Annons:
Etikettallmänt
Läst 816 ggr
Catlady91
5/22/20, 11:50 AM

Ditt första akvarium

Har suttit och funderat lite över alla medlemmar här.

Några har ju hållit på med akvarium några månader eller veckor, medan andra har hållit på med akvarium i flera år! Och jag har ofta tänkt ”undra hur hans/hennes första akvarium var..” Så därför tänkte, varför inte dela med oss av vårt allra första akvarium? Svara på dessa frågor

1. Hur stort var akvariet?

2. Vilka fiskar hade du där i?

3. Vad var det första du lärde dig, efter du skaffat akvarium? Kanske något du fick lära dig den hårda vägen, eller något som någon berättade för dig.

4. Hur lång tid tog det innan du bytte upp dig till större?

5. Viktigaste frågan, varför började du med akvarium?

Har du bild på akvariumet, så är det också roligt! Men såklart inget måste 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
5/22/20, 11:53 AM
#1

Mitt första akvarium var ett 60l begagnat som jag fick av en kollega. Skaffade det för att jag skulle flytta hemifrån, och bo ensam. Och då jag lider av psykisk ohälsa, och har svårt att vara ensam, så var detta ett bra alternativ. Alltid tyckt att akvarium varit lugnande.

I akvariet hade jag Kardinaltetra och Kampfisk. Sedan fylldes det på med lite corydoras pandor, kuhliålar m.m.

Fick ganska snabbt lära mig att kampfiskar ska gå ensamma för att må som bäst, och att mata med måtta. Jag bytte upp mig ett halvår senare till ett 250l akvarium, sedan dröjde det ett år innan jag bytte upp mig igen 😛

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
5/22/20, 12:11 PM
#2

Jag är uppfödd med akvarium (båda mina föräldrar hade till och med akvarium innan de träffade varandra) så minns faktiskt inte storlek och sånt på första akvarierna vi hade. Det första jag har minne av var på 100 liter.

Då internet inte fanns så kom kunskapen från mina föräldrar samt en gammal akvariebok från 60 talet. Detta resultera i att vi nog ofta hade fisksoppa i akvariet och troligen för många fiskar och fel sorter för akvariets storlek (vi hade bla guldfiskar, Svärdbärare, neontetror, Guppy, tigerbabrer, scalarer ibland blandat ibland inte).

Efter att mina föräldrar tröttna på akvariet tog brorsan över skötseln (jag var kanske 8 år då) och efter ett antal år ville han skaffa större akvarium (skaffa ett 200 liters som han fortfarande har kvar) och jag övertog 100 liters akvariet (nån gång under tonåren).

Införskaffa senare ett 40 liters kar (som jag fortfarande har kvar) och några år senare så köpte jag ett begagnat ca 200 liters (det jag har i vardagsrummet nu) och vi sålde 100 liters karet.

Min före detta pojkvän/sambo/särbo blev sugen på akvarium och han köpte ett 200 liters (som jag numera har i sovrummet) av en bekant till min mamma (som jag senare övertog efter vi flytta isär eftersom det ändå mest var jag som skötte det). Har sen i omgångar fått överta tre akvarium (i olika storlekar) av min kusin efter att dem tröttnat och slutade med akvarium. Fick även ett nano kar från min kompis efter dem skaffa ett större.

Så nu har jag fyra akvarium igång (och har tre stående i boden), är sugen på att starta upp ett till igen men vet att fem akvarium blir lite för mycket för mig just nu med alla andra djur så planen kanske bara blir att byta lilla hall karet till det större karet i boden.

Mycket kunskap kommer numera av erfarenhet (trial and error) och efter internets intågande så blev det lättare att suga åt sig information (även om jag till stor del sköter akvarierna som jag alltid gjort och det verkar ju funka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

LabansLådda
5/22/20, 1:19 PM
#3

Jag blev fiskintresserad när jag låg på sjukhus för vätskebrist vid ca 10 års ålder. Det fanns ett akvarium på avdelningen för jag låg och jag kände ett sånt oerhört lugn när jag satt på en liten pall bredvid karet. När jag kom hem läste jag på om akvariehobbyn och några månader senare köpte min familj ett akvarium på 54 liter om jag minns rätt. Något som stör mig otroligt nu i efterhand är att ingen på djuraffären nämnde något om att cykla akvariet INNAN man stoppar ner fiskar. Ingen nämnde nåt om att skölja gruset heller. Och ingen nämnde nåt om att vattnet man kör ner i akvariet bör vara ungefär den temperatur som värmaren kommer värma upp vattnet till. Så vi stoppade ner grus och sedan i med iskallt vatten, försökte få ner växterna med stenull och allt, och sedan ner med fiskarna. Jag tycker så synd om fiskarna även nu när det gått nästan 20 år sedan dess!💔 Hade förresten 5 neontetror, en Kampfisk med två honor, två svarta matvrak till slöjstjärtar, samt en mal. Efter en tid gjorde vi nästa misstag: tog död på alla fiskar utom slöjstjärtarna när vi introducerade en ny fisk utan att haft den i karantän först😭 Efter det gjorde vi oss av med allt som hade med akvariehobbyn att göra. Men för ett år sedan började jag läsa allt jag kunde komma över om akvarier och vattenkemi osv och förra augusti satte jag igång ett litet kar på 20 liter som jag älskar och väntar i skrivande stund in en uppgradering på 40 liter😍

OlleA
5/22/20, 1:20 PM
#4

Kul tråd! 👍

Jag fick mitt första akvarium i 12-årsåldern. Åtminstone två av mina kusiner hade akvarium på den tiden (70-talet) och när jag hade varit väldigt intresserad och läst en massa akvarieböcker under en period tyckte de vuxna att jag också skulle ha ett. Det blev bestämt att jag skulle överta ett från kusinen på prästgården, men när allt var klart för att hämta det kom chocken: Hon vägrade blankt att lämna det ifrån sig!

Vi fick åka till zooaffären och köpa ett akvarium där i stället. Ett 65-liters med grus, en luftpump och en ramp med två glödlampor. Gruset skulle vara rent och inte behöva sköljas - jojomen, vattnet var inte precis klart när jag hade fyllt akvariet. Ett första vattenbyte gjordes direkt, och då såg det åtminstone bättre ut. Snart köptes också växter och fiskar. Trots att jag var ganska påläst blev det i början vad vi idag skulle kalla fisksoppa. Fyra Guppy, två neontetror, två sebrafiskar, två kopparbarber… det var ju spännande med så många arter som möjligt. Min systers kompis hade också ett akvarium i samma storlek, och ville gärna prata fisk med mig. Särskilt intressant blev det när mina fiskar fick vita pricksjukan: "Har någon mer fisk dött?" frågade hon förväntansfullt varje gång hon kom hem till oss. Själv hade hon minsann inga problem med sitt akvarium, men jag var ytterst sällan välkommen hem att se det. Dock såg jag en gång att hon hade scalarer, segelfensmolly, slöjstjärtar osv i sitt 67-liters. Då måste jag ju också kunna ha sådana fiskar i mitt akvarium, eller hur? 

Jag minns vilken oerhörd glädje jag kände över mina första guppyyngel. Att fiskarna fick yngel var ju det yttersta beviset för att de verkligen trivdes! Ynglen fick gå i ett 12-liters akvarium och växa upp. (Bara lugn - så små yngelakvarier använder jag inte idag. 🙂) Sedan blev det yngel av sebrafisk, riotetra, kopparbarb… ja, jag upptäckte snart att odling var den stora grejen med akvariehobbyn. Akvarierna förökade sig också - snart hade jag ett 165-liters och flera mindre, som jag ännu har kvar. Jag gick med i Göteborgs akvarieförening, där jag var aktiv i ganska många år, och även i ett par andra föreningar i Göteborgstrakten. Så småningom gjorde jag slut med GAF på grund av bristande föreningsdemokrati, och gick med i Uddevalla akvarieförening i stället. En av de få akvarieföreningar i Sverige som fortfarande är aktiva, vilket jag är glad över. Det är ju alltid roligt att träffa andra akvarister. Jag måste även nämna Skandinaviska Killisällskapet, som under en period hade en grupp som träffades hemma hos varandra i Göteborgstrakten. Under många år var det också självklart att delta i Killisällskapets internationella utställning i Köpenhamn. Nu är den inte alltid i Köpenhamn längre, utan ibland på platser som kan vara lite bökiga att nå för mig som inte kör bil. Annars är ju en fördel med att känna andra akvarister att man kan samåka till större evenemang här och var. Som auktioner i Oslo, Malmö, Örebro…

Jag har nu sju akvarier, och fortfarande är det till stor del killis som gäller. Samt lite labyrintfiskar. Även om det är betydligt lugnare på föreningsfronten nu än i min ungdom, är det alltid roligt att pyssla med fiskarna och även ha lite kontakt med andra som gör det.

Olle

Lillyrod
5/22/20, 1:35 PM
#5

Mitt första kar var ett 55 liters. Guppy var ju givet och sen hade jag några stora snäckor som jag idag inte har en aning om vad det var för några. Då var jag 10 år och hade sparat ihop till allt själv. Det var begagnat och jag fick med en pump också för 100 kr. Lite kul att man kunde köpa begagnade kar i akvarieaffären då. Köpte man nytt kunde man lämna in det gamla och få några kr för det.

Nästa kar var ett 100 liters som jag hade i många år. Fisksoppa var nog bara förnamnet på det som fanns i karet då 😃

Nu har jag 4 kar igång och 2 stycken på förrådet ifall jag skulle få lust med fler 😃

OlleA
5/22/20, 2:29 PM
#6

Ja, det fanns en tid då begagnade akvarier såldes lite varstans. Jag märkte att det inte minst i Norge fanns ett stort sug efter sådana akvarier, så det hände att jag köpte ett begagnat akvarium i någon second hand-butik och sålde till det femdubbla priset på en auktion i Oslo. Ja, norrmän kunde till och med köra hem till mig (fem mil norr om Göteborg) för att köpa ett billigt akvarium! Numera är nya akvarier så billiga att det knappast finns någon marknad för begagnade längre. Det är egentligen lite tråkigt, då det säkert leder till att en hel del fina, fungerande akvarier hamnar på soptippen.

Olle

Annons:
Draken
5/22/20, 2:55 PM
#7

OJ jag tror mitt första akvarium var på 150 liter, då var jag 12 år och innan hade jag haft Guppy i en glassbytta på mitt rum i några år 😊

Hade , vad jag minns, Guppy och scalarer. Jag hade sett scalarena i en butik och bara skulle ha dem. Så jag köpte 8 stycken 😊 Det akvariumet hade jag tills jag flyttade till Sverige när jag var 19 år, då tog min lillasyster över det karet.

Jag hade inget akvarium första året som jag bodde i Sverige, men fick ett av maklen när jag fyllde 20 (Detta var 1992) Efter det blev det fler och större hela tiden, tillslut hade jag 9 akvarium som mest igång samtidigt.

Nu har jag bara ett igång och det är mitt stora. Hörnan är kvar, men den är tom just nu. Det maken köpte när jag fyllde 20 finns fortfarande kvar, men det är terrarium numera, då det började läcka i botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/22/20, 3:15 PM
#8

75 liter när jag var i de yngre tonåren. Jag ville ha husdjur och var allergisk mot lite av varje så det blev fiskar. Om jag minns rätt var det Svärdbärare och sorgmanteltetror. Min bror skaffade ett 55 liters samtidigt och hade guppys, ett par små grodor av någon art och neontetror.

Catlady91
5/22/20, 6:54 PM
#9

Vad roligt ta många delar med sig! 😃 Ku att få höra lite hur andra haft det med fisk och akvarium, och vad man lärt sig 😊 men även få höra varför man skaffade akvarium 😊 

#4 Här i Hudiksvall finns en nystartad akvarieförening, som även finns på facebook 😊 Hudiksvalls Akvarieförening. Otroligt roligt, de anordnar lite roliga saker som man gärna går på 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OlleA
5/22/20, 9:46 PM
#10

Härligt med en ny akvarieförening i Hudiksvall! Tydligen är det inte helt ute att träffas "på riktigt" trots allt. 👍

Olle

LabansLådda
5/23/20, 1:58 AM
#11

Det hade varit kul att vara med i någon akvarieförening, men jag bor uppe i norr och det verkar inte finnas så gott om aktiva föreningar här😔 Låter otroligt intressant och lärorikt annars👍🏻

Draken
5/23/20, 11:25 AM
#12

Vi hade en här i Sundsvall. Vi hade en hel del medlemmar, alla ville göra massa saker, åka på fiskeresor, auktioner,träffar, möten i olika djuraffärer, men ingen ville göra något.

Så jag och en till som höll i föreningen gav upp efter ett tag, det blev för mycket helt enkelt. Jag gick med i Huddiks istället 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
5/23/20, 2:56 PM
#13

Mit första var ett 10liters  rund skål som jag hade köpt på en loppis. Jag var ca 8 år och dum. Viste inte ens hur man tog hand om en fisk. Hade en Kampfisk hane i karet ca 2 veckor innan mamma köpte ett 30 liters för hon tyckte synd om honom. Då började jag läsa lite mer om kampfiskar. Detta kar har jag även idag men inte samma hane i… 

Mitt nästa var ju ett 100 liters som tyvärr gick sönder som jag har i källaren. Ska eventuellt ta upp det och göra det till ett hem till en  gecko. iallafall så hade jag tre honor som jag läst kunde gå i det. Köpte även mina första Mollys. Dem fick yngel.  

Mollysarna fick flytta till ett 120 liter som jag gav bort till min lika akvarie intresserade syster. Hon älskar verkligen mollys, kanske för att hennes hund heter Molly

Köpte ett 100 liters när jag var 10 år ch startade min första lek. Den blev väl inte så lyckad kanske. Köpte en hane och en hona. Matade upp paret och dem satte igång. Blev väl 3 hanar och 1 hona som överlevde. 

Sen exploderade det med akvarium 11 år. Jag och pappa gjorde  en hylla med tre plan. med 3 stycken 20 liters. hadde alla karen på det översta. På dem två understa hade jag fågelspindlar som är ett annat intresse jag har. 

Nu då har jag exakt 11 stycken 20 liters kar med växter o räkor. I nästan alla karet går det Kampfisk hanar och singlar.  Alla sorters kampfiskar. Min ena veiltail som jag har av nostalgiska skäl då min första var just en veiltail hane.  Har även ett 100 liters med två dvärgklogroddor, Astor och Lenny heter dem.Även ett  30 liters med med vildtema med en vildtyp. Ett 40 liters akvarium med endlers och ett 50 liters med vanlig Guppy och ett gäng neon tetror. 

Varför jag började med akvarium var väl för att jag kände att det var dags för nånting nytt inom djur hobbyn. Hade länge haft en liten skäggagam Hans som tyvärr lämnade oss för två år sedan, saknar fortfarande. Gick på en loppis hittade en rund skål och då tänkte jag att man kan ju ha en fisk. Jag vet att det är alldeles för smått men jag 8 år och inte ett dugg påläst om hobbyn eller om fiskar.

Annons:
Catlady91
5/23/20, 3:50 PM
#14

#13 har du Kampfisk i 20l? Hörde här att det är på tok för litet..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
5/23/20, 4:02 PM
#15

Rekommendationen från Jordbruksverket är minst 40 liter för alla fiskar och Kampfisk är definitivt tillräckligt stor för att omfattas av den rekommendationen. Zoopet som brukar ligga i underkant på sina rekommendationer säger 35 liter.

My5665
5/23/20, 4:23 PM
#16

#13 Jag tycker det är okej… 

#14 Det är en rekommendation, inget man måste följa. 

Jag har mina kampfiskar i 20-25 liters akvarium. Det är kanske 5 liters skillnad. Dem trivs och ser glada ut.

Catlady91
5/23/20, 4:28 PM
#17

Intressant att alla tycker så olika.. Jag vet inte riktigt vad jag tycker i den frågan, då min Kampfisk går ganska litet nu i väntan på nytt hem. Om han inte är sjuk som det verkar, då blir det de evigt blåa haven 😕

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/23/20, 4:48 PM
#18

#16 Intressant. Du tycker det är ok. Vad tycker fisken?

Jag skulle vilja veta vad du tycker när det gäller rekommendationerna för Covid-19? Inget man behöver följa? Det är ju bara en rekommendation…..

Man får bara inte vara så nonchalant när det gäller levande varelser. Som jag alltid säger när detta kommer på tal. Du klarar dig i en garderob men hur kul är det?

My5665
5/23/20, 5:05 PM
#19

#18 Jag går efter magkänsla. Jag är inte nonchalant eller dylikt, jag älskar alla mina fiskar och framförallt kampfiskar. Jag lever för mina djur och har alltid gjort det. Jag tycker att 20-25 liters ca är  stort för en Kampfisk hane. Dem har aldrig fått några besvär med sjukdomar eller dylikt, dem mår bra. jag ser verkligen att dem trivs. Dem har stenar, rötter och växter. Dem håller sig både vid nedre delen och övre delen akvariet. Dem gömmer sig inte eller nåt sånt. Dem är pigga och glada. Jag har haft kampfiskar i 6 år och har erfarenhet om dem. . Alla har olika synpunkter om vad som är rätt och fel. Jag tycker att 20-25 liter är lagom. 

jag följer Covid-19 rekommendation.

Lillyrod
5/23/20, 5:08 PM
#20

Jag tror inte det handlar om synpunkter men det är inte vad denna tråden handlar om.

Annons:
Catlady91
5/23/20, 5:21 PM
#21

#20 tack, tycker denna diskussion kan ha en egen tråd 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sugar Mist
5/23/20, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Mitt första kar skaffade jag för nästan en månad sedan, ett 54l som var tänkt att det bara skulle gå ett gäng dvärgkulor i, men det delas just nu av ett par humla-fiskar och några amano-räkor. 

Just med akvaristik och liknande har jag fått lära mig en hel del via mitt jobb i butik där vi säljer fisk och andra akvarie-relaterat, så jag vet inte riktigt vad jag lärt mig just med mitt egna akvarium.. 
Dessa första veckor har gått hyffsat smärtfritt med bara två olycks-dödsfall där insuget till pumpen har varit involverad, har inte haft någon direkt alg-explosion eller nitritspik, vad jag vet i alla fall. 
Har inte tagit några tester utan går på hur fiskarna i karet mår. 

Jag vill redan ha större, gärna upp mot 500-700l med roliga större fiskar, men just nu bor vi på 30 kvadrat med 2 människor och två hundar och en hel långsida till vägg med bara fönster, så det får vänta till nästa lägenhet :) 

Jag började med akvarie pga jobbet, jag fick intresse helt enkelt när jag började lära mig om fiskar.

-

Catlady91
5/23/20, 9:22 PM
#23

#22 nu blev jag intresserad av dina fiskar, vad är det för fisk? Kan man få se bättre bild? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/23/20, 9:24 PM
#24

#23 De finns i en egen tråd

Sugar Mist
5/23/20, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#23 Som Lillyrod säger har karet sin egen tråd Här men själva fiskarna är Dvärgkulfiskar, en typ utav sötvattensblåsfisk som inte blir större än 1,5-3(max)cm stor, de är små glupska fiskar som tycker om att smaska på andra fiskar, mitt gäng hade först flyttat till en med stora praktbotior och andra elakingar och de kom tillbaks efter bara någon dag då dom hade smaskat på botiorna lite för mycket.. 
De äter inte torrfoder, utan bara fryst/levande och de behöver ha snäckor för annars växer tänderna/näbben ihop på dom, så jag har planterat in posthorn och sandsnäckor som förökar sig självt så kulorna har fri tillgång.
Humlafiskarna är en typ utav bräckvattensgoby, men mina är så små än så länge så att de får bo i sötvatten, så ska jag ställa om karet till bräckt(då dvärgkulorna klarar det också) framöver, just nu är det bara lite saltat dock.
De är också småsurisar, och är inte rädda för att säga till dvärgkulorna så de funkar bra, de låter varandra vara ifred och lever i olika "höjder" av karen, humlorna med på botten och kulorna i "luften"
Humlorna äter bara foder som rör på sig, och är rätt kinkiga med maten, men de är upp på stocken och när pumpen cirkulerat frysfodret(jag blandar ut det i en petflaska med hål i locket och sprutar sen ut det vid utblåset) runt karet och jagar de "simmande" larverna. 
Humlorna blir, om jag minns rätt, mellan 3-5cm stora som vuxna :)

-

Draken
5/25/20, 10:02 AM
#26

 20 liter är för litet för vilken som helst fisk, men den diskutionen hör inte hit. Håll er till ämnet tack 

/ Admin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: