar gott i sanden, så roliga att titta på! Zebrorna och leoparderna verkar älska akvariet, några fler börjar nu se rätt runda ut, yngel lär det ju dock inte bli. ( https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5ec66010ce12c4133a000625 )


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
5/28/20, 11:14 PM
#98

Vilka sötnosar  😍

Corysar är otroligt trevliga fiskar. Har alltid haft dem i mina kar tills nu. Har just nu bara ett malawiklar, och där kan jag inte ha några Corysar. men skall eventuellt starta uopp ett kar efter studenten (12/6) och då lär det bli  corysar igen 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/29/20, 6:32 AM
#99

Börjar dock oroa mig för att akvariet börjar kännas rätt fullt.. och då är fortfarande inte Platy och någon mer algätare inflyttade. Hur mycket fisk kan man egentligen ha innan det är för fullt? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/29/20, 8:51 AM
#100

#99 Det finns en grov tumregel man kan tillämpa; 1 cm fisk per liter akvarievatten. Det finns mycket som spelar in; så som fiskarnas olika levnadssätt, men i brist på annat tycker jag ändå att det kan vara bra att använda som riktlinje. Då räknar man givetvis på storleken fiskarna kommer ha som vuxna. Om det handlar om fiskar med högre kroppar, som scalarer till exempel, så är det bättre att räkna med 1 cm fisk per 2 liter akvarievatten.

Lillyrod
5/29/20, 9:16 AM
#101

Den regeln är väl också sen minst 70-tal om inte ännu äldre och inget jag skulle rekommendera att gå efter. Se dina invånare som individer med behov. Man ska kunna gå undan och få vara ifred om man vill. Alltså ska det finnas tomma utrymmen hela tiden. Sen får man som sagt gå efter invånarnas särskilda behov också 😊

5ara
5/29/20, 9:55 AM
#102

Ja, det kanske är en gammal regel men för mindre fiskar tycker jag ändå att den är helt rimlig. När man sen går upp mot större fiskar så är den inte längre applicerbar, i min mening, men så länge det gäller ett kar i den här storleken tycker jag det funkar. Men som jag skrev får man även ta hänsyn till fiskarnas olika beteendemönster. Här har vi helt enkelt lite olika åsikter verkar det som men till att börja med så tar ancistrusarna upp 30 liter. De sex pansarmalarna 24 liter. 10 st zebra-/leoparddanio tar 50 liter. Här är vi uppe i lite drygt 100 liter och jag skulle betrakta akvariet som i stort sett fullt. Tycker faktiskt inte det sättet att räkna är så tokigt vad gäller mindre kar.

Draken
5/29/20, 11:34 AM
#103

Det börjar bli ganska fullt nu. Tänk också på att Platy förökar sig kopiöst i mellan varven

#101 #102 Den regeln tillämpas inte längre. Men jag vet om att vissa foirtfarande använder den på mindre fiskar, upp till 8-10 cm eller hur det var. Jag rekomenderar inte att den regeln tillämpas.

Det är ju lite samma lika med malawi, många använder där regeln att man kan ha 1 fisk pr. 10 liter vatten. Vilket alltså innebär att jag kan ha ca.65 fiskar i mitt akvarium, om de ligger inom en viss storlek (12-14 cm)

Jag är inte helt överens med den regeln, varken hos Malawi eller andra fiskar. Man måste se lite till de olika fiskarna också, de ska ha möjlighet att komma undan och gömma sig, de måste få möjlighet att ta lite revir i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/29/20, 12:25 PM
#104

#103 Då tycker vi olika helt enkelt vad gäller den regeln. För mindre fiskar och akvarier tycker jag den funkar och med tanke på att vi kommer till samma slutsats borde den inte vara helt tokigt.

Annons:
Nephi
5/29/20, 3:31 PM
#105

Får avvakta lite då med fler fiskar och komma med de som nytt argument på att minska ned till ett stimm om hon nu vill ha Platy 😅 Speciellt med tanke på att 5ara varken räknade med sorgemantlar eller kopparbarb i sin uträkning Inte kommer det bli fler inhandlade så länge jag står för inköpen innan det är mindre fisk i :) Det enda som ska få flytta in är den ensamma zebran från mammas akvarium så den kan få sig ett stimm igen


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
5/29/20, 5:21 PM
#106

Tycker det låter som ett klokt beslut 🙂👍 Jag får uppfattningen av att det är ett trevligt gäng fiskar du har fått ihop som det är nu och det är väl klart att den ensamma zebran ska få vara med!

Lillyrod
5/29/20, 6:24 PM
#107

Jag tycker också det låter som ett klokt beslut.

Det där med att man vill ha många fiskar brukar oftast resultera i flera akvarium eftersom man inte kan ha obegränsat med fisk i ett 😃 Det finns alltid en ny fisk man vill ha.

Nephi
5/29/20, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Jo då! Börjar förstå varför man har fler akvarium nu. Det här projektet har vart farligt så blev lite av ett impulsköp idag som jag räknat passar här hemma om jag möblerar om lite lätt 😂 Men mer om det i en annan tråd en annan gång när jag börjat fundera på vad jag faktiskt ska göra med det.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
5/29/20, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Just de! Här är mammas akvarium som jag nämnt nu några gånger om någon blivit nyfiken på det 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
5/29/20, 6:45 PM
#111

Det är så det är. Det blir bara fler och fler. Jag har alltid haft bara ett men bytt upp mej i storlek i några få omgångar. Sen helt plötsligt har jag 4 och 2 som står på förrådet som reserv 😃

Annons:
Draken
5/30/20, 12:09 PM
#112

#104 Man får faktiskt ha olika åsikter, men som du också skriver, vi kom fram till samma slutsats, man måste se till fiskarnas mående i alla lägen :)

#105 Mycket klokt beslut :)

#107 Jo det är ju lite så i akvarievärlden ;)

#108  Se där ja, nu är du fast 😂. Lägg gärna upp en ny tråd  när du startar igång detta 😃

#109 En hög rot och sätta fast anubian på den skulle bli grymt snyggt 😃

#111 Jag hart haft 9 som mest. Just nu har jag bara mitt stora igång, men jag skall ställa upp ett hörnakvarium och har dessutom två mindre kar som står tomma

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/31/20, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Tur att fiskarna är mer nyfikna än rädda när hunden funderar på vad jag tittar på 😂 Brukar vara mormors katter som ställer sig mot akvariet i vanliga fall


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
5/31/20, 12:09 PM
#114

Det är ju spännande ju 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/31/20, 3:46 PM
#115

#108 Men åh, vad roligt!!! Ska bli kul att se vad du bestämmer dig för att hitta på 🙂 #112 Givetvis får man det; var inte så jag menade. Jag undrade bara varför, för särskilt när man är nybörjare kan det vara svårt att veta vad en rimlig fiskmängd är och då är någon form av grov tumregel bättre än inget. Detta är givetvis förutsatt fiskarnas mående går i första hand, vilket gör att för ett kar med till exempel en kampfiskhane är riktlinjen inte lämplig överhuvudtaget. #113 Haha! Vilken sötnos! Min hund undrar också vad jag kollar på ibland.

Nephi
6/4/20, 2:37 PM
#116

Här förlorade vi en liten leopard för några dagar sen, i övrigt verkar akvariet rulla på bra sen ombyggnationen :) Ska bli intressant hur det klarar sommaren då det är nu algerna brukar kunna bli som värst. Akvariet nås tyvärr av en del sol och brukar kunna stiga lite i värme under sommaren. Har dragit ned på lysrörs timmarna från de 12h det var när jag började och ska nog dra ned någon timme till nu under sommaren


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Nephi
6/5/20, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Växtskotten jag beställde har fått världens fart på att växa! Speciellt guppygräset och något annat småbladigt jag inte mina namnet på 😄 Tyvärr har denna gång en zebra vandrat vidare, zebrorna börjar dock se något tunna ut medans övriga ser välgödda ut. Någon teori på detta? De verkar inte heller ha samma energi som när akvariet var nyfixat.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
6/5/20, 9:22 PM
#119

Om de är gamla kanske de inte uppskattade nyordningen? Att få friskt vatten och rent och fint kan göra att fiskar som inte är vana vid det dör. 

Jättebra att växterna växer. Då tar de näringen för algerna som inte kommer åt att växa. Det är precis så det ska vara.

Nephi
6/5/20, 9:30 PM
#120

Ja de är nog något år om inte mer vid det här laget, minns faktiskt inte när de började flytta in. Men sorgmanteltetrorna är betydligt äldre om mitt minne inte spelar mig ett spratt 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
6/5/20, 9:39 PM
#122

Sorgmanteltetror kan bli gamla. Tio år är inte konstigt när det gäller dem. Det är olika för olika fiskar hur gamla de blir.

Nephi
6/5/20, 9:45 PM
#123

Då kanske det är så att de håller på att gå åt det äldre hållet då, leoparderna är betydligt yngre iallafall om man ser till inköpsdatum. Men sen vet man väll inte riktigt hur länge de vart i butiken heller? :) Finns det något att göra för att hjälpa dem på traven och få upp dem i hull igen på något vis eller ska man bara låta det gå som det går? Provade att slänga i några foder flingor och zebrorna hade inte något brått fram jämfört med sorgmanteltetrorna och leoparderna


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/5/20, 9:50 PM
#124

Om de inte äter självmant är det ju svårt. Äter de när du matar så mata lite flera gånger om dagen istället för lite mer bara en gång och se om det kan hjälpa.

Är det i det nystartade karet ska man vara försiktig med matning.

Nephi
6/5/20, 9:59 PM
#125

Det helt nystartade akvariet har en annan tråd 😉 Har vart försiktig med matningen i detta med sen det blev omgjord, är nu uppe i lite en gång om dagen med algtablett eller corydoras mat varannan dag, men får nästan testa med att mata lite en gång till om dagen med flingor då och hoppas det gör någon skillnad. Låter det vettigt?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
6/5/20, 10:22 PM
#126

Har man gjort om allt och startat med ny inredning räknas det som nystartat. Så länge inte det blir mat liggande är det nog ok. Mät nitrit ofta så här i början för säkerhets skull : )

Nephi
6/5/20, 10:33 PM
#127

Att det blir mat liggande är det ingen risk för :) det enda som räcker mer än några sekunder är tablett maten och den är ofta borta rätt fort dem med Mormor äger inte några vatten test, men tar med mina stickor över nästa gång så får jag kika så det inte är nått sånt som strular i bakgrunden.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
6/6/20, 12:40 PM
#129

#127 Kör med dropptest istället för stickorna. Du får mer exact värde med dropptesten, stickorna kan visa väldigt fel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/6/20, 12:44 PM
#130

Stickorna var det jag vart rekommenderad i butiken, och fick i handen när jag bad om någon typ av test, så det är tyvärr det enda jag har :) Men de måste väll ändå vara bättre än inget test?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/6/20, 1:29 PM
#131

Jodå, du får en iondikation på hur vattenvärdena ligger, men du får inte fram exakt värde, på varken nitrit eller nitrat

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/6/20, 1:33 PM
#132

Då får det bli så eftersom det är vad jag har i dagsläget och akvariebutiken är stängd på helger :) Ser det helt fel ut så får jag ta och kika på dropp test som nästa steg och som ersättare när stickorna tar slut


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
6/6/20, 6:42 PM
#133

Jag kör också med stickor för att kolla. Om stickorna visar helt galna värden så kan jag ta ett prov med dropptest. 

Dropptest kan ju tyvärr också visa fel. Jag köpte ett för ph och det visade samma vad jag än testade. Nu har jag bara dropptest för ph och nitrit vilket jag tycker är det viktigaste. Om man vill kan man ju utöka det med fler test 🙂

5ara
6/6/20, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Jag säger lite samma; stickor funkar i regel som en indikation men kan även visa en hel del fel. Exemplen jag råkat ut för är att stickorna har visat: - 3 ppm nitrit, fiskarna var opåverkade och dropptest visade lite drygt 0,3 ppm. Här var stickornas resultat helt klart fel. - 75 ppm nitrat. Labbtest visade att det var 42 ppm, vilket även var vad dropptestet visade. Jag har därför helt skippat stickor och håller mig till dropptest. Än så länge har jag inte råkat ut för att de visat fel, vad jag vet… Det jag känner att jag saknar är test för ammonium så det får jag nog skaffa så småningom.

Lillyrod
6/6/20, 8:51 PM
#135

Det ph-testet jag hade visade ca 8,5 på allt. Till slut testade jag vatten i en vas där det stått blommor tills de vissnade. Fortfarande 8.5. Jag slängde det testet. 

Sen tror jag absolut att ett normalt dropptest är säkrare än stickor men stickorna kan ge en första indikation på att något är fel. Jag tror också att de stickor som finns idag är betydligt bättre än de som fanns för bara några år sedan.

Maleficum
6/6/20, 10:45 PM
#136

Jag är dålig på att använda tester över huvud taget :P Men har en del stickor här hemma (som jag fått) och använder dem ibland, men brukar egentligen inte direkt läsa av värdena utan ta på alla akvarium och jämföra om något av dem sticker ut (i normala fall brukar alla mina akvarier visa ganska lika värden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/7/20, 9:15 AM
#137

#135 Nä, det låter helt klart suspekt! Jag trodde att det var fel på mitt pH-test för ett tag sen för det visade ungefär 7,5 både på kranvattnet och i akvarierna. I karen är det ett helt rimligt värde med tanke på att jag har kalkkross i dom men ur kranen har det tidigare legat på ca 8. Jag köpte därför en elektronisk pH-mätare som lite snopet nog gav nästan exakt samma värden. Då gick jag ut på internet och upptäcker att pH:t på vattnet som går ut från vattenverket har sänkts från 8,2 till 7,9 vilket förklarar det hela. Jag testar vattnet mer än vad jag egentligen tycker är nödvändigt. Främst är det när det är hög belastning i vissa kar på grund av yngel där jag kan ha lite svårt att avgöra hur mycket vatten som behöver bytas, då tycker jag testen är toppen. Nu när jag dessutom skaffat relativt känsliga räkor kommer jag ha stor nytta av dessa test.

Nephi
6/7/20, 9:33 AM
#138

#136 Det låter ju smart att jämföra!
Har ju både mitt, mormors och mammas att kunna testa i (även om mitt knappt vart igång en vecka) vi har ju iallafall samma vattenberedning och kranvatten från början 😃
Tänkte ta med mig testet över idag så får vi se.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
6/7/20, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Detta ser väll ändå ok ut? :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
6/7/20, 10:04 AM
#140

Den tunnaste zebran simmar bara bort när de övriga kommer i full fart för mat och släpper biten hen hade :(


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
6/7/20, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Just det! ”Geléklumpen” håller på att få sin färg växer upp till att bli en fin röd posthorn 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/7/20, 11:17 AM
#142

#139 Ser helt okej ut :)

#140 Aj då. Hur verkar den annars ?`Funderar på om du kanske ska avliva, eller om det kanske räcker att fånga upp den och låta den gå ensam i en bytta/balja några dagar och äta upp sig ?

#141 Posthorn är trevliga snäckor, och de är jätteduktiga på att hålla rent för alger i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/7/20, 11:28 AM
#143

Den ser hyfsat pigg ut i övrigt, funderar på om jag kanske skulle se om jag kan plocka hem den till mina räkor under några dagar. Det borde väl gå trots att akvariet är nytt? Räkorna är helt klart för stora för att gå in i munnen på den lilla.
Eller är det bättre att se om jag kan hitta en stor vas/burk av något slag och ha den på skrivbordet? På skrivbordet kan jag verkligen ha koll på den, men även en stor vas känns gränsfall till litet 🤔 Plastbyttor har jag dåligt med


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/7/20, 11:47 AM
#144

Jag vet inte hur det är för andra men jag har aldrig fått en fisk att äta om jag har tagit bort den från den invanda miljön. I en burk eller dylikt skulle då inte jag få en fisk att äta. 

Ett annat akvarium kan funka.

Nephi
6/7/20, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Testar plastback på skrivbordet, mormor hade en hemma, matstrejkar hen pågrund av det så är mitt akvarium 10 meter bort så då får hen flytta dit. :) Men tänker att med några stenar och en växt så finns iallafall lite ”normalt” i lådan


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/8/20, 8:13 AM
#146

Kolla om det funkar så där, annars får du lägga den med räkorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
6/8/20, 8:18 AM
#147

Den visar hitintills på noll intresse för mat, åker inte upp till ytan om jag lägger i en flinga, plockar inte på varken botten eller växter Så ikväll får den nog flytta över till räkorna iallafall


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Nephi
6/8/20, 2:06 PM
#149

Vågar jag släppa över den eller tror vi det kan finnas någon risk att den är dålig i något? Skulle vara riktigt tråkigt om jag skulle få över något skit i mitt akvarium :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/8/20, 6:07 PM
#150

Det är väldigt svårt att svara på. Förmodligen har den ingen smitta utan är bara dålig ändå. Det är mycket de där små kan råka ut för från uppfödning och tills den är hemma hos en annan. 

Som jag sa förut är det svårt att få fiskar att äta när man flyttar dem till okänt vatten. Särskilt ensamma. Jag vågar varken säga bu eller bä om vad du ska göra.

Nephi
6/8/20, 9:49 PM
#151

Det blir en chansning men den fick flytta till räkorna, då slutar det iallafall inte med att jag råkar förgifta kraken med foderflingsrester jag inte ser/får upp 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
6/8/20, 9:51 PM
#152

Han plockade i sig en halv flinga!!! :D Och resterna får räkorna och sniglarna sen så med lite tur kan det här fungera


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/10/20, 11:13 AM
#153

Hoppas det fungerar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
6/12/20, 5:30 PM
#154

Lilla zebran låg död idag när jag kom hem efter att ha sett piggare ut sen han flyttade till räkornas akvarium :(


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/12/20, 5:38 PM
#155

Det är sånt som händer tyvärr. För det mesta går det inte att förklara varför heller. Du har gjort så gott du kan och funkar det inte så gör det inte. Det är sånt man får acceptera.

5ara
6/13/20, 8:43 AM
#156

Vad tråkigt att den inte klarade sig😔 Hur verkar resten av leoparderna och zebrorna må som är kvar hos din mormor?

Nephi
6/13/20, 10:21 AM
#157

Resten är pigga! Leoparderna är riktigt runda, några av zebrorna med, medans andra ser tunnare ut. Kan det vara något genetiskt på zebrorna som gör att vissa har svårare att ta upp näring? För de tunnare ser lite annorlunda byggda ut än de rundare och det är olika storlekar på dem så de måste vara köpta i två olika omgångar tänker jag 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/13/20, 11:31 AM
#158

Honor brukar vara både större och rundare. Det kanske är det som är skillnaden på dem? Honor och hanar helt enkelt.

Nephi
6/13/20, 11:41 AM
#159

Så kan det ju också vara 😁 Tyvärr är de aldrig still länge nog för att få en bra bild på


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
5ara
6/13/20, 1:27 PM
#161

Vad bra att resten mår fint! Då klarar sig förhoppningsvis resten av gänget 🙂

Draken
6/14/20, 10:55 AM
#162

 Vad bra att resten mår bra. Hoppas du lyckas hålla dem pigga ocgh glada :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/18/20, 5:18 PM
#163

Har försökt kollat lite på vad mamma har för fisk i sitt akvarium och det är någon/några som skulle behöva större.. Hur gör ni med fiskar som växt ut sitt akvarium? 😇


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/18/20, 6:28 PM
#164

Toppen att du kollat det! Just att några blivit för stora har jag inte råkat ut för men jag hade en guramihane som blev ganska aggressiv. Genom ett inlägg i gruppen Fiskakuten hittade jag ett nytt hem till honom och hans hona på bara några timmar. I den gruppen är ingen försäljning tillåten utan det är bara fiskar som skänks bort som man får lägga upp. Något kar med mer än fyra kanter har jag inte så på den fronten kan jag inte hjälpa till. Kan tänka mig att det är en utmaning att inreda ett sånt.

Nephi
6/18/20, 6:56 PM
#165

Det ska tydligen vara runt 70l enligt brorsans beräkningar, är speciellt praktbiotian och malen jag tänker att det är för litet för då det inte är så mycket bottenyta eller ställen att gömma sig.. Vad kan man ha för renhållare istället? I övrigt är det mest tetror och dem blir ju inte stora på samma vis. Tänkte kolla med akvariebutiken då de tog emot mormors Guldfisk men ska kolla fiskakuten med!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/18/20, 7:19 PM
#166

Om det inte är mer än 70 liter så är det väl snäckor eller otocinclus som kan funka tänker jag. Sen finns ju amano och andra räkor så klart. Ja, praktbotian passar verkligen inte i ett så litet kar så det borde ni försöka lösa så snart som möjligt. Är malen en Ancistrus?

Nephi
6/18/20, 8:22 PM
#167

Ja det är en Anicstrus :) Tanken är att botian ska ut senast slutet av nästa vecka, hittar jag ingen som vill ta den får väll annars avlivning bli ett alternativ. Har tyckt så synd om den sen jag såg den var där i och det blev inte bättre av att jag slog upp rekommenderad volym idag 😔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
6/18/20, 10:33 PM
#168

Just det! Mer funderade om mammas akvarium, locket verkar ha börjat få ett hål, troligtvis någon reaktion med något som gör det svagare just där. Finns det något vis att byta till täckglas, eller kanske finns det någon belysning som inte behöver glas och klarar vatten? Finns inget att lägga täckglas på i dagsläget med det kanske ”bara” är att silikona dit några glas bitar som bärare? Eller om någon vet om lock brukar kunna finnas att hitta någonstans? 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/19/20, 10:47 AM
#169

Det finns belysning som man bara sätter fast på glaskanten. Leddy Slim är exempelvis en serie med den typen av lampor. Vet inte om det skulle kunna vara något. Vad är det för märke på karet? Misstänker att det kan vara svårt att få tag på ett helt lock men jag vet att cyberzoo har ett sexkantigt lock som går att köpa löst. Om måtten passar din mammas akvarium eller inte vet jag så klart inte.

Nephi
6/19/20, 11:37 AM
#170

Inte helt säker på märke men Cyberzoo hade ett för litet, kan försöka kolla nästa gång jag är där om jag kan hitta ett märke :) Får kolla med mamma om hon kan tänka sig en lysramp utan lock 😉 Vad tror vi, är det bäst att låta anicsitrus flytta den med eftersom akvariet är lite litet mot rekommendationerna? Är Amano räkor de som står sig bäst med tetror?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
5ara
6/20/20, 11:35 AM
#172

Ja, jag tycker absolut det bästa är att hitta ett nytt hem åt ancistrusen också. Det passar bättre med någon mindre typ av städare i karet. Enligt min mening är Ancistrus inga duktiga städare så med just renhållningen i åtanke är det ingen förlust. Amanoräkor är nog inte dumt! De är lite större och eftersom deras larver ändå inte överlever i sötvatten så behöver man inte vara orolig för att tetrorna skulle ta några räklingar.

Nephi
6/20/20, 12:56 PM
#173

Tack! Då tänkte jag rätt, blir bara lätt en del osäkerhet och frågetecken eftersom jag fortfarande är väldigt ny på detta 😁 Då blir det dem två som får flytta under nästa vecka och sen får vi se vad mer jag hittar när jag börjar rota runt efter dem Läste lite mer om Amano, tänker att en grupp på 5-6 stycken borde bli bra. Funderar dock på att det stod att de kan hoppa.. Hur blir det om jag tar bort locket och bara sätter dit en belysningslist? Kommer mamma komma hem för att se att de ligger på golvet en vacker dag? Har fortfarande inte lyckats lista ut om det går att fixa ett täckglas och hur man gör isåfall:)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
6/20/20, 1:15 PM
#174

Täckglas kan vilken glasmästare som helst hjälpa dig med. Fråga vad det kostar bara för en del har verkligen vett att ta betalt medan andra mest är hjälpsamma.

Jag har amanoräkor i öppet kar och det är ingen som rymt därifrån. Halva är täckt med glas och resten öppet. De stannar där.

Annons:
Nephi
6/22/20, 1:41 PM
#175

Nu har praktbiotian och malen flyttat och 5 Amanoräkor flyttat in som ersättare och de har en hel del jobb framför sig.. Det fanns rätt okej med alger där i.. Upptäckte att mamma hade en rot full med vad jag gissar på är mini anubias av något slag som växt fast på, så vi får se vad jag hittar på med den sen 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/22/20, 3:50 PM
#176

Åh, vad duktig du är på att styra upp! Bra jobbat :D

Nephi
6/22/20, 4:15 PM
#177

Tack!
Känns bra att de fick flytta tillbaka till akvariebutiken och har möjlighet till ett större hem (Vilket även gav mig rabatt för övrigt köp)😊

Planen är att pappa ska bygga om bänken nästa vecka då den är fuktskadad och det ska bytas till samma grova sand som jag har i det akvariet.
Plastramen överst i akvariet verkade ha en smal kant som det kan gå att lägga täckglas på, så frågan är om det går att kapa till en akrylskiva och ha som lock eller om det måste vara glas. För akryl bör pappa kunna kapa till utan problem, tänker även att det bör vara lättare än en glasskiva att ta bort vid städning samt hållbarare  🤔  
Vill bli av med det där locket så snart som möjligt på plasten håller på att mörkna sönder in till transformatorn för belysningen och all den elen (vilken även lossnat från silikonet och ligger lös i "lådan" enligt ljudet när man tar av locket) Känns så där väldigt säkert.. eller inte.. 🤦‍♂️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/23/20, 11:48 AM
#178

Tror det bästa alternativet är att kapa till en glasskiva. Det borde inte kosta så mycket hos glasmästare, då de oftast använder spillglas till detta :)  Åtminstone här.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
6/23/20, 3:24 PM
#179

I min mening borde även akryl funka fint. Har läst om flera som använder det som täckglas. En sak att ha i åtanke är att om man använder till exempel Biltemas plastglas (styren-akrylnitril) så är det ganska lätt hänt att det smälter när man kör med sticksåg och kanterna kan vara svåra att få snygga. Personligen föredrar jag dock glas. Ingen risk att det gulnar eller blir disigt med tiden.

Nephi
6/24/20, 10:11 AM
#180

Tack! Får kolla lite mer på det och se hur mamma och pappa vill göra med täckglas, har fortfarande inte lyckats hitta någon bra belysning till ett djupt ram akvarium då de man klämmer fast främst verkar vara för helglas och de ”ramper” jag hittat som finns i rätt storlek ligger rätt mycket över budget :) Funderade lite på det här med pumpar.. jag tror nämligen att mormors börjar ge upp en aning, städade hennes akvarium för några dagar sen och glömde dra ur pumpen (vilket borde märkts så for vattennivån hamnade nedanför utblåset) men det märkes inte alls då filtret var så fullt att pumpen inte orkade jobba. Vilket då betyder att vattnet kan ha stått stilla några dagar… När ska man ge up på en pump och börja titta efter en ny? Och vad ska man ha för pump i ett akvarium som slammat igen sin på några veckor i dagsläget?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/24/20, 10:23 AM
#181

Om ni är lite kluriga skulle ni kunna köpa en LED-strålkastare för utomhusbruk. Men då måste man uppfinna någon form av hållare. Det finns på Jula till exempel men de är typ 5 cm tjocka så jag skulle nog hellre välja en sån här: https://www.ledgrossisten.se/sv/led-stralkastare-c-24/led-stralkastare-10w-p-329 Den är bara 2,6 cm tjock. Vad gäller pumpar får vi nog hoppas att Lillyrod kan kika in. Hon är duktig på det. Personligen upplever jag att alla pumpar med lite filtermaterial i sätter igen snabbt. Det blir helt enkelt snabbt mycket skit som ska trängas i små svampar.

Annons:
Nephi
6/24/20, 10:34 AM
#182

#181 Bygga roliga lösningar för belysning bör väl någon i familjen kunna, kanske pappa kan bygga på någon hållare direkt på nya bänken när han byter skivor 😃
Tror du man behöver en eller två i så fall och vilken styrka om man skulle beställa?  🤔 Blir väl mest Anubias efter som det fanns så många redan och nån annan lätt växt.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
6/24/20, 10:38 AM
#183

Funderar på om en Kampfisk hane skulle bli ett trevligt huvudnummer ihop med tetrorna för att få i nått stort och färgglatt i akvariet 😊 
Eller hur fungerar dem ihop med neontetror, kopparbarb  och Amano?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/24/20, 10:41 AM
#184

Utan växter som kräver mycket ljus tycker jag att 10 W borde räcka. Hur ljust vill ni ha det? Om ni vill ha riktigt bra tryck på ljuset ska ni köra på 20 W…

5ara
6/24/20, 10:43 AM
#185

#183 Kampfiskhanar ska hållas själva. De mår bäst av det och det är så de lever i det vilda. Hur mycket fisk har ni i karet? Det är på 70 liter va?

Nephi
6/24/20, 10:48 AM
#186

Det var det jag var osäker på om de var tvungna att vara helt själva, men då får jag tänka om 😉

Ja det är 70 liter med ett litet stim neon och 5 koppar tetror (inte barber, blandade ihop viket stim jag flyttat för en stund), neontetrorna är väldigt svåra att räkna dock. Samt de Amano som flyttade in i måndags .


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
6/24/20, 11:35 AM
#187

Hur många är det ungefär av de olika tetrorna?

Nephi
6/24/20, 12:24 PM
#188

kan det vara en 10 neon och 5 koppartetror och 5 amano 🤔
Har faktiskt inte så bra koll på mammas kar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
6/25/20, 8:29 PM
#189

Mormor fyller år om ungefär 2 veckor så tänkte försöka se om familjen kan tänka sig att gå ihop och köpa ett nytt filter till henne. 
Funderar på om ett ytterfilter skulle bli bättre än ett innerfilter. 

Har tittat lite på Eheim Classic 250, tänker att det borde bli lagom.
Men är det ett bra filter eller finns det några andra bättre filter som ligger i ungefär samma prisklass? (Eller billigare men bra skulle vara ännu bättre) 😃

Även tittat på denna
https://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-e702-greenline.html


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
6/25/20, 9:40 PM
#190

#189 Jag har haft storleken mindre av det Eheim filtret och det funkar fortfarande bra efter 25 år!

Det jag inte gillar med just mitt är att jag inte har fixat så man kan ta loss slangarna och lämna dem i akvariet när man ska göra rent filtret samt att nedersta gallret är lite svårt att få rätt efter rengöring (men storleken större som du tittat på verkar ju ha en korg som ser enkelt ut att ta ur). och sen när man gjort rent det kan det ta en liten stund innan all luft kommit ur den så den kan låter lite mer ca 1 dygn efter rengöring (lite jobbigt när man fick för sig att göra rent på kvällen när jag hade det i sovrummet) annars är det tyst (så länge axeln eller impellern inte är sliten).

Jag personligen gillar Eheim då de ofta är tysta, har rätt bra kvalité och är enkelt att få tag på reservdelar (nackdelen är väl att de ofta är lite dyrare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
6/26/20, 2:32 PM
#191

Har ingen erfarenhet av Eheims ytterfilter, men jag föredrar Eheim innerfilter framför andra märken. Eheim är ett bra och tyst filter som är lätt att göra rent.

Skulle tro att ytterfiltren har samma bra kvalitet som innerfiltren.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/26/20, 2:57 PM
#192

Tack! 
Familjen tyckte Eheim kändes gränsfall till dyrt, men kan de hålla så länge så är det ju helt klart prisvärt! Som jag förstod det så ska det ingå så man kan plocka bort slangarna på de nya.  Får göra ett till försök att övertala dem om det 😊

Är ett Eheim innerfilter hon har nu, det har väl snart gått 10 år med något enstaka filterbyte och nya sugkoppar.  Det skrämmer mig att det just nu sätter igen sig så på några veckor att motorn inte orkar pumpa vatten längre när filtret börjar bli fullt. Jag vet inte ens vart jag skulle börja för att försöka få rent det i dagsläget, för även om jag sätter i ett nytt filter är resten av pumpen full med skit och slam jag inte vet hur jag skulle komma åt att få bort.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/26/20, 3:46 PM
#193

Eheim är, som sagt, lite dyrare, men då håller det länge också. I långa loppet blir det ju väldigt prisvärd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
6/26/20, 8:18 PM
#194

#194 Om du tar upp hela alltet och skrubba med en liten flaskborste, sen kan man även försiktigt lirka bort impellern och skrubba den och stång och allt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/27/20, 7:35 AM
#195

#192 är det längesen impeller och andra lösa delar rengjorts? I så fall skulle jag börja med att rengöra dom innan jag skaffade ett nytt filter. Det kan göra riktigt stor skillnad om det inte är gjort på länge. Jag brukar plocka isär pumphuvudena och rengöra dom i samband med filterrengöring ett par gånger om året.

Annons:
Nephi
6/27/20, 10:47 AM
#196

Ingen aning faktiskt, får åka över och se om jag kan lyckas plocka isär den i början av nästa vecka 😉 Någon som har någon bra guide på vilka delar som går att plocka eller är det bara att testa sig fram?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
6/27/20, 12:31 PM
#197

Vet faktiskt inte vad man kan plocka bort, men förutom filtren och slangarna, så tror jag det bara är impellern. Men säker är jag dock inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
6/27/20, 12:49 PM
#198

Jag undrar om inte Eheim har sånt på nätet. Sök på din modell och se vad som kommer upp. Någonstans har jag för mej att jag har sett filter nedplockade med anvisningar.

Nephi
7/4/20, 11:51 AM
#199

Idag tömdes mammas akvarium, aldrig sett så mycket skit och alger! Det är alger på allt! Hela rutorna, alla växter, gruset… Nästan så man förväntar sig att det ska växa på fiskarna med och då har ändå Amanoräkorna jobbat på rätt bra 😅 Hur skrubbar man lättast rent glas från alger?? Det här akvariet är iallafall okej storlek för att kunna bära in i duschen till skillnad från mormors. Fiskarna bor i en Ikea låda med pump så de klarar sig några dagar :) Sen är det ju även den här översvämningen med mini Anubias .. De täcker hela stocken samt att de smitit iväg och satt skott långt ut i gruset, kan man superlimma på blött och få fast de som precis missat stocken eller är fiskelina bättre? 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
7/4/20, 12:22 PM
#200

Superlim, enligt min erfarenhet, fäster lättare om det är blött :)

Beroende på vad det är för alger, så borde det fungera med en vanlig kökssvamp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/4/20, 12:57 PM
#201

Ja du… det är gröna, bruna, tofsar… tyckte även det såg ut som blå-gröna i gruset 😅 Skulle inte förvåna mig om hon fått in typ varje typ av alg som går att få i ett akvarium. Kökssvamp tog en del men fick inte bort allt, men får fortsätta skrubba imorgon för hade lite andra planer för eftermiddagen. Något märke lim som är bättre än andra på att fästa? :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/4/20, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Planen för eftermiddagen var nämligen att släpa ut akvariebänken till sommarstugan så pappa kunde fixa nya skivor till den nu när han faktiskt fick en anledning efter att ha pratat om det några månader 😅 Så nu är det ekskivor istället för tjocka plywood skivor De gamla skivorna var väldigt vattenskadade bitvis så det var definitivt dags.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
7/4/20, 4:58 PM
#203

Ser ut att bli jättefint!!! Gällande superlim spelar märke ingen roll kolla bara så innehållet är cyanoakrylat och/eller etylcyanoakrylat. Vatten är vad som får den typen av lim att härda. När man limmar torra saker suger limmet åt sig av fukten i luften så att limma blöta saker är inga problem 🤔

Nephi
7/4/20, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

Nu sitter den ihop och håller ihop tillräckligt för att börja få lite olja på sig 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/5/20, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Bäst att passa på på en tråkigt regnig dag 😄 Nu är fyllning påbörjat, lite alger fick jag inte bort men förhoppningsvis får Amanosarna lättare att hålla efter nu när det är mindre i alla fall


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/5/20, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Fortsättning imorgon och förhoppningsvis har vattnet klarnat upp lite då ☺️ Funderar på om jag ska skaffa någon trevlig låg växt att sätta på den öppna ytan bredvid stocken eller inte, vad tror vi? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/5/20, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#207

Det här är då alltså en rot mamma och pappa fick tag på när en av djurbutikerna i stan la ned sin akvarium avdelning, har även 3-4 skott ligger i lådan med fisk som inte längre får plats på roten 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
7/6/20, 11:37 AM
#208

Blir snyggt det där :D

Ta en liten sten eller rot och limma fast anubiasskotten på den och lägg ner i karet. Vill ni inte ha mer sten/rötter, så försök att sälja av skotten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/6/20, 11:47 AM
#209

Det är ju bara att dela den i små bitar om man inte vill ha hela som den är. Anubias är ganska medgörlig att greja med.

Annons:
Nephi
7/6/20, 11:50 AM
#210

Ska flytta ett skott till mormors lilla rot tror jag, det här akvariet behöver absolut inte mer mini Anubias 😄 Går det att sälja dem trotts att de är rätt mycket alger på? Har väll 3 skott små (fler om man bryter dem på mitten då någon är stor) och 2 skott stora kvar från mormors akvarium att bli av med i så fall 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
7/6/20, 11:52 AM
#211

Det är nog lite svårare att sälja med alger på men försöka kan man alltid. Bara man är noga med att tala om att det är så.

Nephi
7/6/20, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Så där! Nu känns det som min del av akvarium fixet börjar bli klart för nu, väntar bara på specialkrukan till terrarium växten ☺️ Pappa har en plan för lampa som han ska fixa till nästa helg, så får väll stå ut med det fula trasiga locket några dagar till. Blev inköp ev en ny håv idag på vanliga akvarium butiken, men de hade slut på låga växter så blev en tur till Arken Zoo, brukar normalt undvika fiskgrejer därifrån men men nån gång kan väll fungera. Blev nån liten växt som inte ska bli mer än 2-3 cm hög enligt butiken, tyvärr inget kort med namn följde med vilket är tråkigt. I burken bredvid växten gick några få Khuli ålar, ni kan nog gissa hur det slutade.. Men pappa strålade som ett litet barn när jag kom hem med hans favorit fisk (ål) så helt klart värt det även om det egentligen är för tidigt att introducera mer fisk just nu. Har inte sett honom så intresserad av fisk eller akvariet på länge 😄 Så invånare i karet just nu är: 11 neon tetror 7 koppar tetror 5 Amano räkor 3 Khuli Så nu får det räknas som ganska fullt för ett tag framöver 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/6/20, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Någon som vet vad denna är?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/6/20, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Khulisarna verkar tycka att simma runt bland bladen på roten är bra ❤️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
7/6/20, 5:58 PM
#215

Ser ut som Pogostemon Helferi tycker jag. Så fint ni har fått det!

Nephi
7/6/20, 6:04 PM
#216

Tack! Tycker inte om när det inte finns namn på plantorna :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
7/7/20, 11:42 AM
#217

Ser jättefint ut. Är dock lite skeptisk till att ha Khuli på grus, de skall väl ha sand som bottensubstrat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/7/20, 11:53 AM
#218

Det är sand, samma sort som jag har i mitt akvarium :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/15/20, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Nu räknas även mamma och pappas kar som klart (för nu)😁 Belysningen uppe, terrarieväxten har fått sin kruka och fiskarna verkar nöjda :) Ska väll ner en ersättnings växt för vattenpesten sen också, blev lite tomt i det hörnet när den kastades. Sen får vi väll se om det blir ett täckglas eller inte i framtiden men just nu går det utan


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
7/15/20, 3:35 PM
#220

Det ser fint ut!

Draken
7/16/20, 1:15 PM
#221

#219 WOW vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/16/20, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#222

Tack! 😄 Riktigt nöjd med hur det blev! Förhoppningsvis håller det sig algfritt och fint nu med lite mer växter och färre timmar ljus (var tydligen tänt typ 06-22 förut). Pappa ska få lösa det med en snyggare skarvsladd någon dag. Funderar på om man senare ska ha nån typ Platy eller Guppy för lite mer färg på fisk som syns men tror det får vänta till något av stimmen minskat i storlek, känns gränsfall till fullt just nu. Vattenpestens ersättning hittades idag och piggar förhoppningsvis på sig snart då den precis hade inkommit som leverans när jag var på akvariebutiken och ser lite tilltufsad ut från transporten :) Lägger även dit en bild på hyllan om någon är nyfiken på en närmare koll på hur vi löste upphängning av belysningen 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
7/16/20, 4:39 PM
#223

Jättesmart lösning för ljuset. Då fick du ju en hylla för maten mm också.

Annons:
5ara
7/16/20, 4:56 PM
#224

Det där blev ju toppen! Kul med så bra slutresultat ! 😀

Nephi
7/18/20, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#225

Två Amanos som lyckats sno åt sig varsin algtablett 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
7/19/20, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Här växer det! Guppygräset har fått en väldans fart men även de andra växterna växer på rätt bra. Tyvärr tappat några få zebror och kopparbarbs honorna sen det startades om, men eftersom akvariet vart igång några år med samma fiskar är min tanke och förhoppning att det är åldern och inte något annat som är orsak :) Tänker eftersom alla andra fiskar ser pigga ut och verkar trivas, speciellt corydoras verkar ha race runt, över och under stock och sten. Kan inte heller se nått på stickorna (men de vet vi ju hur rätt de mäter ibland) Sandsnäckorna har tydligen fått smått som kilar runt 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
7/19/20, 10:20 PM
#227

Ser fint ut 😀 Tråkigt med vissa av fiskarna. Hoppas att det inte blir några fler dödsfall. Väldigt trevligt att de nyare invånarna verkar trivas dock!

Lillyrod
7/20/20, 6:48 AM
#228

Det ser väldigt fint ut. Bra jobbat!

Upp till toppen
Annons: